pluisjebaby
door pluisjebaby Sep 8, 2015 om 09:22
Huishouden & energie

Vocht in Huis

Goedendag,

Ik heb een woningruil van Rotterdam naar Alkmaar gedaan en indertijd dat ik hier kwam om bv. maten op te meten, vond ik het al erg klammig in huis, heb dat nagevraagd en lag dus aan de droger die veelvuldig aanstond, verder daar niet zo aandacht meer aan besteed, Deze mensen woonde hier met zijn vieren en in alle kamers stonden verhuisdozen opgestapeld en ook stond alles voor ramen, dus heb ik nooit iets kunnen zien en kon er ook niet bij. Ik ben hier samen met mijn zoon per 1 juli 2015 komen wonen en toen alle meubelen stonden en ik ging schoonmaken zat alles onder de schimmel (behang in slaapkamer-kon ik er zo vanaf trekken, deurposten, raamkozijnen, keukenvoegen, douchevoegen, wcvoegen enz enz) heb toen gelijk aan de bel gehangen bij de woningbouw en die zei dat ik alles maar open moest zetten, daar ben ik inmiddels al vanaf 1 juli mee bezig en heb ook hygrometer in huis en die meette vanaf dag 1 85% vocht in huis, heb toen via een vriend een proffesionele luchtontvochtiger te leen gekregen van het bedrijf waar hij werkt, die staat nu ruim 3 weken aan en de luchtvochtigheid is nu 69%( nog te hoog). Ben gisteren naar woningbouw geweest , dit aangekaart en ze zeggen gewoon zet de kachel maar aan en de ramen open dan verdwijnt het vanzelf!!
Ik zelf merk dat ik het benauwd heb en loop te hoesten/kuchen, mijn zoon is aan het niezen en hoest ook.
Ik heb het gevoel dat het de woningbouw zelf weinig kan schelen en mij in de kou laat staan, maar wat kan ik doen om de druk bij hun op te schroeven (huur inhouden?), ik ga vandaag bij de GGD langs om te kijken wat hun voor mij kunnen betekenen. Ikzelf heb geen geld om er een onderzoek uit te laten voeren door een proffessioneel bedrijf die het vochtprobleem aan zou kunnen pakken, ben alleenstaande moeder met een parttime baan.
Dank jullie wel voor het lezen en alle tips zijn welkom.

16425 76 Rapporteer

ro
door ron530 - Sep 8, 2015 om 10:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vocht uit een woning verdrijven is een langdurige kwestie waarbij de wbv in beginsel een adviserende rol heeft. U heeft zelf een luchtontvochtiger te leen gekregen die na 3 weken de luchtvochtigheid met 16% deed dalen van 85% tot 69% daarmee zit u nog 9% te hoog want voor een woning is tot 60% gangbaar. De laatste 9% kunt u uit de woning krijgen door te gaan verwarmen en uiteraard te ventileren. Een nadeel is ook dat u middels woningruil de woning heeft geaccepteerd in de staat zoals de vorige bewoner de woning achter liet. Eenzijdig de huur inhouden of verlagen om de wbv tot actie te dwingen is geen optie want de huurcommissie dient eerst u klacht gegrond te verklaren tegen die tijd dat dat gebeurd bent u maanden verder en zal de luchtvochtigheid al op een normaal niveau zijn.

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2015 om 11:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, zeker niet op eigen houtje huur gaan inhouden/verminderen. Dan staat u bijna ook buiten, lees van de regen in de drup. 't Is een dure tip van de WBV, maar zeker eerst het proberen waard. Jammer dat u destijds op het verkeerde been bent gezet met "de droger word veelvuldig gebruikt". Die apparaten hebben afvoeren!! Dus inderdaad, eerste gang is naar de huurcommissie, misschien kunnen zij iets voor u betekenen. Succes.

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2015 om 11:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Toevoeging: leest u hier hoe in contact te komen met de Huurcommissie.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 9, 2015 om 12:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
wat heeft de huurcommissie te maken met een iets (9%) te vochtige woning ?
De huisbaas kan dit niet verhelpen, er is geen achterstallig onderhoud.
Het is nogal vreemd dat TS deze vraag nu al stelt.
Ze is nog niet eens bij de GGD geweest voor advies.
Schimmel is een kwalijke zaak, en kan gezondheidsproblemen opleveren.

jantom
door jantom - Sep 9, 2015 om 13:06
377 Antwoorden / 0 Vragen

vochtige woning... ik denk dan niet alleen aan een tekort aan ventilatie (dat zal het in deze niet zijn) maar vooral aan een mogelijk bouwkundig probleem (fundering en/of dak en alles er tussenin).
Probeer eens een gesprek aan te gaan met Bouw- en woningtoezicht van de gemeente Alkmaar... die zijn ook voor dit soort zaken.

Wimmi20 geeft terecht aan dat schimmel slecht is voor de gezondheid.

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 13:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@jantom, als de woning een structureel vocht probleem zou hebben dan helpt een professionele luchtontvochtiger ook niet. De luchtvochtigheid is nu 69% wel iets te hoog maar gezien het grillige verloop van de zomer met een hoge luchtvochtigheidsgraad acceptabel. Daar komt nog bij dat we aan het begin van het stookseizoen staan dus die laatste 9% is er met stoken zo weer uit. Wat betreft schimmel wil ik toch wel aannemen dat vraagsteller die met de in de winkel verkrijgbare middelen heeft verwijderd. Ik zie verder niet in wat de wbv nog meer zou kunnen doen om een probleem die zo goed als opgelost is aan te pakken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2015 om 13:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 9 sep 2015, 12:51]Tenormin,
wat heeft de huurcommissie te maken met een iets (9%) te vochtige woning ?
De huisbaas kan dit niet verhelpen, er is geen achterstallig onderhoud.
Het is nogal vreemd dat TS deze vraag nu al stelt.
Ze is nog niet eens bij de GGD geweest voor advies.
Schimmel is een kwalijke zaak, en kan gezondheidsproblemen opleveren.

De huurcommissie is wel degelijk een goed adres om een klacht neer te leggen als de verhuurder nalatig lijkt te blijken in het oplossen van een vochtprobleem.

Maar: pluisjebaby@ heeft u bij uw verhuurder gemeld dat 'alles' onder de schimmel bleek te zitten en de woning dus niet was achtergelaten / overgedragen in een staat zoals die verwacht had mogen worden? De verhuurder is in dat geval ook nog aansprakelijk te stellen voor gemaakte kosten m.a.w. die kosten zijn dan verhaalbaar. Ook dat is een aspect van belang voor de huurcie.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 9, 2015 om 13:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Heer Altena,
het volgende is het geval : de aanwezige schimmel is veroorzaakt door een te hoog vochtgehalte in de woning.
Het blijkt dat het vochtgehalte in de woning momenteel gereduceerd is, en nog wel verder zal zakken door stoken, en het gebruik van de bouw ontvochter.
Als de woning minder vochtig is kan de schimmel worden bestreden met bepaalde middelen.
Doordat de woning droger is zal de schimmel waarschijnlijk niet terugkeren.
Mocht dit alles niet baten, dan pas kun je naar De Huurcommissie gaan.
En bij deze commissie kan je alleen maar verzoeken om de huur te reduceren.
Meer kan deze commissie niet voor je doen.

jantom
door jantom - Sep 9, 2015 om 14:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530

laten we hopen dat het overmatige vocht wegtrekt en niet meer terug komt.
Pas dan lijkt het erop dat het geen bouwkundig probleem is.

WBV is wat anders dan ik bedoel (Bouw- en woningtoezicht).

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 14:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@gerrit, er is sprake van woningruil daarbij neemt men de woning over van een andere huurder in de staat zoals deze verkeert. Ik zie niet in wat de wbv nog zou kunnen doen aan die laatste 9% te hoge luchtvochtigheid want die trekt vanzelf weg. Hypothetisch gezien kan die te hoge luchtvochtigheid ook aan vraagsteller zelf te wijten zijn want behanglijm en verven zijn enkel nog verkrijgbaar op waterbasis, dat water heeft ook tijd nodig om te verdampen en verhoogt daarmee de luchtvochtigheid in de woning. In mijn optiek is het net zoals de wbv concludeert een vocht probleem die zichzelf met goed ventileren en de woning verwarmen oplost.

ha
door hans.jannink - Sep 9, 2015 om 14:07
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste is het binnenklimaat afhankelijk van een aantal parameters: temperatuur, relatieve vochtigheid (RV). Ten tweede van de mate van ventilatie. Indien u goed ventileert, zal het percentage vocht een afgeleide zijn van de buitenlucht. De afgelopen periode is de luchtvochtigheid sowieso hoog geweest. Normaliter is een RV percentage tussen de 30 en 70 percent normaal. Voor de groei van schimmels, virussen, bacteriën en huismijt is minimaal bij een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 percent. Wanneer u voldoende ventileert, dus voldoende verse lucht van buiten aanvoert en de 'vervuilde' lucht van binnen naar buiten afvoert, speelt de mate van luchtvochtigheid nagenoeg geen rol. Hoe kom je er achter of er voldoende geventileerd wordt? Dat kun je het beste doen door de CO2 (koolstofdioxide) te meten. CO2 is een gas dat je zelf als afvalstof uitademt. CO2 is dus op zichzelf geen probleem, maar de andere afvalstoffen lopen ongeveer synchroon met de hoeveelheid CO2 en dus kan dat als een maat voor de ventilatie gehanteerd worden. Wanneer we ervan uitgaan dat de CO2 waarde (buitenlucht 390-400 ppm) onder de 600 ppm ligt, dan is de ventilatie wel in orde en zal de oorzaak ergens anders gezocht moeten worden. Wanneer bijvoorbeeld de muren vocht opzuigen uit de grond (zoals bijvoorbeeld in Oud-Zuid Amsterdam voorkomt) dan kon dat wel eens de oorzaak zijn. Kortom, ik zou eerst beginnen met uit te zoeken of de ventilatie voldoende is. Zo niet is het waarschijnlijk een bouwkundig probleem.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 9, 2015 om 14:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Heer Jannink,
ik merk dat u hiervoor geleerd hebt, dat is mooi.
Ik heb nergens voor geleerd, maarrr ik constateer dat alleen met een bouw ontvochter de vochtigheidsgraad in korte tijd met 16 % is afgenomen.
Zoals hier al eerder verteld is : het was een vochtige zomer.
Dus die 16 % is al een redelijk resultaat.
Nog een paar procentjes door het stoken en ventileren, en alles is weer okido.
Overigens : het kan wel een half jaar duren, of meer, voordat de muren het teveel aan vocht hebben afgestaan.
De hamvraag is nog steeds : hoe kon het zo vochtig zijn in die woning ?
Daar moeten de vorige bewoners toch ook veel last van hebben gehad.
Vraagstelster verklaart zelf dat ze al had gemerkt dat de woning erg vochtig was.
Maar ze geloofde het verhaal van een wasdroger.
Bovendien verklaart vraagstelster dat er OVERAL schimmel zat.
En dat heb je niet gezien ?

pluisjebaby
door pluisjebaby - Sep 9, 2015 om 15:09
31 Antwoorden / 18 Vragen

Wimmi20,

Ik woonde destijds in Rotterdam en moest snel heen en weer om de maten op te meten in deze woning, overal in het huis was het een bende( stonden dozen door het hele huis opgestapeld, gang was volgestouwd met spullen, slaapkamerkast stond voor de helft voor balkondeur, gordijnen waren meer dicht dan open, dus heb ik nooit kunnen zien waar deze schimmel zat, het zat achteraf gezien aan deurposten in slaapkamer, balkondeur in slaapkamer, aan de kachel in slaapkamers (ook bij mijn zoon). De mensen zeiden wel dat ze het altijd koud hadden en volop de kachel aanhadden op 25 graden, daar zette ik al mijn ?? bij. Nu begrijp ik dat je een vochtig huis natuurlijk nooit warm krijg als je niet voldoende lucht. Ze hebben hier 9 jaar gewoont en nog nooit een bovenraampje open gehad. Ik woon hier nu vanaf 1 juli en heb altijd een bovenraam open en luchtroosters, ook straks bij de kou. Ik wil volgende week de hoek en muur van mijn slaapkamer isoleren met isolatieplaten 4cm dik ( hoekwoning) en dan behangen.Nu staat ontvochtiger ruim 3 weken te draaien en er blijf water uitkomen, niet meer zoveel als eerst maar toch, hoop dat het kan en dat het behang niet naar beneden komt of moet ik hier nog mee wachten??
Ik merk wel dat als ik ontvochtiger uitzet aan het eind vd middag dat hij smorgens toch weer is opgelopen, duurt dit ook nog lang en wat kan ik hier aan doen?

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 15:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@pluisjebaby, is de woning voorzien van een centrale verwarming of wordt de woning verwarmt middels kachels?.

Em
door Emmap - Sep 9, 2015 om 15:26
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik lees even mee met de vraag en de reacties en reageer even op uw bericht van 15.09 over uw voornemen (zelf?) te isoleren en te behangen.

Als je geld en tijd gaat investeren, is het wel goed om uit te zoeken of het het gewenste effect zal (kunnen) hebben! Heeft u over het effect van isoleren en behangen op het vochtprobleem advies gevraagd, bv. bij minstens een paar verschillende bouwmarkten of doe-het-zelf zaken?
Het lijkt erop dat u binnenshuis tegen de stenen muur aan iets van isolatie wilt aanbrengen, maar raakt u hiermee niet van de regen in de drup, verergert het probleem niet door deze maatregelen? Sluit u het vocht (en de schimmel) daarmee niet op tussen twee lagen...

Misschien geeft wat aanvullende info van uw kant nog wat aanknopingspunten:
Wat is uw (gewenste) kamertemperatuur overdag en 's nachts?
Hoe oud is de woning?
Wat is er aan isolatie (dak, vloer, glas, muur) aanwezig?
Is het beneden en boven even vochtig? (bij mij is het beneden nogal wat procenten vochtiger dan boven, op zolder nog droger ondanks dat ik daar de was aan de lijn droog!)

Veel succes, en neem geen overhaaste maatregelen!
Eerst de oorzaak opsporen, dan de beste aanpak bepalen.

vr
door vrijdenker - Sep 9, 2015 om 15:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat Alkmaar bepaalde wijken zijn waar het erg vochtig in de huizen is.
Je kunt informeren bij je buren.
Gaat het om een nieuwbouw woning met een beton vloer?
Je afvoer onder de vloer kan lek zijn.
Is er verschil op bepaalde tijden van het jaar?
Ik denk zelf dat het met de grond water stand heeft te maken.
Dat kun je meten met een vochtmeter onder je vloer.

Ik het probleem zelf ook gehad en zat op de natste tijd in het jaar op 90%
Dat werd veroorzaakt door de grondwater stand en de regenpijp die door de fundering loopt en
niet goed afsloot op de pvc pijp en het beton van de fundering.
Ik heb dat af gedicht en 25 meter dreinage slang ingegraven sleuf weer dicht gemaakt afgedekt met plastic.
Het vocht % is nu op zijn hoogst 64

pluisjebaby
door pluisjebaby - Sep 9, 2015 om 16:02
31 Antwoorden / 18 Vragen

Ron530, ik heb centrale verwarming en cv ketel, ik had hiervoor stadsverwarming dus moet ik hier ook aan wennen.

EmmaP de isolatieplaten die ik heb zijn vocht en schimmelwerend volgens de bouwmarkt en dat kan dus wel. De slaapkamer voelt in ieder geval droger aan dan dat het was (geen klam bed meer en voelt niet vochtig aan). Tis wel een 60jaren woning en zit boven kelderruimte heb dus niemand onder mij en woont op de 1e etage. De ramen zijn dubbelglas en er ligt nu nog tapijt in slaapkamer maar daar wil ik mits het redelijk droog is met de tijd laminaat of pvc vloer in laten leggen.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 9, 2015 om 16:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Pluis,
het domste wat u kunt doen is die platen op de muren bevestigen.
De muur kan dan het vocht niet meer kwijt.
Het is het effect van een plastic regenpak.
Je lichaam kan het vocht niet kwijt en je kleding wordt nat van het zweet.
In uw geval is grondwater niet de oorzaak.
U hebt geen beneden buren, dus u mist in het stookseizoen de gratis vloerverwarming.
Geef uw woning gewoon de tijd om op natuurlijke wijze op te drogen.
Ik begrijp niet dat u die isolatieplaten hebt gekocht, u bent nog niet eens bij de GGD geweest.
U hebt kennelijk geen verstand van de materie, koopt platen, en gaat dan hier om advies vragen.
U hebt van een kennis een professionele bouwontvochter te leen.
Die kennis heeft dus professioneel met ontvochten te maken, anders heeft hij zo'n ding niet, het is een duur apparaat.
Die kennis van u weet er kennelijk niet veel van, anders stelt u hier de vraag niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2015 om 16:28
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=emmap schreef op woensdag 9 sep 2015, 15:26]Ik lees even mee met de vraag en de reacties en reageer even op uw bericht van 15.09 over uw voornemen (zelf?) te isoleren en te behangen.

Als je geld en tijd gaat investeren, is het wel goed om uit te zoeken of het het gewenste effect zal (kunnen) hebben! Heeft u over het effect van isoleren en behangen op het vochtprobleem advies gevraagd, bv. bij minstens een paar verschillende bouwmarkten of doe-het-zelf zaken?
Het lijkt erop dat u binnenshuis tegen de stenen muur aan iets van isolatie wilt aanbrengen, maar raakt u hiermee niet van de regen in de drup, verergert het probleem niet door deze maatregelen? Sluit u het vocht (en de schimmel) daarmee niet op tussen twee lagen...

Misschien geeft wat aanvullende info van uw kant nog wat aanknopingspunten:
Wat is uw (gewenste) kamertemperatuur overdag en 's nachts?
Hoe oud is de woning?
Wat is er aan isolatie (dak, vloer, glas, muur) aanwezig?
Is het beneden en boven even vochtig? (bij mij is het beneden nogal wat procenten vochtiger dan boven, op zolder nog droger ondanks dat ik daar de was aan de lijn droog!)

Veel succes, en neem geen overhaaste maatregelen!
Eerst de oorzaak opsporen, dan de beste aanpak bepalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2015 om 16:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=emmap schreef op woensdag 9 sep 2015, 15:26]Ik lees even mee met de vraag en de reacties en reageer even op uw bericht van 15.09 over uw voornemen (zelf?) te isoleren en te behangen.

Als je geld en tijd gaat investeren, is het wel goed om uit te zoeken of het het gewenste effect zal (kunnen) hebben! Heeft u over het effect van isoleren en behangen op het vochtprobleem advies gevraagd, bv. bij minstens een paar verschillende bouwmarkten of doe-het-zelf zaken?
Het lijkt erop dat u binnenshuis tegen de stenen muur aan iets van isolatie wilt aanbrengen, maar raakt u hiermee niet van de regen in de drup, verergert het probleem niet door deze maatregelen? Sluit u het vocht (en de schimmel) daarmee niet op tussen twee lagen...

Misschien geeft wat aanvullende info van uw kant nog wat aanknopingspunten:
Wat is uw (gewenste) kamertemperatuur overdag en 's nachts?
Hoe oud is de woning?
Wat is er aan isolatie (dak, vloer, glas, muur) aanwezig?
Is het beneden en boven even vochtig? (bij mij is het beneden nogal wat procenten vochtiger dan boven, op zolder nog droger ondanks dat ik daar de was aan de lijn droog!)

Veel succes, en neem geen overhaaste maatregelen!
Eerst de oorzaak opsporen, dan de beste aanpak bepalen.

Zeer goede tip, eerst de oorzaak weten!

de
door dejeeper - Sep 9, 2015 om 16:32
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

U schrijft dat het overal erg vochtig is huis was. Ik zelf heb een zelfde ervaring gehad in een cv verwarmt huis. Maar helaas hadden de vorige bewoners om kosten te besparen hun woning met een oliekachel verwarmt. Die kachel was een soort olie vergasser. Daarmee werd het in de huiskamer lekker warm maar er kwam ontzettend veel vocht in het huis. Misschien hebben de vorige bewoners ook iets dergelijks gebruikt.

Succes,

Cor

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 16:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zoals wimmi20 al aangeeft, eerst het vocht eruit dan pas bekijken of isoleren überhaupt noodzakelijk is. Wat u nu van plan bent door de boel nog verder te isoleren maakt het vocht probleem enkel maar groter. Daar komt nog bij dat een mens zich prettiger voelt bij een wat hogere luchtvochtigheidsgraad dan bij een te lage luchtvochtigheidsgraad. Een te lage luchtvochtigheid is niet prettig om in te leven. Als ik u was deed ik er voorlopig niets aan want het binnen klimaat hersteld zich uiteindelijk zelf.

ar
door aram - Sep 9, 2015 om 18:27
136 Antwoorden / 1 Vragen

Verkeerd isoleren kan ook vochtproblemen geven .
Zo zorgt HR++ dubbel glas in een houten kozijn ervoor dat je kozijn wegrot .
Vragen steller heeft niet aangegeven om wat voor woning het gaat .
Tussen een flat en een vrijstaande woning zit verschil zo heb je ook oud en nieuw .
Woningen van voor de oorlog en vlak erna moet je anders isoleren dan die erna gebouwd zijn .
Ook de ondergrond waarop de woning staat kan problemen geven .
Het grondwater kan dan moeilijk wegvloeien .

wimmi20
door wimmi20 - Sep 9, 2015 om 18:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Oja,
waar Wimmi ook nog even op wil wijzen : wie zegt dat uw vochtmeter klopt ?
Ik heb er hier 3, en er zit een verschil van 7 % tussen de meters.
Een 'tuincentrum' meter geeft hier 50 % aan, en een 'dure' 57 %.
Ik heb CV, dubbel glas, en de ventilatieroosters staan altijd open.
Behalve als het vriest, dan zakt de luchtvochtigheid in huis dramatisch, en zet ik de lucht bevochtiger aan.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 9, 2015 om 20:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Peterkeller,
waar u aan voorbijgaat : nieuwbouw en gerenoveerde woningen hebben een ventilatie systeem wat niet uitgeschakeld kan wordeen.
Dat is wettelijk zo geregeld (bouwbesluit)
Ook al sluit je ramen en ventilatieroosters, dan zuigt dit systeem buitenlucht aan via kieren in deuren,.
Onder mijn tussendeuren zit een paar cm ruimte, hierlangs wordt de buitenlucht aangezogen.
Daarom is een advies om bij een chemische brand ramen en deuren te sluiten waardeloos voor dit soort woningen.
De buitenlucht wordt toch wel aangezogen.
Dit is alleen te voorkomen door het huis stroomloos te zetten.
Dan is er geen ventilatie.

pe
door peterkeller - Sep 10, 2015 om 08:43
66 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst een klein stukje (gratis!) praktisch denken, waar niet zo vaak bij stilgestaan wordt. Al het buiten 30 graden is, en binnen 25, kun je de deuren en ramen openzetten. Dan kun je wel één vleugje wind per uur ervaren als prettig, maar de binnentemperatuur stijgt alleen maar richting de buitentemperatuur van 30 graden. Dus dan gewoon de ramen en deuren gesloten houden.

Hetzelfde geldt voor de relatieve vochtigheid. Als de relatieve vochtigheid buiten (nóg) hoger is dan binnen, dan is het ook weer niet verstandig de ramen en deuren open te zetten, ofwel zeker niet "ventileren", zoals hier vaak geopperd wordt. Ook ’s nachts niet. De luchtvochtigheid kán dan niet dalen, die stijgt alleen maar.

Als de luchtvochtigheid buiten lager is, dus droger, kun je daarvan profiteren door dan wél flink de ramen en deuren open te zetten. Vaak is dat bij flink zonnig weer. In een kwartiertje tijd kan de luchtvochtigheid wel met 10-15% dalen. Maar dan dus alléén de lucht. Het huis zelf, de muren, meubels, gordijnen en dergelijk natuurlijk veel minder snel.

Als je dit wat vaker in de gaten houdt, kun je mogelijk structureel de vochtigheid wat verminderen.
Dus goed ventileren, maar wél op de juiste momenten, rekening houdend met de buitenvochtigheid.

Klik hier voor een aardige site over de actuele luchtvochtigheid weerplaza.nl/actueel/relatieve-vochtigheid

Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken. Maar ik heb al jaren een airco met buitenunit. Met warm weer natuurlijk uiterst comfortabel en een perfecte temperatuur. Je hoeft de temperatuur slecht één of anderhalve graad lager te zetten dan de buitentemperatuur en je loopt binnen werkelijk op vleugeltjes zo heerlijk. Omdat ook direct vocht wordt afgevoerd, voel je je gelijk al aanmerkelijk beter.

Slechts maar een half uurtje aanzetten is al voldoende. Daarbij wordt óók nog eens een half litertje water/vocht/condens via de afvoer afgevoerd. Vocht, wat dus in de lucht in het huis zat. Na verloop van tijd wordt het huis echt droger. Ook heb je een stand “ontvochten”, zonder koeling van de airco.

Vooral in vochtig voor- en najaar soms wel een litertje of twee aftappen.

Daarnaast heb je ook (eenvoudiger) luchtontvochtigers voor “huishoudelijk” gebruik op basis van het zelfde verdampingsprincipe van de airco. Verrijdbaar, en weer een stukje goedkoper. Een geringe investering op langere termijn maakt de luchtkwaliteit binnen veel beter!

kieskeurig.nl/luchtontvochtigers

De weg naar de verhuurder en de huurcommissie is vaak lang, maar misschien het heft in eigen hand nemen, op eigen initiatief en met (relatief) geringe kosten, is misschien het overwegen waard. Dan gebeurt er tenminste snel wat aan uw gevoel van welbehagen.

pluisjebaby
door pluisjebaby - Sep 10, 2015 om 08:51
31 Antwoorden / 18 Vragen

Peterkeller, bedankt voor het meedenken, ik ga kijken op de site of ik een goede ontvochtiger kan vinden!!

Wimmi20,
We hebben hier GEEN mechanisch ventilatiesysteem, ik heb begrepen van de buren dat hij tussen 7 en 9 uur smorgens wat harder aan gaat en sávonds tussen 17 en 19 uur. Er zit een grote pijp op het dak die alles afvoert van mij en de buren, dus je moet hier volgens opzichter echt de ventilatieroosters en bovenraampjes opzetten.

Ik vind het nu ook moeilijk ivm isoleren wat ik het beste kan doen, het gaat om de slaapkamer aan de achterkant die zich op een hoek bevind en vrijwel GEEN zonlicht krijgt, er staat een hele grote boom voor, dus wat adviseren jullie mij wel of nog niet isoleren??

wimmi20
door wimmi20 - Sep 10, 2015 om 13:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=pluisjebaby schreef op donderdag 10 sep 2015, 08:51]Peterkeller, bedankt voor het meedenken, ik ga kijken op de site of ik een goede ontvochtiger kan vinden!!

Ik vind het nu ook moeilijk ivm isoleren wat ik het beste kan doen, het gaat om de slaapkamer aan de achterkant die zich op een hoek bevind en vrijwel GEEN zonlicht krijgt, er staat een hele grote boom voor, dus wat adviseren jullie mij wel of nog niet isoleren??

wimmi20
door wimmi20 - Sep 10, 2015 om 13:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jemigdepemig Pluis,
u neemt gewoon de boel in de maling !
Van alle kanten wordt u geadviseert om niet te isoleren.
En u vraagt gewoon opnieuw of het verstandig is om te isoleren.
Het heeft totaal geen zin om u advies te geven.
Ondertussen bent u bij de GGD geweest.
U rept met geen woord over het resultaat.
Ik stop met reageren, het heeft geen enkele zin bij u.
++++++++++++++++++++++++++++++++++========

=pluisjebaby schreef op donderdag 10 sep 2015, 08:51: Peterkeller, bedankt voor het meedenken, ik ga kijken op de site of ik een goede ontvochtiger kan vinden!!

Wimmi20,
We hebben hier GEEN mechanisch ventilatiesysteem, ik heb begrepen van de buren dat hij tussen 7 en 9 uur smorgens wat harder aan gaat en sávonds tussen 17 en 19 uur. Er zit een grote pijp op het dak die alles afvoert van mij en de buren, dus je moet hier volgens opzichter echt de ventilatieroosters en bovenraampjes opzetten.

Ik vind het nu ook moeilijk ivm isoleren wat ik het beste kan doen, het gaat om de slaapkamer aan de achterkant die zich op een hoek bevind en vrijwel GEEN zonlicht krijgt, er staat een hele grote boom voor, dus wat adviseren jullie mij wel of nog niet isoleren??

aurora1
door aurora1 - Sep 10, 2015 om 16:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op het forum van Klusidee en/of vraag daar ook advies: klik hier.

ar
door aram - Sep 10, 2015 om 17:23
136 Antwoorden / 1 Vragen

Voor lekkage moet je bij de verhuurder zijn .
Die kan ook bij de buren controleren .
Voor de isolatie ook . Ergens in het contract staat dat je niet zomaar zonder toestemming veranderingen mag aanbrengen aan het huurhuis .
Een kruipruimte onder het huis moet kunnen ventileren ,als de roosters bij de buitenmuur dichtgestopt zijn heb je een probleem .
Een raam kun je openzetten , licht eraan welke kant de wind komt .
In huis kun je overdruk krijgen , maar heb je onderdruk trekt het grondwater via je kruipruimte je woning binnen .
Hier aan de overkant staan de huizen 20 cm lager . Bij hevige regenval hebben ze een probleem . Tot slot misschien staat er wel een paard bij de buren in de woonkamer . Heb je een akker en het grondwater staat te hoog verzuipen je planten . Bij een te lage stand verdrogen ze .
Grote bomen verbruiken veel water . Als ze gekapt worden duurt het nog jaren voordat de boel herstelt is . Bij kap komt het grondwater onder je huis hoger te staan . Vraag mij af waarom niet eerst informeren bij de buren , Je het een mooie troef in handen om goede contacten te leggen met je nieuwe buren .
Wat koffie en koeken kan je de kop niet kosten .

ar
door aram - Sep 10, 2015 om 17:30
136 Antwoorden / 1 Vragen

Bij oude huizen kom je nog een 1 steens buitenmuur tegen .
Ga je die isoleren doe je het aan de buitenkant niet binnen .
Bij een 1 steens buitenmuur rolt je behang eraf bij hevige regenval .
Als er op de buitenmuur gepinkeld word heb je aan de binnenkant een gele vlek in je behang .

van leyden
door van leyden - Sep 10, 2015 om 18:13
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hier in Leiden zijn heel wat appartementen / eensgezinswoningen gesloopt.
Oorzaak was vocht.
Kan je nagaan, ze waren pas halverwege jaren 80 gebouwd. Onbewoonbaar verklaard.

Wat ik wil zeggen>> sommige huizen zijn gewoon verkeerd gebouwd.
Nu hebben ze hun lesje wel geleerd>> huizen op de begane grond nabij grachten enz, zijn gevoelig voor vocht en hebben aandacht nodig.

De nieuwbouw van nu zal wel beter worden.

Over vocht gesproken, hier hangt ook een hygrometer, in de zomer was het hier soms rond de 80 procent.

Verdient aandacht, zou willen adviseren om de automatische afzuiging altijd op stand 2 te zetten,
De woningbouw heeft al vele kunstgrepen toegepast, de kruipruimtes zijn hermetisch afgesloten, de ontluchtingsgaten in de buitenmuren zijn verdubbeld en dan nog.
Een vochtig huis blijft altijd gevoelig, inherent aan de bouwwijze.

Ventileren, ventileren, ventileren, doe niet anders, maar het is nu 55 procent. Perfect.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 10, 2015 om 18:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Aram,
de vraag is niet gesteld door Andre van Duin.
+++++++++++++++++++==================

=aram schreef op donderdag 10 sep 2015, 17:23: V
Tot slot misschien staat er wel een paard bij de buren in de woonkamer . .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2015 om 18:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 10 sep 2015, 13:31]Jemigdepemig Pluis,
u neemt gewoon de boel in de maling !
Van alle kanten wordt u geadviseert om niet te isoleren.
En u vraagt gewoon opnieuw of het verstandig is om te isoleren.
Het heeft totaal geen zin om u advies te geven.
Ondertussen bent u bij de GGD geweest.
U rept met geen woord over het resultaat.
Ik stop met reageren, het heeft geen enkele zin bij u.
++++++++++++++++++++++++++++++++++========

[quote=pluisjebaby schreef op donderdag 10 sep 2015, 08:51]Peterkeller, bedankt voor het meedenken, ik ga kijken op de site of ik een goede ontvochtiger kan vinden!!

Wimmi20,
We hebben hier GEEN mechanisch ventilatiesysteem, ik heb begrepen van de buren dat hij tussen 7 en 9 uur smorgens wat harder aan gaat en sávonds tussen 17 en 19 uur. Er zit een grote pijp op het dak die alles afvoert van mij en de buren, dus je moet hier volgens opzichter echt de ventilatieroosters en bovenraampjes opzetten.

Ik vind het nu ook moeilijk ivm isoleren wat ik het beste kan doen, het gaat om de slaapkamer aan de achterkant die zich op een hoek bevind en vrijwel GEEN zonlicht krijgt, er staat een hele grote boom voor, dus wat adviseren jullie mij wel of nog niet isoleren??

Helemaal mee eens. !

ar
door aram - Sep 11, 2015 om 07:34
136 Antwoorden / 1 Vragen

Jaren geleden was er bij mij in de buurt ook 1 met vochtproblemen .
Die huisbaas had een ploeg op onderzoek uitgestuurd .
Konden niks vinden en zijn zo bij de buren beland .
Bij de buren stond een paard in de woonkamer , die hadden ze voor het gemak
omgebouwd tot stal . Andre van Duin is daarna met dat liedje gekomen .
Zal wel toeval zijn . Altijd gedacht dat het een inspiratie bron is geweest

door 1953 - Sep 11, 2015 om 10:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als het aan droger lag, dan een goede ventilatie aanbrengen.

Uw avatarafbeelding is auteursrechtelijk beschermd door Disney!

pe
door peterkeller - Sep 12, 2015 om 13:21
66 Antwoorden / 0 Vragen

Afgelopen woensdag had ik al een reactie gegeven.

