pa
door pardijnvraag Apr 12, 2015 om 13:40
Huishouden & energie

Vis in kom......

Onze zoon heeft een goudvis in kom cadeau gekregen. Ik vind dit eigenlijk best zielig. Gelukkig geen heel kleine kom maar toch. Het gaat me echter ook te ver om nu direct een aquarium voor het beestje te gaan kopen......
Ik vraag me nu af: is er iets wat we kunnen doen om het verblijf in de kom zo aangenaam mogelijk te kunnen maken.....!
Ten tweede: is een aquarium altijd groot, 'log' en afgedekt?

Svp geen reacties hoe zielig, dat weet ik, zal ook echt andere opties overwegen. En ws zullen er ook lezers zijn die hun vraag stellen bij het geven van zo een cadeau. Zou dit zelf ook niet doen maar is nu eenmaal zo. Vis is nu onze verantwoording, graag meedenken. Alvast bedankt!!

12029 19 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2015 om 13:52
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Zolang er voldoende water in de kom zit zal de vis er zich als een vis in het water voelen. Jouw associatieszijn begrijpelijk. Maar, als jet het niet kunt verdragen dan geef je de vis toch terug aan de natuur (dat zal niemand je kwalijk nemen) of aan iemand met een groot aquarium.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 14:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit zegt een kenner. Waarschijnlijk is de ronde kom niet het probleem, maar wel het bodemmateriaal.

"Het grote probleem met die vissenkom lijkt me overigens niet het rondjes zwemmen. Vaak worden die kommen teveel met water gevuld zodat er een, naar verhouding, te klein wateroppervlak is om dat grote volume water van zuurstof te voorzien. Goudvissen zijn karperachtigen, bodemdieren, en die happen het liefst de hele dag met hun grote toeterbekken in het zand.

Lekker woelen. Ik heb medelijden met de goudvisjes die boven een bodem van vrolijk gekleurde knikkers moeten leven. Doet het goed in de kantoortuin, lijkt in niks op wat die visjes leuk vinden. Doe schoon grof zand op de bodem, tik een bloempot doormidden en zet beide helften op de bodem. Wat plantjes erbij, een goedkoop zuurstofpompje en een goudvis wordt van een wegwerpartikel een huisdier waar je járen plezier van hebt."

klik HIER voor het uitvoerige verslag.

me
door mein33 - Apr 12, 2015 om 14:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een bolvormige vissenkom is zeer dieronvriendelijk omdat de vis alleen maar een heel beperkt rondje kan zwemmen. Vergroeiing van de wervelkolom is daardoor een gegeven
De ronde vorm van het glas werkt als een vergrootglas en is zeer onprettig voor de vis.
Een gewoon aquarium van bv. 50 x 40 x 40 ( l - b - h) is al voldoende en hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Een paar speciale groene plantjes en een zuurstofpompje er in zal de Goudvis een beter en langer leven geven.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2015 om 14:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Laat dat visje gewoon zwemmen en geeft het op tijd voedsel en houd de sachoon en op een bepaalde temperatuur. En hij zal u belonen door groter te worden. Maar in de sloot heeft hij verder geen kans.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 12, 2015 om 14:59
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Pardijnvraag,
KLIK
Vr, gr.

ho
door hopetobehelping - Apr 12, 2015 om 15:56
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste pardijnvraag,

zou als ik u was in ieder geval ook langs gaan bij de dierenspeciaalzaak in uw buurt.
Afhankelijk van de grootte van het aquarium/viskom kan in plaats van een zuurstofpompje ook een 'zuurstofschelp' gebruikt worden.

hansje klein
door hansje klein - Apr 12, 2015 om 16:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u toch al in de winkel bent voor een pompje of een plantje.......wat is met een speelkameraadje (voor de vis!). Mijn goudvis is een erg sociaal diertje!

edrick3
door edrick3 - Apr 12, 2015 om 16:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pardijnvraag,

.....Het gaat me echter ook te ver om nu direct een aquarium voor het beestje te gaan kopen...........
Toch zou dat voor het beestje het beste zijn.
Lees eens hier.

Met vr.gr.

pa
door pardijnvraag - Apr 12, 2015 om 16:27
35 Antwoorden / 24 Vragen

Bedankt voor de antwoorden, heel bruikbaar!!Nog een vraag. Ik heb idd ook gelezen dat ze sociaal zijn maar zouden ze dan toch liever met zijn tweeen in de kom zitten........?

edrick3
door edrick3 - Apr 12, 2015 om 16:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@pardijnvraag,

..... zouden ze dan toch liever met zijn tweeen in de kom zitten........?.....
Ja, het liefst met z'n tweeën in een bakkie. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 12, 2015 om 16:32
7185 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pardijnvraag schreef op zondag 12 apr 2015, 16:27]Bedankt voor de antwoorden, heel bruikbaar!!Nog een vraag. Ik heb idd ook gelezen dat ze sociaal zijn maar zouden ze dan toch liever met zijn tweeen in de kom zitten........?
Met zijn tweeën is het gezelliger.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 16:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Grootte
Wat de meeste mensen niet doorhebben als ze een lief goudvisje uitkiezen bij de dierenwinkel, is dat hoewel hij nu nauwelijks 8 centimeter is, hij het potentieel heeft om in sommige gevallen uit te groeien tot wel 40 centimeter! Dat is ongeveer de grootte van mijn onderarm, en die past echt niet in een kommetje.
Maar goudvissen kunnen zich toch aanpassen aan de grootte van hun omgeving? Niet echt. Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat de buitenkant van de vis stopt met groeien, waardoor hij dezelfde grootte blijft. De organen blijven echter wèl groeien, net zoals de ruggengraat, ogen en vinnen.
Uiteindelijk, als de organen teveel op elkaar geduwd zijn omdat ze geen plek meer hebben om te groeien, zal de vis hierdoor overlijden.

klik HIER

Is het misschien een idee om een vijver aan te schaffen? Dan bent u echt diervriendelijk bezig. (wel uitkijken voor reigers en katten)

Ik ga het steeds zieliger vinden die goudvissen in de kom.

zwemmer
door zwemmer - Apr 12, 2015 om 16:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het visje kan ook in het aquarium van een ander opgenomen worden. Waarom niet? Als de eigenaar het toestaat is het niet ïllegaal.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 16:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 12 apr 2015, 16:42]Het visje kan ook in het aquarium van een ander opgenomen worden. Waarom niet? Als de eigenaar het toestaat is het niet ïllegaal.
Dat is eigenlijk wel een goed idee van zwemmer.

U wilde toch geen aquarium kopen.

mebo
door mebo - Apr 12, 2015 om 17:51
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=pardijnvraag schreef op zondag 12 apr 2015, 13:40] Het gaat me echter ook te ver om nu direct een aquarium voor het beestje te gaan kopen......
Vis is nu onze verantwoording, graag meedenken. Alvast bedankt!!

Soms krijg je een cadeautje dat goed bedoeld is maar dat de ontvanger gelijk voor enkele probleempjes stelt
Het enige wat u kunt doen om dat goudvisje een prettiger leven te geven is een aquarium voor hem of haar kopen.
Dit hoeft echt geen bakbeest van formaat te zijn en hoeft ook geen vermogen te kosten.
Zuurstofpompje niet vergeten,enkele plantjes er in en eventueel enkel soortgenootjes toevoegen.
Regelmatig, vooral niet te veel, voeren en af en toe een keer schoonmaken en het visje, of de visjes, leeft/leven nog lang en misschien ook nog wel gelukkig.

door 1953 - Apr 12, 2015 om 18:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het zuurstofgehalte raakt ook in een vissenkom op, dus regelmatig water verversen qua gelijke temperatuur.

Waterplantjes, zorgend voor de zuurstof is een pre, niet te veel daarvan.

pa
door pardijnvraag - Apr 12, 2015 om 22:27
35 Antwoorden / 24 Vragen

Superbedankt voor de reacties. Ik ga goed nadenken over verblijf en toekomst van
Vis! In de tussentijd ga ik, als het kan morgen, op zoek naar een komgenoot en pompje oid. Plantje zat er al bij maar lees hier ook minder positieve ervaringen over. De gegeven links zal ik ook goed gaan lezen!!

door 1953 - Apr 12, 2015 om 23:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pardijnvraag schreef op zondag 12 apr 2015, 22:27]Superbedankt voor de reacties. Ik ga goed nadenken over verblijf en toekomst van
Vis! In de tussentijd ga ik, als het kan morgen, op zoek naar een komgenoot en pompje oid. Plantje zat er al bij maar lees hier ook minder positieve ervaringen over. De gegeven links zal ik ook goed gaan lezen!!

Fijn dat u even nog teruggekoppeld heeft en soortgenoot voor (Nemo) de goudvis gaat bijzoeken.

me
door mein33 - Apr 13, 2015 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=pardijnvraag schreef op zondag 12 apr 2015, 22:27]Superbedankt voor de reacties. Ik ga goed nadenken over verblijf en toekomst van
Vis! In de tussentijd ga ik, als het kan morgen, op zoek naar een komgenoot en pompje oid. Plantje zat er al bij maar lees hier ook minder positieve ervaringen over. De gegeven links zal ik ook goed gaan lezen!!

Een rechthoekige bak is veel belangrijker voor het welzijn van de goudvis en bij een rechthoekige bak hoort ook een zuurstofpompje.