Ro
door Ronald1234 Jan 12, 2019 om 20:09
Huishouden & energie

Van het gas af willen maar niet kunnen

wanneer je huis ongunstig staat voor zonnepanelen, er ook nog eens 2 bomen voor staan van de gemeente, je dus geen warmtepomp kunt laten plaatsen, hoe moet je dan van het gas af?

1499 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2019 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan blijft u toch lekker aan het gas?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2019 om 20:13
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiende vraag waarop het antwoord ook lastig kan zijn. Kapvergunning aanvragen? Waarschijnlijhk zonder succes maar wat heeft een warmtepomp met bomen te maken die dan zonlicht weren zoals ik het begrijp. Bomen kunnen het rendement van zonpanelen belemmeren maar niet de werking van een warmtepomp, wel type u ook neemt (warmte uit 'afvalwarmte/restwarmte', warmte uit grondwater etc.

Ro
door Ronald1234 Jan 12, 2019 om 20:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Warmte pomp wordt niet geplaatst omdat deze veel electra kost en ik deze dus niet zelf kan opwekken met zonnepanelen

Ro
door Ronald1234 - Jan 12, 2019 om 20:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Warmte pomp wordt niet geplaatst omdat deze veel electra kost en ik deze dus niet zelf kan opwekken met zonnepanelen

ne
door neodutchio Jan 12, 2019 om 21:21
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat heeft dus niets met de bomen te maken.

me
door mein33 Jan 12, 2019 om 23:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@neodutchio,

Zouden bomen misschien zonlicht kunnen tegenhouden, waardoor zonnepanelen veel minder rendement opleveren ?

ne
door neodutchio - Jan 12, 2019 om 21:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan je huis ook met stroom verwarmen. Kost iets meer dan gas, maar als je van je gasafsluiting af gaat scheelt dat ook weer kosten.
Als ik kijk wat ik nog verbruik aan gas is dat nihil. Enkel het warme water om te douchen en de ene radiotor in de woonkamer wordt daarmee verwarmt.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een pelletcv. Een keer per jaar de vulbak volgooien met pellets en het systeem doet de rest.

jo
door jorisw Jan 12, 2019 om 22:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf het warm water om te douchen kan je elektrisch maken. In Engeland en Ierland is dat vrij gebruikelijk.

Iv
door Ivo W - Jan 12, 2019 om 21:28
728 Antwoorden / Vragen

Het wel of niet kunnen plaatsen van een warmtepomp staat volledig los van het wel of niet kunnen plaatsen van zonnepanelen. Wie heeft u wijs gemaakt dat een warmtepomp niet kan zonder zonnepanelen?

Ro
door Ronald1234 Jan 12, 2019 om 23:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 3 partijen gevraagd te komen kijken. Zij wilden niet komen omdat er geen zonnepanelen op het dak lagen of geplaatst kunnen worden. Vandaar mijn vraag hier. Het gaat nml nooit over wanneer je geen mogelijkheid, behalve isoleren, hebt om mee te werken aan groene klimaat

Iv
door Ivo W Jan 12, 2019 om 23:28
728 Antwoorden / Vragen

Die drie partijen snappen er dan geen snars van.

Zonnepanelen en een warmtepomp hebben geen enkele directe relatie met elkaar. De enige overeenkomst is dat ze allebei iets met elektriciteit doen, maar het ene apparaat heeft het andere daar niet voor nodig. Sterker nog: op moment dat de zonnepanelen hard werken, heeft u geen warmtepomp nodig. Het is dan immers zomers weer. En op moment dat de warmtepomp hard moet werken met winterkou, doen de zonnepanelen nagenoeg niets tot helemaal niets.

Wi
door Willy Jansen - Jan 12, 2019 om 21:44
6 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn huis was ook niet geschikt voor zonnepanelen. Echter heb ik 20 panelen achter in de tuin geplaatst ook tuinhoutconstructie, dus nu mooie veranda met 20x300piekwatt = 6000 wattpiek en opbrengst 2017: 5500 kw. Tevens erg tevreden met Elga warmtepomp. Kosten panelen 200 euro per stuk, omvormer 700 euro en installatie 1.300 euro, alles exclusief btw (btw krijg je terug). Op Elga krijg je 2.500 euro subsidie. Voorlopig NIET volledig van gas = NU duurkoop. Laat je niet bedriegen door Rutte en installateurs.

Ro
door Ronald1234 Jan 12, 2019 om 23:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen tuin in de zon, ligt ingepakt tussen andere huizen

ne
door neodutchio Jan 12, 2019 om 23:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ronald, kunt u niet beter verhuizen? Er zijn richtlijnen hoeveel direct zonlicht er binnen moet kunnen komen. Het lijkt er nu op dat u in een donker hol woont.

ma
door maarten heest - Jan 12, 2019 om 22:09
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ronald, je kunt ook zonnepanelen kopen die niet op je eigen dak liggen. Deelnemen aan coöperaties en projecten. De Consumentenbond beschrijft hier de mogelijkheden en de mitsen en maren.
Een warmtepomp zonder zonnepanelen kan natuurlijk maar de combinatie van beide is wel ideaal natuurlijk.

Ro
door Ronald1234 Jan 12, 2019 om 23:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit ga ik zeker even doornemen, dank je wel

aurora1
door aurora1 - Jan 13, 2019 om 00:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met electrische energie?
Zie ook de reactie van @maarten heest.
In mijn omgeving zijn zonnepanelen o.a. op garages en schuren geplaatst, en op muren. Voor woonboten zie je ook wel panelen die op een plank met poten zijn aangebracht en op de kade staan. Er zijn dus heel wat mogelijkheden.