raadgever
door raadgever Dec 27, 2009 om 17:08
Huishouden & energie

Vloerverwarming + koude bovenverdieping

Sinds september hebben wij de gehele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming (VW). Deze dient als hoofdverwarming. De VW is aangesloten op de CV-ketel.
We hebben alle radiatoren dan ook verwijderd.
In de woonkamer is een kamerthermostaat (zonder buitenvoeler).
Nu doet het probleem zich voor dat wij het op de bovenverdieping vrijwel niet warm krijgen. Die ruimtes zijn wel voorzien van radiatoren.
Het bedrijf dat de VW heeft geïnstalleerd is 2 weken geleden nog geweest om alles na te meten. De VW werkt ook prima.
Deze week heeft de aannemer die onze verbouwing heeft uitgevoerd zijn verwarmingsmonteur gestuurd om op de radiators boven thermostaatkranen te plaatsen. Maar die zijn uiteindelijk niet geplaatst omdat naar zijn mening dat geen zin heeft omdat de kamerthemostaat de warmte meet in de woonkamer en zodoende de radiatoren van de bovenverdieping beïnvloedt.

Kan iemand ons een goede raad geven hoe we dat probleem kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet.

NB: De VW is volgens de voorschriften prima ingeregeld volgens de leverancier v.d. vloerverwarming (een groot landelijk bedrijf dat is gespecialiseerd in vloerverwarmingen).

51511 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

goed gedaan raadgever hij staat er ik hoop dat je probleem opgelost word.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel geachte mhofman, dank zij uw wijze raad.

met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat komt voor als dus de kamer vloerverwarming op temperatuur is dan stop de rest.
Dus de vloervermarming met een aparte klep die dus op de kamerthemostaat werkt moeten voorzien zijn..
Daarbij had dus voor de boven verdieping een aparte groep beschikbaar moeten zijn die buiten de thermostaat van de vloerverwarming moeten werken en dat kan je dus oplossen door thermostaat kranen op de radiatoren van de bovenverdieping te plaatsen.
Zodat ze allebei dus apart bediend worden.
Met vr.groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft zelf al aan waar het aan ligt.
je regelt de ketel op de kamerthermostaat.

Als je over gaat op een systeem met buitentemperatuur afhankelijk stoken, zou je probleem op moeten lossen. De thermostaatkranen moeten dan op alle radiatoren.
Ook is er vaak met dit systeem een bypass nodig.

De kamerthermostaat moet dan de vloerverwarming regelen.

Had de verwarmingsmonteur geen advies voor je, hoe het wel moet ?

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijzondere dank voor de reacties.

Nu ben ik volstrekt leek op dat gebied maar ik heb het vermoeden dat ik moet investeren in het "buitentemperatuur afhankelijk stoken" en dat ik een "bypass" nodig ben.

Wellicht wilt u zo vriendelijk zijn om mij - op eenvoudige wijze (leek dus) - duidelijk te maken hoe ik e.e.a. moet organiseren. Is dat een kwestie van een draadje vanuit de ketel naar buiten trekken zodat de buitentemperatuur wordt gemeten. En hoe moet dan zo'n bypass worden geregeld?
Ik neem aan dat zo'n oplossing effectief maar ook kostbaar is. Of zou ik als alternatief wellicht beter een bijzetkacheltje in mijn werkkamer kunnen plaatsen?

Ik heb zelf helaas de verwarmingsmonteur niet gesproken maar ik hoorde inderdaad mijn echtgenote - die met hem heeft gesproken - ook iets roepen over een buitentemperatuurmeter.

Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 01:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen klus voor een doe het zelver.
Stoken op buitentemperatuur werkt als volgt.
Je plaatst een buiten-thermostaat die de tepratuur van het water in je cv circuit bepaalt.
Er vloeit dan constant warm water rond in je huis.
Als er behoefte is aan warmte, zal de thermostaatkraan op de radiator warmte geven.
In het geval dat alle radiatoren gesloten zijn moet het water toch rond pompen, daarvoor is de bypass.
Omdat je 2 systemen hebt,vloerverwarming en radiatoren op een CV moet het geheel goed doordacht ingeregeld worden door een specialist.
De thermostaat in de woonkamer kan de regelaar worden voor je vloerverwarming.
Om dit goed te laten werken heb je een vakman nodig.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erik, nogmaals mijn dank voor je heldere uiteenzetting.
Ik zal contact opnemen met een installateur en nagaan wat me dat gaat kosten.

Overigens, mijn echtgenote vindt het prima zo. Ik verblijf nu wat minder op mijn werkkamer ;-)

Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag raadgever,

Wanneer je er wat tijd aan wilt spenderen, kun je misschien wat besparen en toch je doel bereiken.

Door de vloer gaat teveel water t.o.v de rest van je huis.
Door nu de waterhoeveelheid door de vloer te knijpen (VW-kraan verder dichtdraaien) komt de woonkamer langzamer op temperatuur waardoor de ketel langer aanblijft én er is meer water beschikbaar voor de rest van het huis.

Nadeel is dat het langer duurt voordat de woonkamer op temperatuur is, doch met een niet te groot dag-en-nacht temperatuurverschil op de kamerthermostaat kan dat toch aangenaam zijn.
Tevens dienen op verdere radiatoren thermostaatkranen te worden gemonteerd.

De ketel zal dat tijdens de opwarmfase van de woonkamer niet meer uitschakelen op de kamerthermostaat, doch op de maximaalthermostaat van de ketel zelf. Dat is geen probleem.

Zo kun je met de kraan van de VW en de maximaalthermostaat wat regelen tot je een evenwicht gevonden hebt die voor de gemiddelde wintertemperatuur aangenaam is voor woonkamer en de rest van het huis.

Het beste is natuurlijk een binnentemperatuur onafhankelijke regeling, doch die kost meer en zal ook de stookkosten verhogen, denk ik.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardware ERror MAN,

Ook hartelijke dank voor uw advies.
Die ga ik direct uitproberen.

Ik heb overigens een "Optimizer" laten plaatsen die voorkomt dat er afgekoeld CV-water door de vloer wordt gepompt.

Neem aan dat het knijpen daarop geen concequenties heeft?
Graag nog even een reactie daarop.
Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ raadgever:

Ik ken de werking van een "optimizer" niet. Het klinkt altijd goed, optimaliseren. Doch wat het precies doet, geen idee. Het knijpen moet je op gevoel doen, de instelling van de maximaalthermostaat idem dito. Het kan een tijd(je) duren voordat je het juiste compromis tussen temperatuur in de woonkamer en de andere vertrekken hebt gevonden. Hoe kouder het is hoe eerder je dat gevonden hebt.
Bij koude, worden de cycli korter. Zo kun je sneller bijregelen naar een compromis.

Succes.

H.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, ik ga ermee aan de slag.

Nogmaals mijn dank!!

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat doen een thermostaatkraan? Die regelt de maximum temperatuur in een kamer en niet de minimumtemperatuur.

Zodra de gewenste (ingestelde) temperatuur in de kamer is bereikt, knijpt de thermostaatkraan de toevoer van warm water af, zodat de kamer niet warmer wordt. Zakt de temperatuur onder de ingestelde temperatuur, dan gaat de thermostaatkraan weer open. Dat is het enige dat een thermostaatkraan doet.

In een thermostaatkraan zit geen kacheltje, dat kan bijverwarmen om een te koude kamer warmer te maken. De kraan is afhankelijk van de aanvoer van warm water om te kunnen verwarmen.

Als de thermostaat in de woonkamer het seintje geeft dat daar de gewenste temperatuur bereikt is, stopt de installatie met het verwarmen van het water. Het water, dat rondpompt in het systeem koelt af en geeft geen warmte meer af. Daardoor wordt de radiator in de kamers boven niet meer warm en daar verandert een thermostaatkraan niets aan.

De oplossing - al eerder genoemd - is de warm watertoevoer naar de vloerverwarming iets afknijpen. Daardoor duurt langer voordat het seintje "temperatuur bereikt" door de woonkamer-thermostaat gegeven wordt om het verwarmen van het water te stoppen. Door de radiatoren op de kamers boven lijft langer warm water stromen, waardoor de kamer warmer wordt.

Mocht het te warm worden in een kamer, dan kan dat beperkt worden door de radiatorkraan iets dicht te draaien. Dat beperkt de doorstroming van warm water. Daar heb je geen dure thermostaatkraan voor nodig. Het is een kwestie van even uitproberen hoever je de kraan moet dicht draaien.

Het inregelen van het afknijpen, zowel in de vloerverwarming in de woonkamer als de kamers boven - neemt enige dagen in beslag, omdat je het effect niet binnen een paar uur kunt inschartten. Dat vergt een langere periode.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

De optimizer kan in dit geval wel eens verkeerd uitpakken. Doordat de optimizer geen afgekoeld water doorlaat, blijft de woonkamer langer op temperatuur. Daardoor duurt het langer, voordat de ketel het water weer op temperatuur gaat brengen. Er komt immers geen seintje van de woonkamer-thermostaat om aan te slaan. Door de radiatoren in de kamers boven blijft "koud" water stromen en daar krijg je de kamers niet warm mee.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een week zonder optimizer. Dat kost meer gas, maar een koude bovenverdieping is ook niet lekker.

Of - als dat mogelijk is - stel een lagere temperatuur in op de optimizer, zodat die pas later z'n werk doet.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja, eveneens dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie!

Die optimizer heb ik gekocht nadat een vertegenwoordiger van het VW-bedrijf bij ons is geweest naar aanleiding van mijn klacht over de koude bovenverdieping.

Ik zal nu dus beginnen aan het knijp-proces.

Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was dan een vertegenwoordiger, die
- of er de ballen verstand van had,
- of z'n provisie/omzet nog wat wilde opkrikken.

Zoals beschreven, werkt dat juist averechts. Door die optimizer gaat de ketel minder aan en wordt het boven beslist niet warmer, eerder nog kouder.

Misschien kan je hem nog teruggeven en je geld terug krijgen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er van uit dat het bedrijf van de vloerverwarming alles heeft gedaan om het optimaal in te regelen.
Ik zou het knijpen, dan ook als garantie uit laten voeren door die firma.
Overleg dan met de monteur, wat de andere opties kosten.

Ga zelf niet van alles veranderen, als je meer problemen krijgt zal de vloerverwarming monteur je geen garantie verlenen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ raadgever:

O.K. ik heb het, denk ik, begrepen: een optimizer meet het verschil tussen de vloertemperatuur en het aankomende water. Wanneer het aankomende water kouder is dan de vloer (afgekoeld in de rest van het circuit en de in ketel, omdat de kamer niet meer warmte vraagt), wordt het aankomende koude water gestopt. Daarmee wordt voorkomen dat de vloer sneller afkoelt dan de kamer.
In de rest van het huis wordt het met optimizer juist steeds sneller kouder, omdat het water ook niet meer opgewarmd wordt door de restwarmte in de vloer, terwijl de kamer warm genoeg is. Tenminste, het warme water in de vloer wordt niet meer mee rondgepompt. Het is immers door de optimizer gestopt.

Wanneer je de VW zover geknepen hebt dat de radiatoren op de verdieping goed warm worden, zal het daar aardig warm kunnen worden. Wanneer er vertrekken zijn die niet verwarmd hoeven te worden (zegt je vrouw) omdat jij er niet langdurig aanwezig bent, dan verdient te toch aanbeveling om in die koudere vertrekken thermostaat kranen aan te brengen. Die kun je dan kouder instellen zonder bevriezingsgevaar te lopen.
Bij het aanbrengen van een by-pass heb je die ook nodig, anders verlies je veel geld door te stoken op plekken waar dit niet erg nodig is. (Buiten het vertrek waar jij volgens je vrouw te lang verblijft;-). Ook om bevriezingsgevaar te voorkomen.

Een thermostaatkraan reageert sneller dan een mens. Voordat de laatste merkt dat het te warm wordt, heeft de thermostaatkraan allang gereageert. Deze let continue op de temperatuur en bespaart zodoende geld door onnodig hoog stoken te vermijden en bevriezen te voorkomen.
Laat Vladja maar draaien.... "Draai er het wieltje nog eens rond, klap eens in je handjes...;-)"

De temperatuur van VW wordt over het algemeen lager gehouden dan de rest van het circuit. Zelfs wordt daar vaak een aparte circulatiepomp en regeling voor toegepast. E.e.a. om uitzettingsproblemen (vloermateriaal) te voorkomen.

H.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardwareman,

Ik weet niet in wat voor soort huis jij woont. Maar als het bij mij op de 1e etage binnenshuis begint te (be)vriezen heeft de woonkamerthermostaat al lang een signaal afgegeven, dat de ketel aan moet slaan, daar de temperatuur in de huiskamer dan al lang niet meer op het gewenste niveau is (tenzij je die op een extreem lage temperatuur instelt).

In de woonkamer blijft het vrolijk 20 graden, terwijl het in de slaapkamer vriest ????

Afknijpen is iets anders dan dichtdraaien. Beetje uitproberen en je hebt echt geen thermostaatkraan nodig. Doe het al jaren zo zonder dure kranen. En als 1 kamer helemaal niet verwarmd hoeft te worden, de kraan dicht. Door de temperatuur in de rest van huis gaat het daar echt niet vriezen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen dank voor de perfekte reacties.

Ik ga nu dus die knijp-kuur uitvoeren en zal de komende dagen nog in mijn handjes moeten klappen op mij koude werkkamer,

Ik laat in ieder geval van mij horen hoe het is verlopen.
Dat ben ik gewoon aan jullie inzet verschuldigd.

Wens ook iedereen een goede jaarwisseling toe en een warm maar vooral gezond 2010.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte raadgever,

Om uw probleem op een simpele manier aan te pakken zonder een torenhoge rekening kunt U het volgende doen.
Vervang de thermostaatknop van uw vloerverwarming door een 24 volts electrische klep die aangestuurd wordt door een 24 volts kamerthermostaat in uw woonkamer. De thermostaat die U bijvoorbeeld boven gaat gebruiken kunt U het best nemen van dezelfde makerlij als uw cv ketel, dit omdat deze typen thermostaten de cv ketel laten moduleren ( traploos tussen laag & vol vermogen ).
Op uw radiatoren laat U thermostaatknoppen monteren, wel heeft U dan een zgn bypass tussen de aanvoer en retourleiding van uw installatie op tenminste 6 meter van uw cv ketel. Een dergelijke bypassventiel kost ongeveer 27 euro en zorgt ervoor dat wanneer alle kranen dichtlopen de ketel dit waarneemt middels de retourtemperatuur.
Houd er rekening mee dat de thermostaat die U boven gaat gebruiken altijd hoger staat ingesteld dan de thermostaat beneden. De electrisch aangestuurde thermostaatknop regelt dan temperatuur van uw beneden verdieping.

Hopelijk heeft U hier iets aan, succes

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Vladja:

Dit huis is vast een ander huis dan dat van jouw. Het is n.l. een uniek, onderhouds- en energie arm huis met 4 rechtop beloopbare verdiepingen. Naar eigen idee ontworpen en door een architekt berekend en getekend, 21 jaar geleden. Het bestek maakte ik zelf. Een aannemer bouwde het casco, glas- en winddicht. Toezicht tijdens de bouw hield ik zelf en ALLE installatiewerk deed ik zelf. Incl. een dubbel koudwater installatie, netjes in de muren verwerkt.
Inkoop van afbouw- en installatiematerialen deed ik zelf.

De kamerthermostaat staat altijd op 12 graden en in de woonkamer is het meestal warmer;-).

Mijn thermostaatknoppen kostten indertijd tussen de 8 en 16 gulden, afkankelijk van merk en type. Ze werken nog steeds.

Met je laatste alinea en vooral de laatste zin ben ik het volledig eens.
Maar ik weet niet hoe goed het huis van raadgever geïsoleerd en hoe de ligging is enz. Dus daar kan wel een radiator op de 4-e verdieping zitten in een slecht geïsoleerd tochtig vertrek. Of weet jij dat wel?

H.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever de fout die vaak gemaakt wordt bij het bedienen van een vloerverwarminginstallatie dat de thermostaatknop op de verdeler van de vloerverwarming veelal te hoog wordt ingesteld.
De ontwerptemperatuur voor een goede vloerverwarminginstallatie ligt tussen de 28 en 35 graden. Als de thermostaatknop hoger wordt gezet dan deze uitgangstemperatuur dan komt de ruimte welke is voorzien van vloerverwarming veel te snel op temperatuur en aangezien dit één regelcircuit vormt met de radiatoren in de overige ruimtes blijven die in temperatuur achter. Het instellen van deze thermostaat op de unit kunt zelf doen en de werking kontroleren op de thermometer die op de regelset hoort te zitten. (Overigens mag u de maximaalthermostaat van de pomp niet verzetten die staat ingesteld op max 55 gr en dient ter beveiliging van het geheel.)
De optimizer die u heeft laten monteren speelt in dit klacht helemaal geen enkele rol, deze is puur bedoeld om de pomp in de zomersituatie niet onnodig te laten draaien en dus energie verbruiken. Thermostaatkranen plaatsen op de raidtoren is zeker geen oplossing voor het probleem deze zijn uitsluitend bedoeld ter verhoging van het comfort.
Als u de narigheid niet helemaal kunt oplossen met het instellen van de thermostaat op de unit dan moet de vloerverwarmingsinstallatie (opnieuw)waterzijdig worden ingeregeld. Dat wil zeggen dat de juiste hoeveelheid verwarmingswater door de slangen stroomt, niet te kort maar zeker niet te veel want dat leid tot de klachten die u omschrijft.
Dat inregelen kunt u beslist niet zelf maar dient te gebeuren door de installateur en hoort eigenlijk gewoon bij het installatiewerk.

Veel succes Henk

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

feenstra schreef op dinsdag 29 dec 2009, 11:07: Raadgever, de fout die vaak gemaakt wordt bij het bedienen van een vloerverwarminginstallatie dat de thermostaatknop op de verdeler van de vloerverwarming veelal te hoog wordt ingesteld.
De ontwerptemperatuur voor een goede vloerverwarminginstallatie ligt tussen de 28 en 35 graden. Als de thermostaatknop hoger wordt gezet dan deze uitgangstemperatuur dan komt de ruimte welke is voorzien van vloerverwarming veel te snel op temperatuur en aangezien dit één regelcircuit vormt met de radiatoren in de overige ruimtes blijven die in temperatuur achter. Het instellen van deze thermostaat op de unit kunt zelf doen en de werking kontroleren op de thermometer die op de regelset hoort te zitten. (Overigens mag u de maximaalthermostaat van de pomp niet verzetten die staat ingesteld op max 55 gr en dient ter beveiliging van het geheel.)
De optimizer die u heeft laten monteren speelt in dit klacht helemaal geen enkele rol, deze is puur bedoeld om de pomp in de zomersituatie niet onnodig te laten draaien en dus energie verbruiken. Thermostaatkranen plaatsen op de raidtoren is zeker geen oplossing voor het probleem deze zijn uitsluitend bedoeld ter verhoging van het comfort.
Als u de narigheid niet helemaal kunt oplossen met het instellen van de thermostaat op de unit dan moet de vloerverwarmingsinstallatie (opnieuw)waterzijdig worden ingeregeld. Dat wil zeggen dat de juiste hoeveelheid verwarmingswater door de slangen stroomt, niet te kort maar zeker niet te veel want dat leid tot de klachten die u omschrijft.
Dat inregelen kunt u beslist niet zelf maar dient te gebeuren door de installateur en hoort eigenlijk gewoon bij het installatiewerk.

Veel succes Henk

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op dinsdag 29 dec 2009, 00:46: @ Vladja:

Maar ik weet niet hoe goed het huis van raadgever geïsoleerd en hoe de ligging is enz. Dus daar kan wel een radiator op de 4-e verdieping zitten in een slecht geïsoleerd tochtig vertrek. Of weet jij dat wel?

H.

hrdwerrorman,

Mijn woning is extra-geïsoleerd vanwege de ligging aan de toenmalige vliegbasis Twente (waar nu weer discussie over is). Dus, dan hoeft het probleem niet te zijn.

@ Henk Feenstra, ook dank voor uw prima bijdrage. De themostaatkraan v.d. VW staat op 35.
Ben nu bezig met het verder inregelen dmv knijpen.
Dat zou toch moeten lukken.

Met vriendelijke groet,
Hans

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,

Een vuisregeltje in het knijpen van de retourleiding van je vloerverwarming is dat deze ongeveer 75% dicht dient te staan.
Draai het zgn voetventiel in de retour geheel open en tel dan de aantal slagen die nodig zijn om hem geheel af te sluiten, U weet nu ongeveer hoeveel slagen er nodig zijn om hem op ongeveer 75% te krijgen.
Indien mogelijk doe dit het zelfde met de radiatoren op uw verdieping alleen zet deze op 50%, hiermee voorkom je dat de installatie de weg van de minste weerstand neemt, in uw geval de radiatoren.
Probeer wel om bv de badkamerradiator indien aanwezig volledig open te laten staan, deze kan eventueel dienen als de bypass in uw systeem.

Succes.....
Vet vriendelijke groet, Jacques

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ raadgever:

Quote:".....extra-geïsoleerd vanwege de ligging aan de toenmalige vliegbasis Twente...."

Die isolatie betrof toch hoofdzakelijk de ramen? Of ook de spouw?

Er staan aan de Parallelweg, Boerskottenlaan en Enschedesestraat ook nog heel oude huizen, van rond 1900.
Een vrijstaand huis vraagt ook meer energie dan een tussenwoning.

Voor jou (en voor mij) hoop ik dat het vliegen beperkt blijft tot hobby, met dempers op de uitlaten.

H.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ CVtechnieker, hartelijk dank voor uw prima tip!!

@ hrdwerrorman, vrijstaande woning volledig geïsoleerd. Ja, liever ook geen kabaal meer.

groet,
Hans

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ raadgever:

Dan zal het bij jou niet makkelijk gaan vriezen in huis;-)

H.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verwarmingbedrijf verteld dat de installatie juist is ingeregeld, ik betwijfel dat ten zeerste.
Indien dit zo is zal de installateur een inregelstaat moeten kunnen leveren zodat u dit kan controleren.
Het zelf gaan knijpen van de de doorstroming lijkt mijn geen juiste oplossing omdat dit de klachten bij het onjuist inregelen verergert kunnen worden.

U geeft aan de Optimizer te hebben gekocht, een simpele aanlegt thermostaat op de aanvoer van de cv had het zelfde bereikt door het uitschakelen van de pomp als de aanvoer temperatuur onder de 30 graden komt.

Ik raad u aan het probleem door een andere (VNI) installateur te laten nakijken en daarmee naar de aannemer te gaan.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit de gouden tip eral bij raadgever??Groeten mhofman

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

retep65 schreef op woensdag 30 dec 2009, 20:09: Uw verwarmingbedrijf verteld dat de installatie juist is ingeregeld, ik betwijfel dat ten zeerste.
Indien dit zo is zal de installateur een inregelstaat moeten kunnen leveren zodat u dit kan controleren.
Het zelf gaan knijpen van de de doorstroming lijkt mijn geen juiste oplossing omdat dit de klachten bij het onjuist inregelen verergert kunnen worden.

U geeft aan de Optimizer te hebben gekocht, een simpele aanlegt thermostaat op de aanvoer van de cv had het zelfde bereikt door het uitschakelen van de pomp als de aanvoer temperatuur onder de 30 graden komt.

Ik raad u aan het probleem door een andere (VNI) installateur te laten nakijken en daarmee naar de aannemer te gaan.

Een aanlegthermostaat op de aanvoer van een vloerverwarmingsverdeler wordt geplaats voor het UIT-schakelen van de pomp wanneer deze bv een temperatuur krijgt van 60 graden celsius en dient ter beveiliging van een te hete vloer.
Deze zal ingrijpen wanneer een thermostaatkraan op de vloerverwarming defect raakt en/of niet naar behoren werkt.
Deze beveiliging voorkomt dan dat de warmte NIET de vloer in kan waardoor het verschil tussen aanvoer en retour temperaturen nagenoeg nihil wordt en de cv ketel op zijn thermostaat uitschakeld.
Het principe wat U aangeeft kan WEL gebruikt worden wanneer een woning verwarmd wordt door een zogenaamde warmtepomp daar deze energie in de zomer omgezet kan worden naar koeling al ligt deze temperatuur dan rond de 18 á 20 graden.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

cvtechnieker schreef op zaterdag 2 jan 2010, 10:30:
retep65 schreef op woensdag 30 dec 2009, 20:09: Uw verwarmingbedrijf verteld dat de installatie juist is ingeregeld, ik betwijfel dat ten zeerste.
Indien dit zo is zal de installateur een inregelstaat moeten kunnen leveren zodat u dit kan controleren.
Het zelf gaan knijpen van de de doorstroming lijkt mijn geen juiste oplossing omdat dit de klachten bij het onjuist inregelen verergert kunnen worden.

U geeft aan de Optimizer te hebben gekocht, een simpele aanlegt thermostaat op de aanvoer van de cv had het zelfde bereikt door het uitschakelen van de pomp als de aanvoer temperatuur onder de 30 graden komt.

Ik raad u aan het probleem door een andere (VNI) installateur te laten nakijken en daarmee naar de aannemer te gaan.

Een aanlegthermostaat op de aanvoer van een vloerverwarmingsverdeler wordt geplaats voor het UIT-schakelen van de pomp wanneer deze bv een temperatuur krijgt van 60 graden celsius en dient ter beveiliging van een te hete vloer.
Deze zal ingrijpen wanneer een thermostaatkraan op de vloerverwarming defect raakt en/of niet naar behoren werkt.
Deze beveiliging voorkomt dan dat de warmte NIET de vloer in kan waardoor het verschil tussen aanvoer en retour temperaturen nagenoeg nihil wordt en de cv ketel op zijn thermostaat uitschakeld.
Het principe wat U aangeeft kan WEL gebruikt worden wanneer een woning verwarmd wordt door een zogenaamde warmtepomp daar deze energie in de zomer omgezet kan worden naar koeling al ligt deze temperatuur dan rond de 18 á 20 graden.

Ik heb het systeem van de aanleg thermostaat al jaren gebruikt en werkt naar behoren een regeling van bijv. Thermagas doet niets anders.

De thermostaat waar u over praat is de maximaal thermostaat op de unit. ik heb over een extra aanleg thermostaat die de pomp schakeld bij een aanvoer temperatuur van 40 graden.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer gewaardeerde Raadgevers,

Het heeft even geduurd om u het resultaat mee te delen.
Welnu, ik kan u berichten dat ik er warmpjes bij zit (niet dank zij de Staatsloterij).

Ik heb het aanvoerventiel zoals was geadviseerd op ca. 31 graden gedraaid. (Stond op 40).
De radiator op mijn werkkamer voor de helft dichtgedraaid en die van de badkamer volledig open waardoor deze als bypass ging functioneren.

De kamerthermostaat per dag ietjes lager. Van 23 naar 21,5.
Deze thermostaat staat in de continustand.

Het gevolg is dat ik het nu op mijn werkkamer lekker warm heb.
Wél is de radiator in de badkamer (de bypass dus) behoorlijk heet.

Ik weet overigens niet hoe het kan, maar dat is eigenlijk al vanaf het begin zo.
Aan het begin van de avond koelt de VW iets af ondanks dat de kamerthermostaat op continu staat.

Maar daar kan ik prima mee leven. Doe dan de open haard aan (gas).

Nogmaals wil ik iedereen van harte bedanken.
Ik kan u helaas maar 1 groene duim geven.

Hans

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was nog vergeten te vermelden dan mijn echtgenote niet zo enthousiast reageert. Zit nu wat vaker op mijn werkkamer.

En nu ik het toch heb over heet en koud schiet mij de volgende anekdote te binnen.
(Hoop wel dat het mag van de redactie, anders merk ik het wel a.d. rode duimen)

Een koppel oudjes komt bij de dokter voor hun jaarlijkse controle.

Na het onderzoek zegt de dokter tegen de oude man: 'U bent in uitstekende gezondheid, niets speciaals te melden?'

'Wel, dokter' antwoordt de man, 'er is toch iets dat mij bezighoudt.

Wanneer ik vrij met mijn vrouw heb ik het de eerste keer altijd zo warm,
en zweet ik als een paard..
Maar de tweede keer heb ik het zo verdomd koud en krijg ik zelfs kippenvel.'

'Hm, eigenaardig; ik zal het eens opzoeken, laat ondertussen uw vrouw maar binnen.'

Oma komt de onderzoekskamer binnen en opa gaat terug naar de wachtkamer.
De dokter onderzoekt haar grondig en zegt: 'Alles OK, net als uw man.

Maar hij vertelde mij dat hij het tijdens jullie eerste vrijpartij bijzonder warm krijgt

En de tweede keer zeer koud...'

Waarop Oma zegt ..............
'De gek, dat komt omdat de eerste keer in juni was ,en de tweede keer in januari!