Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 27, 2020 om 14:33
Huishouden & energie

Valt een luchtreiniger onder een hygiëne product?

Ik heb een luchtreiniger gekocht, via een webshop. De luchtreiniger werkt helaas niet zoals die zou moeten werken, ik heb dit aangegeven. Zij wilde het product graag testen, zodat er onderzocht kon worden wat er defect aan is. Helaas kreeg ik te horen dat het product werkt zoals omschreven. Echter heb ik het product zelf al getest met een soort gelijk product (een ander merk) voordat ik het terug stuurde naar de webshop. Maar het werkt niet, zoals ik had verwacht. Ik wil nu graag mijn geld terug, helaas zegt de webshop dat het niet mogelijk is. Want een luchtreiniger is een hygiëne product. Ik kan hier niks over vinden op het grote internet, ik zie alleen staan dat ondergoed valt onder een hygiëne product. Wat zijn nu mijn rechten en hoe kan ik dit aanpakken?

6775 25 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2020 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat het niet werkt zoals u had verwacht, wil nog niet zeggen dat die luchtfilter niet goed zou zijn.

Maar zou u een gebruikt filter  kopen?

Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 10:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hopelijk bied mijn bericht hieronder meer duidelijkheid.

Topantwoord

Tr
door Trostomaat - Jul 27, 2020 om 15:04
239 Antwoorden / Vragen

Een luchtfilter is geen 'hygiëne product'.
Al ziet de ondernemer dat kennelijk graag zo.

Ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is deze ondernemer van zijn ongelijk te overtuigen. Dus daarom raad ik eerst het volgende aan:
Kijk goed na op deze informatie over het herroepingsrecht is verstrekt ten tijde van uw aankoop. Welke informatie is verstrekt? Op welke wijze? Is er aangegeven dat de aankoop van het product omwille van hygiëne niet herroepen kon worden?

Daarnaast is de vraag van belang of het product verzegeld is geleverd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 27, 2020 om 21:31
2010 Antwoorden / Vragen

Onderbroeken en Bh's mag je ook niet ruilen maar die komen niet verzegeld voor zover ik weet.
Overigens mee eens dat ze het duidelijk moeten melden.

Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 10:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is duidelijk vermeld op de product pagina en in de voorwaarden, het product mag uit de verpakking worden gehaald en worden geinspecteerd, maar niet ingebruik worden genomen wil je het kunnen terugsturen. Er is behalve de stickers op de buitenste verpakking geen verzegeling,

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2020 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij Bonprix kan men wel degelijk bh's ruilen.

Topantwoord

ma
door malty - Jul 27, 2020 om 15:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me van niet.
Heeft u de luchtreiniger binnen de 14 dagen bedenktijd retour gedaan en heeft de webshop er u op gewezen dat het een hygiëne product is welke ook nog verzegeld moet zijn geweest?
Is de betreffend webshop aangesloten bij webwinkelkeurmerk dan daar klacht indienen.
Anders consuwijzer advies vragen.

marita5
door marita5 - Jul 27, 2020 om 15:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mandyloverrr ,

Welke webshop is dit  ?

ne
door neodutchio - Jul 27, 2020 om 15:26
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Laat mij raden, gekocht bij een dropshipper via een advertentie op Social media?

U hebt recht op uw geld terug. Maar dat wil zeggen een lange adem hebben. Of nog beter, een jurist op de zaak zetten. Recht hebben blijkt zo vaak niet hetzelfde als recht krijgen.

Tr
door Trostomaat Jul 27, 2020 om 15:45
239 Antwoorden / Vragen

Ik ga er niet vanuit dat dit een dropshipper is.
Na de klacht moest het product retour zodat de 'dropshipper' kon bekijken of het inderdaad niet goed werkte.
De meeste dropshippers doen dat niet zo.
Zou gewoon een 'normaal' bedrijf kunnen zijn.

ne
door neodutchio Jul 27, 2020 om 18:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een goedkoop apparaatje die bij de verkoper in het stopcontact gedaan wordt en hup, het werkt.

Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 10:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geen dropshipper, en helaas ook geen goedkoop apparaat.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2020 om 15:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft de webshop een keurmerk? Zo niet dan wordt het lastig . Zie https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/nep-webwinkels en o.a. https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen  Als u binnen de wettelijke benenktijd het apparaat heeft teruggezonden heeft u wettelijk recht op uw geld terug.  Maar als het een dropshipper si wara u heeft gekocht zie dan dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat?utm_source=20200720-kassa-maandag&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa.

Als antwoord op uw vraag wat uw rechten zijn, dan zijn die naast de al gegeven verwijzing naar de wetgeving m.b.t. terugzenden binnen bedenktijd: (waar men kennelijk naar mijn mening niet aan voldoet) : U kunt uw recht atijd vorderen en zie dan o.a. dit: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ of deze http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/  ebn voor voorbeeldbrief https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven

Waarop men baseert dat het een hygiëne product is, is mij volstrekt onduidelijk. Dan zou bijv. m.i. iedere airvco installatie een hygiëneproduct zijn.

En nog een tip: er zijn mogelijkheden dat u eerst betaald na ontvangst van een product dat aan uw verwachting voldoet bij on-line aankopen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jul 27, 2020 om 18:57
6599 Antwoorden / Vragen

De luchtreiniger wordt niet genoemd als hygieneproduct, maar er zit een filter in die na gebruik niet meer nieuw is,
Er kan dus waardevermindering zijn door het gebruik, wat je misschien moet vergoeden.
En wat versta je onder testen? Enkele dagen of een week gebruiken?
Zomaar een paar luchtreinigers kopen met de bedoeling er maar 1 te houden, is een risico,
Kijk eens op consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/

alfatrion
door alfatrion Jul 28, 2020 om 23:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper heeft alleen recht op een vergoeding van een waardevermindering die het gevolg is van een gebruik dat verder gaat dan dat wat nodig is om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. De bewijslast ligt op dit punt bij de verkoper.

panter22
door panter22 Jul 29, 2020 om 08:24
6599 Antwoorden / Vragen

Als de verkoper deze vraag heeft gelezen heeft hij bewijs genoeg.

Topantwoord

rj
door rjw - Jul 27, 2020 om 19:06
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe lang heb je de luchtreiniger geprobeerd? Je weet dat het uitproberen vergelijkbaar mag zijn met wat je in een stenen winkel kunt uitproberen.
Wat was er anders dan wat in de beschrijving stond?

justmeagain
door justmeagain - Jul 27, 2020 om 23:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ben ik de enige die dit niet begrijpt?

Echter heb ik het product zelf al getest met een soort gelijk product (een ander merk) voordat ik het terug stuurde naar de webshop.

U heeft een ander product van een andere fabrikant getest en stuurt op basis daarvan uw aankoop terug?

Tr
door Trostomaat Jul 28, 2020 om 01:35
239 Antwoorden / Vragen

Zo zou je het kunnen lezen en dat betekent dat het ding dus helemaal uitgeprobeerd zou zijn, Merkwaardig, maar niet slecht voor de kansen van TS op honorering van het herroepingsrecht.

Het zou ook kunnen zijn dat bedoeld wordt dat het ding wel 'getest' is, en wel in een vergelijking met een ander apparaat.

panter22
door panter22 Jul 28, 2020 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij dat ze twee luchtreinigers heeft gekocht, al dan niet bij dezelfde webshop.
Beide geprobeerd en de luchtreiniger die haar het beste beviel, gehouden.
Ze stuurt  de ene terug met de mededeling dat die niet goed zou werken.
Dan doe je een beroep op non conformiteit. Zo reageert de webshop ook,
Maar er mankeert niets aan de luchtreiniger, ze wil een beroep doen op het herroepingsrecht,
Dan is het de vraag, is zij verder gegaan dan testen of heeft zij het apparaat in gebruik genomen.

Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zie ook mijn bericht hier onder, maar ik heb het vergeleken met, een luchtreiniger uit dezelfde prijsklasse, van mijn ouders.

panter22
door panter22 Jul 28, 2020 om 17:10
6599 Antwoorden / Vragen

Dezelfde prijsklasse wil nog niet zeggen dat de luchtreiniger dezelfde prestaties levert,

Mandyloverrr
door Mandyloverrr - Jul 28, 2020 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste iedereen bedankt voor het mee denken. Hierbij wat meer informatie om het een en ander te verduidelijken.

Mijn verwachting is dat als het apparaat 3 automatische standen heeft, die reageren op een sensor (PM2.5) die de lucht kwaliteit meet, dit ook doet.
Ik heb de lucht reiniger vergeleken met een andere luchtreiniger van mijn ouders en deze in de zelfde ruimte gezet en onafhankelijk van elkaar de lucht laten meten en laten draaien voor ongeveer 30 minunten.
Het model van mijn ouders (zelfde prijs klasse) met een waarde van 150 en ging langzaam terug naar 10 - 20 PM2.5, de luchtreiniger die ik heb gekocht gaf een PM2.5 waarde aan van 1 - 2, met soms een 4 PM2.5.

In mijn ogen is de sensor dan defect, of anders werkt hij niet naar mijn verwachting, ik heb de lucht reiniger gekocht voor het automatisch reinigen van de ruimte. Bijvoorbeeld als ik ga koken dat de reingiger automatisch aan gaat.

De verkoper, die een Nederlands bedrijf is met een adres en een KvK, geeft aan dat zij het product correct werkend vinden en dat ik in de handleiding maar had moeten kijken wat het appraat zou doen, hierin geven zij aan dat het maar een PM2.5 sensor heeft. (Het zelfde als de luchtreinger waarmee ik heb hem vergeleken).

Verder heeft de verkoper op de pagina van het product aangegeven dat het om een hygiene product gaat en deze alleen terug word genomen als deze defect is. Ik heb het product niet meer dan 3 dagen een aantal uur getest.

Ik snap dat het voor de verrkoper lastig is om een gebruikt artikel te verkopen, maar hoe kan ik dit product testen zonder deze in gebruik te nemen, in de handleiding is niet te zien dat de 3 verschillende autmatische standen nooit gebruikt worden omdat deze nooit automatisch uit de laagste stand komt.

Helaas heeft de webshop geen keurmerk, maar is het een webwinkel van het merk zelf (deze hou ik nog even voor mij zelf), en dus geen dropshipper via socialmedia.

En helaas nog steeds geen reactie van de webwinkel.

Edit:
Kleine toevoeging, het was niet mijn intensie om dit product te kopen en weer terug te sturen. Ik zou nog steeds dit product willen hebben als het correct zou werken en de automatische stand bruikbaar is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 28, 2020 om 13:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het wel aan u om te bewijzen dat het apparaat niet functioneert zoals u gemeend had te mogen verwachten.
Hoe dan ook zie ik nu dat deze webshop geen keurmerk heeft en dat maakt het dan toch ook lastiger. Als de fabrikant een bekende is zal men mogelijk alles doen om aan te tonen dat het apparaat wel als zodanig werkt.

Ik blijf van mening dat de claim van hygiene product onterecht is en hier zal de fabrikant dan ook moeten bewijzen dat zijn claim wel terecht is. Daarvoor is het zinvol om de ACM te benaderen via www.consuwijzer.nl

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2020 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dan zo tevreden was over het apparaat van uw ouders, had ik maar zo'n zelfde gekocht.

Nu probeert u een aantal dagen en een aantal uren per dag een apparaat uit en verwacht dat te kunnen retourneren?

Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 11:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Simpel, de variant van mijn ouders is voor een grotere ruimte en is absoluut niet nodig in het appartement wat ik heb. De reiniger van mijn ouders is ook een stuk groter.

panter22
door panter22 Jul 28, 2020 om 14:45
6599 Antwoorden / Vragen

Het is dus niet dezelfde luchtreiniger als die van je ouders.
Je hebt er eentje gekocht voor kleinere ruimtes. Dan is het logisch omdat de luchtreiniger van je ouders meer capaciteit heeft en de lucht sneller reinigt, Daar kan geen kleinere tegenop.
Kijk eens op kieskeurig voor de specificaties.
https://www.kieskeurig.nl/

Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 16:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem gaat om het meten van de deeltjes in de lucht, waar de versie van mijn ouders een waarde van max 150 tot min 10 tot 20 PM2.5 deeltes meet, meet die van mij 1 tot 2 PM2.5 deeltjes, dit is ook de rede dat de reiniger niet uit de laagste stand komt, hij gaat pas naar stand 2 na 20 PM2.5 deeltjes.

Ik heb het resultaat van mijn reiniger niet kunnen testen omdat hij niet automatisch harder gaat reinigen, lijkt mij wel een basis functie voor het apparaat toch?

alfatrion
door alfatrion Jul 28, 2020 om 23:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag verwachten dat een bedrijf zich aan de wet houdt, dat kun je namelijk afdwingen via de rechter.

marita5
door marita5 - Jul 28, 2020 om 11:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Mandyloverrr
door Mandyloverrr Jul 28, 2020 om 11:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik dit lees:

Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met verbroken verzegeling

Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.

Dit geldt voor bijvoorbeeld voedingssupplementen, maandverband, erotische artikelen en dergelijke.

Wettekst: 'de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken'.

Het is lastig, want de lucht reiniger (zonder de filter) is (denk ik) geen hygiene product, en op de filter zelf zat geen verzegeling. Ook mocht ik van de webshop het product wel uit de verpakking halen.

mi
door miennaamishaaz - Jul 28, 2020 om 11:19
725 Antwoorden / 1 Vragen

Bij welke site heeft u dit dan gekocht?
de kans is groot dat het om een dropshipper gaat.

justmeagain
door justmeagain Jul 28, 2020 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts heeft dat al geschreven. Geen dropshipper gewoon Nederlands bedrijf met adres en KvK.

ne
door neodutchio Aug 1, 2020 om 21:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ook dropshippers hebben een adres in Nederland en vermelden een KVK nummer.

mi
door miennaamishaaz Aug 2, 2020 om 14:09
725 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio

Niet alle dropshippers doen dit. voor elke 100 dropshippers zijn er hooguit 1 of 2 die dit wel goed doen.
De andere gebruiken KVK van andere bedrijven of zeggen KVK op aanvraag

newmikey
door newmikey - Jul 28, 2020 om 12:01
830 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft "het product niet meer dan 3 dagen een aantal uur getest". Dat gaat in mijn ogen véél verder dan het simpelweg uitproberen. Uitproberen in mijn beperkte inschatting zou zijn uitpakken, aansluiten en even aan zetten om zeker te weten dat het apparaat het doet. Dat had een verkoper in een winkel ook voor u gedaan. Misschien ook nog 5 minuten aan laten staan om een eerste meetstand te kunnen zien maar ook niet veel meer dan dat. Blijkbaar in de ogen van de webshop ook.

De Consumentenbond stelt: "Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd? Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.

Naar mijn bescheiden mening heeft u een aanvang gemaakt met gewoon gebruik van het apparaat waarmee u geen aanspraak meer kunt maken op het herroepingsrecht. U zou zich kunnen beroepen op non-conformiteit maar de webshop stelt dat het product werkt zoals omschreven. U zou daar nog iets tegenin kunnen brengen als bij de verkoopuitingen iets staat wat verwijst naar het beter werken dan dat soortgelijke product wat u heeft vergeleken.

Anders zult u het aan moeten laten komen op een expert opinion op uw kosten om die non-conformiteit aan te tonen. U maakt een redelijk veelgemaakte fout: u gelooft reclameuitingen die iets beloven op basis van labarotarium omstandigheden en wilt die in de praktijk bewezen zien. Dat gaat 'm helaas niet worden hier.

ma
door malty Jul 28, 2020 om 16:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Maar de webshop neemt om medische redenen het niet terug en niet omdat het te lang gebruikt zou zijn.

newmikey
door newmikey Jul 28, 2020 om 17:13
830 Antwoorden / 0 Vragen

@malty
"medische redenen" dat lees ik nergens en dat is ook géén reden om een zending te weigeren. De interpretatie van TS was hygienische redenen  en ik kan niet zien dat zeker is dat de webshop dat gezegd zou hebben. Dan zouden ze het product ook niet getest hebben.

alfatrion
door alfatrion Jul 28, 2020 om 23:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het herroepingsrecht vervalt helemaal niet door ingebruikneming.

newmikey
door newmikey Jul 29, 2020 om 14:02
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn antwoord hierboven geplaatst. Voor diegenen die het daar niet mee eens zijn: het staat u vrij anders te oordelen over deze zaak maar ik ga niet in op allerlei theoretische stellingen en een overloze wellesnietes.

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 20:03
239 Antwoorden / Vragen

@newmikey, @alfatrion heeft gelijk.
Dit is geen kwestie van een mening hebben, waar een ander het niet mee eens is.
Het is een feit dat ingebruikneming het herroepingsrecht niet doet vervallen: als dat wel het geval zou, zijn dat zou dat ergens in de wetgeving moeten staat. Om u uit de droom te helpen: dat staat nergens.
U mag natuurlijk verkondigen dat TS door ingebruikneming 'geen aanspraak meer kan maken op het herroepingsrecht', weet wel dat dat onwaar is.
Het ontbreken van een onderbouwing van die uitgesproken opvatting, gaf natuurlijk al te denken.

newmikey
door newmikey Jul 29, 2020 om 21:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn antwoord hierboven geplaatst. Voor diegenen die het daar niet mee eens zijn: het staat u vrij anders te oordelen over deze zaak maar ik ga niet in op allerlei theoretische stellingen en een overloze wellesnietes.

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 22:57
239 Antwoorden / Vragen

Dat is uw goed recht. Ik heb ook mijn zegje gedaan.
Dat gezegd hebbend zou het deze rubriek ten goede komen als mensen bereid zouden zijn hun eigen bijdragen kritisch te bekijken nadat door anderen, zoals hier door alfatrion, een tegenovergestelde opvatting is verkondigd.
Vervolgens kun je duidelijk maken waarom het wél klopt wat je zei of erkennen dat je je vergiste. Dat zijn betere uitkomsten voor de vragensteller dan het wegduiken voor kritiek (onder het mom van he vermijden van discussie) en het intact laten van niet-onderbouwde onjuiste beweringen.

lo
door lovewinnie - Jul 28, 2020 om 12:11
1202 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft hem 3 uur laten draaien. Dan is hij dus echt gebruikt.
Enige wat u had mogen doen is bekijken, gebruiksaanwijzing lezen en eigenlijk zelfde als in de winkel. Keer aan zetten en weer uit zetten wellicht nog maar dan houdt het wel op.

Eigenlijk vergelijkbaar met als je het in de winkel koopt . Je kunt daar apparaat zien, voelen en soms aan en uit zetten ( bijv media markt) en daarna houdt het op. Je mag het ook niet even thuis halve dag laten draaien en terug brengen omdat hij tegenvalt.

U koopt toch ook geen trui, draagt deze 3 uurtjes en stuurt hem daarna terug?  Is eigenlijk het zelfde .

Ik zou hem ook niet terug nemen. Hij is nu 2e hands en kan me voorstellen , gezien het filter wat er vaak inzit het ok een hygiënische product gaat.  Zeker na 3 uur testdraaien . Ze kunnen er niks meer mee

ma
door malty Jul 28, 2020 om 16:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om medische redenen en niet te lang gebruikt.

lo
door lovewinnie Jul 28, 2020 om 19:17
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb er ok een voor medische rede . Zoon met astma en allergieen. Maar heb ook een groot lomp medisch apparaat en die werkt wel hoor. Op slaapkamer zoontje  kleinere van zelfde merk

Maar nog nooit eerst uren getest voor ik besefte dat het niks zou worden .

panter22
door panter22 Jul 28, 2020 om 19:22
6599 Antwoorden / Vragen

Als je bij de webshop hebt gemeld dat je Kassa in zou schakelen, dan weten ze het nu dat je de luchtreiniger uren hebt gebruikt.

lo
door lovewinnie Jul 28, 2020 om 19:23
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben trouwens zelf de luchtreiniger hepa pro 510.
Aanrader

alfatrion
door alfatrion Jul 28, 2020 om 23:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De wet is duidelijk: de verkoper moet het product terugnemen, ook als het product drie uur heeft gewerkt.

ne
door neodutchio - Jul 28, 2020 om 12:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een Nederlands bedrijf met adres en KVK inschrijving zegt nog niets. Net zoals dat de "fabrikant" het zelf verkoopt. De laatste tijd komen een hoop "winkeliers" voorbij met bedrijfsnaam gelijk aan het product.

U mag gewoon de naam noemen van de verkoper, dan kunnen de vrijwilligers verder kijken in hoeverre deze verkoper zich aan de wet houdt en welke insteken er zijn. Een bedrijf als bijvoorbeeld Bol.com ga je anders mee om dan een dropshipper.

1paul
door 1paul - Jul 28, 2020 om 14:24
3101 Antwoorden / 0 Vragen

er zitten filters in dit soort van producten, geef aan aan de verkoper dat u bereid bent om deze te vergoeden maar dat u het produkt niet meer terug wilt omdat deze niet goed werkt naar uw idee/ervaring....

alfatrion
door alfatrion Jul 28, 2020 om 23:29
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou dat zelf niet doen.

yo
door yohoh64 - Jul 28, 2020 om 15:19
23 Antwoorden / 7 Vragen

Het betreft een betalingsregeling. Doordat haar ex ( slecht uit elkaar) alle documenten meegenomen heeft, kunnen we er niet meer achterkomen of en welke contracten er waren. Inderdaad is het het beste de ( echte ) gerechts deurwaarder te benaderen. Maar omdat de regeling telefonisch is afgesproken zijn we wel bang dat we slapende honden wakker maken. Destijds was mijn zus niet in de positie om meer te betalen, en de deurwaarder was natuurlijk al lang blij dat er iets betaald werd. Haar ex heeft haar achtergelaten met meer dan 43000 aan schulden.

panter22
door panter22 Jul 28, 2020 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je reactie staat onder de verkeerde vraag. Misschien kun je nog verplaatsen?

alfatrion
door alfatrion - Jul 28, 2020 om 23:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, een luchtreiniger valt niet onder de categorie van producten die om wille van de gezondheid of hygiëne niet terug gezonden zouden konden worden als de verzegeling is verbroken. Naar vaste rechtspraak vallem hieronder geen producten die door een maatregel zoals reiniging weer geschikt gemaakt kunnen worden voor de verkoop. Ondergoed valt dus ook niet onder deze categorie.

Als u een ondubbelzing beroep heeft gedaan op uw herroepingsrecht dan heeft u recht op uw geld terug. De verkoper moet dit onverwijld terug betalen.

U kunt het beste dit eerst schriftelijk op eisen. Daarna zou u naar de kantonrechter kunnen gaan.

justmeagain
door justmeagain Jul 29, 2020 om 00:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

Pppfff weer naar de rechter om een ding van max een paar honderd euro. En kisten van een zaak worden bij civiele zaken meestal door beide partijen gedragen en krijgt ts ook deze kosten er nog bij.
Apparaat is gewoon te lang geprobeerd en filters moeten vervangen voor het weer verkocht kan worden.

alfatrion
door alfatrion Jul 29, 2020 om 09:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

TS wilt weten wat zijn rechten zijn en hoe hij dat recht kan krijgen. Het antwoord op het eerste is je geld terug en het antwoord op het tweede is naar de kantonrechter.

