ma
door marqui50 Oct 2, 2007 om 08:41
Huishouden & energie

VERSTOPTE GOOTSTEEN/Hardnekkige huisbaas??

Hallo,

Wij wonen in een flat op de 5de verdieping. Onze gootsteen is al een tijd verstopt. Ontstopper (korrels en vloeibaar) geprobeerd, soda.......het mag allemaal niet baten.

Huisbaas gebeld, die vraagt of ik  wel ZELF ALLES heb geprobeerd, want volgens nieuwe regels loop ik grote kans om voor de kosten op te draaien.

Ik weer sinds gisteren met soda aan de slag.....zonder resultaat. Ik heb geen 2/300 euro voor een probleem dat zich gemiddeld een keer per jaar voordoet en waarvan de loodgieter telkens weer bevestigt dat het niet bij mij (onder de gootsteen) ligt, maar ergens in de muur....!!??

Gaarne jullie advies. Alvast bedankt.

22463 10 Rapporteer

astoria
door astoria - Oct 2, 2007 om 10:01
362 Antwoorden / 55 Vragen

goedenmorgen, Ook hier was! een vergelijkbaar probleem , bij navraag in de flat (buren) bleek dat er een verstopping zat waardoor aan een zijde van het gebouw de boel niet goed funktioneerde .Hierna heeft de verhuurder maatregelen genomen en is het probleem verholpen .Kosten voor de verhuurder .Dus maak een rondje door het gebouw.succes

mariegh
door mariegh - Oct 2, 2007 om 17:53
263 Antwoorden / 13 Vragen

Kleine reparaties zijn inderdaad meestal voor de huurder. Maar nu je zelf al van alles hebt geprobeerd en het probleem elders blijkt te liggen, wordt het toch echt iets voor de verhuurder.
Je schrijft dat de loodgieter zegt dat het probleem ergens in de muur ligt. Heb je er dan al een loodgieter bij gehaald? Kun je mooi zijn rapportje bij het reparatieverzoek doen. En dan moet de verhuurder het echt gaan oplossen.

elenay
door elenay - Oct 3, 2007 om 03:32
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Deze kosten die u omschrijft zijn niet voor de huurder.

Mocht de verhuurder dwars liggen, dan zou ik deze zaak voorleggen bij de huurcommissie. Hier heeft u het gratis nummer van de huurcommissie: tel. 0800-4887243

brynnar
door brynnar - Oct 3, 2007 om 12:41
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Marqui,

Laat een loodgieter een rapport opmaken dat het probleem niet schuilt in de afvoer zelf, maar in de leidingen. Zoals gezegd, een "eenvoudig" klusje als een verstopte afvoer is voor eigen rekening. Zodra er iets echt niet in orde is met de leidingen dan komt dit op rekening van de verhuurder. Daarom de opmerking of een loodgieter dit schriftelijk kan bevestigen.

Mvgr - B

henson
door henson - Oct 3, 2007 om 13:02
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Als ik je bericht goed lees heb je alleen met chemische middeltjes geprobeerd de verstopping te verhelpen. Probeer het eens mechanisch, dus eerst op de ouderwetse manier met de grote rode rubberen zuignap: beetje water in de bak en dan de zuignap over het putje plaatsen en heen en weer bewegen (proberen de verstopping met druk op te lossen). Deze methode werkt vaak uitstekend en is  beter voor het milieu bovendien. Mocht dat ook niet helpen dan kun je het ook met een ontstoppingsveer proberen, goedkope versies zijn al voor een paar euro te koop en de prof. kun je bij een verhuurbedrijf huren. Wel vanaf de muur/vloeraansluiting werken. Wel vind ik het vreemd dat de loodgieter dit telkens bevestigt en niet voorstelt het probleem mechaninsch op te lossen; dit doen ze namelijk zelf altijd ook (meestal met een speciale hogedrukslang of ontstoppingsveer).

Succes, Henson

pi
door piet limburg - Oct 3, 2007 om 18:05
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Kleine reapraties en onderhoud zijn inderdaad meestal voor rekening van de huurder.Ik woon ook in een huurwoning.Het is zo dat de verstopping tot aan de plaats waar de afvoer in de muur of in de vloer verdwijnt voor eigen rekening is.Daarna kun jezelf inderdaad even proberen of het makkelijk (met veer of chemische middelen) open te krijgen is.Zoniet dan gaat het over op de verhuurder.Het is immers zo dat de afvoer dan op de kortste weg naar het riool geleid wordt(dus buiten je eigen woonruimte) en dan is de regel dat dat voor rekening van de verhuurder is.Het is wel zo dat als de verhuurder kan aantonen dat de verstopping wordt veroorzaakt door ,,onachtzaamheid/nalatigheid'' bv vet en aanzetting van zeepsoorten met koffiedrab,de kosten op de huurder verhaald kunnen worden.Echter een ,,huisbaas'' met fatsoen zal dat niet zomaar bij de eerste gelegenheid doen.

