ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 21:46
Huishouden & energie

Verwarming leiding krakende geluid (+opname)

Ik heb op dit moment 4 maanden last van een krakende verwarming leiding in de slaapkamer. Ik woon op de vierde verdieping (op een na hoogste verdieping), onder het ketelhuis van de flat (huur).

Dit geluid komt onregelmatig voor, maar vaak in de avond en nacht. Het komt voor terwijl de verwarming zelf UIT staat. Als het echter aan staat, is het geluid een stuk minder. Ik heb een fragment van het geluid opgenomen: https://vocaroo.com/i/s05vxMMrM4wO
Omdat het geluid onregelmatig voorkomt, is het helaas nog nooit voorgekomen terwijl de monteurs en  opzichters kwamen. Ik heb het fragment aan hun laten horen. De monteurs dachten aan lucht, en hebben mijn verwarming ontlucht en de pomp boven gecontroleerd. Zij zouden de verwarming van de bovenburen gaan ontluchten, echter, de bovenburen menen dit zelf gedaan te hebben en dit is vervolgens nooit meer door een monteur gedaan.

Omdat het probleem er nog steeds is, besloot de opzichter een maand geleden de kraan beneden (of boven?) het appartement dicht te draaien zodat er geen lucht doorheen stroomt. Het probleem kwam helaas toen nog dezelfde dag terug. Dit zou dan betekenen dat het geen lucht kan zijn.
Inmiddels een maand verder zonder oplossing. De woningcorporatie zou mij terugbellen, maar dit is nog niet gebeurd (heb ze vorige week gebeld, ze hadden gezegd mij deze week nog te gaan bellen..)

Mijn geduld is inmiddels op. Ik kan geen gebruik maken van de slaapkamer en kom als een zombie op de werkvloer aan. Zelf denk ik dat er iets automatisch (wellicht op temperatuur/tijdstip) in het ketelhuis gebeurt wat de overlast veroorzaakt via de leidingen. Maar ik zou geen flauw idee hebben wat het is. De buren zeggen dit geluid zelf niet te horen (zij maken echter geen gebruik van die slaapkamer).

Alle hulp/advies is (heel erg!) welkom.
Dank u.

31460 22 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 27, 2019 om 21:58
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geluid1d ,

Krakende Buizen .

Doordat de buizen uitzetten en krimpen gaan ze kraken en kreunen , vooral bij vloerbalken en muren . Er is een speciaal smeermiddel te koop om dit soort geluiden te voorkomen .

Bron : isolatiewaarde.eu

ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 22:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie - dit geluid komt voor terwijl de verwarming zelf UIT staat. Sterker nog: het geluid komt ook voor terwijl de verwarming (bijvoorbeeld op warme dagen zoals deze) zelfs niet aan kan gaan in het appartement (ze hebben het automatisch uitgeschakeld).

Bovendien: als ik de buis beweeg en ''tegen'' de muur aan botst maakt dit geen geluid. De eerste monteur heeft dit ook geprobeerd, maar tevergeefs.

Het lijkt (voor mijn gevoel) net alsof het geluid in de buis zelf voorkomt, alsof er troep in zit.

ge
door gelu1d Aug 29, 2019 om 00:02
Antwoorden / 1 Vragen

Is het purschuim wat ik in het gaatje van de muur waar de leiding doorheen gaat kan doen?

marita5
door marita5 Aug 29, 2019 om 06:07
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

ma
door malty - Aug 27, 2019 om 22:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het geluid gehoord, lijkt me meer dan lucht in de leiding, lijkt wel een overstort.
Kan me voorstellen dst u daar niet doorheen slaapt, weet u wanneer het begonnen,
 is, zijn er toen werkzaamheden geweest?
Zet uw vraag ook eens op klusidee, daar worden vragen ook beantwoord door servicemonteurs.

https://www.klusidee.nl/Forum/verwarming-en-gas-f5.html

ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 22:11
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie - heb dit al inderdaad op klusidee gepost in Mei zonder resultaat: https://www.klusidee.nl/Forum/vreemd-geluid-uit-verwarmingsbuis-t117695.html

ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 22:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie - heb dit al inderdaad op klusidee gepost zonder resultaat: https://www.klusidee.nl/Forum/vreemd-geluid-uit-verwarmingsbuis-t117695.html

Helaas weet ik niet precies of er werkzaamheden waren daarvoor. Het begon in april. Het ketelhuis boven is wel nieuw (sinds 2 jaar denk ik). Maar ik woon hier al veel langer zonder problemen.

