gv
door gvtw Jul 10, 2011 om 13:02
Huishouden & energie

Verwarming in de zomer

Het is nu, 10 juli buiten 20 graden en de zon schijnt!
In mijn appartement is het 25 graden. Dat is warmer dan ik wil. Dat komt o.a. doordat de buizen van de centrale verwarming warm zijn en dus warmte afgeven.

Deze warmte is dure warmte die geleverd wordt door stadsverwarming. Omdat ongeveer 1/3 deel van de geleverde warmte aan het complex van 144 appartementen hoofdelijk wordt omgeslagen moet ik dus voor deze overlast ook nog betalen.

Klagen bij het installatiebureau dat de verwarming regelt helpt niet.
Het probleem speelt al heel veel jaren, vooral in het voorjaar omdat de nachten dan nog koud zijn en zelfs in de zomer.

Kan ik eisen dat de verwarming voor het hele complex in de zomer wordt uitgezet?

13090 32 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Jul 10, 2011 om 13:51
949 Antwoorden / 18 Vragen

Het lijkt mij dat u het beste kunt proberen zoveel mogelijk medebewoners te mobiliseren. Er zullen waarschijnlijk veel mensen zijn die aan uw kant staan.

tdehond
door tdehond - Jul 10, 2011 om 14:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat lijkt mij geen goede optie als ik deze website over de werking van stadwarmte lees:

klik hier

In de zomer is er vaak weinig vraag naar warmte. Dan kan de installatie warmte opslaan, bijvoorbeeld in de grond. Zo kan warmtekrachtkoppeling ook in de winter warm water produceren voor verwarmingen

Het is m.i. wel van belang dat u er voor zorgt dat de warmte meters niet door zonlicht beschenen worden om te voorkomen dat dit als warmte verbruik geregistreerd wordt en wat dan onterecht berekend wordt.

ltmvz
door ltmvz - Jul 10, 2011 om 14:44
949 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad wist ik heel weinig van stadsverwarming. Maar hoe zit het dan met de mededeling dat de installatie warmte kan opslaan, bijvoorbeeld in de grond? Als de warmte zou worden opgeslagen in de grond zou gvtw er waarschijnlijk geen last van hebben, maar nu duidelijk wel. Ook van warmtemeters die door zonlicht beschenen zouden kunnen worden had ik nog nooit gehoord. Als mensen er last van hebben moet er toch actie ondernomen kunnen worden?

druifje01
door druifje01 - Jul 10, 2011 om 14:59
1712 Antwoorden / 140 Vragen

tdehondt, hoe stel ik mij dat voor: een registratie van een warmtemeterstand als verbruik? De wijzer van de warmtemeter -inmiddels digitaal cijfer geworden- geeft toch alleen de temperatuur weer? Het verbruik(stempo) kan afgelezen worden op de gas/electriciteitsmeter. De temperatuuraanwijzing op de thermostaat heeft geen invloed op het verbruik.

tdehond
door tdehond - Jul 10, 2011 om 15:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zondag 10 jul 2011, 14:59]tdehondt, hoe stel ik mij dat voor: een registratie van een warmtemeterstand als verbruik? .

Geen idee hoe u zich dat voorstelt. :) maar ik ben dan ook geen psychic.

Betreft het de oudewetse verdampingsmeters dan klopt het wel. Ik lees niets over het soort warmte meters. Als ik verhaal van t.s. goed begrijp denkt hij dat hij aangeslagen wordt op grond van de warme verwarmingsbuizen die door zijn huis lopen.

M.i. wordt het verbruik afgemeten aan de stand van de warmtemeters.

druifje01
door druifje01 - Jul 10, 2011 om 15:21
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Nu wordt het haast een discussie die een ander verloop dan bij de vraag horend krijgt, maar het is wel interessant. Ik heb echter alleen kennis van mijn eigen situatie (=een eigen combiketel, enz) en heb er niet aan gedacht dat stadsverwarming een geheel ander verhaal zou kunnen zijn. Als test heb ik mijn thermostaat die in de woonkamer (op het zuiden) geplaatst is van de aangegeven 24 graden naar 16 graden gezet. In een mum van tijd stond de thermostaat weer op 24 graden, vanzelf.

