he
door hermapost Sep 30, 2009 om 14:57
Huishouden & energie

Vloerverwarming uitzetten of aanlaten?

Ik vraag mij af wat beter is: de vloerverwarming iedere dag uitzetten of laag aan laten staan?

25968 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag herma,

Wat is laag? Naar mijn mening kun je de thermostaat het best op 12 graden zetten.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag, hermapost, zolang het niet vriest: Uit!

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,ik denk dat je hem aan moet laten staan.Als je hem uitzet en het is weer zoals vandaag en wat er nog komt verbruik je veel meer gas.Daarbij komt ook nog dat het binnen vochtig kan worden en onaangenaam,niet goed voor meubels,vloer enz. Zelf zet ik hem op 15graden als ik niet thuis ben.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Bedankt voor jullie reactie. Het is een vloerverwarming op stadsverwarming dus hij gebruikt geen gas. Ook is er geen thermostaat maar een knop met 5 standen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

stand 2 is voldoende als je niet thuis bent. groeten mhofman

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook vloerverwarming via de stadsverwarming. 's Nachts laten wij de verwarming staan op minimaal 16 graden. Als het warmer is slaat de kachel nooit aan, maar als het kouder is natuurlijk wel. Als je de verwarming helemaal uitzet dan moet deze 's morgens of bij thuiskomst veel langer aan staan om weer een behaaglijke temperatuur te krijgen, omdat het koude water in de slangen weer helemaal op temperatuur gebracht moet worden. De kosten komen hiermee een stuk hoger. Bij vorst kan het ook een probleem worden want in je vloer liggen slangen met dan koud water. Zet je verwarming dus nooit uit.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat de vraagsteller bedoelt is , gegeven een buitentemperatuur van zeg 5 graden s nacht en 10 graden overdag en je verblijft in de woonkamer/benedenverdieping (welke alleen de VV heeft) zeg tussen 07:30 en 9:00 en tussen 12:00 en 14:00 uur en tussen 17:00 en 23:00 uur , wat is dan economisch het meest efficient om in DIE perioden toch de behaaglijke temp van 20 graden te krijgen ?
gegeven het feit dat VV traag op temp komt, en stoken en direkt erna afkoelen minder efficient is dan een constante temp aanhouden.

Hoe lang moet de afwezigheid zijn om te besluiten de VV uit/lager  te zetten ?

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Djeezus,
De vraagsteller heb ik wel begrepen. Jouw reactie niet.
Het is goedkoper om de vloerverwarming op een gemiddelde temperatuur (15 graden?) aan te laten staan. De verwarming heeft dan minder tijd nodig (en minder kosten) om weer op een behaaglijke temperatuur te komen.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een tijdklok op mijn verwarming staan. s'avonds om 10 uur gaat hij helemaal uit, van de stroom af. smorgens om 9 uur gaat hij weer aan. Gemeten over 4 jaar levert dat gemiddeld een besparing op van 80 kwh stroom en 150 kubieke meter gas tov dag en nacht aan laten staan, de pomp vreet stroom, bijna 40 watt/hr. Binnnen 2o minuten is het huis weer op leeftemperatuur. Een gemiddeld stookmoment duurt 85 seconden. Afijn mij levert het genoeg op. En aan behaagelijkheid lever ik niets in.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ga er van uit dat u alleen vloerverwarming heeft in een normale opbouw, dwz in een cementvloer van ongeveer 7 cm.

Ik zou er voor kiezen om de vloerverwarming, indien mogelijk per ruimte, op een vaste temperatuur in te stellen. Namelijk de opwarmtijd van de vloer is zeker enkele uren. zodat u er pas van profiteerd als u misschien al weer uit de ruimte bent. U kan dan met een lagere temperatuur bv 19 graden al een behagelijke temperatuur realiseren. Dit moet u even proberen.

Ik doe dit zelf al jaren, gebruik niet buitensporig meer energie, en het huis blijft behagelijk en lekker droog.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag, hermapost, zolang het niet vriest: Uit!

Ik neem aan dat dit antwoord niet serieus is. Hier heeft niemand wat aan.

De expert

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een monteur heeft ons aangeraden om de vloerverwarming die bij ons ook op stadsverwarming is aangesloten 's nachts uit te zetten. In de handleiding staat wel dat hij aan moet blijven, maar we zetten de elektra via een tijdklok uit van 's avonds 12 tot 's morgens 7 uur. Het is altijd nog behaaglijk warm in de kamer 's morgens en denk dat het niet duurder is. Wel hebben wij plavuizen en die houden de warmte lang vast. 's zomers laat ik iedere dag via de tijdklok de verwarming 1 uur doorstromen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een elektrische HEATNET pompschakelaar tussen zitten en dat werkt perfect! Maar of dat ook geschikt is bij stadsverwarming weet ik niet?

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedendag ik zelf jaren lang vloer verwarming gehad zet de termostaat s nachts op 16 gr want twaalf is wat aan de lage kant daar dan smorgens de cv er meer moeite me heeft alles weer op te warmen houd er rekening mee dat de kou vanuit de kruipruimte sterk op trekt of hij moet goed geisoleert zijn ? hij stond bij mij gewoon op de kamer termostaat geschakelt en dat werkte perfewckt

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry ik had niet gezien dat het stads verwarming was maar lat m lekker aan staan het beste wat er is

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb deze vraag ooit eens voorgelegd aan Greenpeace en zij adviseren in de koude maanden altijd aan te houden. 'snachts op 13 minimaal 13 graden en overdag op de gewenste temperatuur want een huis opnieuw opwarmen kost veel meer energie en geld dan het af te ;aten koelen tot minimaal 13 graden. beter voor het mileiu en ook voor je eigen portomonnee! Succes ermee!

ve
door verwijderd - Oct 3, 2009 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vandaag met een deskundige overlegd.

Bij hoofd (vloer) verwarming moet je 's nachts de thermostaat 2 graden lager zetten dan overdag. De kamer koelt 's nacht maar heel weinig af bij deze verwarmingsoort. Het kost meer energie om de kamer op te warmen als deze teveel afkoelt. Als de vloerverwarming als bijverwarming fungeert, dan mag het verschil iets groter zijn. Niet meer dan 4 graden. Bij stadsverwarming kan er het beste een regelunit met kleppen bij de pompunit worden geplaatst. Deze wordt dan bestuurd door een gewone kamerthermostaat.

Om stroom te besparen kan je op de pompunit een energie schakelaar laten monteren. Deze schakelt de pomp uit als deze niet nodig is. Dat gebeurt natuurlijk ook overdag.