bu
door burgos Sep 18, 2011 om 20:08
Huishouden & energie

Vocht in kruipruimte

Wij zitten met een probleem, wij wonen in een huis van ongeveer 40 jaar oud, en dat is gebouwd op een zeer vochtige ondergrond (veen).
Wij hebben altijd een erg natte kruip ruimten,en daar om hebben wij 4 jaar geleden roosters in de muren laten maken.
Wij dachten dat daar de muffe geur in huis mee op gelost zou zijn, maar nee, misschien iets minder geworden maar niet opgelost.
Heel graag willen wij dit probleem op lossen,maar hoe?? wij dachten door die roosters het probleem opgelost te hebben.
Nu ben ik eens op zoek gegaan, en er wordt vaak geadviseerd om een soort plastiek vlokken onder je vloer te laten spuiten,uiteraard zal dit het e.a kosten, maar ben ik dan van die muffe lucht af?
Wie heeft er een goede raad voor mij?

21566 9 Rapporteer

iv
door ivanvliet - Sep 18, 2011 om 21:15
32 Antwoorden / 3 Vragen

wij hadden een zeer natte kelder die hebben we gedaan met cebor en dan getegeld alles goed nu

en een vochtige kruipruimte dat die je met schelpen storten

iv
door ivanvliet - Sep 18, 2011 om 21:16
32 Antwoorden / 3 Vragen

vergeet wat tegen de onderkant van je vloer zelf plastic bevestigen

ridder_1
door ridder_1 - Sep 18, 2011 om 22:05
376 Antwoorden / 8 Vragen

het verhelpen van natte,vochtige kelderruimtes is werk voor een gespecialiseerd
bedrijf. De kans bestaat dat na 40 jaar het trasraam in de fundering in veengebieden poreus is geworden en dat optrekkend grondwater in de kelder terecht komt. Het verhelpen met cebar en tegelen kan de oorzaak wel verhelpen maar het vocht kan op termijn de tegels er gewoon weer van afdrukken. Het beste systeem is een vochtkerende cementlaag aanbrengen maar dit is werk voor specialisten.
Een van de beste methode is het laten vullen/isoleren met natuurschelpen die veel vocht opnemen en weer afvoeren. Dit is tevens een zeer goede isolatielaag. Ook is er goed systeem van isolatiestenen van Schneider (even googelen) en dit is een ook zeer goed systeem gebleken.

kl
door klusman - Sep 19, 2011 om 13:00
91 Antwoorden / 9 Vragen

Vocht in de kruipruimte hoeft niet altijd stank in huis te veroorzaken.
De kruipruimte volstorten met allerlei producten zal m.i. niets oplossen.
Een goede ventilatie in de kruipruimte is het eerste vereiste.
De vraag is echter, waar en hoe zijn de ventilatieroosters geplaatst?

hvd1
door hvd1 - Sep 19, 2011 om 13:18
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb recent mijn kruipruimtes voorzien van Tonzon folie en daarmee het vocht afgesloten van de kruipruimte, werkt perfect. Voor info en instructiefilms zie www.tonzon.nl
Als je een fatsoenlijke hoogte hebt in de kruipruimte is het prima zelf te doen, de kosten waren voor mij ongeveer €250,- voor 100 m2.

Eventueel kun je als het erg nat is eerst nog bobbeltjesplastic onder de folie leggen, zie site.

Succes met de keuze

ho
door honza23 - Sep 19, 2011 om 14:56
261 Antwoorden / 3 Vragen

Google eens op 'schelpen' en 'kruipruimte'.....

ta
door tar - Sep 19, 2011 om 15:37
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=burgos schreef op zondag 18 sep 2011, 20:08]
Wij dachten dat daar de muffe geur in huis mee op gelost zou zijn, maar nee, misschien iets minder geworden maar niet opgelost.
Heel graag willen wij dit probleem op lossen,maar hoe?? wij dachten door die roosters het probleem opgelost te hebben.
Nu ben ik eens op zoek gegaan, en er wordt vaak geadviseerd om een soort plastiek vlokken onder je vloer te laten spuiten,uiteraard zal dit het e.a kosten, maar ben ik dan van die muffe lucht af?
Wie heeft er een goede raad voor mij?
Geachte heer/mevrouw Burgos,

Als u een "muffe" geur in huis kunt ruiken is er een open verbinding met uw kruipruimte en uw woonruimte daarboven. Dat kan komen doordat er ergens kieren en/of gaten in de vloer zitten.

Niet alleen is een "muffe" geur mogelijk schadelijk; schimmels kunnen een "muffe" geur veroorzaken en kunnen schadelijk zijn.

Er dringt ook het gevaarlijke en niet ruikbare Radongas (wat ongeveer 600 doden per jaar veroorzaakt) uw huis binnen via de kruipruimte; zie deze link met oplossingen en technische informatie hoeveel luchtroosters u minimaal nodig heeft en hoe u uw ondervloer lucht/Radon-dicht kunt maken:

Radongas in huis

"Plastiek vlokken" lossen trouwens niets op en verergeren zelfs het vochtprobleem...

Succes!

pe
door peterus - Sep 19, 2011 om 16:43
84 Antwoorden / 14 Vragen

Geachte vraagsteller.
Bezoekt u deze site eens;
http://www.debodemafsluiter.nl/
tros rader heeft samen met vereniging eigen huis een onderzoek uitgevoerd;

Op 16 maart jl. heeft Tros Radar in samenwerking met Vereniging Eigen Huis een special over vochtige kruipruimtes en kruipruimte isolatie uitgezonden. Als toonaangevende website werd www.debodemafsluiter.nl in het introductiefilmpje getoond, waarvoor onze dank. Belangrijker zijn echter de feiten : 40 % van de huishoudens in Nederland heeft last van een vochtige kruipruimte en van de 24.000 panelleden van de Vereniging Eigen Huis gaf maar liefst 80 % aan tevreden te zijn over schelpen als kruipruimte isolatie, de hoogste tevredenheidsscore van alle onderzochte mogelijkheden. Hoewel schelpen iets duurder zijn dan de overige methodes, heeft dit natuurprodukt enkele unieke eigenschappen die het bij uitstek geschikt maken voor kruipruimte isolatie. Wilt u ook een droge en warme kruipruimte en een comfortabeler leefklimaat in huis ? succes.

bu
door burgos - Sep 19, 2011 om 17:48
96 Antwoorden / 7 Vragen

Ik dank jullie hartelijk voor de tips, ik ga alles
op een rijtje zetten