MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 16:00
Huishouden & energie

Vies kraanwater

Dag,
ik woon nu 1,5 jaar in een huurwoning, maar 1 ding blijft zeer vervelend als ik het zacht uitdruk, het kraanwater smaakt zeer vies. Dit is in zowel de badkamer en keuken, badkamer minder erg, er zit een nieuwe keuken in en bij de buren smaakt het water normaal. De woningbouw zegt niks meer te kunnen doen nadat ze een laboratoriumtest hebben laten uitvoeren op het water en zelf vonden ze het water niet vies smaken. Uit die laboratoriumtest kwam niks afwijkend naar voren en ook de smaak- en geurtest lieten geen afwijkingen zien. Waar ze in een labo op smaaktest testen geen idee. Meerdere mensen die bij mij op bezoek komen proeven ook deze vieze smaak. Voor mij is deze smaak zo vies, dat ik er onpasselijk van word, ik beschrijf het alsof het smaakt daar een dood dier in de leiding, na het drinken heb je ook de hele dag een kriebel in je keel en blijft die smaak hangen. Zelfs koffie smaakt er niet lekker door, daardoor ben ik al anderhalf jaar met pakken en flessen water aan het zeulen, ik woon dan ook nog buitenaf en heb geen auto en 2 liter gaat er snel heen op een dag. Eten en drinken bereid ik dan ook niet in dit water.
Ik heb ook contact gehad met bedrijven die waterfilters verkopen. Zij durven geen garantie te bieden dat de smaak verdwijnt, de oorzaak van de smaak moet volgens hun bekend zijn om te kunnen zeggen dat de smaak verdwijnt. En om met die gok een investering te doen van €200-500 kan ik niet.
Is er nog iets wat de woningbouw of ik kan of moet doen?
Zo heeft de woningbouw wel geld voor nieuwe kozijnen die ik ergens komende maanden krijg, kunststof in plaats van hout zodat ze niet meer hoeven te schilderen, maar dit waterprobleem is voor hun geen probleem.
Met vriendelijke groet,
Mathijs

7163 12 Rapporteer

Ja
door JannieBoe - Oct 21, 2021 om 16:19
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Mathijs, ik weet niet waar je woont maar je zou het regionale waterbedrijf eens kunnen contacteren. Dit waterbedrijf bijvoorbeeld noemt werkzaamheden, storingen of problemen met de binnenleiding als mogelijke oorzaak. Neem eens contact op. Succes ermee.

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 17:03
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik woon in Limburg en daar is WML het regionale waterbedrijf. Zij zeggen dat het niet aan hun ligt, dan zou het bij de buren ook aanwezig moeten zijn. Na de meter zijn zij niet meer verantwoordelijk.

Ja
door JannieBoe Oct 21, 2021 om 17:13
124 Antwoorden / Vragen

Zijn de leidingen vanaf de watermeter al gecheckt? Zo nee, dan zou je dat bij de WBV kunnen vragen.

Als alles niet werkt misschien een ludieke methode: nodig een stuk of 10 vrienden/vriendinnen uit en doe een blindtest met water van buren en water van jezelf. Met alleen een nummer op een glas. Maak er een filmpje van.
Als echt alle tien het water uit jouw kraan er als vies uitpikken dan heb je een prachtige video als bewijs om naar de WBV te sturen ;)

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 17:22
Antwoorden / 1 Vragen

Dat van die 10 vrienden zou inderdaad een idee zijn.

De WBV kan de leidingen vanaf de watermeter niet meer checken. De kruipruimte is geïsoleerd met zo'n soort pur. En de leidingen zitten daar volledig in gekapseld. Eventueel een dode leiding of waar ze heen gaan is niet meer te zien, tenzij ze die isolatie zouden verwijderen.

Ja
door JannieBoe Oct 21, 2021 om 18:08
124 Antwoorden / Vragen

Misschien kan er even een losse flexibele leiding worden aangesloten rechtstreeks na de watermeter. Daar water uit tappen en/of die slang op een kraan aansluiten. Dat is de enige manier om te testen of er tussen de meter en de kraan iets mis is met het leidingwerk in je woning.

Ja
door JannieBoe Oct 21, 2021 om 19:31
124 Antwoorden / Vragen

Dit lijkt me trouwens bij uitstek een geschikt item voor de Belbus van Kassa of voor Fons van Tros Radar, zo'n vergelijkend wateronderzoek. Je zou kunnen informeren.

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 20:59
Antwoorden / 1 Vragen

Janniebie, waar kan ik daar over contact opnemen?

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 21:09
Antwoorden / 1 Vragen

Over een aansluiting bij de meter is inderdaad een oplossing. Nadeel is dat de meter in de kruipruimte zit, maar daar is vast iets op te bedenken. Ik zou dit ook kunnen testen door water uit de buitenkraan bij de schuur te proeven, die wordt bijna meteen afgetapt na de meter. Ga ik dat eens proberen.

Ja
door JannieBoe Oct 21, 2021 om 21:26
124 Antwoorden / Vragen

Op de sites van Kassa en de site van Tros Radar staan wel contactgegevens om met de redactie in contact te komen.
En succes met de proeverij ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2021 om 16:48
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat ik kan bedenken is dat er ergens een verbinding is tussen de drinkwaterleiding  en bijv. de CV installatie. Er zal dus mogelijk sprake zijn van contaminatie. Een ook lekke leiding lijkt onwijjschijnlijk want dan zou u lekkage moeten hebben.

DE al gegeven optie is contact op nemen met het drinkwaterbedrijf en door hen de kwaliteit laten testen.

M.b.t. uw verhuurder kunt u ook uw Huurdersbelangenorganisiatie (verplicht voor Corporaties) en het bestuur evan vragen om voor u te bemiddelen bij uw verhuurder. Dat behoort wettelijk tot de taken van een HBO. Men kan niet beslissen, wel adviseren.

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 17:08
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Over het drinkwaterbedrijf zie mijn reactie op die van Jannieboe.

Eventueel ergens contaminatie zou kunnen, helaas is de kruipruimte geïsoleerd en kunnen de leidingen en eventueel dode leidingen niet meer gevolgd worden. Er is al meerdere malen een loodgieter geweest (bedrijf die de woningbouw inroept) en zij zeggen niks meer te kunnen doen. Leidingen bij de CV ketel is nooit naar gekeken. Maar de laatste keer dat we het hadden over leidingen met zowel de woningbouw als de loodgieter is dat ze niks meer kunnen doen.

Huurdersbelangenorganisatie ga ik naar kijken, bedankt voor de tip. Ik vrees alleen dat een laboratoriumtest als waarheid zal worden gezien en niet wat mensen proeven, want smaak kan voor iedereen anders zijn.

sira
door sira Oct 21, 2021 om 17:33
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Die laboratoriumtest moet dan wel zwart op wit op papier staan met naam en overige gegevens van het betreffende lab.

Het waterleidingbedrijf kan ook monsters nemen. Ik woon in de Betuwe en Vitens gebruikte voorheen altijd mijn woning als adres voor de watermonsters.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 21, 2021 om 17:35
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Dat de kruipruimte is geïsoleerd is dan wel een zaak van de verhuurder omdat bij de iusolatie er kennelijk niet is gedacht aan het altijd moeten kunnen volgen van leidingen. Uw verhuurder makt zich er m.i. met een 'Jantje van Leiden'vanaf'.
Huurdersbelangenorganisaties zijn veelal voor hun leden (soms is statutair iedereen lid) collectief aangesloten bij de woonbond en u kunt ook die nog benaderen: https://www.woonbond.nl/huurderslijn  en een heel andere lijn kan mogelijkj ook nog het benaderen van de GGD zijn (vieze smaak duiudt opo niet gezond drinkwater).

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 17:43
Antwoorden / 1 Vragen

@Sira het laboratorium is er een die gebruikt wordt door WML als ik het me goed herinner. Ik heb de uitslag zslf ook gekregen en als leek lijkt alles in orde en binnen de marges. Dus dit heb ik zwart-op-wit. Dus wat de GGD hier aan kan doen weet ik niet? Daarom vrees ik dat ik er juridisch ook niets meer mee kan. De laboratoriumtest met smaaktest toont geen afwijkingen.

@Heremietkreeft, ja, ik vond dat ook niet heel handig. Ik wist niet van deze regelgeving, dit zal dan in de hele straat zo zijn. Wat zou hier mee moeten gebeuren?
Ik ga zeker contact opnemen met de huurdersbelangenvereniging.

gerbera
door gerbera Oct 21, 2021 om 21:52
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Dat van de CV kunt u wel vergeten, waterleiding en cv installatie zijn gescheiden van elkaar en zo daar een verbinding tussen zit is het water ondrinkbaar en er vuil uitzien. Daarbij zou de druk van de CV installatie te hoog worden waardoor de ketel de vernieling in gaat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2021 om 17:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zijn er oude koperen of nieuwe kunststof leidingen en staat daar nog iets op?

De woningbouw laat  dit uitvoeren en  als een  aannemer  gaat knoeien?

Dat is nooit uit te sluiten.

Maar ik adviseer;   Koop geen flessen meer maar vul ze bij je buren.

Minder kosten en  zo een tijdelijk oplossing.

Maar na 1½ jaar of nog langer  als dit voor jij erin kwam is gedaan?

Die smaak had al weg moeten zijn, of zit er vuil in?

Ik blaas voor montage  de leidingen die ik koop even schoon en dopje erop.

Deze rol van 100 meters moet wel schoon zijn  vooraf.

Ook een koperen pijp, ik denk dat er nieuw stuk in is gezet met vervuiling erin naar de keuken.

Zijn de andere  kranen ook zo goor?

En die Pur,  denk dat daar geen geur meer vanaf kan komen na zoveel tijd.

Maar iets vuil dat kan rotten?

Zelf denk ik aan kraan vol open doorspoelen.

Ik denk zelf aan een groter stuk vuil in de leiding gekomen is met montage.

En de kraan kan een groter stuk ook nog tegenhouden.

Blijven zoeken en niet opgeven.

MH
door MH95 Oct 21, 2021 om 21:05
Antwoorden / 1 Vragen

Het huis is van 1970, dus dat er door de jaren heen geknoeid is zal zeker. Wat voor leidingen er zijn is dus moeilijk te zien. Rond de meter zitten wel heel veel kraantjes, geen idee waar die allemaal voor zijn ik weet alleen die ene die naar de schuur gaat. Uit de laboratorium test kwam maar weinig lood naar voren, ver onder wat maximaal mag.

Nu je begint over doorspoelen, dit is ook al gedaan, in de badkamer is de smaak ook aanwezig, maar veel minder erg. Maar nog dat ik het vies vind smaken en een kriebel in mijn keel heb. Helemaal in het begin heeft de woningbouw aangeboden de leidingen echt door te spoelen dwz loskloppen voor aan huis en dan met hoge druk er doorheen spuiten (zo begreep ik het). Maar nu de laboratoriumtest uitwijst dat er niks mis is willen ze dit niet meer, de kosten zijn dan te hoog en ze zeggen alles gedaan te hebben wat ze gedaan kunnen hebben.

De smaak is al vanaf het begin, er zit een nieuwe keuken in, dus dat zou het ook niet kunnen zijn. Ik heb wel gelezen dat er bepaalde smeersels oid zijn voor in keukens die vieze smaken afgeven, die mogen niet gebruikt worden, maar dat schijnt toch wel eens gedaan te worden. Maar dat zou niet de smaak in de badkamer verklaren, tenzij daar ook een nieuwe wasbak in zit. Gelukkig heeft iemand aangeboden dat ik daar water mag halen, dat is vlakbij. Maar ik vind dan dat ik hem lastig val met mijn probleem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 21, 2021 om 18:13
2033 Antwoorden / Vragen

Ik denk toch dat je moet proberen echt vast te laten stellen dat er echt wat aan de hand is. Totdat een autoriteit zegt dat er het er ook echt is krijgt u niets voor elkaar. Ik pijnig mijn hersenen maar ik kom uit bij het waterleidingbedrijf, die hebben verder ook nergens belang bij.

pe
door peentjes - Oct 21, 2021 om 21:09
421 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal ligt zoiets aan de leidingen. Misschien nog ergens loden leidingen? Bijft de vieze smaak, ook na een tijdje doorspoelen? Ik zou eens een loodgieter vragen.

1paul
door 1paul - Oct 22, 2021 om 09:39
3123 Antwoorden / 0 Vragen

zou zo maar kunnen dat er ergens nog oude (loden)  leidingen zitten en dat die deze smaak afgeven, loop je leidingen eens na voor zover mogelijk, ook onder de vloer en waar ze binnen komen....

mocht er lood tussen zitten meld dit en eis dat deze vervangen worden....

MH
door MH95 Oct 22, 2021 om 19:41
Antwoorden / 1 Vragen

Dat gaat helaas niet, de kruipruimte is geïsoleerd de leidingen zijn niet meer te volgen. Iemand anders hier zegt dat dat niet mag, daar zal ik dan een melding van moeten maken denk ik.

1paul
door 1paul Oct 23, 2021 om 09:31
3123 Antwoorden / 0 Vragen

lood mag niet meer inderdaad vandaar mijn advies maar je zult wel eerst zeker moeten zijn dat deze er nog zit en dus zul je dit moeten checken voor je aan de bel trekt!!!!

Regenpak aan dus en toch maar zien of je onder de vloer komt en de leidingen kan zien maar check vooral ook eerst de meterput....

ro
door ronny530 - Oct 22, 2021 om 12:53
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De beste test is om de buren het water ook te laten proeven zonder te weten of het het water uit uw woning is. U kunt dat doen door zelf water mee te nemen en zonder dat de buren er bij zijn twee gelijke glazen te vullen. Als de buren direct aan kunnen geven welk glas water uit hun kraan afkomstig is dan is het bewijs geleverd dat er iets met uw drinkwater aan de hand is. Dat de woningbouw wel geld heeft om ook in uw woning nieuwe kozijnen met bijbehorend isolatieglas te plaatsen staat in zijn geheel los van dit individuele probleem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2021 om 13:02
2033 Antwoorden / Vragen

Uitstekend idee, maar doe het dan iets beter dan dat. Kies één (onafhankelijk) persoon die de test organiseert en laat niemand verder meekijken. Vraag liefst iemand die er niets mee te maken heeft en het een beetje kan organiseren en administreren want als je fouten maakt weet je nog niets. Zorg voor voldoende schone glazen en was die allemaal op de dezelfde manier. Vul altijd drie glazen, twee met hetzelfde water en één met ander water en wissel ook welke twee en welke één glas krijgt en vraag dan de proevers welk glas is afwijkend. Doe aub nooit één testje met één persoon maar neem iets van drie mensen en zet ze allemaal minstens drie keer drie glazen voor, alles lekker random maar wel goed administreren.

ro
door ronny530 Oct 22, 2021 om 13:19
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Het was niet mijn bedoeling om er een smaaktest van te maken maar om vast te stellen of de buren het verschil kunnen proeven. Aan de andere kant kan het wel een leuke avond worden die met een hapje en een drankje afgeloten kan worden. Edoch als bewijs kan het verschil niet gebruikt worden maar wel een argument zijn voor de verhuurder om serieus naar de klacht te gaan kijken want dan staat vraagsteller er niet alleen voor.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2021 om 19:10
2033 Antwoorden / Vragen

Ik bedoelde het ook absoluut niet als kritiek, meer als aansporing om het serieus aan te pakken. Want wat de Engelsen dan the Elephant in the room noemen is dat het allemaal ingebeeld is, die dingen komen voor en mensen gaan daar in mee. Als je het goed aanpakt kun je het probleem echt bevestigen of heb je ook echt een aanwijzing dat iets anders aan de hand zou kunnen zijn. Ik beschuldig niemand.

sw
door swat1500 - Oct 22, 2021 om 13:18
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het punt is dat de woningbouw de boel heeft laten testen en zegt geen afwijkingen te hebben geconstateerd. De bewijslast ligt dan bij u. Laat het water dus zelf testen wellicht wil het waterbedrijf hieraan meewerken.
Constateert u deze smaak afwijking bij alle kranen in uw woning?
Bij een dood dier was u al lang ziek moeten zijn.

mo
door mof - Oct 22, 2021 om 16:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de kwaliteit van het leidingwater zult u in eerste instantie bij de leverancier van drinkwater moeten zijn, bijvoorbeeld Vitens. Slechts als er een leiding tussen hoofdkraan en uw aftappunt beschadigd is waardoor het water vies zou smaken, danwel aan de binnenkant de leiding tussen hoofdkraan en aftappunt is verontreinigd, kan uw verhuurder worden aangesproken. Voor het stuk tot de hoofdkraan is de netbeheerder van het waterleidingen net verantwoordelijk.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 22, 2021 om 19:44
162 Antwoorden / Vragen

Wat een persoon ook heeft gezegd, onderschat absoluut niet de kracht van zelfbedrog. Het kan namelijk serieus tussen de oren zitten. En daarom is het verstandig om inderaad een dubbelblinde proef te doen en vooral niet te vermelden dat je het water zelf vies vind.

panter22
door panter22 - Oct 23, 2021 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

In een huurwoning krijg je meestal naast een keuken, ook een nieuwe badkamer en wc.
Bij een nieuwbouwwoning moet je 3 maanden lang elke dag de leidingen 2 minuten doorspoelen.
Je hebt geen nieuwbouwwoning maar wel een nieuwe kraan in de keuken en misschien wel nieuwe leidingen gekregen.
Als je die kraan nu amper gebruikt, gaat de stank niet weg.
Dat zou kunnen verklaren dat het water in de badkamer minder stinkt. Immers, daar gebruik je wel water.
Probeer het eens.
https://www.wml.nl/alles-over-water/drinkwater-kwaliteit/kraan-doorspoelen

de
door dear - Oct 23, 2021 om 16:17
13 Antwoorden / 2 Vragen

De beste route is inderdaad de waterleverancier te benaderen. Als je er met hen niet uitkomt kun je je wenden tot de Geschillencommissie Water in Den Haag. Succes !