Vast of variabel bij van de bron?
Leverancier "van de bron" heeft mij als vast klant een 1 jarig contract aangeboden, maar in art.19.3 van het contract staat:
als de omstandigen mochten veranderen zij de prijs mogen aanpassen (verhogen dus!?) en de klant
het recht heeft het contract daarna te ontbinden.
In feite is er dus sprake van een los/vast contract ten gunste van "van de bron".
Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat u dat goed ziet. Er is ook m.i. dan geen sprake van een vast contract tenzij aanpassing wordt bedoeld als de energiebelasting wordt verlaagd en het dus goedkoper kan. Het lijkt mij zinnig om dit te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer resp. daar navraag te doen.
Je hebt een vast contract van 1 jaar en daar moet je je aan houden.En van de Bron ook.
Van de Bron bouwt een extra zekerheid in. Van de Bron wil geen verlies lijden.
Hoeveel goedkoper ben je uit met een vast contract tov een variabel contract.
Van Essent keeg ik bericht dat mijn variabele ontract goedkoper zou zijn dan een nieuw vast contract.
Je kan een contract hebben voor 1 jaar met variabele prijzen die dus per maand kunnen veranderen. Kijk goed wat er in je contract staat.
Ze kunnen de prijzen ook verlagen of verhogen mogelijk is. Hangt van de markt situatie af.
Hallo Bueno De Mosqueo ,
Ik heb een contract met variabele tarieven
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract. De leverancier maakt de nieuwe tarieven van tevoren bekend. Dit moet hij tijdig en persoonlijk doen. Dan kunt u opzeggen en overstappen. U moet altijd kunnen opzeggen voordat de nieuwe tarieven ingaan.
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.
Lees ook hier , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/mogen-je-variabele-energietarieven-vaker-aangepast-worden/
Die 2x per jaar de tarieven verhogen bij een variabel contract is inmiddels door de leveranciers los gelaten. Tarieven kunnen dus ieder moment aangepast worden in deze rare tijd. Dit is wettelijk toegestaan.
U kuint toch ook zelf weg als u elders beter slaagt... zie "de klant het recht heeft het contract daarna te ontbinden".
hou voorlopig een variabel kontrakt aan, mochten de prijzen ooit weer gaan zakken kun je altijd weer vast zetten!
Zo'n beetje iedere leverancier gaat per 1 juli prijzen verhogen en het einde is nog niet in zicht. Dus wellicht is uw advies niet voor iedereen voordeliger
juist wel justme, als je nu per 1-07 vast gaat zetten zet je tegen deze hoge prijs vast en ik denk niet dat je dat wil, daarom, laat de prijs voorlopig variabel staan....
Bij Eneco zijn nu geen vaste contracten meer aan te gaan. Alleen de mensen die een vast contract hadden, kunnen de 'oude' prijs nog krijgen. Speciaal een brief daarover gekregen. En ik neem aan dat dit bij alle Energiebedrijven zo is.
Bij verreweg de meesten is dit zo, er is zoveel onzekerheid op dit moment dat ze dit niet aandurven!
Van de Bron is een fout cowboy bedijf..Verhoogde bij mij ongevraagd het maand bedrag. Toen het jaar om was, werd de verhoging 47 %. Dat percentage werd aangevochten, omdat het percentage al verlaagd was dankzij eerdere clandestiene verhoging. Met veel gedoe heb ik mijn geld terug ontvangen.
Wij verbruiken maar relatief weinig. Minder dan 1000 m3 gas op jaarbasis in een vrijstaande woning. En we zitten niet in de kou.
Groet, Henk.
Vele klanten klaagden toen aanbieders de vaste contracten open braken. Nadeel was dat de klanten hun poot stijf hielden, de aanbieders failliet gingen en de klanten met torenhoge bedragen in de winter achter bleven.
Artikel 19.3 kan op 2 manieren uitgelegd worden en alleen Van de Bron kan uitsluitsel geven. Het kan gaan om aanpassingen in BTW of de bedragen die vanuit de overheid opgelegd worden. Echter is dat geen reden tot ontbinding. Wat ook kan is dat Van de Bron een uitvlucht zoekt als er onvoorziene zaken gebeuren waardoor de prijzen nog verder gaan exploderen. Een dergelijk risico is nu lastig bij een bedrijf neer te leggen aangezien de klant altijd de verliezer is.
Ter verduidelijking:
Het gaat over een aanbod van een "vast contract"die volgens een art. 19.3 in het contract toch verandert kan worden. Niet over een variabel contract waarbij uiteraard wel mogelijk is. Wat uiteindelijk voordeliger is weet niemand. Een vast contract wat toch veranderd kan worden lijkt op een contract om alleen de klant te binden zolang het Vandebron uitkomt en niet andersom.
Is dit voor het eerst dat je een contract afsluit? Bij Vande Bron stond een degelijke bepaling al in 2017 in de algemene voorwaarden. Ooit wel eens de voorwaarden gelezen, behalve deze keer?https://vandebron.nl/voorwaarden
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Onaangekondige prijsverhoging sportschool
Goedendag,
vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aa
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer