ma
door mariavliem Nov 9, 2015 om 06:56
Huishouden & energie

Verkeerde meterstand Ista

Ik kreeg jaarlijkse meterstanden idsa. Woon in flat, altijd maar 1 verwarming aan in de avond. Meterstand 3 keer zo hoog als vorig jaar. Ook in de slaapkamer zou de verwarming aan geweest zijn, wat beslist niet zo was. Ik leef zo milieu-bewust. Moet daarom flink bijbetalen. Wat moet ik doen. Ik heb geen toezicht op de standen, metertje zit op de verwarming.

19452 26 Rapporteer

ma
door marnix1 - Nov 9, 2015 om 09:38
256 Antwoorden / 22 Vragen

Het blijft een bron van ellende, die metertjes.
U zegt dat 1 radiator niet aangestaan heeft maar dat er toch warmte gemeten is door dat metertje, heeft de meteropnemer (ik neem aan dat ie langs is geweest) niet per abuis de verwarmingen verwisseld bij het noteren? Of misschien zelfs de standen van geheel iemand anders gebruikt?
Overigens kunnen de metertjes ook oplopen door zonnewarmte in huis, maar uit uw verhaal maak ik op dat het vorige jaren wel klopte. dus daar ga ik niet van uit.

he
door henkhh - Nov 9, 2015 om 09:51
174 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u een 3x zo hoge rekening hebt is er vermoedelijk iets mis of met de meting/meters of met xe radiatorknoppen. Bij ons in de flat ook klachten gehad na onderzoek bleek dat de radiatormnop niet goed werkte en de verwarming niet uitgezet kon worden. U kan dit uiteraard zelf testen. Verder weet ik niet welke meters van ISTA aan uw verwarming hangen maar hier kunt u informatie vinden over werking en hoe u de meterstand zelf kunt bjjhouden. Ik houd de standen zelf wekelijks bij wanneer er dan iets mis is ben ik er snel bij. Zelf ook een keer een kapotte radiatorknop gehad!
https://www.ista.com/nl/ista-infotheek/downloads/bewonersfolders/page/2/

Wanneer de meterstanden kloppen met die op de afrekening dan ben ik bang dat wanneer niet aangetoond kan worden dat een technisch mankement aan de hogere stand ten grondslag ligt u er rekening mee moet houden dat u de rekening moet betalen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 9, 2015 om 12:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is het een verdamping meter of een die op afstand wordt uit gemeten. En verder staat hij in de zonnige gedeelte van de woning zodat deze straling de radiator kan opwarmen..

aurora1
door aurora1 - Nov 9, 2015 om 13:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als de meterstanden door een controleur worden opgenomen is het handig om vooraf zelf even te kijken en de standen per radiator te noteren. Vervolgens uw standen vergelijken met de door de controleur opgenomen standen en niet voor akkoord tekenen als u het er niet mee eens bent en eventueel zelf een aantekening maken op de plaats van de handtekening.
U kunt tijdens het meten aan de controleur melden welke stand u zelf bij de desbetreffende radiator heeft gemeten, dan kan hij aantonen of hij een andere meting heeft.
Zoals al is gezegd kan er ook een administratieve fout gemaakt zijn met namen of adressen wisselen.

marita567
door marita567 - Nov 9, 2015 om 13:14
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Als het een meter is die op afstand word uitgelezen dan zit er een knopje op die drukt uw in, uw moet wel een zaklamp gebruiken anders is dit moeilijk te lezen .
Drukt uw op het knopje en uw ziet een 2 dan is dit het verbruik van vorig jaar , ziet uw een A dan is dit het verbruik van dit jaar .
Echter wanneer het een grote radiator is dan word deze dubbel geteld raar maar waar .
Ook bij mij was de meterstand verkeerd maar dit was toen met een verdamping meter ( vloeistof ) , werd toen gecorrigeerd door Ista
Uw hebt altijd toezicht op de meter wanneer er iemand langs komt word er een kaartje achter gelaten met de meterstanden dit is bij een verdampings meter .
Daarom contoleer het kaartje met de geschreven meterstanden en de factuur als het een verdampingsmeter ( vloeistof ) is dit kwam bij mij toen niet overeen .
Als het een uitgelezen meter is contoleer dan ook de factuur met de meterstand die uw ziet achter nr 2 .
Klopt dit niet dan klacht indienen bij Ista .

ma
door mariavliem - Nov 9, 2015 om 15:14
3 Antwoorden / 2 Vragen

er zit geen knopje op en de meters worden op afstand afgelezen. Ik woon hier al 14 jaar. Ging altijd goed. Verhoogde zelf het maandbedrag, zodat ik ieder jaar geld terug kreeg. Nu moet ik €300,- bijbetalen. Verwarming in slaapkamer, die nooit aanstaat, heeft 188 eenh. gebruikt, woonkamer 1204, vorig jaar 477. Ik snap er niets van.

marita567
door marita567 - Nov 9, 2015 om 16:06
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Neem zo spoedig mogelijk contact op met Ista , en dien een klacht in .
Ik heb ook meters die op afstand worden uitgelezen maar er zit wel een knopje op zodat ik kan zien wat er is verbruikt .
Hoe kunt uw nou weten wat uw verbruikt , dit is voor uw nergens te zien uw moet afgaan op hetgeen Ista factureert is wel zeer gemakkelijk voor hun .
Laat uw duidelijk uitleggen hoe Ista aan deze meterstanden komt .

he
door henkhh - Nov 9, 2015 om 16:35
174 Antwoorden / 0 Vragen

@miriavliem Hebt u al bij mijn link gekeken? De van afstand uitleesbare meters hebben vaak aan de onderzijde een gedeelte waar je op kunt drukken om de stand uit te lezen, het ziet er niet echt uit als een drukknop! Wanneer u bij de handleidingen op het plaatje kijkt ziet u wel welk type u hebt en hoe u de stand zelf kan uitlezen. Wanneer u daar zelf niet uitkomt is er misschien een handige medebewoner die u hiermee kan helpen. Wanneer u er van overtuigd bent dat de standen niet kunnen kloppen dan wel direct een klacht indienen bij ISTA met het verzoek om het uit te zoeken. Verwisselingen met andere woningen komen voor!

marita567
door marita567 - Nov 9, 2015 om 17:27
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@henkhh ,

Het is ook maar de vraag welke uitleesbare meter mariavliem heeft , hopende dat uw link voor haar duidelijkheid brengt .
Er moet toch ergens een knopje zitten lijkt mij , bij mij zit het knopje op de voorkant , het kan toch niet zo zijn dat je maar moet afgaan op wat Ista factureert .
Het is niet alleen dat er verwisselingen met andere woningen voorkomen , ik heb in de woonkamer 1 grote radiator die dubbel geteld word , echter bij mij hadden ze alle radiators dubbel geteld dit zag ik op de factuur ,werd direct door Ista gecorrigeerd .

ma
door mariavliem - Nov 10, 2015 om 06:19
3 Antwoorden / 2 Vragen

Na veel getob heb ik het knopje gevonden. De meterstanden kloppen, maar toch blijft de vraag hoe het zo hoog kan zijn. Laatste 10 jaar gemiddeld gebruik van 800 per jaar, deze keer 1756 en in de slaapkamer 180 (waar verwarming nooit is aan geweest) Ik ben al heel blij dat ik het knopje heb gevonden, dank zij U allen. Ik ga nu dagelijks bij houden en zie wel waar het mis gaat. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik in de zomer regelmatig lange overgordijnen heb dicht gehad, zou dat van invloed kunnen zijn? Ik heb Ista gemaild, maar nog niets gehoord. Dank U allemaal voor het meedenken.

marita567
door marita567 - Nov 10, 2015 om 06:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Goed om te horen dat uw het knopje hebt gevonden , nu kunt uw de meterstanden zelf bij houden , dit is teminste al èèn vooruitgang .
Het lijkt mij vreemd met de overgordijnen dicht te houden dat uw meterstand zo omhoog gaat , ik heb in de zomer ook de overgordijnen dicht maar mijn meterstand gaat niet omhoog .
Wacht af op het antwoord van Ista , hopende dat dit voor uw meer duidelijkheid brengt .
Wanneer het lang duurt voordat Ista reageert stuur dan een aangetekend schrijven .

