Su
door SuzanuitDoorn Oct 26, 2016 om 07:08
Huishouden & energie

Vreemde chemische geur in 1 slaapkamer

Ik heb een woning uit 1975, twee onder 1 kap. Ik heb op de eerste verdieping in 1 kamer (waar de wind en zon op staat, de hoekkamer, vooral met warmte erger) een chemische lucht (doet denken aan formaldehyde) (niet rioolachtig, niet muf of schimmelig, niet lijkgeur, niet muskusachtig). De hele kamer is leeg gehaald en van het weekend is zelfs het behang verwijderd en de behanglijm en de verf. Niks baat want we ruiken het nu na een paar hoopvolle dagen 'opnieuw' zelfs zonder zonlicht op de buitenmuur. De concentratie van de lucht lijkt eind van de middag altijd het 'zwaarste' te zijn. Er is geen duidelijke bron, het lijkt echt in de kamer te zweven (als een gas) als je op de grond ligt ruik je het minder (dus ook minder bij gaten in muur van verwarmingsbuizen) dan als je gewoon staat. Het is een prikkelende geur die echt op je longen slaat en waar je hoofdpijn van krijgt. We hebben geen geveldoorslag en geen lekkages aldus de langskomen specialisten (aannemers gevel specialist loodgieters) de stootvoegen in de spouwmuur -onderz midden en boven- zijn naar buiten open, er is luchtstroom aanwezig daaruit en die lucht lijkt volgens mijn oom, een aannemer, geheel niet te ruiken, hij is echt van mening dat de spouw niet de bron kan zijn, maar dat de lucht in de kamer ontstaat. Er lopen alleen buitenmuurs cvleidingen van de verwarming (ketel is nagekeken, verwarming ontlucht) riool loopt niet langs de spouw (en ruikt natuurlijk totaal anders) ook lopen er geen gasleidingen, geur niet erger bij stopcontacten of gaatje in de muur, geen knaaggeluiden van beesten of uitwerpselen of buiksmeer etc. Ik ben een beetje radeloos inmiddels want ik ben hoogzwanger, het betreft de babykamer en de baby kan elk moment komen! Alle meubels zijn ook uit de kamer verwijderd en staan op onze slaapkamer, dus enkel wat rest is nu de vloer van die kamer er ook uit halen, maar daar ruiken we niks geks aan. Is een laagje parket op betonnen vloer, ligt er al 40 jaar overal op de eerste verdieping. Alle andere zaken zijn ook allemaal hetzelfde, zelfde verf etc. (al hebben we dat dus in de kamer in kwestie het samen met het behang er wel allemaal afgestoomd afgelopen weekend, omdat we dachten dat het daar aan lag. Door de stoom (natheid) leek de lucht tijdelijk weg, maar nu de kamer weer goed droog is ruiken we het weer. Ik ventileert de hele dag, maar zodra het raam een paar uur dicht is, is de concentratie al weer ergerlijk opgebouwd. Kunt u mij alstublieft tips geven of suggesties doen? Ik word er moedeloos van en zo verdrietig, huis gekocht voor de baby drie jaar geleden, toen kamers allemaal met hetzelfde een beetje opgeknapt, en de lucht is steeds erger geworden tot het deze lente met zonnetje onhoudbaar werd en de kamer simpelweg onbruikbaar is geworden om in te verblijven.

Ik hoop dat iemandeen goede suggestie of tip heeft en mij kunt helpen, want ik ben zo gestrest, de baby kan elk moment komen.

Alvast hartelijk dank voor elke suggestie of tip. Oja nog even voor de forumplagers iedereen ruikt de geur, ook de langs gekomen specialisten, vrienden, kennissen, familiez echtgenoot etc, dus het ligt echt niet aan mijn neus.

Met vriendelijke groet,
Suzan

61462 13 Rapporteer

ph
door philip36 - Oct 26, 2016 om 07:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Combinatie verf en (zon)licht?
Kunststof kozijnen en/of gebruikte afwerking daarvan?

http://www.klusidee.nl/Forum/chemische-geur-sind-kunstof-kozijnen-t75712.html

hansje klein
door hansje klein - Oct 26, 2016 om 09:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Is er misschien een ventilatierooster (in het raam) vervuild? Hordoeken en kunststof rollo's kunnen overigens ook flink gaan stinken.

freix.
door freix. - Oct 26, 2016 om 11:48
28 Antwoorden / 14 Vragen

Herkenbaar. Bij ons na verbouwing...... Plafondplaten bij ons bevatten formaldehyde.....
Altijd met raam open slapen en overdag ook ventileren. Bij dichte ramen is de geur snel terug. Nu na 5 jaar is het minder sterk maar nog altijd aanwezig bij gesloten ramen........
Geen leuk bericht maar misschien nu te duiden? Een mogelijke oplossing laat zich bij ons raden maar liever een open raam en hopen dat het geen kwaad kan..... We slapen er niet minder om.

luppo
door luppo - Oct 26, 2016 om 11:54
69 Antwoorden / 0 Vragen

Zitten er misschien spaanplaten wanden in  bewuste kamer?

fr
door frankve Oct 26, 2016 om 12:04
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat was ook mijn eerste gedachte. Omdat het huis uit de jaren 70 is: in die tijd waren en ook geperste plafondplaten te koop die na jaren berucht bleken vanwege de (schadelijke) gassen.
Het laminaat zou het ook kunnen zijn (ook een geperste plaatsoort), maar dan zou je het in de andere kamers ook moeten kunnen ruiken (vlgs OP is het een doorlopende vloer naar andere kamers?)

luppo
door luppo - Oct 26, 2016 om 12:17
69 Antwoorden / 0 Vragen

Zitten er misschien spaanplaten wanden in  bewuste kamer?

lb
door lbruinsm - Oct 26, 2016 om 12:29
2 Antwoorden / Vragen

In 1978 is mijn huis gebouwd en opgeleverd. In de slaapkamers waren spaanplaattussenwanden geplaatst. De eerste jaren heeft het enorm naar formaldehydegas geroken. Op mijn eigen slaapkamer wel tot 15 jaar nadien. Er is in 1978 een onderzoek verricht door de aannemer en daar kwam uit dat de concentratie van het gas binnen de norm lag. Wat dat ook mag betekenen. Het viel mij op dat de wanden op 2 plaatsen meer stonken dan op de andere plaatsen. Ik wijt dat zelf aan een produktiefout waarbij de lijm teveel op één plaats is terecht gekomen. Bij het opknappen van de slaapkamers heb ik bobbels weggeschaafd op de plaatsen waar het meer stonk. Nu na 38 jaar komt mij bij warmte soms nog een zweem van dat formaldehydegas in de neus. De rest van het jaar ruik ik niets meer.
Indien uw wanden van spaanplaat zijn, dan zou ik daar de oorzaak eens zoeken. Als ze van gips zijn, dan kan ook daar de oorzaak liggen. Succes met het uitzoeken en geniet ondanks alles van uw kindje dat op komst is.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 26, 2016 om 14:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de lucht niet kunt verwijderen, misschien is het dan een idee om de kamer een extra laag te geven. Dus alle muren stuken, dat kan allemaal mooi op waterbasis. Plafond witten. Eventueel nieuwe vloerbekleding.

waterjuffer
door waterjuffer - Oct 26, 2016 om 16:36
28 Antwoorden / 19 Vragen

hoi
Vele jaren geleden had ik ook zo een lucht in de huiskamer (lijkt op een gaslucht,) wat bleek het was een oud huis met een plafond van board (het is 30 jaar geleden dus ik weet niet meer of het hard of zacht board was) daar kwam die lucht vanaf ,Na vele malen witten is die lucht verdwenen.Misschien is het bij u ook zoiets,Wij hebben er veel last van gehad want omdat het een gaslucht was, was het gas uit voorzorg afgesloten.

