Verkeerde meterstand Ista
Ik kreeg jaarlijkse meterstanden idsa. Woon in flat, altijd maar 1 verwarming aan in de avond. Meterstand 3 keer zo hoog als vorig jaar. Ook in de slaapkamer zou de verwarming aan geweest zijn, wat beslist niet zo was. Ik leef zo milieu-bewust. Moet daarom flink bijbetalen. Wat moet ik doen. Ik heb geen toezicht op de standen, metertje zit op de verwarming.
Het blijft een bron van ellende, die metertjes.
U zegt dat 1 radiator niet aangestaan heeft maar dat er toch warmte gemeten is door dat metertje, heeft de meteropnemer (ik neem aan dat ie langs is geweest) niet per abuis de verwarmingen verwisseld bij het noteren? Of misschien zelfs de standen van geheel iemand anders gebruikt?
Overigens kunnen de metertjes ook oplopen door zonnewarmte in huis, maar uit uw verhaal maak ik op dat het vorige jaren wel klopte. dus daar ga ik niet van uit.
Wanneer u een 3x zo hoge rekening hebt is er vermoedelijk iets mis of met de meting/meters of met xe radiatorknoppen. Bij ons in de flat ook klachten gehad na onderzoek bleek dat de radiatormnop niet goed werkte en de verwarming niet uitgezet kon worden. U kan dit uiteraard zelf testen. Verder weet ik niet welke meters van ISTA aan uw verwarming hangen maar hier kunt u informatie vinden over werking en hoe u de meterstand zelf kunt bjjhouden. Ik houd de standen zelf wekelijks bij wanneer er dan iets mis is ben ik er snel bij. Zelf ook een keer een kapotte radiatorknop gehad!
https://www.ista.com/nl/ista-infotheek/downloads/bewonersfolders/page/2/
Wanneer de meterstanden kloppen met die op de afrekening dan ben ik bang dat wanneer niet aangetoond kan worden dat een technisch mankement aan de hogere stand ten grondslag ligt u er rekening mee moet houden dat u de rekening moet betalen.
Is het een verdamping meter of een die op afstand wordt uit gemeten. En verder staat hij in de zonnige gedeelte van de woning zodat deze straling de radiator kan opwarmen..
Als de meterstanden door een controleur worden opgenomen is het handig om vooraf zelf even te kijken en de standen per radiator te noteren. Vervolgens uw standen vergelijken met de door de controleur opgenomen standen en niet voor akkoord tekenen als u het er niet mee eens bent en eventueel zelf een aantekening maken op de plaats van de handtekening.
U kunt tijdens het meten aan de controleur melden welke stand u zelf bij de desbetreffende radiator heeft gemeten, dan kan hij aantonen of hij een andere meting heeft.
Zoals al is gezegd kan er ook een administratieve fout gemaakt zijn met namen of adressen wisselen.
Als het een meter is die op afstand word uitgelezen dan zit er een knopje op die drukt uw in, uw moet wel een zaklamp gebruiken anders is dit moeilijk te lezen .
Drukt uw op het knopje en uw ziet een 2 dan is dit het verbruik van vorig jaar , ziet uw een A dan is dit het verbruik van dit jaar .
Echter wanneer het een grote radiator is dan word deze dubbel geteld raar maar waar .
Ook bij mij was de meterstand verkeerd maar dit was toen met een verdamping meter ( vloeistof ) , werd toen gecorrigeerd door Ista
Uw hebt altijd toezicht op de meter wanneer er iemand langs komt word er een kaartje achter gelaten met de meterstanden dit is bij een verdampings meter .
Daarom contoleer het kaartje met de geschreven meterstanden en de factuur als het een verdampingsmeter ( vloeistof ) is dit kwam bij mij toen niet overeen .
Als het een uitgelezen meter is contoleer dan ook de factuur met de meterstand die uw ziet achter nr 2 .
Klopt dit niet dan klacht indienen bij Ista .
er zit geen knopje op en de meters worden op afstand afgelezen. Ik woon hier al 14 jaar. Ging altijd goed. Verhoogde zelf het maandbedrag, zodat ik ieder jaar geld terug kreeg. Nu moet ik €300,- bijbetalen. Verwarming in slaapkamer, die nooit aanstaat, heeft 188 eenh. gebruikt, woonkamer 1204, vorig jaar 477. Ik snap er niets van.
Neem zo spoedig mogelijk contact op met Ista , en dien een klacht in .
Ik heb ook meters die op afstand worden uitgelezen maar er zit wel een knopje op zodat ik kan zien wat er is verbruikt .
Hoe kunt uw nou weten wat uw verbruikt , dit is voor uw nergens te zien uw moet afgaan op hetgeen Ista factureert is wel zeer gemakkelijk voor hun .
Laat uw duidelijk uitleggen hoe Ista aan deze meterstanden komt .
@miriavliem Hebt u al bij mijn link gekeken? De van afstand uitleesbare meters hebben vaak aan de onderzijde een gedeelte waar je op kunt drukken om de stand uit te lezen, het ziet er niet echt uit als een drukknop! Wanneer u bij de handleidingen op het plaatje kijkt ziet u wel welk type u hebt en hoe u de stand zelf kan uitlezen. Wanneer u daar zelf niet uitkomt is er misschien een handige medebewoner die u hiermee kan helpen. Wanneer u er van overtuigd bent dat de standen niet kunnen kloppen dan wel direct een klacht indienen bij ISTA met het verzoek om het uit te zoeken. Verwisselingen met andere woningen komen voor!
@henkhh ,
Het is ook maar de vraag welke uitleesbare meter mariavliem heeft , hopende dat uw link voor haar duidelijkheid brengt .
Er moet toch ergens een knopje zitten lijkt mij , bij mij zit het knopje op de voorkant , het kan toch niet zo zijn dat je maar moet afgaan op wat Ista factureert .
Het is niet alleen dat er verwisselingen met andere woningen voorkomen , ik heb in de woonkamer 1 grote radiator die dubbel geteld word , echter bij mij hadden ze alle radiators dubbel geteld dit zag ik op de factuur ,werd direct door Ista gecorrigeerd .
Na veel getob heb ik het knopje gevonden. De meterstanden kloppen, maar toch blijft de vraag hoe het zo hoog kan zijn. Laatste 10 jaar gemiddeld gebruik van 800 per jaar, deze keer 1756 en in de slaapkamer 180 (waar verwarming nooit is aan geweest) Ik ben al heel blij dat ik het knopje heb gevonden, dank zij U allen. Ik ga nu dagelijks bij houden en zie wel waar het mis gaat. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik in de zomer regelmatig lange overgordijnen heb dicht gehad, zou dat van invloed kunnen zijn? Ik heb Ista gemaild, maar nog niets gehoord. Dank U allemaal voor het meedenken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Waarom betaalt Supersaver mijn geld niet terug nadat Covid alle vluchten deed st
Gegroet,
Covid veroorzaakte vluchtannuleringen. Men zou het geld terug moeten krijgen. Supersaver doet dat niet, terwijl de vliegmaatschappij (Lufthansa) dat al wel aan Supersaver heeft terugbetaald.
Veel brieven, mailtjes en telefoontjes ten spijt. Na drie jaar nog geen geld.
mvg,
hans zweekhorst
delfgauw
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer