Ar
door Arjan79 Oct 16, 2020 om 16:45
Huishouden & energie
Van energielabel A+ groen naar energielabel G dieprood

Hallo, ik heb koelkast gekocht van merk Bosch. Op de website prijzen ze de koelkast aan met A+ en groene logo. Als ik doorklik staat hij op nr. 3 van meest zuinige koelkasten in rijtje van 7. Als het geinstalleerd is en ik krijg de energielabel dan krijg ik de meest rode energie-onzuinige label G.

Reactie van leverancier is dat de energielabels volgend jaar gaan veranderen naar Europese labels. Van A+, A++ en A+++ naar A tm G. Als ik dit lees dan is A+ niet zuinig dus. Maar op website heb ik printscreen dat ie op plaats 3 van 7 zuinig is. Onderverdeling A+++, A++, A+, A, B, C, D.

Ik ben weg kwijt in deze doolhof. Ik dacht een zuinige koelkast te hebben gekocht en het is de meest onzuinige. Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Met vriendelijke groet,

Arjan

5236 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2020 om 17:04
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Wat heeft u aan ervaringen? Als u iets koopt en hetgeen u koopt blijkt anders te zijn dan de basis waarop u de aankoop heeft gedaan is de consumentenwetgeving van toepassing en is het raadzaam om u tot de verkoper te melden met allereerst de vraag om toelichting. Ik neem aan dat de verkoper de leverancier is. Als u op basis van de advertentie een A+ en groen heeft gekocht dient dat ook te worden geleverd. Label G lijkt daar helemaal niet op en kan er m.i. ook nog sprake zijn van misleiding.

Zie o.a. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product hetgeen gebaseerd is op het in het BW art 17 t/m 25 wettelijk gerelde . M.b.t. misleiding zie: https://blog.wetrecht.nl/misleiding-bij-sluiten-van-overeenkomst/  en dat is dan ook iets dat aan de verkoper kunt voorleggen. U heeft mogelijk afdoendee reden om de koop te ontbinden. zie http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/ en bij www.jurischloket.nl vindt u voorbeeldbrieven.

panter22
door panter22 Oct 16, 2020 om 17:19
6599 Antwoorden / Vragen

Er is helemaal geen sprake van misleiding. De koelkast is volgens Bosch een A+

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 16, 2020 om 17:52
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22: ik lees dit: citaat uit vraag: 'Als het geinstalleerd is en ik krijg de energielabel dan krijg ik de meest rode energie-onzuinige label G.'

gerbera
door gerbera Oct 17, 2020 om 16:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, lees ff mijn reactie. Verklaring voor label G

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 18, 2020 om 11:55
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: gelezen. Dank en weer iets geleerd. Dit wist ik nog niet en Ts had dat kennelijk ook niet 'in de gaten'. Ik had de foto die was bijgevoegd niet vergroot op mijn GSM.

panter22
door panter22 - Oct 16, 2020 om 17:09
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik op Kieskeurig.nl kijk, dan is die koelkast van augustus 2010. Een A+++ koelkast bestond nog niet eens.
https://www.kieskeurig.nl/inbouw_koelkast/product/952648-bosch-kiv34x20/specificaties
B
ij de meeste verkopers kun je de specificaties kijken. Ook op de site van Bosch zelf.
Voortaan eerst onderzoek doen en dan pas kopen.
Het is een koelkast uit de serie2.
Volgens de Bosch info is het een A+,
https://www.bosch-home.nl/zoeken?search=kiv34x20

Ar
door Arjan79 Oct 16, 2020 om 18:51
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad als ik de Bosch link erbij pak is het A+. Maar ook energiezuinig, nr. 3 in de rij van 7 als ik er op klik. Dan denk je energiezuinig. Ze hadden beter de aanduiding A tm G op de website kunnen neerzetten. Dan is het G en dan weet je dat het totaal niet zuinig is voor deze tijd.

Deze Bosch wordt als nieuw verkocht door verschillende aanbieders op websites. 10 jaar oud kan ik niet zo snel vinden. Bij mij komt hij nieuw uit verpakking en hij voldoet verder aan specificaties. Volgens mij is hij wel nieuw, maar wordt gefabriceerd vanaf 2010.

panter22
door panter22 Oct 16, 2020 om 19:24
6599 Antwoorden / Vragen

Het model is van 2010. Nieuwere modellen zijn zuiniger en duurder. Bosch zit nu op serie 6 en 8.

Ar
door Arjan79 Oct 17, 2020 om 20:28
Antwoorden / 1 Vragen

We leven nu in 2020. En hij wordt nog als even zuinig aangeprezen als in 2010! Hij is geproduceerd in september 2020. Als het rode label G had op website had, dan had niemand iets gezegd. En ook andere keuze gemaakt. En dat is het gewoon ook.