ra
door raymund - Oct 26, 2016 om 20:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden direct na nieuwbouw van ons huis zo'n geur op zolder. Ik herrinner mij de prikkelende uitwerking op de ogen, en toename bij hogere temperatuur.
De milieudienst van de gemeente heeft toen - gratis - een meting verricht, waaruit bleek dat er inderdaad sprake was van formaldehyde, afkomstig uit de spaanplaat binnenbekleding van de isolerende dakplaten.
Schilderen van het spaanplaat verminderde de overlast, hoe meer de verf afsluit des te groter het effect.
In de loop van enkele jaren zijn de klachten verdwenen.
Veel succes!

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2016 om 22:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zou eens kontakt opnemen met de GGD in uw woonplaats, mogelijk kunnen zij meten om welke stof het gaat. U kunt dan gericht te werk gaan, want nu is het alleen maar gissen. U zal niet de eerste zijn waarbij tijdens de bouw de lege houders van kitspuiten, purschuim e.d in de spouwmuur zijn gedonderd. U woont toevallig niet in Almere Kruidenwijk ? daar hadden ze er een handje van.

alk
door alk - Oct 27, 2016 om 00:07
86 Antwoorden / 9 Vragen

In die tijd werden kastenwanden van spaanplaat geplaatst waar verschrikkelijk veel formaldehyde gas uit vrij kwam. Stak je enkele seconden je hoofd in zo'n kast, dan liepen de tranen uit je ogen en kreeg je het benauwd. Als je wat langer in de kamer bij de kasten verbleef kreeg je hoofdpijn.
Na enkele maanden waren de effecten nauwelijks minder geworden.

Su
door SuzanuitDoorn - Sep 14, 2017 om 16:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is opgelost (niet dankzij jullie) maar dankzij Kees Snepvangers (je kunt m bellen google maar)Nu de warme zomer voorbij is kan ik u opgelucht mededelen: stank is weg! Heb hem gemaild daar staat alles in.

Ik heb dankzij u bijenbekjes geplaatst, maar dat zal het niet zijn. Op uw advies ook hele kamer gestript en toen werd het duidelijk. Het glas weefsel behang heeft gerageerd met de muur, bizar maar echt waar.  Het behang is er stukje voor stukje afgestript. De poreuze muren hadden de stank opgenomen zoals u had gezegd, alleen het behangplak en de voorstrijk ook. Uiteindelijk met gasmasker op en ammoniak alle muren tweemaal geschrobt met tussenpozen van paar weken. Toen moest de muur nog een maand drogen en uitwasemen. En toen eindelijk verlost. Met veel angst opnieuw voorstrijk en behangen (nu gewoon vlies behang) en we zijn nog steeds stankvrij. Daarnaast hadden we nog een chemische lucht in dezelfde kamer die nu duidelijk werd nu de andere stank weg was, dat bleek de voering van het gordijn te zijn, om het gordijn lichtdicht te maken zat er een soort wit plastic stof in. Nu die verwijderd is zijn we zo blij. De baby slaapt heerlijk in zijn nieuwe opgeknapte kamertje en wij hebbende geur sinds januari niet meer geroken,nu hopen dat dat aankomende jaren zo blijblijftf

gerbera
door gerbera Sep 14, 2017 om 22:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Fijn te horen dat het is opgelost.  (niet dankzij jullie)
Bedenk echter dat de mensen op het forum proberen met u mee te denken en helpen naar een oplossing te zoeken. Jammer dat u dan zo reageert.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2017 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u moet in het vervolg bij problemen en vragen maar direct Kees Snepvangers bellen. Hoeft u het hier niet te posten.

gerbera
door gerbera Sep 15, 2017 om 12:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 +10

aurora1
door aurora1 Sep 15, 2017 om 19:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Flauwe- en onaardige reactie tegen mensen die hun best voor u deden.
@tijger1:+11