pi
door pielo Dec 5, 2022 om 10:00
Huishouden & energie
Vattenfall uitleg verbruik

www.vattenfall.nl/service/mijn-vattenfall/#/vf/verbruik/vergelijk

Jouw verbruik 2 M³ € 20,00

Flat 96 M³ € 964,00

Tussenwoning 134 M³ € 1.345,00

Gemiddeld alle woningen 143 M³ € 1.436,00

Hoekwoning 160 M³ € 1.606,00

2 onder 1 kap 186 M³ € 1.867,00

Vrijstaand 246 M³ € 2.470,00

Nu kijk ik even bij een kennis  en kom dan deze bedragen tegen

71 M3   € 164,00

96 MS   € 221,00

134 MS  € 308,00

143 M³  € 329,00

160 M³  € 368,00

186 M³  € 428,00

246 M³  € 566,0

Kan iemand mij vertellen waarom de verschillen zo groot zijn .

Deze vraag ook bij vattenfall voor gelegt via de enigste mogelijkheid de chat maar die kunnen ze beter afschaffen daar kun je echt niks mee
Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken dan kan mijn kachel ook eens aan dit jaar
Alvast bedankt

1463 7 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Dec 5, 2022 om 10:14
853 Antwoorden / 3 Vragen

Het basistarief van Vattenfal (ook van de andere leveranciers) zijn, als ik het goed heb, gebaseerd op een langjarig gemiddelde van de diverse soorten woonruimten.

Als je je rekenmachine pakt en van de laatste cijfers die prijs per euro zul je zien dat er een prijs (met een kleine afwijking) van 2,30€ per m3 zit.

Ik snap ook niet waarom jij je verwarming niet gewoon aanzet... waar ben je zo bang voor? Je hebt het aantal m3 dat je verbruikt volledig zelf in de hand. Investeer in een goede thermostaat (als die aan te sluiten is op de bestaande bedrading van je huidige thermostaat) waarbij je een aantal uren (bloksgewijs) kunt instellen dat je verwarming mag branden.
Voorbeeld: je staat op 07.00 op, dan stel je een blok in van 06.30 - 08.00 uur in. Zodat het warm is als je daadwerkelijk opstaat.
Voorbeeld: de volgende instelling is een half uur voor je thuis bent van je werk tot een uur voor je naar bed gaat.

Ik heb jaren zo'n thermostaat gehad, maar vanwege een verplichte verhuizing niet meer. Kan een dergelijke thermostaat hier niet installeren.

M2
door M2022 - Dec 5, 2022 om 11:56
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap de vraag niet helemaal. Het eerste lijstje lijkt mij gewoon het gemiddelde verbruik per maand, met daarachter het bijbehorende jaarbedrag??, Het tweede lijstje dat je geeft lijkt meer op verbruik met daarachter de kosten van dat gebruik ( dus niet doorberekend naar jaar)

hereistom
door hereistom - Dec 5, 2022 om 12:04
732 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap niet wat je wilt vergelijken, maar hier staat duidelijk uitgelegd wat je ongeveer betaald;

Berekening per energieverbruik

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2022 om 12:35
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven zijn de gegevens die u noemt  gemiddelden op basis van berekening door Vattenfall. Dat behoeft in feite helemaal niets te zeggen over het verbruik dat u zelf heeft. Het is uitsluitend bedoeld om te vergelijken met uw eigen gebruik/soort woning. Uw eigen verbruik kunt  u zelf aflezen op de meter en ook op het maandelijkse overzicht dat u indien u een slimme meter heeft ieder maand ontvangt (en waar u mogelijk de gegevens van uw vraag op baseert.  Iets anders gezegd, hetgeen u bij uw kennis ziet kan ik niet anders verklaren dan dat dat lijkit op dynamische tariefering per periode. (Dynsmisch kan betekenen afrekening op basis van per uur, dagdeel of dergelijke).

Uit uw opgaven is niet op te maken wat er dan aan vershillen zijn. De info bij uw kennis betreft andere zaken dan gemiddelden per soort/type wining.

pi
door pielo - Dec 5, 2022 om 12:41
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor jullie antwoorden ben nu een stuk wijzer geworden

ro
door ronny530 - Dec 5, 2022 om 14:49
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt mij dat de lijst met de bedragen niet kloppend kan zijn want 20 euro voor 2 kuub gas betalen is wel heel erg veel. De lijst geeft het maandelijkse verbruik en de kosten van dat verbruik weer. Als u nog een vast tarievencontract heeft en daar lijkt het wel dan zal de gasprijs om en nabij de 1 euro per kuub bedragen dus vermoed ik dat in de berekening van de kosten de komma verkeerd is geplaatst. Lijst 2 wordt wel goed weergegeven maar is niet voor u van toepassing omdat uw kennis een andere gasprijs betaald van circa 2,05 euro per kuub bij een variabel tarief. De site van Vattenfall heeft er een paar dagen wegens onderhoud uitgelegen en zou het kunnen zijn dat de bedragen verkeerd weergegeven werden. Kijk voor de zekerheid online bij Vattenfall uw contract en de correspondentie nog eens na want in mijn optiek had u destijds een vast tarieven contract afgesloten waarbij de tarieven niet tussentijds gewijzigd mogen worden. Ik begrijp zeer goed dat u geschrokken bent maar de kostenberekening moet wel op een fout berusten en u met een gerust hart de kachel weer aan kunt gaan zetten.

panter22
door panter22 - Dec 5, 2022 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Maar snel die kachel aanzetten.Of zit je normaal ook altijd in de kou?

Je krijgt €380 van de overheid voor de extra stookkosten in november de december.Dus als je normaal een voorschot betaalt van €100 per maand, kun je nu €290 per maanid besteden..