sy
door sylli Jan 7, 2011 om 23:34
Huishouden & energie

Verwarming aan laten staan of toch niet?

Beste Kassa-Forummers,

Wellicht een beetje mosterd-na-de-maaltijd-achtig, maar toch maar deze vraag stellen.

Vroeger toen ik nog in een appartement woonde, zette ik de verwarming als ik niet thuis was, helemaal uit (had zo'n ouderwets draai thermosstaatding), d.w.z. onder de 5 graden.
Wanneer ik na een werkdag thuiskwam, zette ik de verwarming aan op 23 graden (dan sloeg de CV-ketel aan). Heel snel werd mijn appartement weer warm en vond ik het warm genoeg, dan draaide ik het lager naar 20 of 21 graden.
Een uur voor het slapen gaan, zette ik de verwarming weer helemaal uit.
De volgende ochtend (zo'n 8 uur verder) liet ik de verwarming uit. Tot ik weer 's avonds thuis kwam.

Op een gegeven moment kreeg ik te horen dat het juist heel energieverslindend was om telkens de verwarming weer op te starten en uit te zetten. Als ik de hele dag (24/7) de verwarming gewoon aanliet op pakweg 16 graden wanneer ik er niet was en tijdens het slapen en naar behoefte iets hoger zette wanneer ik er wel was, zou dat minder energie kosten dan opstarten en uitzetten.

Klopt dat laatste??? Wat is energie-zuiniger? Uitzetten wanneer je er niet bent of 24/7 aan laten op lager(e) temperatuur?
Ter info: ik had een nieuwe HR CV-ketel van Bosch die geplaatst is in 2003, dus het is niet zo heeeeel lang geleden. :-)

129748 13 Rapporteer

su
door susannef - Jan 8, 2011 om 00:35
303 Antwoorden / 9 Vragen

Helemaal uitzetten zou ik nooit doen, dan verbruik je inderdaad ineens een hele stoot gas als je de cv aanzet.
Ik laat de verwarming in mijn (eengezins)woning altijd op 15 graden staan. Als ik verder niet stook of veel kook, is het gasverbruik rond de 5m3 per week.

tdehond
door tdehond - Jan 8, 2011 om 10:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Schakel de verwarming bij afwezigheid ook niet helemaal uit. Een constante gemiddelde temperatuur van 16 a 17 ° C is beter dan het constant inschakelen en uitschakelen van de verwarming. Bij langdurige afwezigheid (weekend) is 12-15 ° C kamertemperatuur een gunstige warmte .
Bron

ka
door kama - Jan 8, 2011 om 13:01
161 Antwoorden / 19 Vragen

Of het verschilt hangt ook af van de isolatie van je woning.

's Nachts zetten we de thermostaat op 16, als we thuis zijn op eerst 20 dan 21 graden, soms op 22 in de avond. 's Ochtends is het nooit kouder dan 19 graden. En als we er overdag niet zijn en de thermostaat op 16 blijft staan is het 's avonds ook nog nooit onder de 17 graden geweest bij thuiskomst. Het maakt dan dus niets uit of je de thermostaat 's nachts op 5 of op 16 graden zet.

Als je langer van huis bent zal het wel verschil maken, maar gewoon bij dagelijks gebruik maakt het in een normaal geïsoleerd huis dus niets uit.

su
door susannef - Jan 8, 2011 om 13:04
303 Antwoorden / 9 Vragen

@kama maakt wel degelijk verschil uit als je in een eengezinswoning woont.

Toen ik nog in een appartement woonde, had ik minder last van temperatuurschommelingen doordat er om mij heen flink gestookt werd.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 8, 2011 om 13:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Uitzetten beteken dus dat de teperatuur omlaag gaat, maar minder warm het in huis is des te langzamer gaat de afkoeling. Dus met andere worden hoe warmer hoe sneller de temperatuur zakt .Neem maar eens een proef met iets wat een hoge temperatuur bevat dan kan je zien dat de hoogste temperatuur het snelste naar beneden gaat, en hoe kleiner de temperatuur is des te langer duurt de afkoeling

ka
door kama - Jan 8, 2011 om 13:27
161 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=susannef schreef op zaterdag 8 jan 2011, 13:04]@kama maakt wel degelijk verschil uit als je in een eengezinswoning woont.

