bu
door bueno de mosqueo Jun 3, 2022 om 16:21
Huishouden & energie

Vast of variabel bij van de bron?

Leverancier "van de bron" heeft mij als vast klant een 1 jarig contract aangeboden, maar in art.19.3 van het contract staat:
als de omstandigen mochten veranderen zij de prijs mogen aanpassen (verhogen dus!?) en de klant
het recht heeft het contract daarna te ontbinden.
In feite is er dus sprake van een los/vast contract ten gunste van "van de bron".
Of zie ik dat verkeerd?

5702 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2022 om 16:26
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik denk dat u dat goed ziet. Er is ook m.i. dan geen sprake van een vast contract tenzij aanpassing wordt bedoeld als de energiebelasting wordt verlaagd en het dus goedkoper kan. Het lijkt mij zinnig om dit te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer resp. daar navraag te doen.

panter22
door panter22 - Jun 3, 2022 om 16:43
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een vast contract van 1 jaar en daar moet je je aan houden.En van de Bron ook.
Van de Bron bouwt een extra zekerheid in. Van de Bron wil geen verlies lijden.
Hoeveel goedkoper ben je uit met een vast contract tov een variabel contract.
Van Essent keeg ik bericht dat mijn variabele ontract goedkoper zou zijn dan een nieuw vast contract.

mahadma
door mahadma - Jun 3, 2022 om 17:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan een contract hebben voor 1 jaar met variabele prijzen die dus per maand kunnen veranderen. Kijk goed wat er in je contract staat.

Ze kunnen de prijzen ook verlagen of verhogen mogelijk is. Hangt van de markt situatie af.

marita5
door marita5 - Jun 3, 2022 om 18:07
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bueno De Mosqueo ,

Ik heb een contract met variabele tarieven

Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract. De leverancier maakt de nieuwe tarieven van tevoren bekend. Dit moet hij tijdig en persoonlijk doen. Dan kunt u opzeggen en overstappen. U moet altijd kunnen opzeggen voordat de nieuwe tarieven ingaan.

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/mogen-je-variabele-energietarieven-vaker-aangepast-worden/

Mabelle
door Mabelle Jun 6, 2022 om 17:12
403 Antwoorden / 1 Vragen

Die 2x per jaar de tarieven verhogen bij een variabel contract is inmiddels door de leveranciers los gelaten. Tarieven kunnen dus ieder moment aangepast worden in deze rare tijd. Dit is wettelijk toegestaan.

ha
door harrybre - Jun 6, 2022 om 16:26
240 Antwoorden / Vragen

"de klant
het recht heeft het contract daarna te ontbinden. ": .

ha
door harrybre - Jun 6, 2022 om 16:27
240 Antwoorden / Vragen

U kuint toch ook zelf weg als u elders beter slaagt... zie "de klant het recht heeft het contract daarna te ontbinden".

1paul
door 1paul - Jun 6, 2022 om 16:55
3101 Antwoorden / 0 Vragen

hou voorlopig een variabel kontrakt aan, mochten de prijzen ooit weer gaan zakken kun je altijd weer vast zetten!

justmeagain
door justmeagain Jun 6, 2022 om 22:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zo'n beetje iedere leverancier gaat per 1 juli prijzen verhogen en het einde is nog niet in zicht. Dus wellicht is uw advies niet voor iedereen voordeliger

1paul
door 1paul Jun 9, 2022 om 07:21
3101 Antwoorden / 0 Vragen

juist wel justme, als je nu per 1-07 vast gaat zetten zet je tegen deze hoge prijs vast en ik denk niet dat je dat wil, daarom, laat de prijs voorlopig variabel staan....

tenormin
door tenormin Jun 9, 2022 om 14:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bij Eneco zijn nu geen vaste contracten meer aan te gaan. Alleen de mensen die een vast contract hadden, kunnen de 'oude' prijs nog krijgen. Speciaal een brief daarover gekregen. En ik neem aan dat dit bij alle Energiebedrijven zo is.

1paul
door 1paul Jun 10, 2022 om 11:24
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Bij verreweg de meesten is dit zo, er is zoveel onzekerheid op dit moment dat ze dit niet aandurven!

h.
door h.terpstra - Jun 6, 2022 om 17:29
202 Antwoorden / 1 Vragen

Van de Bron is een fout cowboy bedijf..Verhoogde bij mij ongevraagd het maand bedrag. Toen het jaar om was, werd de verhoging 47 %. Dat percentage werd aangevochten, omdat het percentage al verlaagd was dankzij eerdere clandestiene verhoging. Met veel gedoe heb ik mijn geld terug ontvangen.
Wij verbruiken maar relatief weinig. Minder dan 1000 m3 gas op jaarbasis in een vrijstaande woning. En we zitten niet in de kou.
Groet, Henk.

ne
door neodutchio - Jun 6, 2022 om 19:06
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vele klanten klaagden toen aanbieders de vaste contracten open braken. Nadeel was dat de klanten hun poot stijf hielden, de aanbieders failliet gingen en de klanten met torenhoge bedragen in de winter achter bleven.

Artikel 19.3 kan op 2 manieren uitgelegd worden en alleen Van de Bron kan uitsluitsel geven. Het kan gaan om aanpassingen in BTW of de bedragen die vanuit de overheid opgelegd worden. Echter is dat geen reden tot ontbinding. Wat ook kan is dat Van de Bron een uitvlucht zoekt als er onvoorziene zaken gebeuren waardoor de prijzen nog verder gaan exploderen. Een dergelijk risico is nu lastig bij een bedrijf neer te leggen aangezien de klant altijd de verliezer is.

bu
door bueno de mosqueo - Jun 6, 2022 om 22:51
8 Antwoorden / 5 Vragen

Ter verduidelijking:
Het gaat over een aanbod van een "vast contract"die volgens een art. 19.3 in het contract toch verandert kan worden. Niet over een variabel contract waarbij uiteraard wel mogelijk is. Wat uiteindelijk voordeliger is weet niemand. Een vast contract wat toch veranderd kan worden lijkt op een contract om alleen de klant te binden zolang het Vandebron uitkomt en niet andersom.

panter22
door panter22 Jun 7, 2022 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Is dit voor het eerst dat je een contract afsluit? Bij Vande Bron stond een degelijke bepaling al in 2017 in de algemene voorwaarden. Ooit wel eens de voorwaarden gelezen, behalve deze keer?https://vandebron.nl/voorwaarden

rj
door rjw - Jun 9, 2022 om 18:36
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Lijkt me een vrij normale.clausule eerlijk gezegd. Als zij de prijzen veranderen hoef je als klant niet te blijven en heb je het recht om voor het einde van het contract op te stappen.