vi
door vino_1 Jan 15, 2005 om 09:59
Huishouden & energie

Verplichting standaard keuken in nieuwbouw appartement?

Ik heb in september 2004 een nieuwbouw appartement gekocht. De bouw is eind oktober gestart, de oplevering zal in het najaar van 2005 zijn.

Bij mijn appartement zit oa een standaard keuken ter waarde van 900 Euro. Volgens de aannemer en de keukenleverancier ben ik verplicht om de standaard keuken of een andere keuken bij de betreffende keukenleverancier af te nemen. Ik wil gewoon die 900 Euro (of iig een deel van het geld) om zelf een keuken in elkaar te zetten.

Kunnen ze mij verplichten om de standaard keuken af te nemen of heb ik recht op die 900 Euro om zelf te besteden?

Mvgr

Robin

3622 1 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Jan 15, 2005 om 12:21
763 Antwoorden / 1 Vragen

hallo robin,

lees even dit stukje afkomstig van de site vereniging eigen huis lees keuken ipv badkamer:

Ik heb een woning gekocht van een projectontwikkelaar en ik wil graag een andere badkamer dan standaard wordt aangeboden. Tot mijn grote schrik rekent de bouwer voor dit meerwerk exorbitant hoge prijzen. Kan ik daar wat tegen doen?

Nee, u hebt een woning gekocht zoals de bouwer die heeft aangeboden. Als u daar naderhand iets aan wilt wijzigen, is er sprake van éénzijdig afwijken van de overeenkomst. De bouwer hoeft daar niet aan mee te werken en kan hoge prijzen vragen. U kunt de bouwer daar natuurlijk op aanspreken en proberen te onderhandelen, maar uw onderhandelingspositie is niet sterk. Het is daarom beter om vóór de koop van de woning dit soort onderhandelingen te voeren. In de praktijk is dat lastig, omdat de bouwer de woning zo snel mogelijk wil verkopen. U kunt eventueel ook overeenkomen dat de aannemer de badkamer casco oplevert. Nadeel is dan dat u geen garantie hebt op de zaken die u zelf laat installeren. Maak daarom goede afspraken over wat casco precies inhoudt. Als de bouwer niet wil meewerken aan een casco oplevering, kunt u het standaard sanitair eventueel na de oplevering vervangen. Dat is soms nog voordeliger omdat u bij een andere leverancier van tegels en sanitair wel kunt onderhandelen.

groet tuinfreak