De filters hoeven helemaal niet vervangen te worden. Dat zou je zelf ook niet na een paar uur doen.

panter22
door panter22 Jul 29, 2020 om 19:31
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion,
Die verkoper zal dus op eigen kosten het apparaat moeten reinigen. Het gebruikte filter mag er in blijven zitten, dat is voor rekening van de nieuwe koper  De nieuwe koper betaalt de nieuwwaaarde voor een gebruikt apparaat. En ts krijgt haar geld volledig terug.
Dit is wat je bedoelt?

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 20:14
239 Antwoorden / Vragen

@panter22, ik denk dat er zit nog wel wat speelruimte is, volgend op wat @alfatrion zegt. Maar dat is aan de verkoper.

Hoe de verkoper omgaat met een apparaat met filter, dat één, twee, drie uur aangestaan heeft, is zijn verantwoordelijkheid. Een apparaat dat nog 'nieuw' is, kan als 'nieuw' verkocht worden. Een apparaat dat niet meer 'nieuw' is, kan als gebruikt verkocht worden.
Voor de zaak van TS is dat allemaal niet van belang.

panter22
door panter22 Jul 30, 2020 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Nou dan zit je niet goed. Natuurlijk is het voor de zaak van TS van belang. Als duidelijk is dat het apparaat gebruikt is, mag er waardevermindering worden gerekend.
Of koop jij een overhemd, en die draag je een week, pakt hem netjes in en heb je recht op je geld terug?

Tr
door Trostomaat Jul 30, 2020 om 09:23
239 Antwoorden / Vragen

Goed lezen graag. Je dicht mij een opvatting toe die ik niet heb, laat staan dat ik dat schreef.
Ik schrijf slechts dat het voor de zaak van TS niet van belang of en hoe de verkoper dat apparaat weer gaat verkopen, als nieuw of gebruikt, in reactie op jouw, toch wat sarcastische, samenvatting van wat alfatrion adviseert.

Waarop denkt u dat ik doelde met 'speelruimte' en 'dat is aan de verkoper'?

panter22
door panter22 Jul 30, 2020 om 09:35
6599 Antwoorden / Vragen

@trostomaat,
Je probeert je er  uit te draaien.

alfatrion
door alfatrion Jul 30, 2020 om 10:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Panter22 is het echt noodzakelijk dat het filter wordt gereinigt? Welke schade aan de gezondheid zou kunnen optreden als dat niet gebeurt?

gerbera
door gerbera Jul 31, 2020 om 14:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@alfatrion, een Hepafilter evenals een koolstoffilter is niet te reinigen dus zullen vervangen moeten worden. Afhankelijk van de ruimte waar het apparaat 3 uur gewerkt heeft, bv keuken of ruimte waar gerookt wordt, kunnen deze luchtjes achterblijven in het apparaat. En zo'n apparaat wil u toch niet als "nieuw" in huis krijgen maar worden soms wel als 2e keusje verkocht tegen gereduceerde prijs. En een gem. Hepafilter incl. koolstoffilters komt al snel op de € 35 tot € 60. e.e.a. afhankelijk van het merk en type

alfatrion
door alfatrion Aug 1, 2020 om 18:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Oke, niet te reinigen, maar de link met hygiëne zie ik niet. In een stofzuiger zit ook een filter, maar het is echt niet onhygiënisch als een ander er mee stofzuigt.

panter22
door panter22 Aug 1, 2020 om 18:27
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion, koop jij een nieuwe stofzuiger met het stof van een ander er nog in?

alfatrion
door alfatrion Aug 1, 2020 om 23:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De koper mag een lege stofzak verwachten.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2020 om 00:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, een paar dagen gebruiken en een paar uur op die dagen. Echt helemaal normaal. :-((

wimmi20
door wimmi20 - Jul 29, 2020 om 10:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb een hete vraag aan de vraagsteller :

hoe weet u eigenlijk dat het apparaat niet goed reinigt?

