ekiem
door ekiem Oct 1, 2021 om 09:39
Huishouden & energie

Vast zetten gasprijs

Goedemorgen ,
Mijn gas en energie prijs had ik vastgezet en deze loopt straks af. Nu verwacht ik een nieuw aanbod en vraag me af wat slim is. Ik weet dat de prijzen onlangs zijn gestegen maar verwacht dat deze op termijn ook wel weer zullen dalen.
Wat is wijsheid, zometeen alles laten zoals het is of toch de boel weer vastleggen, desnoods voor één jaar. Zou jammer zijn om ergens aan vast te zitten, met een hoge prijs, als de prijzen gaan dalen.

Wat is jullie ervaring en advies

2270 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2021 om 09:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijnn mening lijkt het er niet op dat de gasprijzen zullen dalen. Zojuist is op het nieuws dat men in Frankrijk de tarieven gaat bevriezen en mogelijk kan dat ook hier gebeuren met daarbij ook de mogelijkheid dat het belastingtarief wordt verlaagd. En als dat het geval is gebeurt dat automatisch ook met het alsdan door u overeengekomen tarief. Vooraf toch hier en daar vergelijken van leveranciers kan m.i. geen kwaad. Dat afgezien van het feit dat er ook 'collectieven' zijn zoals bijv United Consumers waar kortingen worden gegeven.  https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/aanbieder/unitedconsumers-energie

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 1, 2021 om 09:55
2042 Antwoorden / Vragen

Ik ben ook in december aan de beurt en ik denk dat de keuze is tussen een contract voor een jaar en uit contract lopen. Dat laatste geeft je de mogelijkheid het aangaan van een nieuw contract even uit te stellen, leuk als de prijzen na drie maanden weer dalen maar is waarschijnlijk duurder. Wat je ook doet, achteraf zal je weten wat beter was geweest.

Gr
door Grunn1 - Oct 1, 2021 om 10:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je in de toekomst kan kijken werd alles makkelijker of misschien wel moeilijker maar helaas dat kan je niet.
Je moet dus of de gok nemen dat het duurder wordt of het nieuws volgen waarin men schrijft dat waarschijnlijk in het voorjaar de prijzen weer gaan dalen. Alles heeft ook te maken met hoe koud de winter wordt. Als het langdurig erg koud wordt in europa dan zal de vraag alleen maar stijgen maar krijgen we een relatief warme winter dan heeft elk land genoeg en zal de prijs gaan dalen.

Gezien de prijzen is het maar te hopen dat het snel verder gaat met opwarmen anders komen velen in de kou te zitten door onbetaalbare energie prijzen.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 1, 2021 om 11:33
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het is werkelijk verschrikkelijk wat die energieprijzen doen. Straks raken veel meer huishoudens in energiearmoede. Tja... en dat is OOK aan de politiek te wijten.

Ik kan je in deze niet echt raden... je kunt altijd vragen of je je contract tegen huidige condities kunt verlengen, maar ik vrees dat dat niet mogelijk is. Moet je toch een nieuw contract afsluiten dan zou ik gaan voor een meerjarig contract.

succes

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 1, 2021 om 12:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor de volgende jaar prijs  moet je niet bij mijn zijn.

Zoek eens een helderziende of geloof je niet in sprookjes.

Achteraf weet je pas of nu variabel,  1 jaartje of toch 5 jaren voordeliger was.

Er is voldoende gas maar bij Gazprom,  in Rusland  hebben ze goede economen die weten dat bij niet open draaien de prijs  kan  exploderen en nu bieden zij contracten aan....

Angela Merken was op Tijd....

Onze Mark Rutte vertrouwde op de Markt werking, helaas...

Als Russen zien dat bij tekort hout  de prijzen flink stijgen hou je die  in stand.

Bij staal, olie en gas doen ze nu hetzelfde.

Als je bij 10% tekort leveren  50% hogere prijzen kreeg, wat zou U doen  als je moet verkopen?

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2021 om 13:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik geloof niet dat de prijzen zullen dalen, integendeel. Maar ik moet in December ook of verlengen of een andere aanbieder. Denk dat ik het eerste maar doe: voor een jaar. Het is en blijft de kortste termijn om aan een bedrijf vast te zitten. Maar ik houd wel mijn hart vast als ik zie hoe mensen moeten leven: de hele winter - nu al - met een deken om zitten. Veelal ouderen.

ekiem
door ekiem - Oct 1, 2021 om 13:10
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik ervoor ga kiezen om de boel in december voor een jaar vast te zetten. Het is kort ,maar 3 jaar zoals ik het nu heb is best wel lang. Vooral als de prijzen weer zouden gaan dalen.
Blijft koffiedik kijken maar ik wacht het even af., Ik verwacht dat er in november wel een aanbod zal komen.

ekiem
door ekiem - Oct 5, 2021 om 13:36
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenmiddag,

Ik heb ondertussen van mijn energie maatschappij een nieuw verlengings aanbod gekregen en ben me rot geschrokken.
Mijn verbruik is :  2517 Kw  en gas 750. Hiervoor betaal ik nu 100 euro per maand.

Bij een verlenging van een jaar zou ik per maand 158 euro gaan betalen en bij een contract van 3 jaar zou dit 133 worden.

Hierop toch maar gaan bellen en kreeg het advies om maar even niets te doen en de boel maar even aan te kijken . Vast zetten kan altijd nog, ik denk dat dit op dit moment nog het beste is.

panter22
door panter22 Oct 5, 2021 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Even afwachten wordt meer geadviseerd. Je kunt moeilijk in de kou zitten. Met dit weer snort de kachel al weer lekker.  De benzine is ook duurder. En iedereen rijdt vrolijk door,
https://www.volkskrant.nl/beter-leven/de-energierekening-stijgt-moet-u-overstappen-of-niet~b26e49c1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

ro
door ronny530 - Oct 5, 2021 om 18:46
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als uw energiecontract afloopt dan wordt dat contract omgezet in een maandelijks opzegbaar contract met variabele energieprijzen. Als u gaat kiezen voor een nieuw contract met vaste energieprijzen dan worden die energieprijzen berekend zoals die nu zijn en profiteert u niet als met name de gasprijzen weer gaan dalen. De gasprijs is gekoppeld aan de olie prijs en die ligt nu nog hoog omdat de olieproducerende landen de olieproductie verlaagt hebben omdat er tijdens de corona crisis bijna geen vraag naar was. Zodra de olieproducerende landen de olieproductie op gaan voeren wat wel te verwachten is daalt de olieprijs ook weer omdat de economie van die landen op de oliewinning draait. Het blijft nog onduidelijk wanneer dat gaat gebeuren maar olie in de grond laten zitten is ook geen landurige optie omdat er met die olie geen winst gemaakt kan worden. Mijn persoonlijk advies zou zijn sluit voor nu geen vast energiecontract maar een variabel energiecontract zonder vaste looptijd af en zodra de olieprijzen weer gaan dalen dan een keuze maken.