Ag
door Agnes den Haan Feb 1, 2017 om 16:43
Huishouden & energie

Vivo

Ik heb nieuwe pannen aangeschaft van Vivo, maar ik kook nu nog op gas. Als ik over 2 jaar op inductie ga koken, kan ik deze pannen dan nog gebruiken of is het zo als je de pannen éénmasal op gas hebt gebruikt, kan je ze niet meer op een andere warmtebron gebruiken.

Graag uw reactie

28576 26 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Feb 1, 2017 om 16:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat kan niet. Maar dat geldt voor elk merk.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2017 om 14:12
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Elk merk? En het kan dus wel met inductie, alleen hoe ik kook: dat ging/gaat niet.

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 14:24
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Inductiepannen

Voor inductiekoken heb je speciale inductiepannen nodig. Niet altijd is het nodig om over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe pannenset. Wie weet heb je wel pannen in huis die geschikt zijn voor alle warmtebronnen. De BK Balans Hapjespan of de Fissler koekenpan bijvoorbeeld. Deze laatste kun je op alle kookplaten gebruiken, zelfs in de oven! Of misschien wel een gietijzeren juspan. Wel moeten de pannen nog niet eerder gebruikt zijn op gas.

Wil je weten of je pannen geschikt zijn voor een inductiekookplaat? Houd een magneet onder de bodem van de pan. Als de magneet wordt aangetrokken is ze geschikt voor inductiekoken. Ook moet de bodem vlak zijn.

Bron: http://www.keukenervaringen.nl/turbokoken-met-inductie/

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 14:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik citeer jou Tenormin op https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=90&t=123003

RE: [ archief ] inductie koken met oude pannen

door tenormin » 08 sep 2012 17:53

bikerbitch, persoonlijk zou ik het je niet aanraden, maar da's natuurlijk je eigen keus. Je oude pannen zijn inderdaad niet meer geschikt voor inductie en/of keramisch maar met de tussenplaat heft dat niet op dat je op gas gebruikte pannen ineens "recht" zouden staan. In mijn ogen verlies je toch het platte, directe effect wat inductie vraagt. En die €69,00 zou je misschien kunnen "bijleggen" voor een nieuwe soeppan, hoewel die van mij destijds (in 1999) al 404 gulden kostte. Was wel een buitensporige uitgave (Fissler) maar die gaat dan wel mee voor "m'n kinds kinderen" zoals men dat dan noemt. Volgens mij is het qua elektrisch verbruik wel voordeliger met nieuwe pannen te gaan werken. Wat je natuurlijk wel gezellig kan doen: zo'n ouderwetse petroleumbrander kopen (Marktplaats) en soep te trekken in je oude pan. Modern en "antiek" gaan leuk samen, toch? Succes met het inductie koken.

tenormin
door tenormin Feb 3, 2017 om 12:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat was inderdaad in 2012, toen er nog afgeraden werd op inductie en keramisch koken oude pannen werd afgeraden. Sindsdien is men daarop teruggekomen. Inductie kan dus wel gebruikte pannen 'behapstukken'. Mijn keramische kookapparaat nog steeds niet. Goed gezocht overigens @uwjurist. ;-)

uwjurist
door uwjurist Feb 3, 2017 om 13:31
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zocht naar betrouwbare bronnen, gezien het commentaar op mijn eerste reactie. Heel toevallig kwam ik dus ook deze tegen :-). Men is er inderdaad, althans deels, op teruggekomen.

pe
door per Feb 3, 2017 om 16:05
20 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom schrijft u dit ?
Er klopt helemaal niets van !
De klok en de klepel ?
De pannen zijn gewoon te gebruiken op inductie, probeer het maar.

uwjurist
door uwjurist Feb 3, 2017 om 16:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Per: Waarom al die uitroeptekens (dat staat gelijk aan schreeuwen)? Enfin, ik citeer mijn uitgebreidere antwoord hieronder maar, want dat heb je blijkbaar niet gelezen. En ze zijn niet gewoon/altijd te gebruiken, aldus vele bronnen

Inductiepannen

Voor inductiekoken heb je speciale inductiepannen nodig. Niet altijd is het nodig om over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe pannenset. Wie weet heb je wel pannen in huis die geschikt zijn voor alle warmtebronnen. De BK Balans Hapjespan of de Fissler koekenpan bijvoorbeeld. Deze laatste kun je op alle kookplaten gebruiken, zelfs in de oven! Of misschien wel een gietijzeren juspan. Wel moeten de pannen nog niet eerder gebruikt zijn op gas.

Wil je weten of je pannen geschikt zijn voor een inductiekookplaat? Houd een magneet onder de bodem van de pan. Als de magneet wordt aangetrokken is ze geschikt voor inductiekoken. Ook moet de bodem vlak zijn.
Bron: http://www.keukenervaringen.nl/turbokoken-met-inductie/

Gebruik de pannen waarmee je wilt gaan koken op inductie liever niet op een gaskookplaat, ze zullen dan minder goed werken (minder warmte leveren voor de gebruikte energie: lager rendement) op inductie door de vervorming die optreedt bij het koken op gas (een gasvlam geeft geen gelijkmatige warmte en daardoor vervormen pannen heel licht, maar net genoeg om niet meer glad te zijn en dus geen optimale omstandigheden voor inductie).

Het is niet zo dat licht vervormde pannen niet werken op inductie, ze zullen wel degelijk warm worden.
Bron: https://www.plezierindekeuken.nl/welke-pannen-zijn-geschikt-voor-koken-op-inductie/

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 1, 2017 om 17:14
355 Antwoorden / Vragen

Beste Agnes,

Volgens de informatie op deze website kunt u wel degelijk de pannen die u op gas hebt gebruikt daarna op inductie gebruiken. Om precies te zijn betreft het deze alinea:

De meest gehoorde opmerking in winkels en bij klanten is dat u - bij de overstap van gas naar inductie - u nieuwe pannen moeten kopen. Dit omdat bij gebruik van pannen op gas de bodem hiervan kromgetrokken zou kunnen zijn. Dit verhaal is echter van toepassing op keramische kookplaten, maar niet op inductie. Aangezien inductie tot maximaal 3 cm. boven de zone de warmte over kan geven is een niet vlakke onderzijde van de pan geen enkel probleem.

Wel is het belangrijk dat u controleert of u pan magnetisch is en of deze geschikt is voor gebruik op inductie. Echter de pannensets van de laatste jaren zijn dit bijna allemaal.

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2017 om 17:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dat geldt alleen voor keramisch koken, dus u kunt de Vivo pannen gerust gebruiken.

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2017 om 12:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@uw jurist, Klopt helaas niet helemaal, tegenwoordig zij de meeste pannen geschikt voor alle kookbronnen. Alleen pannen met een koperen bodem zijn niet geschikt voor inductie.

marita5
door marita5 - Feb 2, 2017 om 12:33
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Agnes Den haan ,

Soorten pannen

De pannen van Vivo – Villeroy & Boch zijn allemaal, op de gietijzeren pan na, vervaardig van RVS en een aluminium laag bodemplaat. De pannen zijn geschikt voor alle soorten warmtebronnen, dus ook voor bijvoorbeeld gas, inductie, keramisch, elektrisch en halogeen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 12:44
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Het kromtrekprobleem betreft vooral als er na gas keramische platen worden benut. Bij inductie is het minder gevoelig maar niet helemaal uit te sluiten afhankelijk van de kwaliteit van de pannen (dikte/samenstelling van de bodem van de pan).

uwjurist
door uwjurist - Feb 2, 2017 om 14:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Inductiepannen

Voor inductiekoken heb je speciale inductiepannen nodig. Niet altijd is het nodig om over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe pannenset. Wie weet heb je wel pannen in huis die geschikt zijn voor alle warmtebronnen. De BK Balans Hapjespan of de Fissler koekenpan bijvoorbeeld. Deze laatste kun je op alle kookplaten gebruiken, zelfs in de oven! Of misschien wel een gietijzeren juspan. Wel moeten de pannen nog niet eerder gebruikt zijn op gas.

Wil je weten of je pannen geschikt zijn voor een inductiekookplaat? Houd een magneet onder de bodem van de pan. Als de magneet wordt aangetrokken is ze geschikt voor inductiekoken. Ook moet de bodem vlak zijn.
Bron: http://www.keukenervaringen.nl/turbokoken-met-inductie/

Gebruik de pannen waarmee je wilt gaan koken op inductie liever niet op een gaskookplaat, ze zullen dan minder goed werken (minder warmte leveren voor de gebruikte energie: lager rendement) op inductie door de vervorming die optreedt bij het koken op gas (een gasvlam geeft geen gelijkmatige warmte en daardoor vervormen pannen heel licht, maar net genoeg om niet meer glad te zijn en dus geen optimale omstandigheden voor inductie).

Het is niet zo dat licht vervormde pannen niet werken op inductie, ze zullen wel degelijk warm worden.
Bron: https://www.plezierindekeuken.nl/welke-pannen-zijn-geschikt-voor-koken-op-inductie/

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ja
door janf43 Feb 2, 2017 om 14:32
733 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst mijn waardering voor uw juridische adviezen. Ik weet niet hoe het met uw keuken en/of technische ervaring is, maar ook pannen met een ietwat kromme bodem worden op een inductiekookplaat echt wel warm. Het kost alleen misschien wat meer energie.

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 14:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor het compliment. Ik schrijf toch niet dat ze niet warm worden? Integendeel, zie de laatste zin van het tweede citaat. Overigens kook ik bijzonder graag en vaak. En mijn technische kennis is laten we zeggen bovengemiddeld. :-)

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

gerbera
door gerbera Feb 2, 2017 om 16:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Even een klein misverstandje uit de weg ruimen. Het is slechts een advies om pannen, op gas gebruikt, niet te gebruiken voor inductie. Dit heeft te maken met de warmte waardoor de bodem van de pan "los" kan komen van de bodemplaat die de warmte moet overbrengen. Onder "los"wordt verstaan dat er een luchtlaagje tussen bodemplaat en panbodem kan onstaan als de gaspan te heet is geweest. Dit is te controleren door onder de bodemplaat een magneet te houden en zien of de panbodem ook nog magnetisch is. Is de bodem "los" duurt het veel langer alvorens de warmte wordt overgebracht. Dus laat u geen gas-pannen bv droogkoken kunt u ze gewoon op inductie gebruiken. Veel kookplezier;-))

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 2, 2017 om 16:25
355 Antwoorden / Vragen

Beste Agnes,

Omdat u tegenstrijdige reacties ontvangt van mevrouw Doomernik en mijzelf, kunt u wellicht het beste even tussen de regels lezen. Het is mogelijk om pannen die op gas zijn gebruikt daarna op inductie te gebruiken, maar vooral bij kwalitatief minder goede pannen (lees: met een dunne bodem) die door gebruik krom zijn getrokken is er een kans dat de warmteverdeling niet optimaal is en daarom wordt het afgeraden. Als de kwaliteitsclaim die AH met de Vivopannen doet enigszins correct is en u zorgt dat de pannen niet droogkoken zult u m.i. geen problemen ondervinden bij de overstap. De definitieve conclusie valt voor u echter pas over twee jaar te trekken.

Vriendelijke groet.

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 17:24
1043 Antwoorden / 0 Vragen

En dan is het mogelijk te laat .... En tussen de regels lezen? Nee, je moet gewoon alle informatie lezen die er te vinden is. Er bestaan meer bronnen dan die ene die u citeert, zoals (maar niet alleen) de bronnen die ik citeer.
Waarom zou je het risico nemen als je nog pannen hebt die je nu nog kunt gebruiken?

hansje klein
door hansje klein - Feb 2, 2017 om 18:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Spraakverwarring......inductiepannen......

Waarom kijkt u primair niet op de gebruiksaanwijzing van de geleverde VIVO-pannen en stelt bij hofleverancier AH uw vraag? Bewaar het antwoord goed, om AH over enige jaren aan hun beweringen te kunnen herinneren en/of om evtl. schadevergoeding te kunnen eisen voor de wettelijk geformuleerde ondeugdelijke producten.

Ik zie momenteel echter in de uiting van AH over VIVO geen problemen: De kwalitatief hoogwaardige pannen zijn speciaal ontworpen voor iedereen die van lekker koken en lekker eten houdt. Zo zijn alle pannen (m.u.v. gietijzeren pan) gemaakt van RVS, met een aluminium plaat in de bodem voor geleidelijke verdeling van warmte en geschikt voor alle warmtebronnen: inductie, gas, elektrisch, keramisch en halogeen.

Overigens hebben alle reageerders (een beetje) gelijk. Er zijn pannen, die geschikt zijn voor inductiekoken. Zèlfs kwalitatief hoogwaardige edelstaalpannen met een bodem van een koperlegering koken absoluut prettig en een levenlang op alle systemen. Ik heb hiermee gekookt op gas, inductie en keramische velden. Door de kunststofgrepen kunnen ze helaas NIET geschikt voor de braadoven.

Er zijn echter speciale pannen, die een toegevoegde waarde kunnen hebben bij het koken op inductiebronnen: LEES HIER

mo
door mof - Feb 3, 2017 om 12:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kan prima zolang je ervoor zorgt dat de bodem niet krom trekt.
bij goede pannen blijft de bodem goed recht en dan kan het.

hans515
door hans515 - Feb 3, 2017 om 12:24
250 Antwoorden / 117 Vragen

In principe zou je alle pannen op inductie kunnen gebruiken, mits ze van staal zijn en dat kun je testen met een magneet, dat moet er dan aan " plakken" .

in
door indalo - Feb 3, 2017 om 12:25
11 Antwoorden / 3 Vragen

Als je pannen magnetisch zijn, kun je prima koken met inductie.
Dus probeer het eens met een magneetje.

Lukt het niet?
Blokker heeft prima pannen en niet duur.

he
door hensbroek - Feb 3, 2017 om 12:30
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik mijn pannen die ik eerst op gas gebruikt heb ook op mijn inductie kookplaat.Als er een magneet aan de onderkant van de pan blijft kleven zijn ze geschikt en even opletten of de bodems nog glad zijn. Ook veel gietijzeren pannen kunnen er op.

ka
door kama - Feb 3, 2017 om 12:41
161 Antwoorden / 19 Vragen

Bij ons trouwen heb ik emaille pannen (kookpannen) gekregen. Daar heb ik zo'n 18 jaar alleen maar op gas mee gekookt. Eén van de pannen heeft een wat bolle bodem. Dus dat is niet prettig op een glasplaat. De andere pannen gebruik ik nu ook al zo'n 18 jaar op inductie. Gaat perfect.

Een paar jaar geleden heb ik wat goedkopere pannen en ook tefalpannen (koekepannen/bakpannen) specifiek voor inductie gekocht. Die kun je dus na een paar jaar weggooien. Het hangt dus heel erg af van de kwaliteit van de Vivo-pannen en van wat je er mee gaat doen.

ha
door harryromijn - Feb 3, 2017 om 12:57
272 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk wel uit niet te kleine pannetjes aan te schaffen. De dia 10 cm van o.a. Lidl en Aldi aanbiedingen ruineren de inductieplaat, heb ik helaas met veel schade ondervonden.

an
door anyawijchers - Feb 3, 2017 om 13:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Na alle informatie vond ik nog een website met interessante informatie over inductie koken: https://www.deschouwwitgoed.nl/kookplaat/misverstanden-over-inductie-kookplaten. Er staat informatie over (gebruikte) pannen die geschikt zijn voor koken op inductie kookplaten en een interessant filmpje daarover. Kromgetrokken pannen: géén probleem.

Misverstand:

PANNEN DIE JE HEBT GEBRUIKT OM OP GAS MEE TE KOKEN WERKEN NIET MEER OP INDUCTIE

Een gasvlam is niet overal even warm, het metaal waar pannen van zijn gemaakt zal door de gasvlam licht vervormen. Dit is echter geen enkele reden waarom de pan niet zou werken op inductie, immers: inductie koken werkt met magnetisme, en ook vervormd metaal blijft aan een magneet kleven, dus waarom een vervormde pan dan niet? De werking van het magnetisch veld boven een inductie kookplaat werkt tot ongeveer drie centimeter boven de kookplaat, dus stel dat je pan een vervorming heeft van een centimeter, dan nog wordt de pan gewoon warm op een inductiekookplaat. Of je nog met een pan wilt koken die zo vervormd is – is een ander verhaal.
De reden dat je vaak hoort dat pannen die zijn gebruikt om op gas te koken niet zouden werken op inductie is omdat dit geldt voor koken op een keramische kookplaat, of halogeen of een elektrische kookplaat, waarbij geldt dat hoe vlakker de bodem van de pan is hoe beter de warmte van de kookplaat kan worden overgedragen aan de pan. Dit geldt absoluut niet voor inductie koken want de warmte hoeft niet van de kookplaat over te worden gedragen aan de pan want de warmte wordt in het metaal van de pan opgewekt. Bekijk ook dit filmpje waarin iemand water kookt in een pan die op suikerklontjes staat, de inductie verwarmt de pan en laat het water koken zonder dat de suikerklontjes smelten:

ft
door ftm - Feb 3, 2017 om 13:51
102 Antwoorden / 1 Vragen

Kan best.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt op inductie en op een enkele (oude alluminium) pan na werken ze allemaal nog prima.

ar
door ariluijben - Feb 3, 2017 om 14:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij kwaliteitspannen zoals bijvoorbeeld de meyere pannen is dat geen enkel probleem.

tr
door trijnie strabbing bosscher - Feb 3, 2017 om 14:25
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

  Heb jaren op gas gekookt  met Fisler pannen, en nu met dezelfde pannen al een paar jaar inductie.

   Groetjes

audb
door audb - Feb 3, 2017 om 14:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mits de bodem goed schoon is en het goede pannen betreft zou het moeten kunnen.

Echter moet de bodem van de pan goed vlak zijn en juist bij gas koken kan het gebeuren dat de bodem krom trekt en dat is meestal niet met het blote oog te zien.

Pannen die van een extra bodem zijn voor zien zoals die van BK hebben dat probleem niet.

El
door Elizaatje7 - Feb 3, 2017 om 15:27
1 Antwoorden / Vragen

Nee, pannen die op gas hebben gestaan worden wat bol en is dan niet meer geschikt voor inductie. De pannen moeten vlak en vooral magnetisch zijn. Je zult dan helaas nieuwe pannen moeten kopen.

tolsma1945
door tolsma1945 Feb 4, 2017 om 16:03
229 Antwoorden / 6 Vragen

Doe de test,de pannen zijn echt niet bol,maar hol,kijk met een liniaal,ook nieuwe pannen zijn hol.

p.
door p.c.siebelink - Feb 3, 2017 om 15:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toen wij 16 jaar geleden overgingen van gas op inductie hebben we indedaad de dure Gero Zilmetapannen met een koperen bodem moeten vervangen. De oude gietijzeren braadpan, de ijzeren koekepannen en zelfs een zeer oude emaille pan waren en zijn nog steeds uitstekend bruikbaar. Ook de goedkope ijzeren wok doet het goed. Ik zie dus geen enkel probleem voor mevrouw De Haan.

henkvanstots
door henkvanstots - Feb 3, 2017 om 17:50
24 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk hier
http://www.makkelijkerecepten.net/lijst-met-symbolen-voor-kookpannen/
en je vraag zal simpel beantwoord worden.

tolsma1945
door tolsma1945 - Feb 4, 2017 om 15:58
229 Antwoorden / 6 Vragen

Deze verhaaltjes hoor ik al jaren,en zijn m.i.onjuist,er is een test,die uzelf kunt uitproberen,houd een liniaal aan de onderzijde op de bodem,en zie dat de bodem enigzinds hol is,zowel bij nieuwe als gebruikte pannen,zeer waarschijnlijk zijn het sprookjes die verteld worden,mits het natuurlijk een goede pan is die u heeft aangeschaft.Dus niet zomaar nieuwe pannen aanschaffen voor inductie.

Ro
door Roxwil - Feb 7, 2017 om 19:21
1 Antwoorden / Vragen

Verschilt van pan..ik heb ook pas inductie en de ene werkt er wel op en de anderse niet

pe
door per - Nov 20, 2017 om 12:54
20 Antwoorden / 0 Vragen

@UWJURIST Weet u het verschil tussen een vraagteken en een uitroepteken ? (dit is een vraagteken)

gerbera
door gerbera Nov 20, 2017 om 14:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet waar dit op slaat maar als u niets anders te melden heeft haal dan een topic van februari niet weer naar voren. Deze reactie slaat nergens op.