En wat is het merk en type?

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 29, 2020 om 11:38
509 Antwoorden / Vragen

Blij om te horen dat er webshops zijn die een dergelijk luchtverversingsapparaat dat 3 dagen getest is niet terugneemt. Zeker in deze tijd van Corona is dat een wijs besluit In dat kader is het dus wel degelijk een hygiënisch product mede omdat door gebruik vervuild is.

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 20:24
239 Antwoorden / Vragen

Bedoelt u dat er nog actief coronavirus is blijven plakken?

Het bedrijf weigert het apparaat sowieso terug te nemen, niet omdat er '3 dagen getest' is. Dat is waarschijnlijk niet eens bekend.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 30, 2020 om 09:58
509 Antwoorden / Vragen

Zoals gezegd een wijs besluit van de webshop. Ik heb zelf ook eens gebruikte luchtreiniger opgestuurd gekregen en die was behoorlijk vies van binnen oftewel die had de lucht goed gezuiverd .Over het algemeen worden apparaten met gebruikerssporen in dit geval een vervuild filter etc. terecht geweigerd .Dat zal ook de reden van de weigering om terug te nemen .Wat zou jij doen als een vervuild apparaat opgestuurd krijgt ? Of het Coronavirus wel of niet aanwezig is niet te zien of te testen.

Tr
door Trostomaat Jul 30, 2020 om 19:29
239 Antwoorden / Vragen

Wellicht begreep ik het verkeerd, maar ik dacht dat u een verband legde met het coronavirus en dat daarom juist de weigering een juist of wijs besluit was. Maar dat zou dan toch moeten gelden voor alle artikelen. Het hele herroepingsrecht kan dan geparkeerd worden 'want corona'.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 31, 2020 om 12:07
509 Antwoorden / Vragen

TROSTOMAAT

Klopt maar in dit geval wel .Apparaat moet ontsmet worden en schoongemaakt. Ee uurtje proefdraaien was waarschijnlijk geen probleem geweest.

gerbera
door gerbera - Jul 29, 2020 om 14:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U vergelijkt uw product met een van een andere fabrikant en dat werkt niet. Iedere fabrikant heeft zijn eigen instelling en techniek en daaraan gekoppeld de regeling van de luchtkwaliteit. E.e.a. is weer afhankelijk van de capaciteit (aantal mtr2) en het zou dus zomaar kunnen dat de meetwaarde van de reiniger van uw ouders overeenkomt met die van uw product ook al geeft die andere cijfers weer. Blijkbaar is uw lucht minder vuil dan u denkt en dat dus de reden is dat deze niet overschakeld naar een hoger nivo. Is uw product voorzien van zowel een Hepa als ook koolstoffilter dan zal vervanging hiervan zo rond de € 85,- liggen. Mogelijk kunt u het op een accoordje gooien met de verkoper de waardevermindering van de filters te betalen.

mo
door mof - Jul 29, 2020 om 18:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat het niet op het internet staat doet er niet toe. Waar het om gaat is of het apparaat opnieuw verpakt en verkocht kan worden na retour. Het lijkt me dat dit met een luchtreiniger wel kan. Een stzuigerbzuigt ook lucht aan en kan na iitproberen wel gewoon worden geruild als het niet aan uw wensen voldoet. Ga ermee naar de geschillencommissie

Grunnen.
door Grunnen. Jul 30, 2020 om 10:05
509 Antwoorden / Vragen

Ja dat kan wel ,maar niet als je het apparaat al 3 dagen gebruikt  hebt en daardoor vervuild is.

gerbera
door gerbera Jul 30, 2020 om 21:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

In dergelijke gevallen kijken of alles werkt, dus met een stofzuiger, of deze technisch werkt en deze zuigt (kun je met de hand voelen). De TS heeft het apparaat 3 dagen getest en dat is niet de bedoeling, want de filters kun je niet schoonmaken.