Het voelt net als je huis koopt met groene label A superenergiezuinig en overdracht is rond en voila je hebt G, want de regels zijn anders. Voor mij als consument kan je niet verwachten dat je er direct helemaal in zit in de regeltjes door alles na te struinen en je gaat uit van de informatie die bij product staat op website. Ik heb zelf niet alle tijd, maar neem wel iets meer onderzoek dan gemiddelde consument weet ik uit ervaring.

Het is niet de techniek, maar de communicatie dat slecht is. De winkelketens zouden G moeten neerzetten voor het product dat ze in 2020 aanprijzen dat ook G is.

panter22
door panter22 Oct 18, 2020 om 17:52
6599 Antwoorden / Vragen

Daarom kijk ik altijd op Kieskeurig.nl. Dan weet je van welk jaar het model is en je weet de prijzen.

Ar
door Arjan79 Oct 19, 2020 om 21:35
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas begrijpt niemand hier mijn punt. Ik kon helaas geen 2e plaatje bijvoegen, dat het duidelijk is. Ik heb een nieuwe koelkast gekocht, gefrabiceerd in september 2020, volgens de label binnenin koelkast. Nieuw dus.Het etiket op de website bij aankoop staat groen en energiezuinig. Die heb ik niet bij kunnen voegen. Als je het aanschaft dan krijg je etiket rood en minst energiezuinig in je handen gedrukt en die mag je op de koelkast plakken. Naar mijn idee kan dit echt niet.

Die regelgeving en eisen van meer dan 10 jaar terug? Op andere websites zoeken. Nee. Ik mag uitgaan van de specificaties op de website waar ik van koop. En heb wel op andere websites gekeken, maar zelfde energiekeurmerk. Zelfde specificaties. Kan niemand hier als consument denken, maar alleen maar als producent denken? Hoe kan je als consument weten dat als er op website groen en energiezuinig staat en op ander website (CB) staat het ook, toch weten dat dit fout zit? Dit is niet te doen. Ze hadden gelijk G en rood energie label moeten vermelden bij energie klasse.

panter22
door panter22 Oct 20, 2020 om 10:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je koelkast had het energielabel A+. Dat bestaat nog steeds.Alleen je dacht dat de koelkast energiezuinig was, maar het is het minst energiezuinig.
https://www.energielabel.nl/apparaten/koelkast-en-vriezer/

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2020 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou me daar maar niet teveelvan aantrekken.

lo
door lovewinnie - Oct 16, 2020 om 17:27
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Is het niet een ouder model. Het koelkast van nu 2 jaar oud. Een a+++. Maar verwacht dat dat nu bijv al een b of c is. Technologie gaat zo snel .
Onze oude Bosch was 10 jaar oud. Ook gekocht al a+ toen de tijd maar Al nu nooit geen a+ meer halen maar eerder z xd

Oudere modellen kunnen dus nog wel is vertekend beeld geven. Vergeleken met koelkasten uit zelfs productie jaar zullen deze vrij hoog scoren op zuinigheid en stroom verbruik maar vergeleken met apparatuur productie jaar 2019/2020 score ze heel laag.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 16, 2020 om 18:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Arjan,

De huidige nieuwe koelkasten met een A label zijn redelijk zuinig vergeleken met vroeger.

Mijn huidige koelkast is 5 jaar oud en ik nam gewoon de voordeligste.

Wel merk ik, dat de kwaliteit van de koelkasten qua afwerking niet meer zijn zoals vroeger (hij roest snel).

Hiervoor had ik een Marynen koelkast uit de jaren 70,die geen roest had....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 16, 2020 om 18:26
2011 Antwoorden / Vragen

Een koelkast met het oude A+ label is tegenwoordig geen echt zuinige koelkast. Ik heb geen idee of die in het nieuwe systeem een G krijgen maar het zou mij niets verbazen. U moet dus kijken of de A+ uit het oude systeem komt en de G uit het nieuwe, zo nee bent u misleid en kunt u een stevig gesprek voeren met de leverancier, zo ja heeft u niet veel om over te klagen.

Ar
door Arjan79 Oct 16, 2020 om 18:34
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie bij groot elektronicaketen in Nederland dezelfde koelkast aangeprezen met A+ en nr 3 van 7 op energielijst. Dan denk je je koopt een zuinig koelkast en ook nieuw. Maar energiezuinig is het dus niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 16, 2020 om 18:36
2011 Antwoorden / Vragen

Hij is ook best zuinig in 2010.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 16, 2020 om 21:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Op het oude en nieuwe label staat het verbruik wat gemeten is.

Alleen de tabel is aangepast  want A++++++++++++++++++  is  niet meer verkoopbaar.
Er is geen enkele B meer leverbaar dus  ze beginnen weer onderaan...