Zoals ik al meldde, maak ik geregeld gebruik van de (hete lucht) verwarmingsunit van de airco. Vooropgesteld is het apparaat primair een airco, en secundair een verwarming, dus wellicht niet een tot in perfectie ontwikkelde verwarming, Inmiddels is het apparaat ook al weer 10 jaar oud, en dus niet met de techniek van 2015.

De hete luchtverwarming in de woonkamer bevalt mij prima als het ’s morgens nog even wat fris is. Je hoeft dan niet al het water in alle radiatoren eerst op te warmen, voordat je pak weg 10 minuten later de eerste warmte voelt.

Ik ben toch eens op internet gaan kijken naar heteluchtverwarming. Toen kwam ik uit op de laser petroleumkachels. NOOIT van gehoord! Maar de internetwinkels staan er wél bol van.

Je komt gelijk bij qlima.nl die al 30 jaar toonaangevend is. De site spreekt verder boekdelen, voor elke vraag of probleem is een oplossing te vinden.

Bij support & info vindt u alle folders met prachtige kolommen, met specificaties en prijzen!

De heteluchtverwarming verwarmt dus in 5 minuten één tot 1.5 graad op, zeker voldoende voor een aangename temperatuur, en zeker ook de gevoelswaarde. De temperatuur daalt overigens ten opzichte van de avond ervoor ook maar 1 tot 1.5 graden, die dus weer opgestookt moet worden. Ondertussen heeft de combiketel dus al een halve tot een hele kuub gas (weg) gepompt, nog voordat je dus de warmte voelt.

Het verbruik blijft onder één kWh op de ochtend. Prijs van een kuub gas is rond € 0.65, en van één kWh € rond € 0.22. Gas is dus globaal driemaal duurder!

Groot voordeel is ook, dat alleen de ruimte die verwarmd moet worden, opgewarmd wordt. Dus niet de rest van het huis. Daar zou de cv verder moeten zijn werk moeten doen, maar ook daarmee is dus te besparen op de stookkosten, en het milieu! En er volgt dus ook gelijk een “deken van warmte” in de lucht, die in mijn optiek (en ervaring) ook nog eens langer blijft “hangen”.

Vandaag heb ik een kijkje genomen bij een pittenkoning en de werking gezien. Het ziet er veelbelovend uit.

Dit hele “epistel” geldt dus ook voor de ontvochtigers, wat uiteindelijk de oorspronkelijke vraag was!

Appel eitje, denk ik zo ……….

Waarvan akte!

wimmi20
door wimmi20 - Sep 12, 2015 om 14:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Peterkeller,
wat een bizar advies !
U adviseert een oliekachel bij een vochtprobleem.
Een oliekachel verergert nou juist het probleem.
1 liter verbrande petroleum geeft bijna 1 liter vocht af.
Bovendien kost de brandstof voor de door u genoemde kachel bijna 3 euro per liter.
In de hoogste stand verbruikt de door u genoemde oliekachel per uur bijna 1 euro brandstof !
U noemt zo'n oliekachel hetelucht verwarming.
Hetelucht verwarming is heel iets anders.

pe
door peterkeller - Sep 13, 2015 om 12:59
66 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een bizar antwoord, Wimmie20.

Het heeft er alle schijn van, dat u mijn reactie niet helemaal goed gelezen heeft, of althans dan niet goed begrepen. Waarschijnlijk heeft u zich ook (nog niet) helemaal verdiept in de mogelijkheden en de zuinigheid van de laser petroleumkachels.

Het noemen was een suggestie, voortbordurend op de vraag over de vochtproblemen. Het merk, de website en de folders bieden daarnaast ook vele mogelijkheden voor een oplossing van de vochtproblemen. Vandaar mijn reactie. Maar dat heeft u waarschijnlijk ook niet begrepen uit mijn teksten.

En hoe komt u er nou bij, dat ik een oliekachel adviseer bij vochtproblemen. LEZEN!

Uw opgegeven verbruik “in de hoogste stand” slaat natuurlijk nergens op. Het zijn ondersteunende verwarmingen, mét ook nog eens een spaarstand, die natuurlijk never op de hoogste stand staan. Dan wordt namelijk rond 1.200 graden de kamer ingejaagd! Ze zijn duidelijk toegespitst op “low budget” verbruikskosten, als u de folders en bijvoorbeeld Kieskeurig had gelezen. Op Kieskeurig staan namelijk enthousiaste reviews!

De laser petroleumkachel is ook zeer geschikt, als bijvoorbeeld alleen de woonkamer of zolderkamer verwarmd moet worden. Natuurlijk afhankelijk van ieders wens.

Misschien is het goed, om eens in de spiegel te kijken. U reageert vaker, u denkt altijd goed mee om te helpen, maar uw antwoorden zouden misschien eens wat genuanceerder en/of vriendelijker kunnen zijn. We reageren hier om anderen te helpen, en niet om anderen af te zeiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2015 om 13:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Beste Peterkeller @: Begrijpt u de essentie van deze site wel? Uw reacties met luchtverwarmingsinstallaties hebben m. I. niets met de oorspronkelijke vraag te maken.

Apart daarvan, ik heb in te woningen met een dergelijk systeem gewoond en zal het iedereen afraden.

Luchtverwarmingsinstallaties zij het elektrisch respect gas. De vraag betreft een bestaande woning met een bestaande verwarmingsinstallatie.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 13, 2015 om 14:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Peterkeller,
U verheerlijkt uitgebreid een petroleum kachel.
En als je een oliekachel verheerlijkt dan zie ik dat als een advies.
Nou gaat het toevallig over een vochtprobleem in een woning.
En nog toevalliger : een liter petroleum wordt na verbranding omgezet in bijna 1 liter vocht.
Als ik dat een bizar advies noem, dan vermoed ik dat anderen daar ook zo over denken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2015 om 16:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

peterkeller@ herhaald, begrijpt u de essentie van deze site wel? wimmie20@ had geen vraag gesteld maar pluisjebaby@.! (En die reageert niet meer)

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 16:45
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Een goeie hygrometer is belangrijk.

Heb er zelf toevallig drie (twee digitaal en 1 anoloog.
Ze geven allemaal een andere waarde aan, maar je kan ze ijken (kalibreren) met een weerstation bij je in de buurt. Dan nog zal je verschillende waardes hebben bij verschillende luchtvochtigheden.

Dan is dat weer handig van een anologe hygrometer, die kan je instellen op de juiste waarde.
Een andere methode is om de hygrometer in een natte doek te wikkelen, de luchtvochtigheid zou dan rond de 100 procent moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 16:58
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Dit huis is ook zeer gevoelig voor vocht, ventileer me suf, maar met dit regenachtige weer is het nu al weer 70 procent luchtvochtigheid.
Ja, iemand gaat vast typen dat als het buiten vochtig is en je ventileert veel, dan wordt het binnen ook vochtiger
Maar het enige wat open staat zijn de ventilatie openingen.
De afzuiger staat op stand drie, dag en nacht.

Sommige huizen blijven een zorgenkindje, vorige huis was dat helemaal niet zo, daar stond ik regelmatig te knetteren> statische electriciteit door droge lucht.

Wat ik eigenlijk wil zeggen>> een vochtig huis kan door fout gedrag van een bewoner bestaan, maar dat hoeft helemaal niet
Meestal ligt het toch aan de woning zelf.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 15, 2015 om 17:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

van leyden,
het is mij een raadsel waarom u uw afzuiging altijd op stand 3 hebt staan.
Bij mij staat hij altijd op stand 1 (afzetten is niet mogelijk)
En bij mij is de vochtigheidsgraad ( na 2 dagen regen) 54 %.
Met stand 3 vraag je gewoon om een hoge vochtigheidsgraad in huis.

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 17:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 15 sep 2015, 17:08]van leyden,
het is mij een raadsel waarom u uw afzuiging altijd op stand 3 hebt staan.
Bij mij staat hij altijd op stand 1 (afzetten is niet mogelijk)
En bij mij is de vochtigheidsgraad ( na 2 dagen regen) 54 %.
Met stand 3 vraag je gewoon om een hoge vochtigheidsgraad in huis.

Het kip en het ei verhaal zeker?
Ik zet de afzuiging hoog(er) omdat het meer dan 70 procent vochtig was.
Omdat je afzuiging hoog staat wordt het vochtiger.

Zo lust ik er nog wel eentje, de afzuiger staat hoog omdat....

S zomers en met droog weer is het hier ongeveer 50 a 60 procent, dat is wel ok. Dan staat de afzuiger altijd op stand 1.

Waar staat dat de afzuiging ALTIJD op standje drie staat? Nergens, dat maak jij ervan.
Alleen met weer zoals nu.

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 17:29
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Snap jouw redenatie sowieso amper.

Je doet net alsof jouw huis de norm is, de maatstaf.
Slaat natuurlijk als een tang op een varken om twee (verschillende) huizen te willen vergelijken.

