Wi
door Willy Jansen Jan 12, 2019 om 21:59
Huishouden & energie

Volledig van gas af is nog veel te vroeg

Nu reeds investeren in volledig van gas af niet doen en is duurkoop. De betrouwbare en geschikte apparatuur is nog niet beschikbaar en extreem duur. Laat je niet voor de gek houden door Rutte en installateurs. Op het ogenblik alleen zonnepanelen plaatsen met 6000 wattpiek en opbrengst 5000 kwh en Elga warmtepomp (rendement op geïnvesteerd vermogen 15%). Graag jullie mening en ideeën in deze.

2069 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2019 om 22:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn mening: voorlopig in de afwachtstand wat gas betreft. Inderdaad veel te vroeg nog.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2019 om 22:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik hoef nergens op te wachten: huurhuis; dus ligt aan verhuurder.

me
door mein33 Jan 13, 2019 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U moet wel wachten, nl. op de verhuurder. ;-))
Maar in de tussentijd betaald u wel de verhoogde belasting op energie en u kunt zelf niets ondernemen om dat op de e.o.a. wijze te compenseren !

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Trui aantrekken. ‘S Avonds plaidje over schoot.

tenormin
door tenormin Jan 13, 2019 om 12:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nog erger: trui, vest, stola + kachel aan, heb het altijd koud.

va
door vanlotjegetikt Jan 13, 2019 om 12:43
809 Antwoorden / Vragen

Huurders en de specifiek die huren in de sociale sector hebben het al niet breed.( Scheefhuurders daargelaten). Deze mensen worden geconfronteerd met een energie rekening die niet meer op te brengen zal zijn. Zie het al helemaal voor mij: Huurtoeslag, Zorgtoeslag, Energietoeslag. Er gaan al heel lang dingen scheef maar de politiek is alleen maar bezig zichzelf aan het werk te houden.
Niet gaan wijzen daar hebben wij op gestemd, nee helemaal niet. Er is onder de tafel/achter gesloten deur/achterkamertjes een heleboel afgesproken waar bijna geen enkele stemmer zich in kan vinden. Alleen grote bedrijven en de allerrijksten.

jo
door jorisw - Jan 12, 2019 om 22:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe doen al die mensen het dan die nu al niet op gas zijn aangesloten?

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hebben stadsverwarming en elektra.

Cookies
door Cookies Jan 12, 2019 om 22:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En aardwarmte.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 00:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of een houtkachel en een petroleumstel met daarnaast kaarsen. . Misschien zelfs wel een generator voor de tv, met daarnaast een accu.

Iv
door Ivo W Jan 13, 2019 om 10:47
729 Antwoorden / Vragen

Er hangt hier gewoon een warmtepomp die jaarlijks een kleine 3000kWh nodig heeft om het huis warm te houden. Werkt uitstekend.

ma
door maarten heest - Jan 12, 2019 om 22:14
463 Antwoorden / 0 Vragen

Soms moet je voor je idealen gaan en gewoon doen in plaats van alles berekenen en denken in termen als winst en verlies.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2019 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet iedereen heeft een dak voor zonnepanelen,

tenormin
door tenormin Jan 13, 2019 om 00:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Als men het over de bevolking van Nederland heeft: omgerekend: bijna niemand heeft een dak voor zonnepanelen.  In ieder geval: sluit voorlopig huurders maar uit.

Iv
door Ivo W Jan 13, 2019 om 10:49
729 Antwoorden / Vragen

Waarom huurders uitsluiten? De grootste corporatie hier biedt alle huurders met een geschikt dak zonnepanelen aan tegen een kleine huurverhoging.

De huurverhoging is nog niet de helft van de opbrengst die de bewoners kunnen verwachten. Het gaat om tienduizenden woningen.
En ook elders in het land zie je in wijken met sociale woningbouw steeds meer zonnepanelen verschijnen .

tenormin
door tenormin Jan 13, 2019 om 12:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@ivow, zijn platte daken van flats ook geschikt dan?

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk zijn die geschikt, maar hoe hoger de flat, hoe minder dak per appartement.

Iv
door Ivo W Jan 13, 2019 om 14:00
729 Antwoorden / Vragen

Sterker nog: hoog gelegen platte daken zijn bij uitstek geschikt voor panelen. Geen/weinig last van schaduw door bomen of omliggende bebouwing en met de bevestigingsbeugels voor op een plat dak kun je de zonnepanelen onder de ideale hoek plaatsen.

Het gebeurt dan ook al regelmatig zowel op nieuwe als bestaande hoogbouw dat er zonnepanelen geplaatst worden. Soms aangesloten op de aansluiting voor de elektra in gemeenschappelijke ruimten, maar ook regelmatig met voor iedere woning een paar 'eigen' panelen die op de groepenkasten van de woningen zijn aangesloten.

Je hebt inderdaad alleen minder vierkante meters dak per woning beschikbaar, dus meestal een beperkt aantal panelen per woning .

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 17:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook in mijn gemeente zijn wbv's al een tijdje druk bezig met het plaatsen van zonnepanelen als de complexen gerenoveerd / geïsoleerd worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 12, 2019 om 22:49
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zou zeggen: pomp al het gas uit Groningen en geef de bewoners daar een ruime vergoeding voor de schade.

Vervolgens verhuizing van Schiphol naar Groningen: het is te druk bevolkt en te gevaarlijk om Schiphol nog verder te laten uitbreiden op de huidige locatie.

vu2615
door vu2615 Jan 13, 2019 om 00:47
81 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de westerlingen is de wereld boven Zwolle dichtgeplakt met kranten. Dit willen we graag zo houden zeg ik als Groninger zijnde. Nu het in het westen druk bevolkt is en te gevaarlijk of te lawaaierig is Groningen goed genoeg om het afvalputje te worden. Nu hebben we nog rust, groen en ruimte, alleen zo nu en dan een aardbeving. Kom anders ook naar Groningen. (Ps: Bij Zwolle rechtdoor)

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 00:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 13, 2019 om 01:27
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Vu2615 & Netflixfan,

Het is toch idioot,dat we gas gaan kopen van dictator Poetin, terwijl we genoeg gas hebben in Nederland?

POMP AL HET GAS ERUIT !

Ook in de noordzee is genoeg gas: eruit pompen en de dijken verhogen!

me
door mein33 Jan 13, 2019 om 10:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR VU2615     Kom anders ook naar Groningen. (Ps: Bij Zwolle rechtdoor)

Die uitnodiging zou ik maar snel intrekken als ik u was, als de uitnodiging zou worden aangenomen is dat nog erger dan de problemen die de gaswinning veroorzaakt !!!   ;-))
En dat durf ik, als geboren Scheemter en voormalig inwoner van de Randstad, te beweren.   ;-)))))))

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ja, ja, u wilt lekker alleen blijven genieten van de geneugten van het wonen zonder buren.:-))

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@vu2615: waarom denk je dat het zo druk is in de randstad? Misschien omdat niet iedereen gecharmeerd is van rust en groen? In een vaasje op de vensterbank heb ik straks alle rust van de wereld. En misschien ook omdat er nauwelijks werk is boven het dicht geplakte Zwolle?

me
door mein33 Jan 13, 2019 om 12:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In een vaasje op de vensterbank heb ik straks alle rust van de wereld.

@netflixfan,

U in een 'vaasje' op de vensterbank !?
Hoe moet ik me dat voorstellen, naar ik hoop iets anders dan hetgeen ik mij er nu bij kan inbeelden !  ;-))

me
door mein33 Jan 13, 2019 om 12:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Darvoor heb ik niet mijn geboortegrond gekozen, omdat de grond mij daar veel te onrustig is onder de voeten !
Heb dan ook de 'gulden' middenweg gekozen en ben op de terugweg (bijna) halverwege blijven steken en dat blijkt niet de verkeerde keuze te zijn geweest. ;-))

Beter een verre buur dan een naaste vriend !  Vriendschappen kunnen immers snel veranderen !

va
door vanlotjegetikt Jan 13, 2019 om 12:47
809 Antwoorden / Vragen

Halverwege is het goed toeven. Alleen die Algerabrug en de botte plannen voor een tweede vaste oeververbinding. :-((

me
door mein33 Jan 13, 2019 om 12:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@vanlotjegetikt,

U heeft een heel ander 'halverwege' voor ogen dan ik bedoel, ik heb het nl. over (bijna)  'halverwege' de Algerabrug en de Martinitoren !  ;-))

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 12, 2019 om 22:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nederland is mede investeerder in een in aanleg zijnde gaspijpleiding van Rusland naar Duitsland en die investering is niet zo snel terugverdient.
"Van het gas af" wordt nu gepropageerd als zijnde uit milieuoverwegingen, maar de werkelijkheid was toch dat  t.z.t de gaskraan in Groningen dicht zou gaan.
Ook worden er nog fabrieken gebouwd die Russisch gas geschikt moeten maken voor gebruik in Nederland.
Als je maar hard genoeg roept dat iets moet en zeker als het zgn.om het milieu gaat, dan loopt de grote massa er wel als brave Jacob achteraan.
De huidige belastingverhogingen op energie zijn een duidelijk voorbeeld van geldklopperij om de burger te dwingen te investeren in energiebesparende producten, waar de overheid dan weer flink inkomsten door binnenhengelt.
En minder energiegebruik heeft automatisch tot gevolg dat er minder binnenkomt, waardoor de tarieven weer zullen worden verhoogt om de belastinginkomsten op niveau te houden.
Je betaald eerst voor je investering en daarna betaal je nogmaals omdat je hebt geinvesteerd.
Handig die jongens uit het bedrijfsleven die hier echt de dienst uitmaken en de Haagse kliek volledig in hun macht hebben.

tenormin
door tenormin Jan 12, 2019 om 23:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Jammer dat ik je er geen 10 kan bijgeven: je vertolkt wel mijn gedachte hierover. +10 @mein33

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 13, 2019 om 01:34
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein,

Je ziet nu al die "draaikont " Dijkhoff van de VVD terugkrabbelen.....

Ik hoop,dat de VVD een geweldig "pak slaag" krijgt bij de eerstvolgende verkiezingen met hun wanbeleid......

va
door vanlotjegetikt Jan 13, 2019 om 11:10
809 Antwoorden / Vragen

Wat ik wel vervelend vind is dat de States op dit moment via een ander kanaal dit hele proces(Russisch gas) aan het ondermijnen zijn.
https://nos.nl/artikel/2267238-vs-dreigt-ook-met-sancties-tegen-duitse-bedrijven-vanwege-pijpleiding.html

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 13, 2019 om 15:13
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Vanlotjegetikt,

De VS probeert ons (lees :Europa ) te beschermen tegen Poetin.
Poetin wilt de oude Sovjet Unie herstellen en zijn invloed vergroten in Europa.
Ook via zijn/Russisch gas....

me
door mein33 Jan 13, 2019 om 16:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren amsterdammer,

Beetje naïef als u gelooft wat de VS probeert ! Trump is alleen maar uit op eigen gewin !
De VS probeert ons, dreigend met sancties, hun vele malen duurdere aardgas in de maag te splitsen i.pv. het gas uit Rusland. Trump is geen haarbreed beter dan Poetin en Europa is van beide heren afhankelijk, al is het dan wel op verschillende gebieden.

aurora1
door aurora1 - Jan 13, 2019 om 00:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u een enquête aan het houden in deze Vraag&Beantwoord rubriek?
Misschien rekening ermee houden wat in Groningen gaande is na al die vele jaren van profijt van het gas zou een gedachte kunnen zijn? Net zoals bijv. met de Limburgse mijnen en Limburgers gebeurd is?
U kunt altijd nog een huis in Groningen kopen dan heeft u geen "problemen" over zonnepanelen of de kosten.

ne
door neodutchio - Jan 13, 2019 om 09:12
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zou niet weten wat er zo duur is aan het van het gas af gaan. Ja, verwarmen op electra is wat duurder, maar als je geen kosten voor een gasaansluiting meer hebt, kan je dat in mindering brengen. En een CV op elektra is net zo betrouwbaar als eentje op gas.

ma
door marnix1 Jan 13, 2019 om 10:16
256 Antwoorden / 22 Vragen

Hmm, ik lees op het web dat het niet "wat" duurder is maar twee keer zoveel.
En je hebt ook weer een boiler nodig,

ne
door neodutchio Jan 13, 2019 om 10:43
5147 Antwoorden / 12 Vragen

En wat verstaat u onder twee keer zo veel? Qua aanschaf of qua verbruik? En is daarin ook meegenomen dat je geen gasaansluiting meer nodig hebt, dus al die vaste kosten weer van de berekening af moet halen?

holstein
door holstein - Jan 13, 2019 om 10:11
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ze boren in het noorden verderop al meer putten die in contact staan met het grote gasveld in noord Groningen, al zeggen ze dat niet, maar het gas in het noorden hebben we nog tientallen jaren plezier van, want ze pompen het gasveld gewoon leeg, zo zie ik het....

me
door mein33 - Jan 13, 2019 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MAARTEN HEEST - 12 JAN. 2019 OM 22:14
401 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Soms moet je voor je idealen gaan en ewoon doen in plaats van alles berekenen en denken in termen als winst en verlies.

Het is maar welke idealen je nastreeft !
Ook zal je de middelen moeten hebben om het maar "gewoon" te gaan doen !
Maar als het een beetje tegenzit dan doe je nu een hoop geef je veel geld uit en blijkt dat in het geheel niet in overeenstemming met de plannen die de Gemeente voor uw straat/woonwijk in petto heeft.
Dan ben je dus mooi "in de aap gelogeerd" en loop je alsnog achter de feiten aan !

ro
door ron503 - Jan 13, 2019 om 10:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het klimaat accoord is nog geen wet en gaat in deze opstelling ook geen wet worden. Ik wil het niet bagitaliseren maar de aardverschuivingen in Goningen e.o. hebben de discussie wel aangewakkert. Die gaswinning wordt gestopt maar wel om schadeclaims in de toekomst voor te zijn en niet omdat het gas op is. Wat gebeurt er daarna want het gas in de aarde moet toch ergens naar boven en zoekt bij hermetisch afsluiten een andere uitweg waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Het aantal ingediende schadeclaims is zeer hoog maar zijn die ook aan de gaswinning te wijten want ik kan me voorstellen dat er soort van misbruik ontstaan is door oudere schades alsnog aan de gaswinning te wijten. Wat betreft van het gas af kan ik kort zijn, iedere woning bezitter mag een keuze maken om wel of niet gas en elektra af te nemen maar dient daarvoor zelf te investeren en de apparatuur te onderhouden.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gas komt niet uit zichzelf omhoog, maar wordt opgepompt.

gerbera
door gerbera Jan 13, 2019 om 12:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Kan ik u gerust stellen, het gas komt niet zomaar naar boven dus ook niet door een "lekkende" bodem. Er is wel wat techniek en chemie voor nodig om het gas uit de grond te krijgen.

Iv
door Ivo W - Jan 13, 2019 om 10:56
729 Antwoorden / Vragen

Betrouwbare apparatuur (warmtepompen) zijn al vele tientallen jaren beschikbaar en worden ook op grote schaal gebruikt. Alleen in Nederland zaten we met spotgoedkoop gas, waardoor het verwarmen met een warmtepomp hier niet zo bekend is.

Maar het belangrijkste noemde Samsom gisteren in de uitzending: ga niet als een gek een warmtepomp of iets anders installeren, maar ga rustig isoleren op momenten dat het uitkomt. Vloeren, muren, dak en ramen. En dan niet tot idiote waarden, maar tot pakweg label B.
Wat de toekomst ook voor nieuwe warmtebron brengt, de grootste besparingen halen we nu eenmaal door alle woningen van voor pakweg 1995 beter te gaan isoleren. Stap voor stap. Het hoeft niet perse morgen klaar te zijn.

En of je dan op gas blijft stoken, met een warmtepomp, op waterstof of via stadsverwarming: door goede isolatie dalen de stookkosten sowieso tientallen procenten als je nu van een 'rood' energielabel komt.

gerbera
door gerbera - Jan 13, 2019 om 11:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over een Elga warmtepomp, maar bij deze heeft u nog steeds de ondersteuning van een CV ketel nodig. Dus met dit systeem van het "gas af" zal niet lukken.

ma
door maarten heest - Jan 13, 2019 om 21:54
463 Antwoorden / 0 Vragen

me
DOOR MEIN33 - 13 JAN. 2019 OM 10:20
4027 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN
Het is maar welke idealen je nastreeft !

Ook zal je de middelen moeten hebben om het maar "gewoon" te gaan doen !
Maar als het een beetje tegenzit dan doe je nu een hoop geef je veel geld uit en blijkt dat in het geheel niet in overeenstemming met de plannen die de Gemeente voor uw straat/woonwijk in petto heeft.
Dan ben je dus mooi "in de aap gelogeerd" en loop je alsnog achter de feiten aan !

Hallo Mein, ik maak uit het openingsbericht op dat Willy wel wil investeren in energiebesparingen omdat hij/zij het heeft over zonnepanelen en een warmtepomp. Maar dat de rest nu nog te duur is. Dat "te duur" is dan relatief. Ik kan u verzekeren dat ik met mijn inkomen ruim onder een landelijk gemiddelde zit maar toch investeer in klimaatvriendelijke maatregelen. Uit overtuiging. En ik reken niet het rendement van al die maatregelen precies uit. Iets voor deze aarde doen geeft me een beter gevoel dan geld en luxe. Ik kon mijn HR++ glas, zonnepanelen, bodemisolatie etc. betalen door serieus op andere zaken te beknibbelen. Weinig vlees eten, geen luxe spullen kopen, geen luxe (vlieg-)vakanties enzovoort. Met plezier en zonder enige moeite.

Ik denk dat iedereen zijn steentje wel kan bijdragen aan het milieu. Kleine zaken als LED lampen kopen hoeven geen rib uit je lijf te kosten. Minder vlees eten hoeft geen rib uit een dier te kosten. Je eigen plastic papieren of plastic zakjes meenemen naar de markt meenemen. Eens een keer in het prachtige Nederland blijven en niet naar Spanje vliegen. Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend. Als je je eigen verantwoordelijkheid maar onder ogen ziet. Niet wijzen naar de politiek maar zelf het heft in eigen handen nemen. En keuzes willen maken.