pe
door peentje Jul 3, 2008 om 20:10
Huishouden & energie

Vliegjes in de vensterbank

Sinds een paar weken heb ik hele kleine vliegjes in mijn vensterbanken. Elke dag weer. Omdat ze ook in de slaapkamers voorkomen en ik daar geen planten heb sluit ik uit dat het daardoor komt. Wel heb ik sinds een aantal maanden overal nieuwe ramen en nieuwe kozijnen. Nu heb ik al gedacht dat dat er misschien iets mee te maken heeft want voor die tijd heb ik er nooit last van gehad. Wie herkent dit en.... hoe krijg ik ze weg? Alvast bedankt!!!

78726 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als eerste dacht ik ook aan planten met langdurig te natte aarde, maar je schrijft zelf dat in die kamer in elk geval geen planten staan. Andere kamer misschien?

Wat evt. ook zou kunnen is dat ze een kier hebben gelaten tussen kozijn en muur. 's Winters kun je dat natuurlijk heel makkelijk voelen aan een koude tocht, 's zomers is dat moeilijker.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2008 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan haast niet anders of het is een van de drie soorten fruitvliegjes. In de zomer (vochtig, warm) hebben veel mensen hier last van. Hieronder wat tips:

  • Laat geen fruit, groente of andere verse producten rijpen in de keuken. Verpak het in folie of in een goed gesloten kast. Zo voorkom je dat de fruitvliegjes het ruiken en ze komen niet zo snel binnen.

  • Laat fruit niet liggen als het eigenlijk al te rijp is. Veel mensen laten fruit in de fruitschaal liggen, ook al eten ze het niet meer op. Gooi het weg!

  • Zorg dat je geen afwas hebt staan en ruim je aanrecht altijd netjes op. Fruitvliegjes kunnen makkelijk leven van de kleinste restjes die achterblijven.

  • Zet geen afvalemmer in de keuken of leeg deze elke dag in de container buiten. Doe al het afval in een plastic zak en sluit deze goed af als deze in de kliko gegooid worden.

  • Fruitvliegjes houden van wijn, bier en frisdrank. Dus laat geen (bijna) lege flesjes staan op het aanrecht maar spoel ze om en zet ze buiten of in de schuur. De vliegjes houden ook van katten- en/of hondenvoer, dus geef huisdieren net voldoende voedsel, zodat het niet blijft staan. Geef planten niet teveel water. Ververs bloemenwater elke dag.

    Leg dagelijks een doorgesneden halve sinaasappel neer met kruidnagels erin. Dat helpt iets. Tocht ook. Als het erg is, spuiten met insectenspray.

Sukses.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij bepaald warm weer komen deze vliegjes altijd, zijn onweervliegjes. Zijn niet tegen te houden, heeft niks met hygiene te maken alleen met open ramen. De dag erna liggen ze meestal allemaal dood in de vensterbank. Even stofzuigen. Weg.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kleine tip van mijn Oma

Leg een halve ui in een schaaltje en giet er een scheutje amminiak overheen. Het stinkt wel , maar alle vliegjes worden er doodziek van en vluchten.....

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zullen inderdaad fruitvliegjes zijn en in principe kan je daar het meest effectief wat aan doen door fruit altijd afgesloten te houden buitens de koelkast en planten niet te nat te houden in de kamer of waar dan ook. Het maakt niet uit of er in de betreffende ruimte wel of geen fruit/planten aanwezig zijn, ze vinden het in het hele huis "gezellig".                                                                                    Succes, Sanne

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een plastic (doorzichtige) 1,5 liter fles, van bijvoorbeeld water genomen. Deze halverwege met een soldeerbout rondom gaatjes in gebrand. (niet te groot) De vliegen gaan er in en komen er niet meer uit. Hoe...? vul de fles met het kostbare nat "BIER" voor de helft, doe er beetje azjn en suiker bij. Dop erop en met een draadje ophangen, ophangen is beter kan niet omvallen. Alle vliegende ergenissen gaan erin en zullen nar een paar dagen in het bier drijven stomdronken maar ook verzopen. Elke week een beetje bijvullen, want het verdampt laangzaam. Veel succes en verontschuldig u maar als u een plotselinge bierdrinker bent geworden. Wij wonen in Spanje en er zijn hier ook veel vliegen maar nu een stuk minder.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als U nieuwe ramen erin heeft laten zetten, zal er ook wel luchtrooster inzitten. Hier komen ze door. Ikzelf heb ze ook. Heeft niets met fruit of iets dergelijks te maken. Je kunt kiezen om de luchtroosters dicht te maken, maar een doekje over de vensterbank is frisser én snel gebeurd.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zien die vliegjes er uit als een soort vleermuisjes. Wij hebben er ook last van maar dit komt omdat het nieuwbouw is. Het is bijna zeker dat het met de nieuwe ramen en kozijnen te maken heeft. Er is weinig tegen te doen is ons van de woningbouvereninging verteld. Op den duur blijven ze vanzelf weg. Er zit niets anders op dan steeds maar weer schoonmaken.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb hier al een aantal maal last van gehad. Wij hebben een nieuwbouwwoning (nu net 1 jaar) dus ik denk dat het inderdaad met de het vochtgehalte rondom de ramen te maken heeft. Ook hebben wij het voor ramen waar geen planten voor staan maar ook waar ze wel voor staan. Bij ons is het steeds met tussenpozes van een aantal weken heel heftig. Binnen 1 dag liggen er honderden kleine vliegjes en na een paar dagen zijn ze weer weg om vervolgens na een aantal weken ook weer terug te komen. Ik heb ze ook in de keuken en dan zou je kunnen veronderstellen dat dat is door wat restafval. Maar ook als ik alle rommeltjes heb weggewerkt en het aanrecht goed heb schoongemaakt zitten ze er zo weer. Als tip kan meegeven: wij hebben een motteballetje in een RVS eierdopje weggezet en het werkt!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal. Bedankt voor de reacties. Het is dus waarschijnlijk toch te  "danken" aan de nieuwe ramen. Dus voorlopig maar even elke dag een doekje erover. En wel de planten in de gaten houden. Nogmaals, bedankt voor alle tips! Groetjes, Marian

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Marian,nog even dit:  maar mijn ramen zitten er al twintig jaar in, dus nieuwe ramen gaat het niet om. Het zijn écht de roostertjes waar ze doorkomen.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb geen roostertjes! en toch vliegjes.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Heb hier zelf ook last van. Mijn schoonzuster kwam met het volgende: zet een schaaltje met azijn en wat afwasmiddel neer. En jawel het helpt !!! Door het afwasmiddel oid kunnen ze niet meer vliegen. Zet per kamer ( waar men last heeft van deze vliegjes ) een schaaltje neer. Vervang elke dag de inhoud ( en tel voor de lol alle vliegjes, die er nu niet meer zijn )

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

het grootste probleem zit in ventileren,er wordt veel te weinig geventileerd vooral in nieuwe huizen.laat regelmatig je ventilatiesysteem na kijken,sluit niet alle roosters in huis af,en doe regelmatig de plaatsen waar de vliegjes komen met een glooroplossing schoon maken.

sucses

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lucht altijd mijn huis. Kan er NIET tegen dat alles dicht zit. Het ligt er niet aan of het een nieuwbouw huis is volgens mij, want ik woon in een flat van +_ 50 jaar oud

groetjes vanuit een 10 hoog flat

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Makkie: een eierdopje half vullen met iets zuurs (azijn, citroensap) en voor de andere helft met afwasmiddel.

Het zure trekt de vliegjes aan; door het afwasmiddel zinken ze naar de bodem. Dagelijks verversen.

Verder: vruchten en ander etenswaar in de koelkast, kruimels van het aanrecht, kattenbak schonhouden, etensbakjes van dieren niet de hele dag vol laten staan.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat het door de roostertjes komt. Niet alleen in elk geval. Op de slaapkamers zitten namelijk geen roosters en daar zijn mijn vliegende huisgenootjes ook aanwezig. Die tip met het schoteltje ga ik direct uitproberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Bedankt nogmaals!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb als kok in een restaurant gewerkt en had daar ook last van (fruit-)vliegjes. Met een paar hele kleine flesjes (Unterberg) half gevuld met spiritus was het probleem voor 90% opgelost. Ze verdronken in de spiritus waar ze gek op zijn.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik heb van die kleine vliegjes op de vensterbank in de slaapkamer. Heb een luchtrooster, dat dag en nacht open staat.

Ik ga ook voor het antwoord, onweervliegjes. En ze zijn allemaal dood. Lapje er overheen en klaar is Kees. Heb geen planten in de kamer, alleen kunstplanten en geen fruit.

Vriendelijke groeten,

Lottepot.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat het in dit geval vliegende mieren zijn, kijk maar eens goed. Bij warm weer verlaten deze het nest om te paren. De mannetjes zijn een dag daarna dood en de vrouwtjes maken dan weer nieuwe nesten. Google maar eens op "vliegende mieren". Zelf heb ik na het plaatsen van nieuwe kozijnen ook last van deze mieren. Natuurlijk zijn niet de kozijnen zelf de oorzaak, maar de afdichting tussen kozijn en muur. De enige oplossing is om deze ruimte aan de buitenzijde opnieuw met een goede elastische kit te behandelen. Bij mij vliegen de vogels zelfs tegen de buitengevel en het raam om deze mieren te eten.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 4, 2008 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar hebben wij ook nieuwe ramen en kozijnen laten installeren en sinds die tijd hebben wij ook last van kleine vliegjes op de vensterbanken. Ik heb het idee dat ze door de ventilatieroosters komen. Die zijn waarschijnlijk net niet fijnmazig genoeg. Vroeger hadden we ook altijd een bovenraam open maar daar zat een horretje voor. Nooit last gehad van vliegjes. Een oplossing weet ik ook niet.
Met de stofzuiger zuig ik telkens de boek schoon!!!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2008 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Peentje,

Een heel goede kans dat het riool vliegjes zijn.
Zeker nu het de laatste tijd nogal vochtig is komen ze voor de dag.
Houd sifons en dergelijke goed vol met water en laat het regelmatig doorlopen,ze leggen daar hun eitjes .stilstaand en oud water.
Verder kun je er weinig tegen doen ze gaan vanzelf weer weg als het droger wordt.
Succes.
A.F.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot onze grote verbazing waren de vliegjes bij ons afkomstig van  het niet goed op elkaar afsluiten van de afvoerbuizen onder de grond. Tussen de wc afvoer en de riolering was het mis. Na dit euvel verholpen te hebben , verdwenen ook de vliegjes. Strontvliegjes dus.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2008 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door m'n vakantie een verlaat antwoord. Het vliegjesprobleem hebben wij ook gehad. De leverancier van de ventilatieroosters beweerde dat de gaatjes in de roosters zo klein zijn dat er geen vliegjes door zouden kunnen komen. Toch kwamen hele kleine vliegjes binnen. Mijn vrouw vond de oplossing: ze trok het rooster los, deed er een pantykousje (mooi op maat) om heen en drukte het rooster weer op z'n plaats. Gevolg is nu dat er wel lucht door komt, maar er komen geen vliegjes meer binnen.