Aan de ts zou ik inderdaad voorstellen hier collectief actie in te ondernemen.

druifje01
door druifje01 - Jul 10, 2011 om 16:03
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb mij vliegensvlug een indruk laten geven van stadsverwarming. Krijg er een nogal benauwd gevoel bij met betrekking tot keuzemogelijkheden en inspraak, maar er zitten ook financiele voordelen bij. Het klachtennummer: 088-0707070 zal wel bekend zijn bij ts.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 10, 2011 om 16:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hier in mijn woning ook met warmte (verdampingsmeters) staat er dus 1 voor een glasraam die heb ik daarom afplakt.
Volgens de meters gebruikte hij 4 x zo veel als de rest, sinds de afplak isdit dus opgelost.

druifje01
door druifje01 - Jul 10, 2011 om 16:11
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@valerius-2

Als dat werkt is het probleem natuurlijk makkelijk op te lossen, maar daar zullen de mensen toch zelf wel op gekomen zijn?

gv
door gvtw - Jul 10, 2011 om 17:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik licht het probleem nog wat toe:
Het complex heeft een centrale meter die het gezamenlijk verbruik voor 144 appartementen meet.
2/3 van de kosten hiervan wordt op de bewoners verhaald d.m.v. een verdeelsleutel die berekend wordt a.d.h.v. de stand van individuele warmtemeters.1/3 deel wordt gewoon door 144 gedeeld en iedereen betaalt hiervoor dus evenveel.
Als ergens boven mij geen mensen woonden die midden in de zomer stoken, dan was het probleem wat mij betreft opgelost. Dan stroomde het water niet en zouden de buizen ook niet warm zijn.
Ik heb aan die mensen (uit een warm land) gevraagd niet te stoken en meer kan ik naar die mensen toe niet doen.
Als echter de verwarming helemaal wordt uitgezet is mijn probleem opgelost.

druifje01
door druifje01 - Jul 10, 2011 om 17:38
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Toch -zo denk ik nu- zou het het beste zijn als er bemiddeling zou komen in de relatie met de buren die het warm gewend zijn. Ik heb dit probleem gehad met een inwonende partner die eveneens uit een warm land kwam. Het zal wel moeilijk zijn om een ingewortelde denkwijze te doorbreken. Daar het om een mentaliteits-wijziging inzake verwarmen en rekening houden met gaat. Het zou mooi zijn als de buren uitgelegd kon worden dat het hier anders aan toe gaat en dat zij zich daaraan moeten aanpassen. Geef ze in ieder geval de gelegenheid om een onbegrip te uiten zodat het punt/de punten waarop het miscommuniceert duidelijk worden.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 10, 2011 om 19:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gvtw schreef op zondag 10 jul 2011, 17:16]Ik licht het probleem nog wat toe:
Het complex heeft een centrale meter die het gezamenlijk verbruik voor 144 appartementen meet.
2/3 van de kosten hiervan wordt op de bewoners verhaald d.m.v. een verdeelsleutel die berekend wordt a.d.h.v. de stand van individuele warmtemeters.1/3 deel wordt gewoon door 144 gedeeld en iedereen betaalt hiervoor dus evenveel.
Als ergens boven mij geen mensen woonden die midden in de zomer stoken, dan was het probleem wat mij betreft opgelost. Dan stroomde het water niet en zouden de buizen ook niet warm zijn.
Ik heb aan die mensen (uit een warm land) gevraagd niet te stoken en meer kan ik naar die mensen toe niet doen.
Als echter de verwarming helemaal wordt uitgezet is mijn probleem opgelost.

Het probleem van vaste kosten valt bij u nog mee bij mij is dat 40%
Ik betaal dus voor 40 % mee aan wat de rest van 80 flats die meer gebruik dan ik. Ook hier als ik de ramen open zet om warmte kwijt te raken zijn de buizen soms nog heet, ook hier is over gepraat maar daar is niets aan te doen, ook weer aanpassen aan de minderheid. Maar dat is nu eenmaal bij dit systeem veel meer voorkomende sistuaties.

gv
door gvtw - Jul 10, 2011 om 21:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heel beleefd en voorkomend heb ik het probleem ter sprake gebracht.
Het gesprek was in het Engels en verliep moeizaam.
Als de zaken van buren voor mij een probleem zijn praat ik met hen.

birdies
door birdies - Jul 10, 2011 om 21:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Ik heb aan die mensen (uit een warm land) gevraagd niet te stoken en meer kan ik naar die mensen toe niet doen..........

Vind het behoorlijk brutaal je met de zaken van de buren te bemoeien.

........Als echter de verwarming helemaal wordt uitgezet is mijn probleem opgelost.........

Jouw probleem wel ja, maar de buren zadel je op met een probleem.

druifje01
door druifje01 - Jul 10, 2011 om 22:54
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik ben dus duidelijk niet thuis inzake stadsverwarming. Wie heeft dat uitgevonden?
Zal er wel eens wat op nalezen. In ieder geval zag ik de kontekst daarom fout.

nb
door nbw - Jul 11, 2011 om 03:02
521 Antwoorden / 24 Vragen

Je kunt eisen wat je wilt, maar daar moet je als individu wel heel veel voor over hebben ook daadwerkelijk gelijk te krijgen. Want je hebt alle systemen tegen. Overheden voeren verplichte systemen in met vergunningen die in de praktijk niet beloven wat ooit in een setting van dure importantie en netwerken belooft werd.

De watten waren er volop echter de praktijk kent enkel slachtoffers. Nog veel erger is dat de daders nooit gestraft worden en zich niet eens bewust zijn van ....

henson
door henson - Jul 11, 2011 om 10:42
338 Antwoorden / 36 Vragen

Is welliswaar geen mooie oplossing,maar misschien kun je de doorlopende buizen isoleren waardoor deze geen warmte meer in je kamers afgeven, isolatiemateriaal is bij de vakhandel verkrijgbaar,eventueel er een ombouw voor timmeren. Verder kun je ook nog een keramische waterverdamper op je verdampingsmeters hangen.....houdt ze uit de zon en als je er elke dag fris water in doet dan scheelt dat weer in temperatuur, dus minder verdamping....... is minder kosten.

av
door avdp - Jul 11, 2011 om 13:02
29 Antwoorden / 0 Vragen

vraag me af wat voor een systeem die stadsverwarming heeft, heb zelf ook stadsverwarming en die draai je toch gewoon dicht in de meterkast, of alle kranen op de verwarmingsradiatoren op nul, dan is er toch geen probleem !?

jpcantineau
door jpcantineau - Jul 11, 2011 om 13:02
31 Antwoorden / 0 Vragen

Dag,

als u zelf geen elektrische boiler of gas-geiser hebt voor het warme water, dan moet het {altijd warme } CV water ook zorgen voor het warm water voor de bewoners. Dat kan ook een reden zijn voor de warme cv buizen.

Om klachten te voorkomen , wordt het CV water warm gehouden.
U kunt natuurlijk WEL een voorstel doen om het CV water weersafhankelijk te laten regelen. Dit kan alleen maar als ieder een eigen boiler/geiser heeft voor warm water.
D.w.z. de cv water temperatuur is 80° graden bij -10° C en 30° C bij 15° C buiten.

Het is (bijna) niet mogelijk de warmtemeters te beïnvloeden, zodat u minder betaalt dan gewenst is.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2011 om 13:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Helaas weet ik niets van stadsverwarming. Wij hadden blokverwarming (huurflats). Alle flats gerenoveerd en 74% van de mensen wilde eigen verwarming. Heb me dit jaar een slag in de rondte gestookt omdat ik op 1e verdieping woon en nu alle verwarmingsbuizen in de kelders mis en de flat steenkoud is geworden en de stookkosten hoger. De warme pijpen destijds zorgden dat wij bijna nooit de verwarming aan hoefden te zetten. Van die 74% hebben er nu ruim 50% spijt!! Ja, van die 26% was ik tegen en helaas: ik heb gelijk gekregen. Maar u kunt uw bewoners echt niet gaan vrager om kouder of warmer te gaan leven; iemand met een lage bloeddruk heeft het veel sneller koud, net als ouderen. Denk niet dat hier voor u een oplossing is die iedereen tevreden kan stellen.

jpcantineau
door jpcantineau - Jul 11, 2011 om 13:41
31 Antwoorden / 0 Vragen

@ Engelandvaarder: een flat met collectieve [blok] verwarming verbruikt 53 % MEER gas dan dezelfde flat met ieder z'n eigen ketel.
In uw geval bent u wat duurder uit, omdat de vloer boven de kelder/bergruimtes ongeïsoleerd zal zijn. Maar alle ander bewoners ( behalve de bewoners direct boven de kelder/bergruimtes) betalen minder geld voor de jaarlijkse stookkosten.

jo
door johanna.2010 - Jul 11, 2011 om 13:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn vorige woning was er ook blokstadsverwarming en je verbruik werd via een formule berekend.Na 4 jaar kreeg iedere woning een eigen meter.
Als dit niet mogelijk is om iedereen induvidueel te laten bemeteren,dan als het een koopkomplex is eventueel via de verening van eigenaren laten regelen dat de verwarming uit kan of bij huur via de bewonerscommissie.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2011 om 14:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=cantineau schreef op maandag 11 jul 2011, 13:41]@ Engelandvaarder: een flat met collectieve [blok] verwarming verbruikt 53 % MEER gas dan dezelfde flat met ieder z'n eigen ketel.
In uw geval bent u wat duurder uit, omdat de vloer boven de kelder/bergruimtes ongeïsoleerd zal zijn. Maar alle ander bewoners ( behalve de bewoners direct boven de kelder/bergruimtes) betalen minder geld voor de jaarlijkse stookkosten.

Ja, u heeft gelijk, maar dat bedoelde ik eigenlijk. Destijds werden alle kosten gelijkelijk verdeeld, dus had ik wel meer stookkosten, ook de warmtemeters die op de verwarmingen waren aangebracht verdampten, ook als je niet stookte, maar toch was ik goedkoper uit. En laten we eerlijk zijn: ieder spreekt toch voor eigen parochie?

valerius-2
door valerius-2 - Jul 11, 2011 om 14:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=avdp schreef op maandag 11 jul 2011, 13:02]vraag me af wat voor een systeem die stadsverwarming heeft, heb zelf ook stadsverwarming en die draai je toch gewoon dicht in de meterkast, of alle kranen op de verwarmingsradiatoren op nul, dan is er toch geen probleem !?

Ja maar er loop in elke kamer een leiding door heen voor de andere flats en daar komt de warmte vandaan.

av
door avdp - Jul 11, 2011 om 14:41
29 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 11 jul 2011, 14:27][quote=avdp schreef op maandag 11 jul 2011, 13:02]vraag me af wat voor een systeem die stadsverwarming heeft, heb zelf ook stadsverwarming en die draai je toch gewoon dicht in de meterkast, of alle kranen op de verwarmingsradiatoren op nul, dan is er toch geen probleem !?

