vo
door voordeurknop Sep 9, 2008 om 19:50
Huishouden & energie

Verweerd tuinhuis

heb een tuinhuis die 5 jaar oud is
er zit beits op maar grote stukken zijn verweerd en afgebladerd
wat kan ik doen om mijn tuinhuis weer goed maken

alvast bedankt

18704 12 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Sep 9, 2008 om 20:05
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag voordeurknop,

Nadat je beschadigingen hebt bijgewerkt en het verweerde hout volledig (mechanisch) hebt weggeschuurd, ga je het hele oppervlak nog ontvetten. Gebruik daarvoor ammoniakwater, voor het schuren waterproefpapier nr. 250. Schuren en ontvetten gaat in één keer, als je bij het naschuren ammoniakwater gebruikt. Dit is allemaal wel nodig, want verf en beits houden niet op verweerd hout. Na deze werkzaamheden kun je het tuinhuis gaan beitsen, bewerken met houtolie (als het hardhout is) of gronden en verven.

Sukses.

wolfenjong
door wolfenjong - Sep 9, 2008 om 20:32
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Wat voor merk beits zit er op, is het transperant of dekkende beits, en van wat voor hout is het tuinhuis,was het blank hout of was het al behandeld voor dat u het gebeitst heeft, en waar mee , en wat wild u nu mee doen, weer beitsen of dekkend schilden.Dit is allemaal van belang om een goed advies te geven.

herman65
door herman65 - Sep 10, 2008 om 13:07
13 Antwoorden / 0 Vragen

Je buurman vragen om het grondig te schuren en in de buitenbeits te zetten. (Rambo bijvoorbeeld.) Verder, om de 2 uur iets te drinken geven, maar geen alcohol. Dat heeft een slechte invloed op de werkzaamheden. Succes!

marcjes
door marcjes - Sep 10, 2008 om 13:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Afbreken en een nieuwe plaatsen.

herman65
door herman65 - Sep 10, 2008 om 13:41
13 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is eigenlijk het enige juiste antwoord, chappeau!

ma
door marscholl - Sep 10, 2008 om 14:01
90 Antwoorden / 14 Vragen

Er bestaat een product waarvan ik de naam niet meer zeker weet maar het heet iets als weerwater of verweringswater, te vinden bij de bouwsuper (als het nog bestaat tenminste, ik heb er 25 jaar geleden wat mee gedaan). Uitkijken voor ijzeren nagels en schroeven en heel goed naspoelen met gewoon water. Het is geen duur product dus je zou het er voorzichtig mee kunnen proberen op een plekje uit het zicht. Succes!

me
door meerkerk - Sep 10, 2008 om 14:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

insmeren met scoonmaak-azijn na een week is het weer als van oud

ma
door marscholl - Sep 10, 2008 om 14:46
90 Antwoorden / 14 Vragen

De naam van dat produkt waar ik het net over had is ontweringswater

wi
door wilmarit - Sep 10, 2008 om 17:30
2 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad ontweringswater,merk Bleko bijvoorbeeld.Bij een betere schilderswinkel of bouwmarkt te krijgen.

 Als je het tuinhuis daarna dekkend gaat schilderen heb je er weinig onderhoud aan. Want transparante middelen zoals blanke lak,olie enz. laten uv-licht door.Daardoor breekt de eerste laag hout daaronder af en gaat het bladderen. Het kan natuurlijk wel,maar supergoed bijhouden.Voordat je ziet dat het nodig is moet je het alweer behandelen.

Dekkende beits laat geen uv-licht door en dus supergoed geschikt. Zoals Wijzonol dekkend.Kost in eerste aanschaf redelijk veel,maar als je het over een langere termijn bekijkt ben je minder kwijt. Ga eens alle schuurmiddelen,kitten, schoonmaak produkten en niet vergeten de uren tellen! En je hoeft er veel minder vaak mee aan de slag!

Succes!!

ma
door marscholl - Sep 10, 2008 om 17:45
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vergat erbij te vertellen (maar is hier al genoemd) dat je voor je met ontweringswater aan de slag gaat je natuurlijk wel alle oude beits- of laklagen volledig moet verwijderen. Logisch uiteraard.;)

pi
door piet limburg - Sep 10, 2008 om 18:32
231 Antwoorden / 15 Vragen

Wel even een beetje serieus zijn.Als dat niet mogelijk zet de PC uit en pak je NINETENDO DS.Goed voor uren onzin.

ridder_1
door ridder_1 - Sep 10, 2008 om 18:42
376 Antwoorden / 8 Vragen

Ontweringswater (vroeger was DE VOS ontweringswater het enige begrip !!) is alleen geschikt voor het ophalen van de houtstruktuur bij een transparant verfsysteem (vernis). hierdoot worden de verweerde lichtgrijze gedeeltes weer opgehaald.

een dekkend schilderssysteen is aanzienlijk sterker (schellt veelal 2 - 3 jaar) dan een transparant systeem . Kies bij voorkeur voor een schilderkwaliteit (wijzonol dekkend of sigma schakelverf). bij deze verven is het vaste stofgehalte (het % vaste dstof wat overblijft na droging) het hoogst, meer dan bij DHZ verven. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van DHZ verven van Sikkens en sigma de laatste jaren aanziejnlijk is toegnomen (o.a. Rambo pantserbeits) neem bij voorkeur voor buitenschilderwerk geen eigenmerk verf van de gamma of karwei of SPS ivm bovenvermeld kenmerk.

Voor buitenwerk wordt het beste vochtregulerende verf (door vocht van binen kan dit door de houtporien en de vochtregulerende verf (beperkt) uitwasemen en scheelt weer verfbladders op termijn.

In tegenstelling met een andere vraagbeantwoorder. Volgens de oude schildersopleiding dient eerst de ondergrond te worden ontvet en daarna te worden geschuurd en niet anderom !!. Ammonikawater is vrij agressief voor de vingers en den handen om deze reden is dit product sinds een paar jaar verboden voor schilders en zijn er milieuvriendelijke producten op de markt. Bedenk dat bij gebruik van ammoniakwater (ammonia is iets heel anders !!) u de ondergrond grondig moet naspoelen met schoon, handwarm leidingwater om residuresten geheel te verwijderen. Hierna kunt u het oppervlak voorzien van de eerste (grond)verflaag, verdund met max. 5% terpentine. Gebruik geen waterverdunbare (acrylaat)verf voor een mooi glad eindresultaat. Bent u tevreden met een ietswat streperig resultaat dan kan het ook, maar let op door zonnewarmte KAN de verflaag ietswat verkleven afh. van de verfkwaliteit en merk.

Zie ook tips op de site www.verfproducten.nl.

Als laatste: Let u goed op de periode van het jaar ivm droogtijd en condensvorming !! het beste is schilderen in het voorjaar.

ridder