Met vr,gr.

ri
door rietje328 - Nov 11, 2015 om 12:36
27 Antwoorden / 0 Vragen

In principe zou een dergelijke meter alleen moeten lopen als het verschil in temperatuur tussen de radiator en de omgeving meer is dan een aantal graden. De gordijnen zouden m.i. alleen nadelige invloed kunnen hebben als het zwarte gordijnen zijn en ze direct tegen de meter aan hangen...

Zie ook link en link

ha
door harryromijn - Nov 11, 2015 om 13:03
272 Antwoorden / 0 Vragen

Maar... U heeft natuurlijk ook minstens maandelijks uw eigen meterstanden opgeschreven over de afgelopen jaren, en heb nu data in de hand, dat dit niet kan ? ?

Ik houd dat sinds 2004 bij, en ook even een jaar-op-jaar situatie. Even in een spreadsheetje tikken, leuk ook om de eigen activiteiten te kunnen zien. Ik zie zelfs de reparatie van mijn inductieplaat, de aanschaf van mijn LED computerscherm, en LED TV in het verbruik.

ri
door rietje328 - Nov 11, 2015 om 13:21
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harryromijn schreef op woensdag 11 nov 2015, 13:03]Maar... U heeft natuurlijk ook minstens maandelijks uw eigen meterstanden opgeschreven over de afgelopen jaren, en heb nu data in de hand, dat dit niet kan ? ?

U hebt de voorgaande antwoorden van TS blijkbaar niet gelezen.

ri
door rietje328 - Nov 11, 2015 om 13:33
27 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon, ik zie dat ik mijn antwoord ingevoegd heb in de quote.

cb
door cb0ros - Nov 11, 2015 om 14:03
11 Antwoorden / 53 Vragen

als ze in de flat metertjes hebben en er zijn mensen die met zo man of 20 wonen in een woning mag u er gewoon er aan mee betalen ? wordt dat over de hele flat verdeeld slim he heb hier zelf mee gemaakt lang geleden.

ma
door marnix1 - Nov 11, 2015 om 14:34
256 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=cb0ros schreef op woensdag 11 nov 2015, 14:03]als ze in de flat metertjes hebben en er zijn mensen die met zo man of 20 wonen in een woning mag u er gewoon er aan mee betalen ? wordt dat over de hele flat verdeeld slim he heb hier zelf mee gemaakt lang geleden.
Dus als er bij de buren van ts 20 man woont, gaat zijn/haar metertje op de slaapkamerverwarming ineens lopen?

donna53
door donna53 - Nov 11, 2015 om 15:35
98 Antwoorden / 10 Vragen

Zijn de meters wel op nul gezet na de laatste keer? Als de meters op afstand worden gelezen, moet de ''meteropnemer'' de meters ook op nul zetten anders tellen ze gewoon door. Dat wordt nog weleens vergeten. Mijn zus heeft dat ook gehad.
Zo snel mogelijk een klacht indienen en zeggen dat ze de meter niet op nul gezet hebben

borg queen
door borg queen - Nov 11, 2015 om 15:58
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat hebben wij ook gehad toen we nog in een flat woonden. Ook die metertjes overal. Slaapkamer die nooit aanstond, telde wel. Wat bleek? Doordat deze slaapkamer de hele dag in de zon stond en de wandjes achter de radiator van trespa waren en niets meer, bleek de radiator opgewarmd te worden door de zonnestraling. Gevolg is dat je kan betalen voor zonnewarmte. Normaliter isoleer je om warmte binnen te houden, nu moesten we dat doen om warmte buiten te houden en zelfs dat helpt niet geheel. Omgevingswarmte heeft wel degelijk invloed op die verhipte metertjes.

