jsec
door jsec Jul 31, 2019 om 08:28
Huishouden & energie

Verduurzamen

Ik bezit een appartement van het jaar 1963 met een gas kachel en warmwater geyzer. Ik heb wel kunstofkozijnen met HR+ glas.  Ik wil graag overstappen op een pellet kachel ipv centrale verwarming aanleggen. Ik wil af van het gas af maar hoe verwarm ik mijn water?
Warmtepomp? Zonneboiler? Ik heb geen idee. Ik vind ook online geen adviseur vinden die tevens pelletkachel en en een oplossing biedt voor warm water.

Wie kan adviseren? Ik wooni in West Brabant

4742 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2019 om 08:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een pelletkachel in een appartement?

Er zijn elektrische boilers voor warm water.

Waarom wilt u van het gas af?

panter22
door panter22 - Jul 31, 2019 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Als eigenaar ben je lid van de VvE. Hoe hebben andere eigenaren dit opgelost? Hebben zij ook alleen een gaskachel? Misschien kunnen jullie samen iets regelen op het gebied van energiebesparing.
Info:
https://ondernemingsdatabank.indicator.be/mede_eigendom___gemene_delen/een_pelletkachel_installeren_in_uw_appartement_/VLTAVGAR_EU171306/related

Gr
door Grunn1 - Jul 31, 2019 om 10:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je woont blijkbaar in een appartementen complex. Is daar iets afgesproken of pelletkachels wel toegestaan zijn? In veel appartementen mag je namelijk geen open vuur kachels hebben ivm de brandveiligheid.

Veel gemeenten overwegen een verbod op pelletkachels in woonwijken ivm de brandveiligheid, geur en rook overlast en tevens is er al een wettelijk verbod op geveluitmonding (rook afvoer kanaal uit de gevel).

Een pelletkachel klinkt leuk maar de overlast is erger dan de voordelen die je er van denkt te hebben.

marita5
door marita5 - Jul 31, 2019 om 11:17
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jsec ,

Ik wil graag overstappen op een pellet kachel ipv centrale verwarming aanleggen.

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/pelletkachel

Ol
door Oliediep - Jul 31, 2019 om 15:12
1 Antwoorden / Vragen

Probeer eens op         www.jeditechniek.nl
Misschien kunnen ze u daar helpen
Ikzelf heb hier goede ervaring mee.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jul 31, 2019 om 15:33
104 Antwoorden / Vragen

Ik zou kiezen voor een lucht/lucht warmte pomp met een elektrische boiler.

1paul
door 1paul - Aug 1, 2019 om 08:42
3123 Antwoorden / 0 Vragen

als je lid bent van een vve zou ik eerst daar maar eens mee overleggen, als je huurt dan mag je zeer waarschijnlijk niet eens een schoorsteen aanbrengen...

als ik je was zou ik trouwens eerst eens de toekomstige ontwikkelingen afwachten, bovendien, een pelletkachel vervuild veel meer dan gas, geen verduurzaming dus!!!

en voor alles, kies GEEn warmtepomp, veel te duur in aanschaf maar ook duur in energieverbruik en onderhoud, wat ze u ook willen laten geloven er komen andere, betere oplossingen aan!!!

Em
door Emmap - Aug 14, 2019 om 11:18
162 Antwoorden / 8 Vragen

Een pelletkachel zou ik niet doen, dat is t.o.v. gas eerder een stap terug in het verleden dan een stap vooruit in de toekomst. Je gaat dan nl. een soort van houtsnippers verbranden, en als je je verdiept in de herkomst van de pellets (bossen die zgn. van 'niemand' zijn in de VS - zie de uitzending van Zembla 'Bos als brandstof' van 22 maart 2017 via deze link zembla onthult: bos als brandstof )
zal je ontdekken dat dat niet een natuur-/milieuvriendelijke, noch een toekomstbestendige / duurzame manier van verwarmen is.
En dat terwijl er deze zomer in de media was dat er eigenlijk 1 biljard bomen 1.000.000.000.000 geplant zouden moeten worden...

Er komt veel in beweging als het om verwarming van huizen gaat... proefprojecten - soms niet zo geslaagd (maar dat heb je als je een proef doet, dat kan mislukken) en soms wel geslaagd. Fouten, mislukkingen, kritiek... dat hoort er allemaal bij en zijn allemaal dingen die uiteindelijk de weg wijzen naar de betere / beste oplossingen. Zo las ik in een ingezonden brief van Michiel Verbeek van Duurzaam Haren (13 aug. 2019 in het Dagblad van het Noorden) over een zeer stille warmtepomp. Zo'n stil apparaat hadden we eerst nog niet, en het is juist ontwikkeld omdat er veel te doen is over het geluid van warmtepompen. Misschien werd deze 'fluisterstille' warmtepomp bedoeld? Zie deze link duurzaamnieuws.nl over stille warmtepomp
Als aan het bezwaar van veel geluid zeer flink tegemoet gekomen wordt, kan het best iets worden met de warmtepomp.
Zo zullen we over een jaar of wat weer veel beter dan nu weten wat een goede keus is.

Ik wil ook graag van het gas af, popel om over te schakelen, volg de ontwikkelingen met grote belangstelling en heb ook al een adviseur over de vloer gehad maar heb voor ónze situatie nog geen passende oplossing gevonden. Dus nog even geduld?