me
door meidam Feb 9, 2019 om 13:00
Huishouden & energie

Verhoging overheidsheffing energiebelasting

Zoals ieder gebruiker van electriciteit en gas moet ik meer gaan betalen. Mijn leverancier stelt voor mijn voorschot te verhogen.
Ik betaal voor gas nu € 15 op jaarbasis en wordt nu €21. Ik gebruik slechts 15m3 op jaarbasis en vind daarom € 21 aan overheidsheffing nog al pittig. Hoor graag of dit bedrag  in vergelijking met mijn verbruik  is.
Bedankt bij voorbaat, met vriendelijke groet

1605 11 Rapporteer

jo
door jorisw - Feb 9, 2019 om 13:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een voorschot. Aan het einde van het jaar wordt de rekening opgemaakt en krijg je terug wat je teveel hebt betaald. Maar normaal gesproken kan je het maandelijks bedrag verlagen, met het risico dat je later moet bijbetalen.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 9, 2019 om 13:08
521 Antwoorden / Vragen

Is niet alleen voor gas maar ook voor stroom. Hier kun je controleren wat je meer gaat betalen.
 https://www.gaslicht.com/energienota/energiebelasting-2019-berekening

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2019 om 13:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:

Tarieven energiebelasting

De tarieven van de energiebelasting staan op de site van de Belastingdienst. U betaalt de energiebelasting aan uw energieleverancier, die de belasting weer afdraagt aan de Belastingdienst.

Verandering tarieven energiebelasting

Het kabinet heeft in 2019 de energiebelasting als volgt veranderd:

  • Het tarief van de eerste schijf in de energiebelasting op aardgas is omhoog gegaan met € 0,03 per m3 (oftewel € 0,0363 per minclusief btw). De eerste schijf geldt voor het verbruik van 0 tot 170.000 m3.
  • Het tarief van de eerste schijf in de energiebelasting op elektriciteit is omlaag gegaan met € 0,0072 per kWh (oftewel € 0,0087 per kWh inclusief btw). De eerste schijf geldt voor het verbruik van 0 tot 10.000 kWh.

De voorgestelde verhoging van je voorschot lijkt dus aan de wat te hoge kant.

ro
door ron503 - Feb 9, 2019 om 13:28
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw jaarbedrag is met 7 euro verhoogd want 21 - 15 = 7 euro. Bent u niet abuis want de vaste kosten voor netbeheer en het vastrecht van de energieleverancier zijn al 10 euro of hoger op maandbasis.

Cookies
door Cookies Feb 9, 2019 om 13:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....want 21 - 15 = 7 euro...... maar even het telraam er bij pakken.

simon55
door simon55 Feb 9, 2019 om 15:11
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de berekening van BARTJE is 21 - 7 = 14

21 -1=20-1=19-1=18-1=17-1=16-1=15-1=14

Ik maak d r voor t gemak van 15

Prettig weekend verder

me
door meidam Feb 9, 2019 om 18:44
150 Antwoorden / 120 Vragen

Ik betaal nu aan voorschot per maand €15, wordt €21 voor levering gas en overheidsheffing. Ik verbruik 15m3 per jaar aan gas.
De levring van electriciteit laat ik even buiten beschouwing.

Cookies
door Cookies Feb 9, 2019 om 19:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@simon55: je zit te raaskallen. Prettig weekend verder.

ro
door ron503 Feb 10, 2019 om 08:41
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps rekenfoutje.

diumenge
door diumenge - Feb 9, 2019 om 13:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gaat deze vraag werkelijk om een verschil van zes euro op jaarbasis, ofwel 50 eurocent per maand?

edrick3
door edrick3 Feb 9, 2019 om 13:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt mij om een voorschot per maand te gaan. ;-) ( Mijn leverancier stelt voor mijn voorschot te verhogen.)

diumenge
door diumenge Feb 9, 2019 om 14:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, maar omdat TS het heeft over op jaarbasis betalen en gebruiken ben ik in verwarring.

Cookies
door Cookies Feb 9, 2019 om 14:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik betaal voor gas nu € 15 op jaarbasis en wordt nu €21

Diumenge zoals TS het formuleert, is het inderdaad 50 hele eurocent per maand.

simon55
door simon55 Feb 9, 2019 om 15:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is wel 0,016438356 per dag

me
door mein33 - Feb 9, 2019 om 14:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik betaal voor gas nu € 15 op jaarbasis en wordt nu €21. Ik gebruik slechts 15m3 op jaarbasis en vind daarom € 21 aan overheidsheffing nog al pittig.

