W.
door W.g Aug 4, 2022 om 10:39
Huishouden & energie

Verschil ANWBenergie en andere leveranciers?

Anwbenergie levert stroom per uur en gas per dag. Zonder winstoogmerk.
Wat is beter voor de consument?
Frank energie heeft ook zo'n soort constructie

78354 14 Rapporteer

sira
door sira - Aug 4, 2022 om 11:29
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vergelijk dergelijke zaken altijd op GasLicht. ANWB is niets minder dan een commerciële instelling en ook geen energieleverancier. Lees ook dit even door: https://community.consumentenbond.nl/energie-11/ervaring-met-coolblue-energie-of-anwb-energie-24251

Ik ben blij dat ik vorig jaar weer teruggegaan ben naar Vattenfall, een grote energieleverancier die niet gemakkelijk zal omvallen.

MB
door MBDIGITAL Nov 23, 2022 om 14:16
Antwoorden / Vragen

Maakt mij niets uit of ze leverancier of inkoper zijn. Het verschil in maandtarief van 631 euro (Eneco) en 262 euro (ANWB) zegt mij genoeg.

ne
door neodutchio Nov 23, 2022 om 14:53
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Een maandtarief zegt helemaal niets. Het gaat om de daadwerkelijk bedragen per verbruikseenheid. Het is een simpel rekensommetje die iedereen voor zichzelf zou moeten maken.

Henk Veldkamp
door Henk Veldkamp Jan 17, 2023 om 12:02
Antwoorden / Vragen

Verdiep je er anders eerst in. Het ironische is juist dat je van omvallende energieleveranciers geen last bij bij dynamische tarieven. Je betaalt wat je gebruikt geen voorschot waardoor je het hele jaar spaart voor de winter bij je leverancier i.p.v. op je eigen rekening. Dat is echt jouw keuze.

Dat je de anwb commercieel noemt en vervolgens stelt blij te zijn om terug te zijn bij Vattenfall is natuurlijk hilarische onzin.

sira
door sira Jan 17, 2023 om 14:44
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk juist dat ú zich er eens in moet verdiepen.

Velen die bij kleine (omvallende) energieleveranciers zaten, waren hun geld (lees: reeds betaalde voorschotten) kwijt.

QUOTE Dat je de anwb commercieel noemt en vervolgens stelt blij te zijn om terug te zijn bij Vattenfall is natuurlijk hilarische onzin UNQUOTE.
U schrijft deze zin aan elkaar, bij mijn antwoord zit er een alinea tussen, want het één heeft namelijk niets met het ander te maken.

De Algemeene Nederlandsche Wielrijders Bond is al lang geen vereniging meer.
In het verleden zijn ze al eens aangepakt vanwege hun eigen keurmerken en oneerlijk gedrag. Radar heeft daar toen ook een uitzending aan besteed en recentelijk zijn ze door de rechter op de vingers getikt inzake hun pechhulp.

En daar gaat iemand speciaal een account voor aanmaken, hilarisch. Moet niet gekker worden.

me
door mein33 - Aug 4, 2022 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De ANWB is slechts een wederverkoper van EnergyZero gevestigd op de Meent in Rotterdam en dat is één van de duurste locaties van de stad en die wel door de klant betaald moet worden net als alle ander kosten zoals de salarissen etc. etc.
Als je een dergelijke overeenkomst aangaat dan moet je je leven zo inrichten dat je je volledig naar je energieverbruik kunt richten, want de tijden waarop je energie afneemt zijn bepalend voor de te betalen tarieven.

MB
door MBDIGITAL Nov 23, 2022 om 14:13
Antwoorden / Vragen

Dit is inmiddels oud nieuws. In de begin periode hadden ze EnergyZero als inkoper. Inmiddels kopen ze zelf in.

marita5
door marita5 - Aug 4, 2022 om 11:49
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo W.G ,

Zie deze link , benedenaan kunt u andere energieleveranciers vergelijken , klik op de rode regels .

https://www.easyswitch.nl/energieleveranciers/anwb/

https://www.gaslicht.com/energie-informatie/dynamische-tarieven

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2022 om 12:56
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Verkopen tegen inkoop KAN NIET. Er zijn altijd bedrijfskosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 4, 2022 om 15:43
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de al gegeven reacties ook m.i. niet doen. Ik geef ook voorkeur aan grote aanbieders waar geen risico wordt gelopen dat zij bankroet gaan.
Zonder winstoogmerk kan op zich wel omdat winst het resultaat betreft dat er onstaat tussen aankoop kosten en ook de verkoopkosten. En indien die per saldo straks ook lager zouden uitkomen leidt men verlies met alle risico's die daaraan verbonden zijn.