Ja maar er loop in elke kamer een leiding door heen voor de andere flats en daar komt de warmte vandaan.

ja dat zijn nog systemen die zijn niet van deze tijd, dat systeem is in een van de appartementen waar ik ooit gewoond heb al in de 70er jaren aangepast !

al
door allegaartje - Jul 11, 2011 om 15:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel niet een direct antwoord op de vraag, toch een uitleg over stads- of collectieve verwarming. In de eenvoudigste vorm is stadsverwarming gelijk aan de collectieve blok- of woningverwarming. Alleen de warmtebron is anders. Temperatuurregeling gebeurt per vertrek met de op de radiatoren aanwezige (thermostatische) radiatorkranen. Meten van de afgenomen warmte gebeurt per radiator waarbij afhankelijk van de grootte van de radiator een of meer warmtemeters zijn aangebracht. Vroeger waren het alleen verdampingsmeters. die waren onnauwkeurig en gevoelig voor fraude. Tegenwoordig zijn het bijna overal digitale meters.
Een betere vorm van stadsverwarming is die waarbij per woning er 1 aanvoer en 1 retour is. De temperatuurregeling gebeurt met een normale kamerthermostaat, exact zoals bij een individuele gasgestookte installatie. In dit geval wordt de afgenomen warmte, uitgedrukt in Gigajoules, gemeten met als basis het temperatuurverschil tussen het inkomende en uitgaande water en de hoeveelheid water die ook wordt gemeten. In veel gevallen is de installatie in de woning eigendom van bewoner of verhuurder en zitten in de afrekening geen extra kosten daarvoor verwerkt.
Bij de afrekening van een "simpele"blok- of stadsverwarming zit de rekening vaak heel wat ingewikkelder in elkaar. Je hebt nl. buiten de kosten voor het gasverbruik ook bijkomende kosten zoals electriciteitsverbruik, administratiekosten, toezicht e.d.. En wat te doen met de verrekening van de efficiencyverliezen en de transportverliezen?
Hoe onderdelen worden toegerekend worden aan de individuele aangeslotene is arbitrair. Uit mijn vroegere praktij een voorbeeld. 2/3 Van de gaskosten werd verrekend op basis van de gemeten warmtemetereenheden. De resterende 1/3 werd onder de algemene kosten geschoven. Dit werd geacht de transport- en effiencyverliezen van de installatie te dekken. Voor de verdeling van deze kosten samen met andere algemene kosten werd eenmalig van elke woning een zogenaamde aansluitwaarde berekend. Factoren daarbij waren de grootte en ligging van de woning. De ligging was met name van belang i.v.m. de warmteverliezen vanuit de woning. Een ongeisoleerde woning boven een koud souterrain vraagt veel meer warmte dan een tussenwoning. Een hoekflat op de bovenste verdieping evenzo. Het extra warmteverlies werd op die manier wat gecompenseerd. De verdeling was arbitrair en vormde altijd onderwerp van overeg met de huurdersvertegenwoordiging. Toen in latere jaren de woningen en apartementen goed werden geisoleerd, moest de verdeelsleutel opnieuw worden bijgesteld.
Tot zover in grote lijnen de afrekening.
Indien geen warmwatervoorziening is aangesloten op de stadsverwarming, kan de installatie weersafhankelijk worden gestookt. Lagere distributietemperaturen geven lagere verliezen. Indien door afkomst of ziekte (bloedverdunners bv.) hogere temperaturen werden gevraagd, kon het voordeliger zijn in de "gewraakte" woningen meer verwarmd oppervlak te hangen: grotere radiatoren dus. Men krijgt meer warmte bij gelijkblijvende watertemperaturen. Wie welk deel van de installatiekosten voor zijn rekening neemt, is voor elke situatie anders. Het is zelfs subsidieerbaar geweest in het kader van woningaanpassing voor gehandicapten. De extra verbruikskosten kwamen dan uiteraard wel (en alleen) voor die betreffende bewoner.
Misschien heeft u iets aan mijn relaas.

jpcantineau
door jpcantineau - Jul 11, 2011 om 15:40
31 Antwoorden / 0 Vragen

@ Allegaartje: mijn complimenten voor de bijdrage. Helemaal juist.
Of u bent EPA W adviseur of installatie technicus.