Nogmaals bedankt.

ma
door malty Aug 27, 2019 om 22:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U denkt dat het de verwarming is maar het zou wel eens heel iets anders kunnen zijn..Het lijkt wel of er in korte tijd veel water geloosd wordt.

ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 22:21
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Malty nogmaals bedankt voor uw tijd om mij te helpen.

Dat zou heel goed kunnen - op klusidee heb ik foto's geplaatst van de leidingen. Het zou zomaar de achterste leiding kunnen zijn die het geluid maakt. Als ik mijn handen er tegen leg voel ik beide leidingen wel trillen (wanneer het geluid voorkomt).

ma
door malty Aug 27, 2019 om 22:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een gevalletje Rijdende rechter met geluidsdeskundige?

ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 22:44
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bang dat als die dan eenmaal komt, het geluid ook weer op dat moment weg is. :( Het is ontzettend onregelmatig. Ik sta wel open bijv. een advocaat in te huren als ik geen hulp krijg van de woningcorporatie. Mijn nachtrust/energie is er sterk op onderuit gegaan, midden in de nacht wakker liggen tot in de ochtend. Eerlijk gezegd slaap ik nu op de vloer in de woonkamer, wat niet heel fijn is als er plotseling bezoek komt :P. En ik kan niet langer een hele week wachten op een telefoontje (die weer natuurlijk niet gaat komen).
Ik heb het gevoel dat er iets verandert op basis van temperatuur, dat een soort pomp/mechanisme op basis van een (buiten-)temperatuur sensor niet goed functioneert.

Ik hoor het terwijl ik dit aan het typen ben. Argh! :P

ma
door malty Aug 27, 2019 om 23:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag de monteur of hij de hoofdleidingen in het ketelhuis smorgens voordat de verwarming aangaat wil ontluchten.
Wanneer het inderdaad luchtbellen zijn zullen deze smorgens wel het hoogste punt hebben bereikt.
Ik heb geen idee of luchtbellen die hier en daar in de verticale leidingen zitten snachts als het water stilstaat zich op een gegeven moment naar boven kunnen verplaatsen en die geluiden dan veroorzaken.
Misschien mogelijk door de lagere druk van het afgekoelde water.

ge
door gelu1d Aug 27, 2019 om 23:09
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor hulp Malty. Ik ga dit aan de monteur vragen (eerst even wachten op de woning corporatie).
De opzichter had wel de kraan dichtgedraaid voor een week waardoor er in principe geen lucht doorheen moet gaan, maar tevergeefs. Voor zover ik weet staat de verwarming nu in het hele appartement uit (door het warm weer). Als ik de verwarming probeer aan te zetten, doet deze het namelijk niet.

panter22
door panter22 - Aug 28, 2019 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een vreemd geluid, Het hoort op iets van een tandrad of een ander onderdeel van de ketel die ergens tegenaanschuurt.
Is er in april onderhoud aan de ketel gedaan?

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 12:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Panter22, dank voor uw bericht. Helaas weet ik niet of er in april onderhoud gedaan was. Ik zal dit aan de woningcorporatie gaan vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2019 om 09:36
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening is dit een kwestie van krimp en uitzeten van een leiding of leidingen in een vloer waar niet voorzien is in dit probleem. (Overstort als al gezegd). Het kan ook de vloer zelf zijn.

Sedert een rrenovatie in het appartementencompexje waar ik woon, renovatie badkamer, heb ik ook incidenteel hinder van in dit geval: til, til, tik (drie maal) veelal in de ochtend en soms overdag. Gelukkig zeer incidenteel.

In uw geval kan het dus ook worden veroorzaakt door de op dit moment voorkomende temperatuurswisselingen tussen dag en nacht.
Is er sprake geweest van renovatie een maand of vier geleden?

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 12:45
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de hulp - Ik zal aan de woningcorporatie vragen of er een renovatie gedaan was in het ketelhuis. Ik meende het geluid veel eerder boven bij de buren gehoord te hebben (eerder dit jaar).

re
door red1 - Aug 28, 2019 om 11:27
329 Antwoorden / 1 Vragen

Leidingen zitten te strak vast gezet controleer alle klemmen en beetje losser maken en waar de leidingen uit en muur OID komen

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 12:47
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie - ik heb zelf niks strakker gemaakt aan de leidingen in mijn woning. Wellicht dat monteurs dit eerder dit jaar boven in het ketelhuis gedaan hebben of ergens anders. Het gekke is dat als de verwarming juist aan gaat, het geluid minder hard wordt.

Topantwoord

carryoncarry
door carryoncarry - Aug 28, 2019 om 11:50
10 Antwoorden / 2 Vragen

Dat lijkt mij verschrikkelijk! Zolang het nog niet opgelost is zou u met wasoordopjes kunnen gaan slapen
Sterkte!

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 12:47
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie :), haha dat is geen slecht idee!

jhogaarts
door jhogaarts - Aug 28, 2019 om 12:51
101 Antwoorden / 1 Vragen

rekken en krimpen door de warmte. Zit de leiding niet te strak bij het plafond en vloer waardoor er kraakgeluiden ontstaan. het lijkt mij stug dat uw bovenburen nu de verwarming aan zetten.

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 13:35
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie. Uiteraard heeft niemand met dit weer de verwarming aan. Sterker nog: het is (automatisch) uitgeschakeld in de flat. De leiding zit inderdaad wel aardig strakt in de vloer. Maar dit was altijd al het geval geweest voor zover ik weet.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 28, 2019 om 14:16
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb het geluid een beluisterd maar dit doet mij denken of er een vrachtwagen door uw kamer denderd. Maar als de buren het geluid niet horen, ook al slapen zij daar niet maar zullen toch wel eens in die kamer komen, moet u het toch in uw eigen ruimte zoeken. En zeker als het vanuit het ketelhuis zou komen moeten u en de buren het door het hele huis horen. Draai als de verwarming werkt eens in alle ruimtes de radiatorkranen helemaal open en laat die een tijdje (bv 10 min) open staan. Draai in die ruimtes waar u geen verwarming wenst daarna de kraan langzaam dicht.  Maar het is niet toevallig uw bed wat kraakt en tegen de verwarming staat;-)

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Gerbera, dank voor de reactie. Ik hoor dat het geluid soms ''van ver'' ook bij de bovenburen zit.
Zodra de verwarming weer aan kan, ga ik dat proberen. Ik ben alleen bang dat ik dan wellicht alle kamers zo 'infecteer' met dit probleem. Wat is precies de reden waarom ik de verwarming in alle ruimtes open moet draaien en daarna langzaam dichtdraai als ik vragen mag? Dank u!

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 15:35
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het openzetten is om een goede doorstroming door de installatie te bewerkstelligen. Het langzaam dichtdraaien voorkomt dat lucht in de radiator achterblijft. Overigens het half opendraaien van een kraan van de verwarming heeft geen nut dat belemmerd alleen maar de doorstroming. Als u meent dat ook de bovenburen er last van hebben of het geluid daar vandaan komt zou ik eens informeren of zij niets aan de leidingen hebben hangen of staan wat het geluid kan veroorzaken. Hebben ze toevallig niet een kat waarvoor ze een zgn. slaaprekje aan een radiator hebben hangen.

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 15:55
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de uitleg Gerbera. Ik zal dat eens proberen als de verwarming aan kan in het appartement. De opzichter had een maand geleden gezegd dat hij van plan was om bij de buren te kijken. Ik denk zelf niet dat het niks te maken heeft met hun, omdat het geluid bijna ''in de buis'' zelf zit als het ware. Soms hoor ik het piepen en bronken, net als of het een keel is die ziek. Ik wacht nog even het telefoontje af deze week. Dank u nogmaals!

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 16:20
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Toch ook geen muizen tussen het plavond die langs de leiding schrapen☺

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 19:53
Antwoorden / 1 Vragen

Haha, nee. Conrete plafond. Alhoewel ik dat probleem liever zou hebben! :D :P

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 21:30
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er iets mis is met de circulatiepomp, maar dan moeten er meerdere bewoners last van hebben. Ook al staat de verwarming uit, deze draaid dan regelmatig om vastzitten te voorkomen.

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 23:07
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de hulp nogmaals, Gerbera. De monteurs hadden een tijd geleden voor zover ik weet de circulatiepomp gecontroleerd en daar konden ze geen probleem vinden. Is er wellicht iets dat op temperatuur/tijdstip kan draaien?

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 23:24
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas kan ik mogelijke andere oorzaken niet bedenken. Het enige wat ik nog kan bedenken dat er iets in de leiding zit (metaaldeeltjes of iets dergelijks) die ergens achter een koppeling of bocht blijft hangen of in een radiator zitten wat het geluid kan veroorzaken. Omdat u schrijft dat de verwarming niet is ingeschakeld kan dit bij het draaien van de circulatiepomp gebeuren.In dat geval zou de radiator afgekoppeld moeten worden en deze leeg laten lopen en anders moet het hele systeem worden afgetapt in de hoop dat het er uit spoelt. Om te controleren of het de radiator is kunt u die afsluiten en dan zien of het geluid er nog is.

ge
door gelu1d Aug 28, 2019 om 23:30
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt Gerbera. Ik zal eens vragen of ze de circulatiepomp uit kunnen zetten om te kijken of het daaraan kan liggen. De verwarming is nu in ieder geval uit in de hele flat, ik weet eigenlijk niet of de pomp dan alsnog werkt. In ieder geval ga ik dat proberen. Dank nogmaals!

gerbera
door gerbera Aug 29, 2019 om 09:00
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als het goed is draaid de pomp gemiddeld 1x per 24 uur een aantal minuten bij uitgeschakelde verwarming.

ge
door gelu1d Aug 29, 2019 om 12:28
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de informatie!

ha
door haajee_holland - Aug 30, 2019 om 11:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo

Had dit zelf ook, bij het aanslaan van de CV.
Heb toen de thermostaat zo ingesteld dat het overdag, ik ben altijd thuis, NIET lager wordt dan 21,5 graden.
Om 18 uur gaat het naar 23 graden.
Nacht temperatuur 19 graden.
De buizen zijn dan nooit ijs koud.
En ik neem iedere dag rond de klok van 11 uur de meterstanden op, maak je geen zorgen, ik verbruik MINDER gas sindsdien.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2019 om 11:55
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het komt voor terwijl de verwarming zelf UIT staat. Als u s'nachts naar de 15 graden gaat, en dat kan best, bespaart u nog meer.

@H
door @HENK@ Aug 30, 2019 om 13:05
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ HAAJEE HOLLAND

Zover ik uit het verhaal van de topic starter opmaak heeft hij geen eigen ketel.

U beschrijft een situatie waar dat schijnbaar wel zo is, een beetje een appels en peren verhaal dus

lieston
door lieston - Aug 30, 2019 om 11:33
50 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens mij zit de CV-leiding ergens [zeg maar] te krap. Dus heeft hij ergens onvoldoende vrije ruiimte om "uit te zetten" dus komt die leiding ergens té krap te zitten en geeft dan krakende uitzet-geluiden.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2019 om 11:55
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het komt voor terwijl de verwarming zelf UIT staat.

ko
door koneldia - Aug 30, 2019 om 14:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

In de meeste gevallen heeft dit te maken met lucht in de radiatoren. Dus ontluchten.
Is dit niet het geval dan zullen het waarschijnlijk korrels zand of beton zijn die op de leiding ter plaatse van de doorvoer van de vloer of plafond zitten. Erg lastig te verwijderen.
Mogelijk met een oliespuitje een klein beetje olie langs de cv leiding ter plaatse van de vloer laten lopen wellicht dat dat een oplossing is.
Leiding smeren dus. Deze worden bij het opwarmen wat langer en bij het afkoelen korter.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2019 om 16:21
7360 Antwoorden / 14 Vragen

FF een kleine correctie, bij lucht in de radiator wordt deze niet geheel warm en dat is voelbaar aan de andere zijde van de retour aansluiting.

ho
door houbi - Aug 30, 2019 om 14:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat U thermostaatkranen heeft ?
Dan sluiten die niet helemaal meer.
Of ze zijn verkeerdom aangesloten, dus de aanvoer op de retour.
Dit is makkelijk te testen door te voelen aan welke kant de radiator warm wordt, aan de kraan zijde of aan de onderkant, retourzijde.
Dat is ook het geval als de radiator warm wordt en de thermostaatkraan staat dicht, of op bevriesbeveiliging.

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 14:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie Houbi. De thermostaatkraan ziet er zo uit: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/123798_IMG_20190613_212607_1.jpg
De verwarming staat echter wel uit in de hele flat (en de kraan beneden in de flat was dichtgedraaid). Het geluid zelf hoor ik in de hele leiding en komt niet van een specifieke plek.

 Zou het alsnog kunnen dat dit geluid veroorzaakt wordt als mijn eigen thermostaatkraan dan wellicht niet goed sluit?

Voordat ik dit probleem had kan ik mij alleen herrineren dat de verwarming pas op een hogere stand begint te werken. Op nummer 1 bijvoorbeeld hoorde ik niks, maar pas op +2 begon die warm te worden.

jhogaarts
door jhogaarts Aug 30, 2019 om 17:07
101 Antwoorden / 1 Vragen

spontaan verkeerd aangesloten , zomaar.

we
door weethet - Aug 30, 2019 om 15:15
107 Antwoorden / 2 Vragen

de leidingen zitten mogelijk niet goed vast

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 17:30
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie - Dat idee heb ik niet, omdat het geluid onregelmatig is. Bovendien, als ik de leiding vastpak en het laat bewegen (zelfs tegen de muur boven en beneden) maakt het niet een geluid. Uiteraard kan uw idee nog altijd kloppen mocht er ook tegelijkertijd een probleem zijn met de pomp of iets dergelijks neem ik aan.

1paul
door 1paul - Aug 30, 2019 om 16:32
3141 Antwoorden / 0 Vragen

het klinkt alsof de leiding ergens langs schuurt bij het krimpen waarschijnlijk, kijk eens of je kunt ontdekken of er ergens kontakt is met iets, een dop die om de leiding zit de muur of vloer!!!

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 17:29
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie - Het gekke is dat ik niet weet wanneer die zou krimpen, want de hele verwarming staat bij mij (en in de flat) ook uit. Als ik de leiding pak en tegen de muur een zet maakt het zelfs geen geluid. Het geluid lijkt ''in de buis'' zelf te zitten als het ware. Niet op een specifieke plek ook: maar de hele buis zelf.

jhogaarts
door jhogaarts - Aug 30, 2019 om 17:05
101 Antwoorden / 1 Vragen

Mogelijk is het de pomp die om de zoveel tijd gaat draaien om te voorkomen dat die vast gaat zitten.

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 17:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie, JHogaarts! - dat idee heb ik ook inderdaad. Vooral omdat het ''start'' tijdstip vaak rond 17:30 of 21:00 uur is (tot en met in de ochtend), alhoewel ik dit denk omdat ik vaak overdag niet thuis ben (alleen in het weekend, waar het vaak in de middag ook te horen is). De monteurs hadden een tijd terug wel de circulatiepomp gecontroleerd, die zou in orde zijn. Maar ik zal vragen volgende week of ze dit nogmaals kunnen controleren. Voordat het in April begon, meende ik het te horen bij de bovenburen, maar ik dacht dat dat een krakend bed was. Een week of drie later begon het bij mij hetzelfde geluid te maken.
Het liefst heb ik eigenlijk toegang tot de ketelhuis boven, alleen om te kijken of ik daar ook iets geks kan horen op het moment dat ik het geluid hoor in de slaapkamer.

Antonie van den Hoff
door Antonie van den Hoff - Aug 30, 2019 om 19:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is lucht als ik het geluid beluister.
Het geluid manifesteerd zich ook als u de 220V stekker s van de cv installatie nachts verwijdert?
Heeft u de leingenloop gecontroleerd op zogenaamde " kattenruggen? Ofwel leidingen die met flauwe bochten omlaag lopen en daarna weer zakken. Op he hoogste punt moeten dan 2 automatische ontluchters gemonteerd zijn.
Als het probleem is opgelost ben ik benieuwd wat de oorzaak was.
Succes
Anton van den Hoff

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 20:19
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Anton, bedankt voor de reactie. Ik heb zelf geen cv installatie. In de hele flat wordt dit (volgens mij) georganiseerd in het ketelhuis (die boven op het gebouw staat). De opzichter had alleen geprobeerd de kraan dicht te draaien, wat ervoor zou zorgen dat er geen lucht door de leiding heen stroomt. Echter kwam het geluid toen alsnog voor. Dank u nogmaals.

ah
door ah231043 - Aug 30, 2019 om 19:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte bewoner,
Ik weet waar dat geluid vandaan komt, ik ben zelf 25 jaar huismeester geweest in een groot flatgebouw waar dit probleem ook speelde.
1. hoe hoog is dit flatgebouw? en hoe oud is dit flatgebouw?
Als het meer dan vier verdiepingen hoog is, moet in de stijgleidingen een kompensator geplaatst worden,dit is een apparaatje dat tussen de leidingen in  geplaatst wordt en dedeze dient voor het uitzetten en krimpen van de leidingen. Als de temperatuur in de stijgleiding verwarmt wordt zet de leiding uit, en als de zelfde leiding s'avonds of inde nacht afkoelt krimt de leiding weer. dit krimpen en uitzetten wordt opgevangen door de kompensator. de kompensator is een metalen bus bestaat uit delen  die overelkaar schuiven en zodoende de krimp en uitzetting opvangen.
Het geluid dat u hoort is niets anders dan het overeen schuiven van metaal en dat geeft een tik-tik-tik geluid in de installatie.
De eigenaar van het complex moet deze kompensator vernieuwen, dan is het storend geluid verdwenen. De monteur kan ook wat olie tussen de schuivende delen spuiten dat helpt  ook maar moet ieder jaar weer gebeuren.Ik hoop u van dienst te zijn geweest, laat iets van u horen als het geholpen heeft.

Met groet, G. Barendsen

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte heer/mevrouw Barendsen,
Heel erg bedankt voor de tips. M'n flatgebouw heeft 5 verdiepingen in totaal. Bouwjaar was in de jaren 60 geloof ik. Ik zal deze informatie aan de monteur doorgeven volgende week. Vraagje: er zit op dit moment bij mij in de woning (of elders bij de buren voor zover ik weet) geen compensator, maar ik neem aan dat dit boven in het ketelhuis zit? Ik zal u op de hoogte houden! Dank u nogmaals!!!

gerbera
door gerbera - Aug 30, 2019 om 22:14
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als het om grote installaties gaat, en daar hebben we het over, worden compensatoren normaal gesproken bij de ketelaansluiting geplaatst. Als deze het geluid zouden veroorzaken, ook al zouden deze in de leidingen zelf geplaatst zijn, moet eenieder die op betreffende leidingen is aangesloten het geluid horen. Dus zeker uw bovenburen maar ook benedenburen moeten dit geluid horen.  Maar omdat u het geluid nu ook hoort terwijl de verwarming uit staat, en er dus nauwelijks rek of krimpvorming kan zijn, betwijfel ik of dat de oorzaak is. Maar het bespreken met de monteur kan geen kwaad.

ge
door gelu1d Aug 30, 2019 om 22:37
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Gerbera, heel erg bedankt dat je dit nog volgt! Ik ben het met je eens. Ik ben nu een week bezig met het bijhouden van een logboek met wanneer ik het geluid begin te horen (als het meer dan een uur stopt). Gisteren hoorde ik bijvoorbeeld het geluid rond 22:20 en net hoorde ik het om 22:23. Daarvoor eerder in de middag hoorde ik het rond 17:45, wat gisteren ook - rond deze tijd - het geval was. Alhoewel het niet elke dag gebeurt, lijken de tijden bijna steeds meer op elkaar. Ik heb in mijn oorspronkelijke post niet vermeld dat het soms een dag of 2, misschien 3 (edit: langste was eigenlijk 6 dagen) wel compleet stil kan zijn. Dit gebeurde echter de afgelopen maanden maar 2 of 3 keer.

Dank u nogmaals!!!!!!!!!

gerbera
door gerbera Aug 31, 2019 om 14:54
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ook voor mij is het een "sport"de oorzaak proberen te achterhalen. Echter raak ik langzaam maar zeker een beetje uitgeput.☺

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 31, 2019 om 14:52
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees nu dat u thermostaatkranen heeft. Mogelijk dat er een defect is en zoveel speling in de afsluiter heeft dat deze het geluid kan veroorzaken. Bij het werken van de circulatiepomp, ook bij uitgeschakelde verwarming, kan de afsluiter dan bewegen waardoor een schurend en tikkend geluid kan ontstaan. Dat u meent  dat het van "verre" komt zou kunnen omdat een leiding het geluid kan geleiden. Alle kranen zo ver mogelijk open zetten en dan kijken wat het resultaat is. Draaid u de kranen geheel dicht zou het geluid erger moeten worden omdat de kraan niet geheel afsluit maar in de vorststand staat dus altijd wat open staat. Dit zou mogelijk verklaren waarom het geluid minder wordt naarmate de verwarming warmer wordt, het metaal zet dan iets uit waardoor de mogelijke speling minder wordt.

ge
door gelu1d Aug 31, 2019 om 19:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Gerbera, dank voor de reactie!!! Ik heb het verkeerd beschreven - Ik bedoelde eigenlijk dat ik het geluid 'van ver' gehoord had - bij de bovenburen -echter, zonder dat ik het zelf bij mij in de slaapkamer gehoord heb. Alsof het geluid soms alleen bij hun aanwezig is en niet bij mij in de slaapkamer.  Uiteraard kan het zijn dat ik het compleet mis heb.

Heel erg bedankt voor deze tip - dus als ik het goed begrijp is de (afsluiter van de) thermostaat kraan zelf kapot? Moet ik nog steeds alle (verwarming) kranen thuis zover mogelijk openzetten wanneer de verwarming in de flat aan gaat? Of bedoelt u dat ik alleen de kraan bij mij in de kamer helemaal moet opzetten, ongeacht of de verwarming in de flat wel of niet aan is?

Sorry voor de vragen - heeeeeeeel erg bedankt nogmaals! Ik waarder het enorm! Je hebt mij echt meer dan uitstekend geholpen!

gerbera
door gerbera Aug 31, 2019 om 21:56
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als het allemaal thermostaatkranen zijn stelt u deze zodanig in dat het behagelijk is in de woning. Bij een eigen cv installatie regelt de instelling van de thermostaat de temperatuur in de ruimte waar deze geplaatst is. Hierbij kan het dus voor komen dat andere ruimtes een iets lagere temperatuur hebben. Met thermostaatkranen werkt dit in uw geval anders, u regelt dan de temperatuur met de stand van de kraan. Hoe hoger de stand des te warmer wordt het in betreffende ruimte. Zolang de verwarming niet is ingeschakeld zou ik de kranen in elk geval open zetten zodat een goede doorstroming van het water kan plaatsvinden. Zoals u het nu beschrijft zou het probleem dan bij de bovenburen of in het ketelhuis moeten zitten maar dan moeten zij het ook horen. Althans ik begrijp dat het ketelhuis ergens boven, waarschijnlijk op het dak, staat en dan zou een compensator de boosdoener kunnen zijn. Maar als de (boven)buren het geluid niet waarnemen wordt het voor mij inmiddels ook een raadsel. Dus dan maar hopen dat de monteurs het "spookgeluid" kunnen traceren en oplossen. Mocht u het geluid een dezer dagen weer horen dan alle kranen helemaal open zetten en kijken of het minder wordt zo niet dan zijn uw kranen in orde.

ge
door gelu1d Sep 1, 2019 om 12:53
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u Gerbera!!!!!!

ge
door gelu1d Sep 3, 2019 om 15:26
Antwoorden / 1 Vragen

Nadat ik vorige week een afspraak gemaakt heb met de monteurs/installatietechniek en (alweer) vrij van werk heb moeten nemen kwam er niemand opdagen. Na weer telefonisch contact te hebben opgenomen werd mij verteld dat ze niet langs meer willen komen omdat ze simpelweg niet weten waar het aan kan liggen/de probleem niet kunnen oplossen.
Bizar! Gerbera jouw tip (alle verwarmingen aan zetten en kranen langzaam dichtdraaien) is op dit moment mijn enige hoop. Ik zal dit proberen zodra de verwarming weer aan kan.

thunderbird
door thunderbird - Sep 1, 2019 om 09:40
87 Antwoorden / 52 Vragen

Ook ik had een verwarmingsinstallatie die veel herrie maakte, ik had van alles geprobeerd tot ik op een gegeven moment zag dat de druk erg laag was. Ik had de druk weer op peil gebracht en toen de ketel ging branden, liep de druk op. Conclusie, het drukvat is stuk. Ik heb een nieuw drukvat gemonteerd, et voila, het probleem was opgelost. Geen enkel geluid meer. Misschien heb je hier iets aan, succes.
                             Groet,  Koos

gerbera
door gerbera Sep 3, 2019 om 16:20
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Koos, goed bedoeld maar helaas heeft de TS hier niets aan, deze heeft nml blokverwarming en dus geen expansievat.

go
door goofert - Sep 1, 2019 om 13:07
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het met Malty eens, dit geluid wordt voor bijna 100% zeker veroorzaakt wordt door lucht in de leidingen. Dus eerst de verwarmings leidingen laten ontluchten. Dit kan worden veroorzaakt door een defect expansievat, hierdoor wordt tijdens het opwarmen water door het overstortventiel uit de leidingen geperst. Als het water later afkoeld (en krimpt) ontstaan er luchtbellen in de leidingen, daardoor klinkt dit rare geluid tijdens het rondpompen van het water. Knallend en schurend geluid komt voor als het systeem koud is en opwarmd, of als het juist heet is en afkoeld. De buizen zetten dan uit of krimpen. Maar dat geluid klinkt anders dan wat ik hoor van de opname. Succes er mee !

Groet Goofert

ge
door gelu1d Sep 1, 2019 om 16:59
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Goofert, dank voor uw reactie. Onze verwarming zou ontlucht zijn, de bovenburen menen dit ook gedaan te hebben. Bovendien had de opzichter de kraan in het ketelhuis dichtgedraaid waardoor er geen lucht doorheen zou moeten stromen. Ik neem aan dat de expansievat in de ketelhuis boven ook zit? Ik zal dit in ieder geval vragen aan de monteur ook. Dank u

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2019 om 16:37
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als het expansievat, wat zich inderdaad in het ketelhuis bevind, defect zou zijn hadden de monteurs dit al zeker opgemerkt al was het alleen maar door de drukverlaging maar er ontstaat hierdoor geen lucht in de leidingen. Het gaat hier over blokverwarming en niet over een eigen CV installatie en doet het krimpen en uitzetten zich niet voor bij uitgeschakelde verwarming zoals hier het geval is. Daarnaast heeft het systeem een automatisch ontluchting zodat ook dat niet de oorzaak kan zijn. En mocht er lucht zijn onstaan dan is dat te merken aan de radiatoren die niet over de hele plaat warm worden. Denk eerder dat ook de monteurs, zo ze niet kaal zijn, met de handen in het haar zitten en de oorzaak niet kunnen vinden.☺

ge
door gelu1d Sep 3, 2019 om 17:18
Antwoorden / 1 Vragen

Nadat ik vorige week een afspraak gemaakt heb met de monteurs/installatietechniek en (alweer) vrij van werk heb moeten nemen kwam er niemand opdagen. Nadat ik weer telefonisch contact heb opgenomen met hun werd mij verteld dat ze niet langs meer willen komen omdat ze simpelweg niet weten waar het aan kan liggen/de probleem niet kunnen oplossen.
Bizar! Gerbera jouw tip (alle verwarmingen aan zetten en kranen langzaam dichtdraaien) is op dit moment mijn enige hoop. Ik zal dit proberen zodra de verwarming weer aan kan.