Toen ik nog in een appartement woonde, had ik minder last van temperatuurschommelingen doordat er om mij heen flink gestookt werd.

Wij wonen in een vrijstaande bungalow met plat dak.

erik008
door erik008 - Jan 8, 2011 om 15:23
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij een perfect geïsoleerd huis is het voordeliger de verwarming niet lager te zetten.
Bij andere woningen loont het zich om de verwarming lager te zetten.
Echter meer als 5 graden lager werkt vaak ook negatief op de kosten.
De thermostaat onder de 10 graden zetten, raad ik af ivm vocht problemen.

rj
door rjw - Jan 8, 2011 om 15:28
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De verwarming te laag zetten kan ook nog voor vochtproblemen zorgen (afhankelijk van de woning). Misschien spaar je dan wat op gas, maar heb je op andere gebieden weer meer kosten.

sy
door sylli - Jan 8, 2011 om 15:43
250 Antwoorden / 40 Vragen

Hmm... het appartement was niet al te best geïsoleerd, als de verwarming uitstond in de winter kon het in huis wel 13 graden zijn.

Maar goed, als ik de reacties dus goed begrijp is 24/7 de verwarming aanhebben op lagere temperatuur (+/-17 graden) dus energie-zuiniger dan 1 uur de verwarming van "uit" naar "hoog" (23 graden) en vervolgens 5 uur lang op 20 a 21 graden.

erik008
door erik008 - Jan 8, 2011 om 15:51
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Probeer het uit, door dagelijks je meterstanden op te nemen.
Hou wel rekening met de buitentemperatuur en windsnelheid als je gaat vergelijken.
Niet iedere woning is gelijk.
Wat vocht betreft...koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht.

Afkoelen kan condens geven.
Hang een hygrometer op, ventileer eerst als het te vochtig is.
Bij opwarmen scheelt het heel veel, als de lucht droog is.
je moet namelijk het vocht in de lucht mee verwarmen.

mhofman
door mhofman - Jan 8, 2011 om 17:04
530 Antwoorden / 93 Vragen

Zou de verwarming altijd op 15/16 graden zetten zeker met deze kou,als je er niet bent.kan zo maar zijn dat er een leiding bevriest als de woning niet goed verwarmt word.En als je thuis komt en het is zo koud lijkt me ook niet lekker.duurt een tijd voordat het weer aangenaam in het huis is en de stookkosten rijzen de pan uit.Het is echt niet goedkoper om de verwarming uit te zetten heeft alleen maar nadelen.

grindweg
door grindweg - Jan 8, 2011 om 17:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er is op dit medium al veel over geschreven dus even zoeken

lo
door lord_dolle - Jan 10, 2011 om 12:18
10 Antwoorden / 0 Vragen

De conclusie is al gegeven, edoch het op een rijtje zetten:

Controleer de meterstanden een week lang op beide manieren. Zodat je een idee krijgt van langdurig verbruik. In acht nemende dat de temperaturen buiten ongeveer hetzelfde zijn in de loop van de tijd van de metingen.

Koude lucht kan inderdaad meer vocht bevatten dus een te lage temperatuur kan op de lange duur een vochtprobleem opleveren waaronder ander schimmel. Schimmel staat in de top 5 van problemen voor mensen met astma / bronchitus. Een vocht probleem is ook te ruiken. Loop maar eens een oude kelder in waar niet gestookt wordt, dan ruik je ook het vocht / schimmel.
Daarintegen een te droge lucht veroorzaakt irritatie aan je ogen. Goed geïsoleerde woningen hebben daarom luchtroosters zodat er toch een soort vochtregulatie is.

Wij zelf zetten de termostaat 's nachts (vanaf 20:00 uur) op 15 graden in de winter en zomers op 12 graden. 's Morgens / overdag op 19 graden, en zo nu en dan een half graadje erbij omdat het ietsje frisjes wordt omdat de kachel niet aanslaat op dat moment dan. Wij zijn de gehele dag thuis, en dragen een trui. Klinkt stom, maar tegen kou kan je je kleden niet tegen warmte.

Succes