gv
door gvtw - Jul 11, 2011 om 16:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een opmerking van degene die deze discussie heeft veroorzaakt naar aanleiding van de uitstekende uitleg van allegaartje:

Onze stads/blokverwarming wordt klimaatgeregeld. Er wordt geen tapwater geleverd. We hebben helaas nog het ouderwetse systeem, dus geen warmtetoevoer per woning.
Omdat de nachten vooral in het voorjaar nog koud zijn, gaat zo ergens midden in de nacht de verwarming aan. In de nacht heb je juist afkoeling nodig omdat overdag, ook door de zon op de ramen, de flat sterk opwarmt.
Zelfs vanmorgen werd ik weer zwetend wakker. De buizen waren warm. Ik schat 45 graden. Het lukt mij niet om het installatiebedrijf de verwarming wat lager te laten zetten.

mi
door mielao - Jul 12, 2011 om 11:40
20 Antwoorden / 8 Vragen

Beste GVTW,

De beste oplossing is altijd collectief, naar mijn idee.
Echter wanneer dit geheel U niet bevalt, te stroperig verloopt of te bureaucratisch verzandt, is er n.m.m. een individuele oplossing
U laat een stel afsluitkranen op het systeem aanbrengen, die naar believen open en dicht kunnen.
Wanneer u gebruik maakt van de douche en/of andere watertappunten uit hetzelfde systeem, zal er wellicht een bypass gemaakt moeten worden.
Het is alleen de vraag of u een koopflat heeft of huurt, omdat er formeel anders een aanvraag tot verandering zal moeten komen.
ik ga er hierbij vanuit dat u altijd het recht zult mogen hebben tot een dergelijke verandering.

vriendelijk groet en veel succes,

Miela

mi
door mielao - Jul 12, 2011 om 11:50
20 Antwoorden / 8 Vragen

ter aanvulling :

het is waarschijnlijk ook nodig zo'n bypass te realiseren voor de doorstromng voor de appartementen die zomers wel gebruik willen maken van de stadsverwarming en/of de warmwaterpunten.

Miela

al
door allegaartje - Jul 12, 2011 om 18:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Neem niet aan dat de radiatoren niet voorzien zijn van (thermostatische) afsluiters. Dat zou wel erg minimalistisch zijn, maar wel technisch op te lossen.
Opgemerkt wordt dat de leidingen warm zijn. Dat zijn de doorgaande leidingen voor de overige woningen die op de betreffende strang zitten. Eliminering van de warmte- afgifte kan door het isoleren van deze (meestal dikkere) leidingen. Echter...u jaagt zich op extra kosten in de periode dat de warmte wel welkom is ( 8 van de 12 maanden?). Immers u betaalt op de een of andere wijze het warmteverlies in het systeem bij de afrekening en bij isolatie komt deze warmte U niet ten goede. Daarnaast is het vaak geen zicht als de leidingen min of meer in het zicht lopen. Ondanks deze nadelen heb ik woningen gezien waarbij de slaapkamer op deze wijze in combinatie met een goede nachtventilatie op een voor de bewoner behaaglijke frisse temperatuur werd gehouden.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2011 om 19:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=cantineau schreef op maandag 11 jul 2011, 13:41]@ Engelandvaarder: een flat met collectieve [blok] verwarming verbruikt 53 % MEER gas dan dezelfde flat met ieder z'n eigen ketel.
In uw geval bent u wat duurder uit, omdat de vloer boven de kelder/bergruimtes ongeïsoleerd zal zijn. Maar alle ander bewoners ( behalve de bewoners direct boven de kelder/bergruimtes) betalen minder geld voor de jaarlijkse stookkosten.

Ik begrijp uw verhaal, maar mij treft het behoorlijk in de knip. Maar ja, ik heb dak boven mijn hoofd, dat is toch belangrijker.