Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 13:34
Huishouden & energie

Verhuurder wil lekkende (slijtage) kraan niet vervangen

Mijn verhuurder wil een lekkende kraan niet vervangen omdat ik geen servicecontract heb. echter geeft de eigen site van de verhuurder aan dat ik of via het servicecontract zelf leertjes e.d. moet vervangen dit heb ik gedaan maar de lekkage blijft ook staat er dat een lekkende kraan door slijtage door de verhuurder moet worden vervangen. het is zeker slijtage want de kraan zat al in de woning toen ik er in kwam ruim 13 jaar geleden.

mag ik nu zelf een kraan kopen (exact dezelfde kraan kost 86.95) en de kosten bij de verhuurder verhalen?

14393 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 7, 2020 om 13:51
7184 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij dat de verhuurder de lekkende kraan moet repareren of vervangen.
uit de link:

Scharnieren, sloten, kranen etc. Gangbaar houden, regelmatig controleren van de beweegbaarheid, oliën, smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen Grote reparaties, vervanging

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

1paul
door 1paul - Jul 7, 2020 om 13:57
3138 Antwoorden / 0 Vragen

nee, u moet de verhuurde de gelegenheid geven dit te doen, doet deze dit niet dan een klacht indienen bij het klachtenloket van de verhuurdersorganisatie van uw verhuurder....

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2020 om 13:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

mag ik nu zelf een kraan kopen (exact dezelfde kraan kost 86.95) en de kosten bij de verhuurder verhalen?
Dat zou ik maar niet doen vwb de kosten verhalen.

ro
door ron503 - Jul 7, 2020 om 15:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U huurt de woning met alle noodzakelijke voorzieningen die er bij horen. Eenvoudige reparaties dient u zelf uit te voeren maar als dat niet mogelijk is dient de verhuurder tot reparatie over te gaan, de betreffende kraan is niet uw eigendom dus komt vervanging voor rekening van de verhuurder. Een servicecontract neemt kleine reparaties uit handen die u zelf niet kunt of wil doen maar als de kraan onreparabel is zal de verhuurder de kraan dienen te vervangen voor een kraan die niet lekt. Op eigen initiatief een kraan aanschaffen is uw keuze maar die kosten kunt u niet op de verhuurder verhalen.

ma
door malty - Jul 7, 2020 om 16:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp niet dat de kraan nog lekt als u het leertje vervangen hebt.
Is het wel even dik als het oude leertje en is van hetzelfde soort, een beetje rubberachtig?
Soms helpt het ook als je het oude leertje omgedraaid weer monteert, dus met de nog gave kant zichtbaar.

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 16:18
43 Antwoorden / 1 Vragen

het volledige binnenwerk van de knoppen is vervangen het lek zit in de pal om te schakelen tussen douche en kraan deze is lam en blijft niet zitten

Je
door Jeff59761 - Jul 7, 2020 om 16:31
43 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor alle reacties na overleg met de rechtsbijstand is de kraan besteld en deze word op de eerst volgende huur ingehouden

getty
door getty Jul 7, 2020 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Doe maar niet

aurora1
door aurora1 Jul 7, 2020 om 20:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt mij ook geen goed idee.

justmeagain
door justmeagain Jul 7, 2020 om 22:27
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat wordt dweilen met de kraan open.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 8, 2020 om 14:45
509 Antwoorden / Vragen

Deurwaarders zijn duurder als een kraan.

Donuts
door Donuts - Jul 7, 2020 om 16:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: na overleg met de rechtsbijstand is de kraan besteld en deze word op de eerst volgende huur ingehouden.

Dat kunt u zonder problemen te krijgen, helemaal niet doen. Bovendien de prijs die een verhuurder voor de kraan betaalt, is een fractie van de prijs die u voor de kraan betaalt.

