su
door sutileeg Sep 20, 2008 om 15:21
Huishouden & energie

Verstopte regenpijp

mijn regenpijp is verstopt. nu heb ik 1/2 meter boven de grond 'n gaatje geboord en zo'n trekveer erin gestopt, maar het mag niet baten. wie kan mij helpen??

32865 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2008 om 15:33
16827 Antwoorden / 202 Vragen

"Uiteraard"helpt dat niet. Het enige dat kan helpen is doorspuiten m.a.w. de tuinslag aansluiten en die er dan in laten gaan. Ook kunt u een pging wagen met caustic soda en heet water maar ik neem aan dat de verstopping veroorzaakt is door bladeren etc. die vanuit de dakgoot zijn gekomen. Herhaald, de pijp loshalen en dan met de waterslag er in ren op die manier de verstopping losspoelen.

su
door sutileeg - Sep 20, 2008 om 15:35
100 Antwoorden / 70 Vragen

maar hoe haal ik zo'n regenpijp los? die zit boven en onder vast(gelijmd)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2008 om 15:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Er zal weinig anders opzitten dan een stuk er tussen uit zagen, of vanaf de dakgoot een slang laten zaken.

Het is ook nog mogelijk dat in de grond, onder of naast het punt waar de pijp in de grond verdwijnt een "opvangputje"zit dat verstopt is of via welk u er bij kunt. Voordat u dus in de pijp gaat zagen, graaf even rondom de plaats waar de pijp verdwijnt en mogelijk vindt u dan een putje met alsdan afneembaar deksel.

su
door sutileeg - Sep 20, 2008 om 15:46
100 Antwoorden / 70 Vragen

als ik er 'n stuk tussenuit zaag, kan ik er zo'n tussenstuk weer tussen zetten , maar hoe, want ik krijg geen beweging in die regenpijp

gsm
door gsm - Sep 20, 2008 om 16:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als er toch al een gaatje in zit, dan kun je het ook wel iets groter maken en daar de slang er in doen. Later met een plaatje eenvoudig weer dichtlijmen of schroeven.

Als het probleem in de bodem zit, bijvoorbeeld door wortels dichtgedrukt, dan is losgraven en open maken misschien de enige oplossing

GSM

akkefiet
door akkefiet - Sep 20, 2008 om 16:29
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Dit soort problemen wordt meestal veroorzaakt door bladeren in de dakgoot.
Dus allereerst de goot schoonmaken.

Vrgr. AF

su
door sutileeg - Sep 20, 2008 om 16:53
100 Antwoorden / 70 Vragen

de goot is schoon, dit was het eerste wat ik gedaan heb

su
door sutileeg - Sep 20, 2008 om 16:56
100 Antwoorden / 70 Vragen

gaatje groter gemaakt en de tuinslang erin, het water kwam boven uit de dakgoot

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 20, 2008 om 17:59
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Hardnekkige verstopping is alleen professioneel te verhelpen door een loodgieter die ook de regenpijp kan herstellen. Misschien een goed idee om hem direct een ontstoppingsstuk te laten aanbrengen voor het geval zich nog eens een verstopping voor zal doen. Dan kan het water de tuin of het trottoir opstromen en zal er binnen geen schade kunnen ontstaan.

gsm
door gsm - Sep 20, 2008 om 19:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Probeer het of je in uiteinde van de slang een klein spuitstuk kunt vastmaken. De slang met het spuitstuk zover mogelijk omlaag schuiven en met een harde straal de boel proberen los te krijgen. Loopt het water langzaam weg, maar treedt er verder geen verbetering in, dan moet er professionele hulp komen.

GSM

poltol
door poltol - Sep 20, 2008 om 20:21
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Zoek iemand op die een hoge druk spuit heeft met een zogenaamde kruipslang. Die slang invoeren tot de verstopping en dan de HD aanzetten. De slang heeft een speciale spuitkop die zich door de verstopping heen "vreet". Zo doet het proffessionele bedrijf het ook, maar dan kost het €300 of meer. En daarna goed doorspoelen anders verstopt het verder op weer. Om ruimte te maken een stuk oude pijp er tussenuit zagen. Bij de bouwmarkt hebben ze schuifmoffen waarmee u alles stukken weer tot één pijp aan elkaar kan maken.

Succes, poltol

holstein
door holstein - Sep 20, 2008 om 20:52
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als het water er boven uit kwam, neem dan maar rustig aan dat je afvoerput verstopt zit en dan kun je met een tuinslang eigenlijk geen genoeg druk maken om ruimte te maken.
Er zal wel een bedrijf moeten komen die er zo'n soort veer doorheen drukt.

ja
door jacriet1932 - Sep 22, 2008 om 13:54
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het probleem zit lager denk ik; waarschijnlijk in de zwanenhals of een andere bocht onder aan de regenpijp i.d. grond. Ik heb jaren lang met hetzelfde probleem getobd. Div. loodgieters erbij gehaald zonder resultaat. Langzaam maar zeker komen er steeds nieuwe bladeren in de afvoer. Bij droog weer koeken deze vast tot de volgende bladeren komen . enz. Om dit te voorkomen heb ik, nadat de boel opengemaakt was, schoon en weer dicht de regenpijp op 40 cm boven de grond doorgezaagd en daar zo een overloopbakje tussen gezet. Mijn man vond dit lelijk en heeft zo een speciaal stuk pijp ertussen laten zetten wat verstopt en dan het water opzij eruitlaat lopen. Probleem iedere keer die pijp losmaken , schoonmaken enz. Gewoon zo een overloopbakje en dan zie je iedere keer als er bladeren inzitten. Succes