ar
door armada_1 Feb 25, 2005 om 14:32
Huishouden & energie

Verhelpen van klappende waterleiding

Ik woon sinds 2 jaar in een nieuwbouwappartement op de 6e verdieping. Sedert 1,5 jaar heb ik last van klappende koudwaterleidingen als buren en ikzelf gebruik maken van kraan, wc, wasmachine en vaatwasser. Meer dan honderd maal hoor ik in mijn appartement van zacht tot hard de leidingen slaan. Tijdens spitsuren ('s morgens van 7 tot 9 en 's avonds van 10 tot 1) gaat het meerdere malen per minuut. Via de aannemer zijn meerdere handelingen verricht ter verhelping (expansievat in meterkast, plaatsing van een volrubberen demper bij de drukverhoger in de algemene ruimte en 1 bij mijn onderburen; een keerklep is vervangen dat enige dagen de oplossing was; heden is een reduceerventiel geplaats). Geen van alle heeft tot verhelping van de geluidsoverlast geleid. De aannemer weet het ook niet meer en wil ook niets meer doen. Wie weet raad?!?!!?

Met vriendelijke groet,

Wim de Boer.

25029 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 25, 2005 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wim. Dit verhaal is mij niet onbekend, in mijn geval nieuwbouwappartement ,is door het plaatsen van twee terugslagkleppen een in de meterkast en de andere in de berging naast de verwarmingsinstallatie, het probleem minder geworden maar niet helemaal weg. Ik denk dat vooral omdat je de eerste 6 maanden geen last hebt gehad de oorzaak kan zijn? dat het instromen van nieuwe bewoners daardoor meer gebruik van de leidingen de oorzaak kan zijn. Door het niet goed bevestigen van de beugels waar de leidingen in ziiten kan dit geluid ontstaan.Maar het probleem kan ook buiten je woning zitten in een Appartement is het erg moeilijk geluiden te localiseren, een tip zou kunnen zijn om eens te overleggen met de buren. Naast onder en boven je. Misschien dat je er dan uit komt maar het blijft een moeilijke zaak Fred

ve
door verwijderd - Feb 25, 2005 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de snelle reactie Fred. Ik woon op de hoek met 2 appartementen naast mij en 1 bewoner boven mij en 5 bewoners onder mij. Als de directe boven-, naast- en onderburen tegelijk met vakantie zijn (wat regelmatig gebeurt) houdt het slaan van de leidingen onverminderd aan. Alle bewoners zijn er tegelijk ingetrokken en eerst na een half jaar ontstonden de problemen. Ik zal het advies voorleggen aan de installateur. Hopelijk zijn ze nog bereid verder actie te ondernemen.

Wim de Boer.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2005 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo wim, Nog even een laatste tip, er zijn kranen die je moet draaien om water te vragen, en kranen die werken met een handel . Omhoog en Omlaag vooral de laatste kunnen bij een te snel gebruik, van niets tot vol gebruik ook dat klap geluid veroorzaken. Is dit laatse het geval zou je kraan/en kunnen vervangen.Vooral als je de kraan voorzichtig open doet dan zou het tikken wel eens zachter kunnen zijn, even uitproberen Fred.