@meidam,

21 (nieuw) -15 (oud)  = 6 (verschil) en geen 21.
Die zes euro gaat u dan per jaar meerbetalen !
Uw jaarrekening is mij een compleet raadsel, want alleen al aan netwerkbeheerkosten bent u minstens het tien dubbele bedrag kwijt.

gerbera
door gerbera - Feb 9, 2019 om 14:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Met de overheidsheffing zijn ook de gastarieven, leveringskosten e.d gestegen. Als u slechts 15 kub gas per jaar gebruikt ben u daaraan, dit jaar, ong. € 11,50 kwijt excl. overige kosten, tel daar de overige kosten bij dan zal u aardig bij de € 20,- komen. Maar 15 kub per jaar, heeft u het nu over het voorschot per maand of echt over uw gasverbruik per jaar?

costnix
door costnix - Feb 9, 2019 om 14:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U gebruikt het gas om alleen maar te koken en verwarmt op een andere manier?

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2019 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u bijvoorbeeld bij Nuon alleen maar 15 m3 gas op jaarbasis zou afnemen, betaalt u daarvoor ca. € 190,00 in totaal.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2019 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan betaalt u wellicht ca. € 70 per jaar teveel aan voorschotten, maar dat krijgt u na een jaar terug. Kan geen ramp zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2019 om 10:44
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u dit wel goed?
Iedereen die is aangesloten op het gasnet betaald voor de aansluiting via de leverancier  aan de netwerkbeheerder envoior het verbruik van gas betaalt u aan de leverancier.
Ik betaalde in januari 2019 € 0.976 voor 1 kuub gas! Dat kan bij uw leverancier wel iets anders zijn maar nooit zoveel anders dan dat u.

Het gemiddelde gasverbruik voor een appartement is 182 kuub en voor een 1 persoonshuishouden 196.

Zoals u het steld zou de 21 euro ook nog bovenop het verbruik komen., Op een verbuik van 15 kuub kan de heffing nooit € 21 zijn.

U gebruikt kennelijk heel weinig gas maar mijn vraag is gelet op de gemiddelden of u wel gas gebruikt en alleen voor de aansluiting betaalt.

Kortom, heel veel onduidelijkheden en dus de vraag of u dit wel goed heeft.

 Een leverancier kan op basis van de daar aanwezige gegeven altijd een voorstel tot aanpsssing doen en als u het daar niet mee eens bent, dan is het zaak om dat met de leverancier te overleggen.

diumenge
door diumenge Feb 10, 2019 om 11:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op welke periode is dat gemiddelde gasverbruik gebaseerd? Zowel per maand als per jaar lijkt niet te kloppen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 10, 2019 om 11:24
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE:

De gemiddelden uit het overzicht dat ik ontving bij mijn afrekening over januari 2019 van Energie Direct. Het betreft dus het gemiddelde over een maand.

Het landelijk gemiddelde voor januari

Het landelijk gemiddelde gasverbruik per type woning

Vrijstaande woning

438 m³

2 onder 1 kap

327 m³

Hoekwoning

287 m³

Rijtjeswoning

245 m³

Appartement

182 m³

Het landelijk gemiddelde stroomverbruik per gezinsgrootte

5 persoons huishouden

445 kWh

4 persoons huishouden

422 kWh

3 persoons huishouden

366 kWh

2 persoons huishouden

305 kWh

1 persoons huishouden

196 kWh

Energie besparen begint met een geïsoleerd huis

Het is koud buiten! Zorg daarom dat de warmte binnen blijft met onze snelle isolatietips.

Gebruik isolatietape om kleine naden en kieren te isoleren.

Plak isolatiefolie op uw ramen. Het houdt warmte binnen en uw ramen zijn minder vochtig.

Plak radiatorfolie achter een verwarming die tegen een buitenmuur hangt. Zo bespaart u op uw energieverbruik.

Heeft u een eigen huis en wilt u weten wat isolatie voor uw huis kan doen? Met de gratis isolatiecheck krijgt u direct bespaaradvies.

Doe de gratis check  http://img.mailrd.net/energiedirect/buttonpijltje.png

diumenge
door diumenge Feb 10, 2019 om 11:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, lees dat dan nog maar 's goed door... met name voor dat 1 persoons huishouden.