Valt een luchtreiniger onder een hygiëne product?
Ik heb een luchtreiniger gekocht, via een webshop. De luchtreiniger werkt helaas niet zoals die zou moeten werken, ik heb dit aangegeven. Zij wilde het product graag testen, zodat er onderzocht kon worden wat er defect aan is. Helaas kreeg ik te horen dat het product werkt zoals omschreven. Echter heb ik het product zelf al getest met een soort gelijk product (een ander merk) voordat ik het terug stuurde naar de webshop. Maar het werkt niet, zoals ik had verwacht. Ik wil nu graag mijn geld terug, helaas zegt de webshop dat het niet mogelijk is. Want een luchtreiniger is een hygiëne product. Ik kan hier niks over vinden op het grote internet, ik zie alleen staan dat ondergoed valt onder een hygiëne product. Wat zijn nu mijn rechten en hoe kan ik dit aanpakken?
Topantwoord
Dat het niet werkt zoals u had verwacht, wil nog niet zeggen dat die luchtfilter niet goed zou zijn.
Maar zou u een gebruikt filter kopen?
Hopelijk bied mijn bericht hieronder meer duidelijkheid.
Topantwoord
Een luchtfilter is geen 'hygiëne product'.
Al ziet de ondernemer dat kennelijk graag zo.
Ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is deze ondernemer van zijn ongelijk te overtuigen. Dus daarom raad ik eerst het volgende aan:
Kijk goed na op deze informatie over het herroepingsrecht is verstrekt ten tijde van uw aankoop. Welke informatie is verstrekt? Op welke wijze? Is er aangegeven dat de aankoop van het product omwille van hygiëne niet herroepen kon worden?
Daarnaast is de vraag van belang of het product verzegeld is geleverd.
Onderbroeken en Bh's mag je ook niet ruilen maar die komen niet verzegeld voor zover ik weet.
Overigens mee eens dat ze het duidelijk moeten melden.
Is duidelijk vermeld op de product pagina en in de voorwaarden, het product mag uit de verpakking worden gehaald en worden geinspecteerd, maar niet ingebruik worden genomen wil je het kunnen terugsturen. Er is behalve de stickers op de buitenste verpakking geen verzegeling,
Bij Bonprix kan men wel degelijk bh's ruilen.
Topantwoord
Lijkt me van niet.
Heeft u de luchtreiniger binnen de 14 dagen bedenktijd retour gedaan en heeft de webshop er u op gewezen dat het een hygiëne product is welke ook nog verzegeld moet zijn geweest?
Is de betreffend webshop aangesloten bij webwinkelkeurmerk dan daar klacht indienen.
Anders consuwijzer advies vragen.
Laat mij raden, gekocht bij een dropshipper via een advertentie op Social media?
U hebt recht op uw geld terug. Maar dat wil zeggen een lange adem hebben. Of nog beter, een jurist op de zaak zetten. Recht hebben blijkt zo vaak niet hetzelfde als recht krijgen.
Ik ga er niet vanuit dat dit een dropshipper is.
Na de klacht moest het product retour zodat de 'dropshipper' kon bekijken of het inderdaad niet goed werkte.
De meeste dropshippers doen dat niet zo.
Zou gewoon een 'normaal' bedrijf kunnen zijn.
Een goedkoop apparaatje die bij de verkoper in het stopcontact gedaan wordt en hup, het werkt.
Geen dropshipper, en helaas ook geen goedkoop apparaat.
Topantwoord
Heeft de webshop een keurmerk? Zo niet dan wordt het lastig . Zie https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/nep-webwinkels en o.a. https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen Als u binnen de wettelijke benenktijd het apparaat heeft teruggezonden heeft u wettelijk recht op uw geld terug. Maar als het een dropshipper si wara u heeft gekocht zie dan dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat?utm_source=20200720-kassa-maandag&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa.
Als antwoord op uw vraag wat uw rechten zijn, dan zijn die naast de al gegeven verwijzing naar de wetgeving m.b.t. terugzenden binnen bedenktijd: (waar men kennelijk naar mijn mening niet aan voldoet) : U kunt uw recht atijd vorderen en zie dan o.a. dit: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ of deze http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/ ebn voor voorbeeldbrief https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven
Waarop men baseert dat het een hygiëne product is, is mij volstrekt onduidelijk. Dan zou bijv. m.i. iedere airvco installatie een hygiëneproduct zijn.
En nog een tip: er zijn mogelijkheden dat u eerst betaald na ontvangst van een product dat aan uw verwachting voldoet bij on-line aankopen.
Topantwoord
De luchtreiniger wordt niet genoemd als hygieneproduct, maar er zit een filter in die na gebruik niet meer nieuw is,
Er kan dus waardevermindering zijn door het gebruik, wat je misschien moet vergoeden.
En wat versta je onder testen? Enkele dagen of een week gebruiken?
Zomaar een paar luchtreinigers kopen met de bedoeling er maar 1 te houden, is een risico,
Kijk eens op consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/
De verkoper heeft alleen recht op een vergoeding van een waardevermindering die het gevolg is van een gebruik dat verder gaat dan dat wat nodig is om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. De bewijslast ligt op dit punt bij de verkoper.
Als de verkoper deze vraag heeft gelezen heeft hij bewijs genoeg.
Topantwoord
Hoe lang heb je de luchtreiniger geprobeerd? Je weet dat het uitproberen vergelijkbaar mag zijn met wat je in een stenen winkel kunt uitproberen.
Wat was er anders dan wat in de beschrijving stond?
Ben ik de enige die dit niet begrijpt?
Echter heb ik het product zelf al getest met een soort gelijk product (een ander merk) voordat ik het terug stuurde naar de webshop.
U heeft een ander product van een andere fabrikant getest en stuurt op basis daarvan uw aankoop terug?
Zo zou je het kunnen lezen en dat betekent dat het ding dus helemaal uitgeprobeerd zou zijn, Merkwaardig, maar niet slecht voor de kansen van TS op honorering van het herroepingsrecht.
Het zou ook kunnen zijn dat bedoeld wordt dat het ding wel 'getest' is, en wel in een vergelijking met een ander apparaat.
Het lijkt mij dat ze twee luchtreinigers heeft gekocht, al dan niet bij dezelfde webshop.
Beide geprobeerd en de luchtreiniger die haar het beste beviel, gehouden.
Ze stuurt de ene terug met de mededeling dat die niet goed zou werken.
Dan doe je een beroep op non conformiteit. Zo reageert de webshop ook,
Maar er mankeert niets aan de luchtreiniger, ze wil een beroep doen op het herroepingsrecht,
Dan is het de vraag, is zij verder gegaan dan testen of heeft zij het apparaat in gebruik genomen.
Zie ook mijn bericht hier onder, maar ik heb het vergeleken met, een luchtreiniger uit dezelfde prijsklasse, van mijn ouders.
Dezelfde prijsklasse wil nog niet zeggen dat de luchtreiniger dezelfde prestaties levert,
Edit:
Kleine toevoeging, het was niet mijn intensie om dit product te kopen en weer terug te sturen. Ik zou nog steeds dit product willen hebben als het correct zou werken en de automatische stand bruikbaar is.
Helaas is het wel aan u om te bewijzen dat het apparaat niet functioneert zoals u gemeend had te mogen verwachten.
Hoe dan ook zie ik nu dat deze webshop geen keurmerk heeft en dat maakt het dan toch ook lastiger. Als de fabrikant een bekende is zal men mogelijk alles doen om aan te tonen dat het apparaat wel als zodanig werkt.
Ik blijf van mening dat de claim van hygiene product onterecht is en hier zal de fabrikant dan ook moeten bewijzen dat zijn claim wel terecht is. Daarvoor is het zinvol om de ACM te benaderen via www.consuwijzer.nl
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer