li
door lielie56 Jun 6, 2012 om 19:43
Huishouden & energie

Verminderde waterdruk uit douche

Wij hebben een thermostaatdouchekraan van het merk Grohe met bijpassende douchekop. Deze kraan is ongeveer 12 jaar oud.
Nu valt het ons op dat er het laatste jaar steeds minder druk op het (warme) water hebben, de laatste tijd is het zelf flink verergerd, het is niet fijn douchen meer.
Inmiddels is onze CV installatie nagekeken, daar is qua waterdruk niets mee aan de hand zei de monteur. Vervolgens een schema uitgeprint op de site van Grohe, de hele kraan uit en in elkaar gehaald, ontkalkt en licht opgeschuurd zoals het schema aangaf. Ook dit hielp niets. De douchekop met slang afgekoppeld, en ook dan is er weinig druk op het water. Dus zit het ook niet in de douchekop.
Nu is mijn vraag kan het probleem toch nog in de thermostaatkraan zitten en moeten we een nieuwe kopen of kan er een ander probleem zijn?
De druk op de wastafel in dezelfde ruimte is wel goed.

131103 39 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel liter p/m levert de wasbakkraan en hoeveel liter p/m de douche?

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is dan zitten er in de aansluiting filters in, eerst de hoofkraan afsluiten dan voorzichtig deze door een ander langzaam open zetten binnen gehoor zodat u als het misgaat gelijk de boel weer afzet. Als er dan genoeg water uitkomt, dan weet u zeker dat het aan de kraan ligt.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2012 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wastafelkraan 4 ltr per minuut
Douchekraan 3,5 ltr per minuut

ve
door verwijderd - Jun 7, 2012 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

lielie56 schreef op donderdag 7 jun 2012, 14:39: Wastafelkraan 4 ltr per minuut
Douchekraan 3,5 ltr per minuut

Verschil is dus niet zo heel veel,tussen kraan en douche, wat echter wel opvalt is de geringe hoeveel warm water die de ketel dus afgeeft....normaliter is het minimum toch wel 6 ltr. p/m.
Voor een lekkere douche is 9 ltr. p/m aan te bevelen; het lijkt erop dat de warmwatervoorziening dus de boosdoener is...verkalkt? Wat is de oorspronkelijke capaciteit van deze ketel en is de afstelling wel goed?

ve
door verwijderd - Jun 7, 2012 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ketel is 3 weken geleden schoongemaakt en nagekeken, volgens de monteur ligt het niet aan de ketel.
Wat de oorspronkelijke capaciteit is, geen idee. Ik heb daar (als vrouw) geen verstand van en zal eens in het boekje moeten kijken of ik daar iets in kan vinden.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de monteur ook de warmwatercapaciteit gemeten? Dus hoeveel ltr warm water p/m bij welke temperatuur (bijv. 6 ltr p/m 60 graden celcius)?
Pas dan is te zeggen dat het niet aan de ketel ligt ......

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden dat probleem ook, alleen met een kraan die er pas een jaar of zo op zat, ook van Grohe, ook een mengkraan. Van alles geprobeerd, onze ketel wordt elk jaar nagekeken, toch de man er maar bij gehaald die elk jaar de ketel schoonmaakt, en die heeft de kraan uit elkaar gehaald, daar bleek nog iets in te zitten wat er eigenlijk uit moet, iets van een ringetje o.i.d. in ieder geval toen dat verwijderd was deed de kraan het weer als vanouds....echt geweldig, eerst waren het maar een paar miezerige straaltjes nu weer een heerlijke uitgebreide douche.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat heel goed zou kunnen zijn is dat er ketelsteen in de douchekop zit. heb je deze al opengemaakt? ik heb dit ook eens gehad, de ketelsteen weggehaald, en hij liep weer als een zonnetje.
succes.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lelie56, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Grohe kraan.
Hij was dus echt kapot en moest een nieuwe kopen, alleen heb ik er maar 10 jaar mee gedaan. Succes

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou kiezen voor een nieuwe kraan aangezien een ruime leeftijd van 10 jaar , tegen woordig zijn ze beter regelbaar vooral de keramische , ! er kan een rubbetje verkeerd zitten of net iets te klein zijn , ( energie zuinig noemen ze dit ) de opening moet groot zijn ,dit knelt het water toevoer af , vooral de tiepes met het zogenaamde filtertje , of toch ergens een vuiltje van een oud rubbertje of kalk , het kan iets heel kleins zijn , of toch ergens in de leiding zelf , heb het zelfde probleem gehad , monteur bij gehad die het niet kon vinden , tot dat ik de kraan ook los draaide en ja hoor een rubbertje was voorzien van een nieuwe ( energie zuinige ) heb er een andere met een grotere opening er in gebouwd en de druk was weer van ouds !

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is de thermostaatkraan of de cv-ketel de boosdoener.
Als je een wastafelmengkraan hebt, dan kun je met een stukje
tuinslang met behulp van verloopkoppelingen (bouwmarkt) de tuinslang
verbinden met de douchekop en de mengkraan. Als blijkt dat je
dan een lekkere warme douche hebt, dan ligt het probleem aan
de thermostaatkraan.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik jaren geleden een nieuwe Grohe-combinatie (mengkraan en douchekop) had gemonteerd werd het water steeds koud. Ik heb de mengkraan weer losgekoppeld en vond in de warmwateraansluiting (kalk?)steentjes. Na het weghalen daarvan werkte de douche zoals het moet. In andere leidingen had ik ook regelmatig kalkproblemen gehad, waardoor vaak leertjes moesten worden schoongemaakt. Waarschijnlijk dankzij vroegere combiketel.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is maar 1 probleem en wel deze:
Bijna iedereen doe na het gebruik van de douce het water afsluiten.
Men vergeet dat de warme kraan met zijn zelfdenkende veer weer terug moet naar de oude staat waardoor de thermische veer werkzaam blijft en niet in één stand blijft staan waardoor deze verhard. Zelf heb ik een Grohe reeds 10 jaar in gebruik en is nog als nieuw

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben elk jaar dit probleem als de ketel weer onderhoud heeft gehad.
Onze ketel geeft 12 ltr/m maximaal.
Na onderhoud word dit altijd afgeregeld op veel minder omdat dit de eisen zijn??
Waarom word de ketel dan verkocht als een 12 ltr vraag je je af.
Een goede monteur schroeft de druk niet terug....
Een andere wel, maar dan schroef ik hem zelf wel weer open.
Dus ik zou zeggen even kijken of de ketel kraan is dicht geschroefd.
En gewoon open draaien........

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om zeker te zijn of het probleem in de kraan zit kunt u contact opnemen met Grohe in Zoetermeer. Hier is een service balie, waar u de kraan kunt laten na kijken.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat veel reacties ineens.

Ik ga ze stuk voor stuk even lezen en kijken wat ik er mee kan, tot nu toe allemaal heel erg bedankt.

Wordt vervolgd.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben dit, pas geleden, ook gehad. In de kraan zit, volgens mij, ook een filtertje en daar zat kalk. Nu is dat verholpen, door schoon te maken. Dus even de kraan uit elkaar halen. Want in de douchekop zal het niet zitten. Dat dacht ik eerst ook. Nieuwe douchekop gekocht en probleem was hetzelfde. Dus ik denk, dat het in de kraan zelf zit. Succes

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS wij hebben ook Grohe kraan.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar zit dat filtertje dan? Ik hebben zoals je in mijn vraag kan lezen de hele kraan gede- en weer gemonteerd en alles schoongemaakt en opgeschuurd volgens een grohe schema.

Ik ben geen filter tegengekomen, alleen rubbers en metalen onderdelen.

Betekent dit dat de kraan van de muur af moet? Zit daar een filter?

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt alleen bepalen of er genoeg water uit de kraan komt op de volgende manier.
Controleer op een kraan die NIET thermostatisch is hoeveel liter WARM water en alleen ww er uit komt
Controleer dan de thermostaat kraan ZONDER de douche kop op de WARMSTE stand.
Dit moet ongeveer overeen komen.

Daarna controleert u de koudste stand op beide punten
1 minuut laten lopen en kijken hoeveel liter hij geeft.

Verder is van belang welke ketel u heeft.
De ketel heeft een CW waarde
Cw3 = 6 l ww à 60 graden celcius per minuut
Cw4 = 8
Cw5 = 10
Cw6 = 12
De cw waardes zijn bij benadering.