ar
door aram - Nov 12, 2015 om 10:38
136 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees dat het een flat is . Ga ervan uit dat die verwarming collectief is en dat op elke radiator zo'n metertje zit .
Het probleem is dan er word de warmte in de ruimte gemeten en niet wat het gas verbruik is .
Zonnig weer word zodoende ook mee gemeten , maar ook die warmte van de buren .
Heb je nieuwe onderburen kan het zijn dat die alles open zetten . De vorige lieten het zover mogelijk dicht . De 1 is een koukleum of loopt graag rond in een hoela rokje en wil het toch graag warm hebben . Een ander trekt iets warms aan zodat de verwarming lager kan .
In de wat oudere flats is de verdeling wie nou wat betaald ietwat scheef .
Kan zijn dat er een andere verdeel sleutel opgesteld is en dat het daar wat fout gegaan mee is .
Woon je onder het dak of op 1 van de hoeken word een percentage afgetrokken
daar je dan ook voor de vogels stookt . Kan zijn dat het dan er niet afgetrokken is maar erbij opgeteld is .

door 1953 - Nov 12, 2015 om 12:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Had dertig jaar terug ook iets dergelijks. Bleek het zonlicht de meters te doen verdampen.

he
door henkhh - Nov 12, 2015 om 12:10
174 Antwoorden / 0 Vragen

@aram Hetgeen u beweert klopt niet helemaal. Ik heb ook ISTA meters en wanneer de zon schijnt en de verwarming is uit dan tikt de meter echt niet verder, ik houd de standen dagelijks bij dus weet waar ik over praat. In zeer extreme gevallen speelt zonnewarmte mogelijk wel een rol zie hier de uitleg:

https://www.ista.com/be/nl/infotheek/veel-gestelde-vragen/elektronische-warmtekostenverdelers/#Is-de-zon-van-invloed-op-het-tellen-van-de-elektronische-meters

Blokverwarming met warmtemeters en verdeelsleutels blijven onderwerp van discussie omdat je inderdaad niet precies betaald naar wat je echt verbruikt. Gegeven de omstandigheden is dit wel het meest eerlijke systeem. De alternatieven bv geijkte meters of een eigen ketel is echter vaak niet uitvoerbaar of te kostbaar.

door 1953 - Nov 12, 2015 om 12:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen
marita567
door marita567 - Nov 12, 2015 om 12:42
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@henkhh @1953 ,

De link was al gegeven door rietje328 op woensdag 11 nov om 12.36 .

ri
door rietje328 - Nov 12, 2015 om 16:53
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=donna53 schreef op woensdag 11 nov 2015, 15:35]Zijn de meters wel op nul gezet na de laatste keer? Als de meters op afstand worden gelezen, moet de ''meteropnemer'' de meters ook op nul zetten anders tellen ze gewoon door. Dat wordt nog weleens vergeten. Mijn zus heeft dat ook gehad.

Dat verklaart niet waarom er nu in de slaapkamer ineens wel verbruik is gemeten, terwijl dit de voorgaande jaren (als ik TS goed begrijp) ook nul was.

ar
door aram - Nov 13, 2015 om 10:39
136 Antwoorden / 1 Vragen

Die metertjes op die verwarming heb je in verschillende uitvoeringen .
Heb in het verleden in zo'n oude flat gewoond .
Daar zaten van die onbetrouwbare op de verwarming .
Kennissen in een nieuwe flat hadden betere .
Hun flat was aanmerkelijk groter maar hadden veel lagere stookkosten .
Ook hadden ze lagere woonlasten .
In die flat waar wij zaten was elke dag wel wat mis . De mensen verhuisden vaak naar een andere woning . Wij hebben daar ook niet lang gewoond .
Niet zo vreemd om iets gedaan te krijgen moest het via de rechter . Reparaties werden vaak maar half gedaan of afgeraffeld .