Succes en groeten van Piet.

my
door mylo1 - Oct 4, 2007 om 23:17
75 Antwoorden / 2 Vragen

wat wij als advies hebben gekregen van de woningbouw is ...giet een hoeveelheid afwasmiddel in het putje...laat het vervolgens [met de stop er op]met kokent water vpl lopen ..dan de stop eruit...en negen van de tien keer werkt dit

Heb trouwens een abonnement voor dat soort klussen..kost 2 of 3 euro in de maand...en heb er al veelvuldig gebruik van gemaakt...stopcontacte vervangen/leertjes geplaatst in kranen enz

groetjes mylo1

du
door duiker41 - Oct 16, 2007 om 09:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik de ouderwetse ontstopper. Je weet wel dat vieze rooie ding, wat veelal in een vergeten hoekje op badkamer of schuurtje staat.

Laat een royale hoeveelheid heet water lopen in uw afvoerputje/gootsteen. En dan vlug...

Plaats de ontstopper op het afvoerpunt. Laat wederom warm water rondom de ontstopper lopen, tot deze ruim vol zit.

EN NU VOORAL dek het ontluchtingsgat boven in de bak af met je vlakke hand of een plaatje rubber of iets dergelijks.

Druk de ontstopper naar beneden, laat hem opkomen en weer naar beneden en weer op en neer enz. enz.

Als het goed is voel je weerstand aan de ontstopper. Herhaal dit zodat er veel troep los komt. Wellicht komt er ook borrelgeluid uit andere afvoerputjes.

Als je niet de ontstopper op het afvoerpunt kunt houden en de ontluchting dicht houden, vraag dan hulp van een huisgenoot of kennis.

Mocht dit ook allemaal niet werken, dan is het een probleem voor je huisbaas.

s6

ma
door marqui50 - Oct 16, 2007 om 09:56
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Allemaal,

Heel hartelijk bedankt voor de reacties. Sorry dat ik een beetje laat reageer.

Ik had idd de ouderwetse rubberen ontstopper al geprobeerd (zelfs 2, nadat ik de eerste stuk had gepompt....!!!), chemische middelen en nog vele van jullie andere suggesties. Ik ben toen hard aan het denken gegaan, dat het misschien wel iets met KALK-aanslag te maken kon hebben en ja hoor....wederom, maar nu met maar liefst TWEE KILO's huishoud SODA .......een geborrel van jewelste.......en WEG verstopping!!

De loodgieter had me vorig jaar gewaarschuwd dat bij chemische middelen het middel wel es erger kon zijn dan de kwaal. Ik heb geen verstand van de reacties die dat spul kan veroorzaken, dus dat durfde ik, ook na ettelijke flesjes, niet meer aan.

En geloof me, de oorzak zit em ECHT niet in de pijp onder de gootsteen. Ik heb al sinds jaar en dag zo'n plastiek zeefbakje in de wasbak, dus ALLES giet ik eerst daar doorheen (of bij grote hoeveelheden door het vergiet).

De kalkaanslag moet zich ergens in de muur ontwikkelen.......Of heb ik het verkeerd, beste mensen? Er komt ook NIETS uit....geen troep of zo, behalve heeeel zelden een keertje een paar harde (steenachtige???) zwartkleurige brokjes. Vandaar mijn conclussie van de kalkaanslag.

In elk geval ben ik van plan om voortaan (PREVENTIEF) regelmatig door te spoelen met soda. Jullie andere tips noteer ik, mocht het een volgende keer toch weer mis gaan.

Daarnaast nog een rondje doen in de flat EN de huisbaas schriftelijk hierop aanspreken.

Groetjes....

PS.

Nog effe iets Mylo1, waar neem je zo'n abonnement?

pi
door piet limburg - Oct 16, 2007 om 10:27
232 Antwoorden / 15 Vragen

Mooi dat de afvoer open is.Houdt er echter rekening mee dat een afvoer niet alleen verstopt door kalkaanslag.Als oud loodgieter kan ik zeggen dat de zwart(grijze) brokjes die u af en toe ziet een mix van allerlei is wat ongedwongen de afvoer afgaat.Een klein deel is mogelijk kalk die zich in verwarmd water afzet,maar ook zeepresten en mogelijk koffiepoeder uit filters is funest.Deze mix hecht zich vast aan de pvc binnenwand van de afvoer en op de duur gaat dit drogen en wordt de laag steeds dikker,totdat op den duur de afvoer dicht of nagenoeg dicht zit.Geloof maar als de mix (koek) in de pijp goed aangedroogd is,is deze soms moeilijk met middelen open te krijgen.Zelfs een veer en met een waterslang kan het niet lukken.Als (oud)loodgieter heb ik heel wat van deze verstoppingen meegemaakt en ook gezien.Gelukkig is het meestal met chemische en technische middelen open te krijgen.

Piet.