Mocht het dan zo zijn dat er toch een groot verschil in zit, meer dan 1 liter per minuut dan moet je de grohe kraan eens demonteren en een gewone kraan plaatsen.
Als het verschil dan nog aanhoudt is uw leiding verstopt en zal deze ontkalkt moeten worden.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niks nieuwe kraan kopen ,
Meten is weten.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo er horen twee filtertjes in de kraan te zitten meestal rood zitten in de aansluiting als die er niet inzitten komt er kalk in de kraan en verstopt hij enige oplossing nieuwe kraan .

mvgr

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen gaat er zo maar even van uit dat het aan de kraan ligt maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Controleer nu eerst maar eens de water hoeveelheden.
Dan kijken we verder.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om bij de zeefjes te komen moet u de kraan van de S koppelingen afhalen, de rozetten laten zitten.
Achter in de kraan zitten de zeefjes in de afdichtingsring.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons ging het dus om een rubber wat voor de kraan zit tussen de leiding en de kraan, (tegen het vibreren) en dat werd door het warme water zacht en ging van zijn plaats af en blokkeerde zo de waterdoorgang. Na het verwijderen van dit rubbertje was het weer helemaal in orde.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

elke mengkraan heeft bij de aansluiting op de muurplaat twee rubber ringen met zeefjes zitten deze verwijderen en schoonmaken ontkalken en terug zetten soms zit er om viberatie te voorkomen daar ook nog twee extra ringen in deze kunnen uitlopen en de boel verstoppen deze kan je verwijderen en ja je moet de kraan loskoppelen van de muur

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat is wat ik voor heen ook aangaf kwa rubbertjes en zeefjes , vooral die tussen de muur en kraan zitten willen wel eens afknijpen scheef zitten of ... door te strak aandraaien verouderen of verkeerd soort en vooral de energie zuinige die zorgen er voor dat er minder water naar de kraan komt , dus een kleinere gat , zeker niet geschikt voor ketels en geisers wel voor boilers ,

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ondertussen heb ik contact gehad met Grohe en een mail naar Nefit gestuurd.
Grohe adviseerde mij ook de kraan te demonteren en de zeefjes te controleren.
Inmiddels is de kraan van de muur gehaald en heb inderdaad 2 zeefjes en 2 rode ringetjes aangetroffen, daar zat inderdaad kalk in en nog wat kleine zwarte deeltjes. Alles schoongemaakt, meteen netjes ontkalkt en teruggeplaatst. Ik hoopte dat daar inderdaad het probleem mee was opgelost. Helaas is dit niet zo.

Obelix heeft misschien ook een goede oplossing maar het lastige is dat ik niet zo maar een gewone kraan op voorraad heb, dus dit wordt moeilijk.

Ik ben nu in afwachting van een reactie van Nefit, van de gebruiksaanwijzing word ik niet veel wijzer. Verder kan ik denk ik op dit moment niet veel doen.

Tot dusver iedereen bedankt voor de vele reacties.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

alsnog kun je dit doen.
demonteer de kraan.
je moet nu echter met 2 personen zijn

sluit de koude kant met een dopje af, tip, het dopje van de vulkraan past hier op.

monteer op de warme kant een 3/4 duims gardena koppeling.
koppel de tuinslang er aan.
nummer 2 staat bij de hoofd kraan.
open de hoofdkraan voor 1 minuut.
kijk dan in de emmer hoeveel liter er in zit.
voila

kijk ook even naar het merk en type ketel en vermeld dat hier.
dan weet ik in ieder geval hoeveel hij ongeveer zou moeten leveren.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zal eens op zoek gaan naar een gardena koppeling en iemand die me hiermee kan helpen.

De CV ketel is een Nefit Ecomline HRC 22

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt dus een hrc 22 met een interne boiler.
dit toestel is CW3 = 6 liter a 60 graden celsius.
dat moet hij ongeveer leveren, kan iets meer, kan ook iets minder zijn.
maar niet 1 liter meer of minder.

het kan namelijk nog heel goed zijn dat je stukje leiding tussen het bad en de wastafel verkalkt is.

waar heb je nog meer ww water uit deze ketel.
hoeveel komt er op die plaatsen uit.
een normale emmer is 10 liter dus na 1 minuut moet hij net iets meer dan half vol zijn

als dat op alle plaatsen er uit komt en je controleert het op mijn manier op de douche aansluiting en het is gelijk aan alle overige plaatsen dan ligt het niet aan de ketel en niet aan de leidingen.

dan kijken we weer even verder.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ongeveer 2 maanden geleden had ik hetzelfde probleem met met Grohe thermostaatkraan. Ik had nog meer problemen, niet alleen de druk maar ook de éne dag heet water en de andere dag lauw water.
Er is bij mij iemand wezen kijken en die vertelde dat dit aan de thermostaatkraan lag dat deze kapot was maar dat het niets met de druk te maken had.
De druk kan door de monteur van de ketel worden ingesteld. Maar omdat ze een bepaalde regelgeving hiervoor hebben mag hij niet maximaal zijn opengedraaid waardoor je dus een geringe straal hebt.
Wij hebben door toch in de ketel zelf de knop helemaal opengedraaid en dit scheelt een slok op een borrel. Heerlijk douchen, goede druk en beneden binnen één minuut warm water. De thermostaatkraan is uiteraard ook vervangen door een nieuwe Grohe 2000. Alles is weer in orde.
Maar er werd wel gezegd als de ketel weer schoongemaakt wordt zal de monteur de knop weer een stuk dichtdraaien, maar géén probleem we weten nu hoe dit werkt. Dus kunnen wij dit zelf verhelpen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