Dat is alles.

rj
door rjw - Oct 16, 2020 om 21:31
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Deze labels zijn geen absolute schaal maar een relatieve en is een momentopname. Een apparaat dat vorig jaar het zuinigst was, kan dit jaar middenmoot zijn. Maar dat maakt verder niet uit, zeker niet voor een koelkast. Die koop je voor een behoorlijk lange tijd dus halvewege z'n lifecycle is het qua energieverbruik sowieso al achterhaald. Het enige absolute is het energieverbruik dat op het typeplaatje staat.

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2020 om 15:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Energielabel ff omdraaien dan ziet u bovenaan is bijzonders staan nml dat het energielabel ingaat op 01-03-2021. Door de bemoeienis van Europa, hebben niets anders te doen, komt er met ingang van die datum een andere brekening van de labels.

1paul
door 1paul - Oct 17, 2020 om 17:06
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt wel, omdat dit soort van apparaten steeds zuinioger worden heeft men een ander "rijtje" ervan gemaakt maar ondertussen adverteren ze nog met de oude labels....

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2020 om 21:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

TS schreef;
Kan niemand hier als consument denken, maar alleen maar als producent denken? Hoe kan je als consument weten dat als er op website groen en energiezuinig staat en op ander website (CB) staat het ook, toch weten dat dit fout zit? Dit is niet te doen. Ze hadden gelijk G en rood energie label moeten vermelden bij energie klasse.

Het merendeel denkt wel degelijk als consument, u echter ziet iets over het hoofd nml dat het huidige label nog steeds van toepassing is echter met ingang van maart 2021 is er een andere (Europesche) berekening voor energielabels en komt de kast in de cattegorie G te vallen. Dat is ook de reden dat u een los label heeft ontvangen, Bosch denkt nml vooruit en troost u dit zal met veel meer huishoudelijke apparaten het geval zijn. Alle huidige apparaten zullen met ingang van maart onder een andere casttegorie vallen ondanks dat u ze als energiezuinig (A) heeft aangeschaft. De kans dat u na maart een apparaat koopt wat onder de cattegorie A+ valt zal door de aanpassing zeer gering zijn.
Voor alle duidelijkheid, ik werk niet bij Bosch, heb er geen aandelen in en verdien met mijn berichten geen stuiver.

audb
door audb - Oct 23, 2020 om 14:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De A++ label gaat idd verdwijnen dat wordt gewoon B zodat als er nog zuinigere aparatuur komt deze niet met A++ & +10 tot +50 hoeven te worden benoemd.

Maar als Bosch aangeeft dat dit een A++ is dan hoeft u zich verder geen zorgen te maken  over de sticker die er bij geleverd wordt.

Overigens bestaan er geen koelkasten die een G sticker heeft alleen een Airco zou die nog kunnen krijgen.

mo
door mof - Oct 23, 2020 om 16:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of die zuinig is of niet wordt niet bepaald door een stickertje:  u kunt zelf meten hoeveel de kast verbruikt en bepalen of u daarmee teveeden bent of niet. Zuinnighid van koelkasten wordt daarnaast ook sterk beinvloedt door het aantal maal per dag dat de deur geopend wordt.

h.
door h.terpstra - Oct 23, 2020 om 23:02
202 Antwoorden / 1 Vragen

Arjan, waar maakt u zich druk over. Alleen de reclame jongens en meisjes kunnen de natuurwetten veranderen. Ieder plusje kost u een 10% hogere prijs
Niet meer en niet minder. ook Ed Nijpels is  een ster in volks verlakken .. Hem er op aanspreken kan niet. Hij heeft er geen verstand van. Let wel VVD.
Veel beloven en weinig geven doet gekken en dwazen in vreude leven. .Leerden wij als kind "honderd " jaar geleden.al.
Feit . In 1971 kocht ik een CV ketel in mijn huurhuis in Flevoland. Daar  werd toen aardgas aangeleverd.. Rendement 87 %.. Mijn huidige HR ketel 90 % ?.
In Lelystad eertijds mijn CV ketel vervangen na 16 jaar. Had nog het zelfde rendement als bij aanschaf.. Maar hij lekte water.DUS, een HR ketel geplaatst.
Van zuiniger stoken heb ik daarna niets kunnen meten. 2020, Mijn buren hebben hete lucht verwarming. Rendement is 80 %.. Twee verbruikers..9 * 9 = 81.%.
Koop gewoon op kwaliteit is mijn ervaring.. Mijn CV werkt al 23 jaar goed, met een kleine storing aan de ontsteking. !05 euro. 20000 m3,gas ..
Iedere 5000m3 gas verstookt, dan schoon maken. Voor de een is dat iedere twee jaar. Voor de ander 5 jaar.. Sucses . Vr. groet, Henk.