He
door Helen 66 - Aug 6, 2022 om 17:18
119 Antwoorden / Vragen

Ik kan uw vraag niet beantwoorden, maar wil u er wel op wijzen dat de helft van de energierekening btw en accijzen zijn en die heeft de anwb dus ook. Vraag het bij Gaslicht.com of Pricewise, die mensen weten het verschil vast te vertellen en wees dan niet verbaasd dat het in de parktijk leuk lijkt, maar in werkelijkheid tegenvalt.

ne
door neodutchio - Aug 6, 2022 om 17:46
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Wat dat betekend is dat u tijdens de zonnige zomerdagen geld toe kan krijgen als u dan veel verbruikt, maar in de wintermaanden flink moet betalen voor het verbruik.
Met goed plannen is het te doen om met uurprijzen te werken. Maar dat wil wel zeggen dat u of thuis moet zijn, of alle apparaten via een app moet bedienen. Want zodra er teveel stroom is word de prijs laag of zelfs negatief.
U zal voor uzelf een berekening moeten maken wanneer u welke stroomverbruikers gebruikt. Dat verbruik een tijdje bijhouden met een vaste prijs en de flexibele prijs. Dan weet u of het zal gaan lonen.

rj
door rjw - Aug 6, 2022 om 22:59
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder winstoogmerk wil niet zeggen dat er geen geld wordt verdiend. Het betekent slechts dat winst maken niet het belangrijkste is zoals bij een normaal gezond bedrijf wel het geval is. Met 0% marge iets leveren is nooit handig omdat je dan geen buffer opbouwt.

Tv
door Tvdsluijs - Oct 10, 2022 om 13:42
1 Antwoorden / Vragen

Het ligt er helemaal aan hoe je er zelf in staat.

Vaak is de stroom en gasprijs lager bij deze partijen dan bij de "normale" partijen. Maar het kan ook enorm fluctueren. Zo kan je rond 12 uur nog geen 15 cent per kWh kwijt zijn, en dan betaal je 's avonds plots 56 cent per kWh.

Gemiddeld gezien zijn de prijzen dus wel stukken interessanter dan bij een essent of eneco.

Je betaald per maand dus in de zomer zal je energie rekening erg laag zijn (denk aan tientjes werk) maar in de winter kan hij dus enorm hoog zijn, denk aan 500 euro als je veel gas verbruikt.

Wat wel weer erg leuk is, is dat je met je stroom verbruik kan gaan spelen. Een was draaien doe je dus op een tijdstip wanneer de prijs erg laat is evenals je auto opladen enz.

Er zijn diverse hulpmiddelen op internet te vinden om inzicht te krijgen in wat de energie prijs op dat tijdstip is, bijvoorbeeld via https://twitter.com/EPrijzen of via de telegram app https://t.me/EnergiePrijzen_bot

me
door mein33 - Oct 10, 2022 om 14:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De ANWB is slechts een wederverkoper en het uiteindelijke contract wordt afgesloten bij EnergyZERO.

Iv
door Ivo W Oct 10, 2022 om 17:40
729 Antwoorden / Vragen

Dat klopt niet (meer).
Vorige maand heeft ANWB zelf een vergunning verkregen als energieleverancier en zijn nu druk bezig hun bestaande klanten 'los te weken' van EnergyZERO.
Nieuwe klanten hebben sowieso niets meer met EnergyZERO te maken.

me
door mein33 Oct 10, 2022 om 22:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@IVO W,

Dat was mij niet bekend, dank voor de correctie. ;-))

Rs
door Rshm - Dec 28, 2022 om 21:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben nu bijna een jaar lid en dacht dus een goed overzicht te hebben van mijn kosten. Nu hebben ze dit in december met terugwerkende kracht met gemak aangepast. Nu blijken mijn daadwerkelijke kosten 3/4x hoger te zijn. Elektriciteit van Jan en februari was eerst rond de 100 euro maar is nu 400 euro. Ditzelfde probleem had ik overigens ook bij Eneco en was daarom weggegaan van Eneco. Ik had in eerste instantie 600euro moeten terugkrijgen, maar mn overizhct werd even zonder pardon aangepast in december en uiteindelijk moest ik 60 euro bijbetalen. Begin nu toch echt te gaan geloven dat alle energieleveranciers dit flikken. Het lijkt erop dat alles zodanig even aan het eind van het jaar wordt aangepast zodat je in ieder geval niets terugkrijgt!

