altijdgeluk
door altijdgeluk Oct 24, 2015 om 10:45
Huishouden & energie

Vlekken op staal van Powercleaner - help

Mijn vriend heeft pas een Ikea kookplaat ingebouwd. Ik wou die schoonmaken - heb die ingespoten met Lidl Powercleaner. Na 1 minuut zaten er zeer opvallende doffe vlekken op het staal die er niet meer uit gaan...Wie weet raad hoe ik deze vlekken kan verwijderen, of tenminste minder erg maken? Alvast heel hartelijke dank!!!!

9342 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beperk u tot heet water met een druppeltje Dreft.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft u ook iets aan de antwoorden op deze vraag:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/vlekken-in-roestvrij-staal/

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die Powercleaner W5 is volgens mij helemaal niet geschikt/bestemd voor RVS. Al geprobeerd met veel warm water die vlekken er uit te krijgen?

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jugendstil, reflecs en carola.83 Hartelijke dank!

Gewoonlijk gebruik ik afwasmiddel met warm water... had ik dat maar ook vandaag gedaan....

Heb de tip getest: veel water met een druppeltje afwasmiddel, maar helaas. Geen verbetering.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ edrick3 Heel veel dank! Reuze aardig!

Ik heb de sites gelezen. Ik ga het proberen met een speciale staal reiniger. Op een heel klein, onopvallend plekje.

Gelukkig is mijn vriend heel lief, hij zei "Ik zit er niet mee". Zo ver ben ik nog niet helemaal.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo altijdgeluk,

Nog wat (mogelijke) tips:
klik en
klik

Suc6

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt misschien raar maar probeer het eens met zonnebloemolie. Mijn RVS afzuigkap gaat er van glimmen. En anders het reinigingsmiddel voor ceramische kookplaten.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschuwing! Gebruik geen schurende reinigingsmiddelen, staalwol of zuren, deze zullen het apparaat beschadigen.

Bovenstaande waarschuwing van een willekeurige rvs kookplaat van IKEA staat op hun site.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik voor mijn RVS afzuigkap , RVS reiniger ( spuitbus ) van action , erop spuiten en dan met een katoenen doek opwrijven niet schuren .

ve
door verwijderd - Oct 24, 2015 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gerbera, carola en marita, hartelijke dank.

Helaas is het staal aangetast, het gaat dus niet meer om gewone vervuiling.
Inmiddels heb ik staal reiniger geprobeerd, helaas - geen verbetering.

Nu geef ik het op. Jammer, maar ik laat me niet gek maken.

Gerbera - het lijkt mij wat brandgevaarlijk, om de kookplaat met olie te behandelen.

Allen die geschreven hebben Heel Hartelijke Dank! Hierbij sluit ik dit verhaal.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2015 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerbera - het lijkt mij wat brandgevaarlijk, om de kookplaat met olie te behandelen
Volgens mij hebben we het over RVS delen van de kookplaat. En voor brandgevaar hoeft u niet bang te zijn tenzij u liters gebruikt en deze niet uitwrijft. Let maar eens op wat er aan vet e.d. tijdens het bakken en braden op de plaat terecht komt.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2015 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon eens een beetje tandpasta op een doekje en wrijven: et voilà!
gr
Anton

ve
door verwijderd - Oct 26, 2015 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kwam met een kleine koekel speurtocht terecht op een Duitse site.
En daar las ik : W5 niet gebruiken op emaille en zuurgevoelige metalen, en er stond ook : kan agressief zijn op metalen.
De reinigende werking van W5 is gebaseerd op een agressief zuur.
Kun je nagaan hoe agressief dat spul is, als zelfs emaille wordt aangetast !
En de tips om te poetsen met olie heb je nix aan.
Je lost het probleem niet op, maar je maskeert het slechts.
Probeer het volgende : koop bij de autoshop een blik grove autocleaner.
Dat is een milde slijp pasta.
Het lijkt mij dat voor het gebruik het etiket van W5 niet is gelezen.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2015 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou eens dit van HG kunnen proberen.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2015 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ aksw, wimmi en jorisw - hartelijke dank.

Inderdaad, ik zocht ontvetter, die was er niet, en pakte maar W5... Direct met veel water afgespoeld, maar helaas. Dit is erg agressief spul. Wat doet het met ons milieu, als het binnen een paar seconden roestvrij staal aantast! En dat terwijl ik gewoonlijk juist super voorzichtig ben...

De autocleaner en het middel van HG klinken interessant, ik zal het proberen, als ik weer bij mijn vriend ben - het is zijn nieuwe kookplaat, die ik beschadigd heb :-((

Nogmaals veel dank voor al jullie tips! Wordt echt gewaardeerd.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Dec 18, 2015 om 11:31
35 Antwoorden / 12 Vragen

Nog veel dank aan allen die geantwoord hebben! Uiteindelijk hielp de HG staal reiniger. Heftig spul, maar de vlekken zijn bijna weg. Dank jullie allen!