Heb toch al uitgelegd dat dit huis gevoelig is voor vocht.
Ben gekke henkie niet, als ik niet (extra) ventileer wordt het hier 80 a 90 procent luchtvochtigheid.
Hoe ik dat weet?
Meten is weten.

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 17:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

54 procent luchtvochtigheid? Poe hee, Zo nauwkeurig?
Hoe weet je dat? Als het niet geijkt is of gekalibreerd zegt het niets.

Er zit zomaar 20 procent verschil tussen twee hygrometers, eigen ervaring.

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 17:53
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Toen ik dit huis voor het eerst ging bezichtigen, zaten de roestplekken op de radiatoren in de woonkamer, was de doucheruimte een grote schimmelbende, stonken de keukenkastjes de tent uit.
Werd allemaal opgeknapt zeiden ze, de vorige bewoner had niet genoeg geventileerd. (de doucheruimte werd opnieuw gesausd, thats it)

Toen geloofde ik dat nog.

pe
door peterkeller - Sep 15, 2015 om 18:54
66 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerritaltena

Uw reactie noopt mij toch wat uitgebreider te reageren dan gebruikelijk. Jarenlange, duidelijke ongenuanceerde terreur van Wimmie20.

Ik begrijp de essentie van deze site overigens helemaal. En ook dat @pluisjebaby de vraag had gesteld, en waarop ik een voor haar aardig antwoord heb gegeven. Ze kan er misschien wat mee, maar vooral, ze gaat verder kijken met de informatie die ik heb aangeleverd. Daarom hoeft @pluisjebaby ook niet meer te reageren.

Maar als @wimmie20 mijn toch wel redelijk duidelijke verhaal met aperte onzin totaal uit het verband rukt, en daarmee óók de lezers totaal op het verkeerde been poogt te zetten, moet ik toch wel ingrijpen.

Voorop moet ik aangeven, dat @Wimmie20 zeer vaak bijzonder goede adviezen geeft, op velerlei gebieden, waar de lezer zéker wat aan heeft. Maar soms heeft hij de klok horen luiden, maar weet dan vervolgens niet hoe laat het is, zoals Johan Cruijff dat eerder eens zo mooi verwoord heeft!

En om dan vervolgens toch steeds maar weer ruimhartig op de eigen borst slaan, omdat hij de enige is, die wat weet, moet hij zelf maar weten. Maar anderen in dat verband afzeiken, verafschuwt alle normen, waarden en fatsoen.

Maar als Wimmie20 mij dan ook nog ongenuanceerd beschuldigd van een “bizar advies”, terwijl hij helemaal niet goed leest, én niet goed begrijpt, wat ik heb geschreven. “Als ik dat een bizar advies noem, dan vermoed ik dat anderen daar ook zo over denken”.

Dat is toch geen reactie van een “weldenkend mens”, met zo’n hoge dunk van zichzelf. En dan ook nog eens feitelijke onzin vermelden over het onderwerp, wat er ook nog eens totaal niets mee te maken heeft. Ik moet dan toch wel twijfelen aan verstandelijke vermogens.

Want hoe kom je in dit geval überhaupt op het idee (én het hier te vermelden), om deze Low Budget oliekachel een uur op volle toeren te laten draaien, met 1200 graden wel te verstaan. Want dat is volgens de specificaties de capaciteit van de oliekachel.

@Wimmie20 is in het verleden al vele malen teruggefloten, om eens wat genuanceerder te reageren, en vooral anderen niet af te zeiken. Maar de hoge dunk bleef botvieren.

En @Wimmie blijft maar doorgaan met onzin. Ik heb toch al eerder geadviseerd om de ramen NIET open te zetten, als het buiten hartstikke vochtig en nat is. Het wordt binnen dan nog vochtiger. Ook anderen blijken dus niet te kunnen lezen!.

Deze reactie heeft niets met de essentie van deze site te maken, maar wel op de wijze, waarop @Wimmie20 al jaren lang toch wel erg vaak (meer dan gemiddeld!) tekeer gaat.

En mijn enthousiasme over de oliekachel bij dit onderwerp in het kader van ontvochtingsapparaten lijkt me niet verkeerd voor de lezers. Wie belangstelling had, kan er misschien zijn voordeel mee doen. En dat is toch de essentie van deze site!?

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 19:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Peterkeller.

Je hebt gelijk als je zegt dat je niet alle deuren open moet zetten als het regent. Dat wist ik wel.
Dat zal ik dus nooit doen.

Maar ik verzeker je, bij mijn staan alleen de ventilatiesleuven open, die kan en mag je niet afsluiten,(strenge vorst misschien uitgezonderd)

Toch is de luchtvochtigheid hoog tot zeer hoog, met name bij regenachtig weer.
In mijn vorige huis had ik een luchtbevochtiger staan, omdat de hygrometer regelmatig waardes onder de 30 procent aangaf.

Het is gewoon een feit, een huis wat niet helemaal goed gebouwd is in combinatie met een gracht voor je deur, geeft een hogere luchtvochtigheid, het zal altijd veel aandacht nodig hebben met ventileren
Niet voor niets dat er verschillende appartementen en eensgezinswoningen hier zijn gesloopt>> het was onleefbaar door de hoge luchtvochtigheid.

van leyden
door van leyden - Sep 15, 2015 om 20:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Maar weet je wat het is met een hoge luchtvochtigheid?
Het is nooit behaaglijk in huis, zelfs met 22 graden Celcius voelt het nog kil aan.
Ook het bezoek beaamt dat, je moet dus meer stoken als normaal.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 15, 2015 om 20:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Peterkeller,

Natuurlijk bent u het niet eens met wat Gerritaltena over u schrijft.
Want dat is negatief voor u.
Onmiddelijk geeft u Wimmi daar de schuld van.

Maarrr : Wimmi gaat nog even door met zijn jarenlange ongenuanceerde terreur.
Zoals u mijn bijdragen noemt.
Wimmi begrijpt dat het schrijven van uw enorme lappen tekst voor u een grote therapeutische waarde heeft, dus schroom niet een lang antwoord te geven.

Vreemd is uw ontkenning dat u een oliekachel bij een vochtprobleem noemt als zaligmakend.
Ik heb veel van uw overbodige tekst uitgegumd, maar wat ik hieronder liet staan is uw enthousiasme over de oliekachel.
Die nou juist het huis vochtiger maakt.
En u blijft maar beweren dat u de oliekachel niet adviseert.
Ik zou zeggen : gooi er nog eens een lap tekst tegenaan. !
++++++++++++++++++++++++++++++++=====

=peterkeller schreef op dinsdag 15 sep 2015, 18:54: @Gerritaltena

Uw reactie noopt mij toch wat uitgebreider te reageren dan gebruikelijk. Jarenlange, duidelijke ongenuanceerde terreur van Wimmie20.

En mijn enthousiasme over de oliekachel bij dit onderwerp in het kader van ontvochtingsapparaten lijkt me niet verkeerd voor de lezers. Wie belangstelling had, kan er misschien zijn voordeel mee doen. En dat is toch de essentie van deze site!?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2015 om 09:46
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Beste keller@ zoals ik al eerder aangaf begrijpt u de essentie van deze site niet en het wordt alleen maar erger nu u ook nog op een uiterst vervelende wijze ageert tegen reacties die u niet bevallen.

Ik herhaal dat pluisjebaby@ een vochtprbleem meldde en vraagt om advies. Er wordt geadvisseerd:
- het kan aan de woning liggen (schakel de eigenaar in)
- het kan aan de vorige bewoners liggen en voor dat u gaat schilderen, regel een snel droogapparaat en/of ventileer. Een oliekachel is niet iets dat je snel neerzet omdat, hoe je het ook bekijkt er minimaal een heel goede afvoer van de rookgassen naar buiten moet zijn!

Er was hier maar één belangstellende voor een advies en dat was pluisjebaby@!!
Vooral uw aanval op wimmie20 vindt ik zodanig schandalig en buiten iedere proportie dat ik reden heb gezien om de redactie van deze site te waarschuwen

pe
door peterkeller - Sep 20, 2015 om 11:26
66 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritalten

Jammer toch van de inhoud van uw reactie. Om te beginnen wil ik overigens zeker niet mijn gelijk halen, en al helemaal niet onwelvoeglijk natrappen. Dat kunnen we vol vertrouwen overlaten aan de reageerder waar het over gaat.

Wat ik al eerder aangaf, vind ik de toonzetting naar mij, én de andere reageerders zeer onwelvoeglijk en ondoordacht, en daarom ongepast op deze site. Gezien de eerdere reacties hierover van de afgelopen jaren, die ik ook al eerder aanhaalde, ben ik daar niet uniek in. Dat lijken mij toch feiten, waar we niet omheen kunnen. We zijn overigens allemaal geheel vrij daar een mening over te hebben.

Het doet mij goed, en waarschijnlijk de andere lezers ook, dat u de redactie gewaarschuwd hebt over mijn, uw inziens, buiten proportionele reacties. Zoals ik al had aangekondigd, had ik de redactie ook al gewaarschuwd over de reacties van Wimmi20. Twee reacties kunnen bij de redactie wellicht meer dan één reactie.

Tot slot vind ik uw reactie jammer, bezien in het licht van uw staat van dienst, zoals vermeld in uw profiel op deze site, en natuurlijk voor eenieder zichtbaar. Jammer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 12:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

dit is geen discussie pannel, m.i. is de vraag afdoende beantwoord en ik zet 'stel mij op de hoogte' uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 12:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

ps: panel

labren
door labren - Sep 24, 2015 om 00:48
862 Antwoorden / 0 Vragen

vochtvreters neerzetten , dat helpt echt en inderdaad de oorzaak opzoeken anders kom je er niet vanaf, kijk eens in het kruipluik of er water onder dat luik staat als daar water staat heb je inderdaad een heel erg groot probleem of zitten de spouwmuren vol dat kan ook een oorzaak zijn van vocht, je kan zelf heel veel doen daar heb je geen bedrijf voor nodig , kijk eens goed naar je buiten muren of de voegen er nog in zitten ???? en heb je geen lekkende waterleidingen of hangt er condens aan die leidingen ???? dat zijn allemaal tekens dat je ergens een lekkage heb

wimmi20
door wimmi20 - Sep 24, 2015 om 01:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Geweldige tip Labren.
Onder de woning van TS bevind zich een kelder., dat schrijft TS
Wel eens een kelder gezien met een luik naar een kruipruimte ?
Hahahahaha.

TS is naar de GGD geweest voor advies.
Nooit meer gehoord wat dat advies is geweest.
Geeft te denken.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

=labren schreef op donderdag 24 sep 2010 kijk eens in het kruipluik of er water onder dat luik staat als daar water staat heb je inderdaad een heel erg groot probleem [/quote:

pe
door peterkeller - Sep 24, 2015 om 07:32
66 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20 ….. Neemt u mij vooral niet kwalijk dat ik reageer op uw reactie, maar in de vraagstelling van TS kom ik het woord “kelder” niet tegen. Wat brengt er u er dan toe om op het woord kelder te reageren in uw antwoord.

“Wel eens een kelder gezien met een luik naar een kruipruimte ? “. Wat bedoelt u daar nou mee te zeggen?

En waarom dringt u toch zo aan op het eventuele resultaat van het advies van de GGD. Houdt de GGD zich tegenwoordig ook al bezig met mogelijke bouwkundige vochtproblemen?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===== Hahahahaha. Geeft te denken ………

wimmi20
door wimmi20 - Sep 24, 2015 om 13:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Peterkeller,

als u wat verder gekeken had dan uw neus lang is dan had u kunnen lezen dat TS schrijft dat onder haar woning een kelder is.
Uitgerekend u zou dat hebben moeten zien, want het Duitse woord voor kelder is uw achternaam.
Om u toch een beetje te helpen : TS schrijft dat op 19 september om 18.48 uur.
Peterchen, volgende keer wel beter opletten he ?
En wat uw uitstekende vraag over de GGD betreft : de GGD houdt zich bezig met gezondheidsproblemen in de meest brede zin van het woord.
Daar valt schimmel en vocht in een woning ook onder.
TS heeft toch zelf verklaard naar de GGD te gaan voor advies ?
Wat is er dan onlogisch aan mijn vraag welk advies de GGD gaf ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=peterkeller schreef op donderdag 24 sep 2015, 07:32: @wimmi20 ….. Neemt u mij vooral niet kwalijk dat ik reageer op uw reactie, maar in de vraagstelling van TS kom ik het woord “kelder” niet tegen. Wat brengt er u er dan toe om op het woord kelder te reageren in uw antwoord.

“Wel eens een kelder gezien met een luik naar een kruipruimte ? “. Wat bedoelt u daar nou mee te zeggen?

En waarom dringt u toch zo aan op het eventuele resultaat van het advies van de GGD. Houdt de GGD zich tegenwoordig ook al bezig met mogelijke bouwkundige vochtproblemen?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===== Hahahahaha. Geeft te denken ………

van leyden
door van leyden - Sep 24, 2015 om 14:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ts heeft vermeld dat onder haar woning een kelderruimte is.

Het hele topic nog eens doorgestruind, Peter Keller gaf het topantwoord, daar ben ik het wel mee eens.

De reden dat ik reageer is dat ik gisteren een luchtontvochtiger gekocht heb,
Ondanks het regenachtige weer is de luchtvochtigheid nu rond de 50 procent, prima dus. Anders was het (met standje drie van de mechanische afzuiging) rond de 70 procent geweest.

Voor de volledugheid>> als ik niet extra ventileer wordt de luchtvochtigheid 80 a 90 procent
Kan een electrische luchtontvochtiger dus aanraden, dit in tegenstelling tot een gewone luchtontvochtiger, dat is niks, het helpt zeer tijdelijk en is geen structuele oplossing. Een lapmiddel.

Tuurlijk betaal je meer stroom en aanschafkosten, die ik weer terug hoop te verdienen met een lagere stand van de verwarming>> want zoals gezegd. een vochtig huis voelt bijna altijd koud en kil aan, zelfs met 22 graden.
Hoop dat iemand wat heeft aan die info> beter kan ik het niet verwoorden.

Denk dat we mogen concluderen, mede door mijn eigen ervaring dat een vochtig huis lang niet altijd de schuld van de bewoner is.
Sommige huizen zijn nu eenmaal vochtiger als gemiddeld, heeft te maken met de bouwwijze (niet goed) en de ligging.

van leyden
door van leyden - Sep 24, 2015 om 14:50
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Er staat een zelfde (gespiegeld) appartement naast dit appartementenblok.
Op de begane grond hebben daar ook alle bewoners vochtproblemen.

Er is al contact geweest met de woningbouw, die zeggen niets (meer) te kunnen doen.
De kruipruimtes zijn hermetisch afgekit, (zelfs het gat voor je vinger...)het aantal spouwmuurroosters verdubbeld, kieren en leidingen zijn zoveel mogelijk afgekit, maar t helpt niet echt, de onderste rij stenen is over de hele lengte volkomen veralgd en vermosd. de muur wordt nooit meer droog.
Zout en kalkresten door optrekkend vocht zit tot een meter hoogte. De specie van het metselwerk begint ook langzaam te verpulveren (onderste 30 centimeter)

Dat is dus de reden voor een vochtig huis.
Helaas, de smoes van onvoldoende ventileren wordt nog teveel gebruikt.

van leyden
door van leyden - Sep 24, 2015 om 15:09
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Kan je nagaan, heb ik nog een plaatsje op het zuiden,
De (over) buren op het noorden, daar ziet de hele (buiten) muur groen, een jungle is er niks bij.

Al s je er nu niks aan doet, gaat dat later heel veel geld kosten, nu al zitten de gaten in het stucwerk. je kan er zo een schroevendraaier insteken.

Maar goed, mijn pakkie an niet, ze zijn op de hoogte.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 24, 2015 om 16:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

van Leyden,
jammer dat u een ontvochtiger hebt gekocht.
Want door uw handelwijze was het nou juist zo vochtig in huis.
U schrijft dat de luchtvochtigheid in huis rond de 70% in huis is bij regen, met de afzuiging op stand 3.
Nogal wiedes dat het bij regen zo vochtig is in uw huis.
Op stand 3 wordt de vochtige buitenlucht extra snel uw woning ingezogen !
Bij mij staat de afzuiging altijd (het regent al dagen) op stand 1, en de relatieve luchtvochtigheid is 53%.
Gemeten met een ge-ijkt apparaat, op de begane grond verdieping.
++++++++++++++++++++++++++++++++++==================

=van leyden schreef op donderdag 24 sep 2015, 14:26:

De reden dat ik reageer is dat ik gisteren een luchtontvochtiger gekocht heb,
Ondanks het regenachtige weer is de luchtvochtigheid nu rond de 50 procent, prima dus. Anders was het (met standje drie van de mechanische afzuiging) rond de 70 procent geweest.

van leyden
door van leyden - Sep 24, 2015 om 17:33
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Wimmi, ga niet met kleuters in discussie,
En leer begrijpend lezen.Lees sowieso lezen, want dat doe je niet.

Je hygrometertje is geijkt op een geijkte andere hygrometer?, op de begane grond nog wel?
Begane grond heeft er al niks mee te maken!

man man man, als het al waar is, wat dan nog????????
In jouw huis is het 53 procent luchtvochtigheid, waar haal je die waanzinnige redenering vandaan dat het overal zo zou moeten zijn???