zet een emmer onder een goed lopende warmwaterkraan geduurende 1minuut
dit moet zon halve emmer zijn 5 liter haal je dat nier dan leverd de ketel te weinig heet water nefit hr 22 heeft een stroombegrenzer in de warmwaterleiding zitten in de ketel is inbus in tstuk waterleiding als je deze verder open zet gaan ze lekken daarom zal een onderhoudsmonteur dar niet aan draaien ook als er te weinig water komt ook kan de afsluiter op de inlaat combinatie geknepen staan zit onder de ketel in de koudwaterleiding deze moet helemaal open staan bij opbrengst van 5 liter heet water per minuut is er geen probleem met de ketel ps even perlator verwijderen voor het water tappen

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

lielie56 schreef op vrijdag 8 jun 2012, 19:00: Zal eens op zoek gaan naar een gardena koppeling en iemand die me hiermee kan helpen.

De CV ketel is een Nefit Ecomline HRC 22

Hallo lielie,
Laat je cv monteur eens naar de boiler in je ketel eens nakijken.
In deze boiler zit een zgn stijgbuis met een opening van plusminus 8mm waar kalk in kan zijn gekomen.
De kalk is op de volgende manier te verwijderen:
- Demonteer de inlaatcombinatie, dit ivm de ingebouwde keerklep.
- Sluit op de koudwaterinvoerleiding van de boiler een tuinslang aan
- Sluit de koudwater aanvoer aan op de heetwater uitstroomzijde van de boiler
- Draai de koudwater maximaal open richting de boiler, als je een flinke tik hoord in de boiler dan is de kalkprop eruit maar blijf de boiler spoelen tot je het kalkpropje uit de tuinslang ziet komen, ook merk je dat je meer water krijgt uit de tuinslang.

Succes toegewenst, graag hoor ik de afloop

ve
door verwijderd - Jun 12, 2012 om 03:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kort door de bocht gezegd: ga een nieuwe doucheinstallatie aanschaffen.

Is de huidige doucheinstallatie ooit weleens ontkalkt geweest de afgelopen 12 jaar? Waarschijnlijk is het verkalkt!?! Verkalking treedt pas op bij een watertemperatuur van 100º C. Ook de waterhardheid speelt een cruciale rol mogelijk hierbij.

De waterdruk van uw cv-ketel is in orde, er wordt geen gebruik gemaakt van een hydrofoorinstallatie.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2012 om 07:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kort door de bocht gezegd: ga een nieuwe doucheinstallatie aanschaffen.

Idd heeeeel kort door de bocht.

Dus als jou ruitensproeier het een keer niet doet koop je ook gelijk een nieuwe auto

En dat verkalking pas optreedt bij een temp. Boven de 100 graden klopt ook niet.
Zat boilertjes ontkalkt die niet boven de 60' graden kwamen.

Nu weer verder.

Is het gelukt heb je nog iets getest?

ve
door verwijderd - Jun 12, 2012 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot nu toe heb ik het even laten rusten omdat ik het momenteel erg druk heb.
Verder moet ik nog een kraan hebben om te kunnen testen zoals je adviseerde.
Wel heb ik de andere kraan in de keuken ook getest, daar komt 4,25 ltr per minuut uit.
Meer kranen voor warm water heb ik niet in huis.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste wat u altijd eerst zelf kunt doen is, demonteer de kraan en leg deze minimaal 24 uur ondergedompeld in de schoonmaakazijn (verkrijgbaar voor een paar euro in de supermarkt). Is de klacht dan niet voorbij, ga dan naar een bouwmarkt tijdens kantooruren, zodat zij met de leverancier kunnen bellen. Een bouwmarkt, als Gamma bijvoorbeeld, stuurt ook kranen ter reparatie op.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2013 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De monteur is nogmaals langs geweest om een en ander na te kijken.
Uiteindelijk bleek er niets mis te zijn met de CV. Daarna toch een nieuwe douchekraan aangeschaft en daarmee was het probleem opgelost.
Sorry voor een late reactie maar ik kan weer al een tijdje lekker douchen met meer dan voldoende druk.
Bedankt voor iedereen die heeft meegedacht.