Ag
door Agamemnon Dec 28, 2022 om 22:04
82 Antwoorden / 7 Vragen

Tarieven met terugwerkende kracht aanpassen? Dat geloof ik niet, dat is juridisch ook niet houdbaar. Wat wel zou kunnen is de tarieven die je ziet wellicht de inkoopkosten zijn, daar komt nog BTW bij en Energiebelasting en ODE (in 2023 samengevoegd met Energiebelasting) en BTW daar weer over.. Zo kan 7 cent dus 24 cent worden.

ne
door neodutchio Dec 28, 2022 om 22:50
5147 Antwoorden / 12 Vragen

U bent klant en geen lid. Daarbij worden de prijzen niet met terugwerkende kracht verhoogd, de app's van de verschillende energiemaatschappijen kunnen geen verschillende prijzen hanteren. Je ziet altijd het tarief wat op dat moment geldt. Maar dat wil niet zeggen dat u in de voorgaande maanden moet gaan bijbetalen.
Ook is even de vraag wat voor cijfers u te zien kreeg, alleen het verbruik, of inclusief alle kosten (dus per gebruikseenheid en per dag)?

Rs
door Rshm Jan 2, 2023 om 20:49
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb een slimme meter voor de elektriciteit. Deze gaf in eerste instantie aan dat de kosten van februari 117 euro waren en is nu aangepast naar 450. En dit is over meerdere maanden gedaan. Of het nu inclusief of exclusief btw is, het is een enorm verschil en dit is toch echt ineens aangepast in december!. Ik heb zelf een screenshot gemaakt van de oude weergave, maar heb daar denk ik niet veel aan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 17, 2023 om 13:41
2038 Antwoorden / Vragen

Een slimme meter die geen kWh's maar Euro's meet? Dat is een mirakel, die is goud waard.

Rs
door Rshm Jan 18, 2023 om 20:49
1 Antwoorden / Vragen

Ja joh ik zal voor de kleuters hier alles maar in details beschrijven. Een slimme meter meet real time hoeveel khw er wordt gebruikt en vervolgens kun je in de app zien hoeveel dat gaat kosten. Maar zo te zien vinden wij burgers het allemaal normaal wat er nu gebeurt!!! En er mag niet worden geklaagd. En nu krijg ik hoogstwaarschijnlijk weer een commentaar op totaal iets anders dan hetgeen waar ik om klaag. Ik zou zeggen stoppen met energieplafond iedereen betaalt lekker de volle pond. Want klagen dat mag niet! Alles is rechtvaardig en eerlijk in dit land alleen de bananenrepubliek is corrupt

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2022 om 22:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Om te beginnen geloof ik niet in "geen winstoogmerk".

Zolang het bedrijven zijn moeten ze wel hun kosten als winst maken, plus nog een onbekend bedragje erbij.

Je moet dan wel een zogenaamde slimme meter hebben.

Henk Veldkamp
door Henk Veldkamp Jan 17, 2023 om 12:07
Antwoorden / Vragen

Het probleem is ook dat geloven. Mensen moeten zich aan de feiten houden daar zijn Frank en ANWB juist erg transparant in. Dit in flagrante tegenstelling tot de traditionele leveranciers.

feit: bij de dynamische leveranciers betaal je de afgelopen maanden 5-25 cent per KWH. Vergelijk dat maar eens met de tarieven die jullie betalen bij grote leveranciers die niet omvallen.

Dat laatste is trouwens een achterhaalt idioot argument, juist bij die oude voorschot contracten loop je risico maar bij een dynamisch niet. Het feit dat dit steeds aangehaald wordt hier laat zien dat mensen maar wat roepen maar geen idee hebben. Maar blij vooral lekker 80 cent per kwh betalen. Hahahahaha

sira
door sira Jan 17, 2023 om 14:45
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Ga je nou iedereen spammen?

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2023 om 15:34
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, ja, zonder winst? Sorry, een bedrijf zonder winst gaat heel snel kapot.

gerbera
door gerbera - Jan 17, 2023 om 16:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik hier niet lees is dat je € 14,- per maand betaald om me te kunnen doen met ANWBenergie, dus daar halen ze waarschijnlijk de kostern uit. Volgens een artikel in MAXmagazine zouden zij momenteel de voordeligste  zijn omdat er dagelijks met de inkoopsprijs gerekend wordt, waarbij ook de afname van electriciteit een belang speelt b.v in de nacht kan het tarief veel lager liggen.