Toedeledoki,

Uitgepraat,

van leyden
door van leyden - Sep 24, 2015 om 17:45
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Wimmi plaat voor zijn kop!

Het blijft maar typen dat een hoge luchtvochtigheid komt omdat de afzuiger hoog staat.
Het is hem niet aan zijn verstand te krijgen, dat ventileren en stoken de enige manier is om van dat extra vocht af te komen
Eerst is de luchtvochtigheid hoog, daarna pas gaat de afzuiger ook in een hogere stand.
Als ik dat niet doen wimmi, dan wordt de luchtvochtigheid 80 a 90 procent.
Met een goede ventilatie kan ik dat beperkt houden tot ongeveer 70 procent.

jammer dat je dat nou snapt wimmy.
Vraag me af of je wel werkelijk 20 bent.

van leyden
door van leyden - Sep 24, 2015 om 17:53
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Als het een paar weken droog weer is, dan is hier de luchtvochtigheid ook rond de 50 procent, ventilatorstandje 1. Net zoals elk ander huis.

Maar Wimmy leest zeer selectief, op het trollen af, geen woord over optrekkend vocht vanuit de buitenmuren. Regenachtige situaties dus,
Daar heeft Wimmy geen last van, dus bestaat het niet....

wimmi20
door wimmi20 - Sep 24, 2015 om 19:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

van leyden,
ga niet met kleuters in discussie, adviseert u mij.
Toch doe ik dat, meneer van leyden.
Want wat doet u meneer van leyden ?
Als u geen gelijk krijgt gaat u schelden !

En wat de begane grond met mijn verhaaltje te maken heeft ?
Helaas snapt u dat niet, dus leg ik het even uit.
De laagste etage rust op de bodem, en daar zijn de muren het meest vochtig.
Hogere verdiepingen hebben minder last van optrekkend vocht uit de bodem.
Dat snapt zelfs een kleuter.
En nog even voor uw info : mijn hygrometers zijn ge-ijkt met een professionele meter van 600 euro.
Als u nog meer niet snapt hoor ik het wel.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===

=van leyden schreef op donderdag 24 sep 2015, 17:33: Wimmi, ga niet met kleuters in discussie,
En leer begrijpend lezen.Lees sowieso lezen, want dat doe je niet.

Je hygrometertje is geijkt op een geijkte andere hygrometer?, op de begane grond nog wel?
Begane grond heeft er al niks mee te maken.

pe
door peterkeller - Sep 25, 2015 om 07:36
66 Antwoorden / 0 Vragen

@ van leyden

Dank u voor het compliment.

Wimmi20 lijkt nog steeds niet in de spiegel te hebben gekeken en lijkt als een ongeleid projectiel ongenuanceerd en zeer onvriendelijk te blijven reageren.

“Als u geen gelijk krijgt gaat u schelden !”. “Als u nog meer niet snapt hoor ik het wel”.
Wimmi20 scheldt nog net niet, maar ……………..………… de betweter.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===

Maar de oorzaak van de vochtproblemen en het mogelijk verhelpen lijken me nog niet helemaal duidelijk, althans in mijn visie met een beetje logisch nadenken.

Wat ik al eerder betoogde, slaat het toverwoord van de betweters, de techneuten van de Woningbouw, misschien de GGD, en zelfs Kieskeurig en anderen natuurlijk nergens op, als je een beetje logisch nadenkt.

Als de luchtvochtigheid buiten namelijk hoger is dan binnen in huis, kun je ventileren tot je een ons weegt, het kán dan binnen gewoon nóóit droger worden. Ventileren helpt dan ook geen zak. Ook de vochtvreter werken voor geen meter.

Wat ik al aangaf over de airco en wat u zelf aangeeft met uw elektrische ontvochters, zijn deze apparaten inderdaad veel effectiever. Per uur wordt er een halve tot een hele liter water/waterdamp/vocht/condens afgetapt. Dat tikt tenminste flink aan om de relatieve luchtvochtigheid drastisch te verminderen.

Die ervaring hebt u ondertussen dus ook. En die waterdamp zie je of voel je niet, maar is wél duidelijk aanwezig, waardoor je leefomgeving als zeer onprettig aanvoelt. Daar kan ventileren echt niet tegenop.

Ik heb zelf geen last van extreme vocht, maar ik houd wel de luchtvochtigheid goed in de gaten. Met mijn praktische ervaring van de afgelopen jaren met de airo is zo nu en dan een half uurtje aanzetten vaak al voldoende om weer eens een half litertje water af te tappen. Met het draagbare apparaat zal het ook goed aanvoelen om deze ook eens een uurtje op de slaapkamer te laten draaien en wéér een litertje vocht af te tappen.

We kunnen niet in de portemonnee van anderen kijken. Maar op Kieskeurig kun je zien dat er rond de 200 piek hele goede apparaten te koop zijn, die in liters waterdamp denken, en vooral óók afvoeren.

En dan heb je geen sores meer als gedoe met de Woningbouwvereniging, GGD of anderszins. Hieronder voor eventuele belangstellenden de link voor informatie van Kieskeurig met informatie en de apparaten zelf.

http://www.kieskeurig.nl/luchtontvochtiger/informatie

Bij (echte) bouwkundige problemen zouden die natuurlijk eerst verholpen moeten worden. Maar dat lijkt me een geheel ander probleem.

pe
door peterkeller - Sep 25, 2015 om 08:17
66 Antwoorden / 0 Vragen

De discussie vervolgt zich. Maar we hebben al een paar dagen niets van TS pluisjebaby vernomen. Inmiddels al geslaagd met een oplossing?

Ik vergat de goede lezer nog te attenderen op de reviews op Kieskeurig. Zeker het lezen waard. Lovende worden uit de praktijk, hoe gemakkelijk de apparaten water afvoeren. Er gaat een wereld open van de effectieve werking en het probleemoplossend vermogen van de apparaten!

Bekijk ook eens de eventuele filmpjes, die wellicht verhelderend kunnen zijn. Hier staan video’s die bekeken kunnen worden.

http://www.kieskeurig.nl/luchtontvochtiger/product/315834-qlima-dd-108/prijzen

Ik ben benieuwd op welke wijze wimmi20 weer zal gaan mekkeren!

labren
door labren - Sep 27, 2015 om 01:18
862 Antwoorden / 0 Vragen

als het een huurhuis is moet je blijven zeuren bij de verhuurder en als ze niet reageren dan moet je de huuradvies commisie in gaan schakelen , heb je een hele grote kans als ze het dan nog niet gaan verhelpen dat je minder huur gaat betalen totdat het verholpen is , heb dat zelf meegemaakt met een lekkendt dak , hoefte 11 maanden lang maar 40 euro huur te betalen en ik kreeg een schadevergoeding van 4500 euro

labren
door labren - Sep 27, 2015 om 01:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 24 sep 2015, 01:45]Geweldige tip Labren.
Onder de woning van TS bevind zich een kelder., dat schrijft TS
Wel eens een kelder gezien met een luik naar een kruipruimte ?
Hahahahaha.

TS is naar de GGD geweest voor advies.
Nooit meer gehoord wat dat advies is geweest.
Geeft te denken.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

[quote=labren schreef op donderdag 24 sep 2010 kijk eens in het kruipluik of er water onder dat luik staat als daar water staat heb je inderdaad een heel erg groot probleem

zal die kelder ook wel vol met water staan denk je niet ???

labren
door labren - Sep 27, 2015 om 01:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

het valt mij wel op dat deze site iedere keer de zelfde mensen antwoordt geven die denken dat ze overal een goed antwoordt op kunnen geven maar ik zie alleen maar heel dom gepraat !!!! let op want ik krijg nu weer een dom antwoordt terug !!!

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 27, 2015 om 11:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vraagje;

Hoe is het bij jou buren?
Als die het ook hebben is gezamenlijk klagen beter dan alleen.

Ventileren, alle ramen open bij warm, droog en zonnig weer zoals nu even...
Ja, de zomer is voorbij maar vochtige dozen, papier werkt als opslag!

Om zonder dure stroom vretende apparaten en schimmel woning schoon te krijgen moet je warmte van zomer of erg veel ventileren en met dikke jas binnen gaan zitten!

Kijk ook of er plekken doorslaan in de muren of dat er optrekkend vocht uit de kelder/kruipruimte komt.
Doorslaande muren is te isoleren met blanke kleurloze siliconen te begieten, niet op ramen morsen, je krijgt het er nauwelijks vanaf!

Optrekkend vocht zijn ventilatie stenen voor, dus vraag je buren of zij ook vocht hebben en met meerdere zullen ze eerder iets doen.