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 16:46
43 Antwoorden / 1 Vragen

nee nog 3 maanden of langer met een lekkage zitten waardoor na elk watergebruik de hoofdkraan weer snel dicht moet dat is acceptabel ze hebben alle kansen gehad dit gewoon te reparen. maar omdat er ook al een zaak tegen ze loopt wegens privacy schending weigeren ze nu alles en ik kan alles hard maken met bewijzen bij de rechter dus winnen doen ze niet. en wegens structureel achterstallig onderhoud van de hele wijk heb ik inmiddels ook de huurcommissie uitgenodigd voor een rondje door de wijk om al het struturele achterstallig onderhoud vast te leggen ze hebben nu gewoon de verkeerde te pakken om spelletjes mee te spelen.

panter22
door panter22 Jul 7, 2020 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen

Dat snap ik ook niet van die rechtsbijstand. Of er moet veel meer aan de hand zijn geweest dan hier gemeld,

Donuts
door Donuts Jul 7, 2020 om 16:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Prima, u doet maar. Mijn geld is het niet...

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 17:05
43 Antwoorden / 1 Vragen

er is ook meer aan de hand in deze wijk is bij 60 tot 70% van de huizen het hout van de kozijnen al zo rot dat er stukken uitgevallen zijn en ga zo maar door en elk verzoek tot reparatie komt wel weer een of andere kutsmoes voor waarom het niet gedaan word vandaar ook de uitnodiging aan de huurcommissie om eens een rondje door de wijk te doen om het vast te stellen en met andere bewoners over hun klachten te praten

panter22
door panter22 Jul 7, 2020 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

Worden de huizen binnenkort gerenoveerd of afgebroken?
De verhuurder zal een lijst hebben met planmatig onderhoud.

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 17:44
43 Antwoorden / 1 Vragen

dat over afbreken doen ze geheimzinnig over dat ze daar niks over kunnen zeggen omdat plannen altijd kunnen veranderen en reparaties is in de wijk al jaren een drama

getty
door getty Jul 7, 2020 om 17:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat een slecht advies.

bel het juridisch loket eens voor een sevind opinion

panter22
door panter22 - Jul 7, 2020 om 16:44
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuwe douchekraan heb je binnen 2 jaar al weer terugverdiend als je geen service abonnement neemt. Bovendien heb je in die 13 jaar zoveel bespaard dat je er gemakkelijk een nieuwe douchekraan aan overgehouden hebt.
Dus koop een nieuwe kraan en je bent van het gedoe af.
Want wil je een nieuwe kraan van de woningstichting dan zul je moeten aantonen dat de kraan versleten is en niet meer gerepareerd kan worden.Dat is niet snel het geval met moderne kranen. Met een renovatie een keer per 15 a 20 jaar worden alle kranen vervangen en tussentijds gaan ze bijna nooit stuk.
Na het bewijs dat de kraan niet meer gerepareerd kan worden het antwoord van de verhuurder afwachten,
Zomaar een kraan kopen en de kosten declareren dat gaat echt niet. Daarmee kom je in de problemen.

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 16:59
43 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou de eerder door iemand gegeven link van de rijksoverheid nog eens goed lezen

panter22
door panter22 Jul 7, 2020 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe bedoel je? Een lekkende kraan moet je als huurder zelf repareren.

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 17:42
43 Antwoorden / 1 Vragen

een niet te reparen kraan omdat de pal om tussen douche en kraan te schakelen lam is en niet vervangen kan worden moet door de verhuurder vervangen worden.

panter22
door panter22 Jul 7, 2020 om 18:01
6599 Antwoorden / Vragen

En waarom vervangt de verhuurder de kraan dan niet?

Je
door Jeff59761 Jul 7, 2020 om 18:44
43 Antwoorden / 1 Vragen

de verhuurder vervangt de kraan niet met allemaal rotsmoesjes maar de reden is dat er diverse zaken tegen ze lopen door mij wegens privacy schending dus nu gaan ze lekker kinderachtig doen

panter22
door panter22 Jul 8, 2020 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je gaat de strijd aan met de verhuurder om een kraan. En je hebt deze hele procedure gevolgd?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/achterstallig-onderhoud

ma
door malty - Jul 7, 2020 om 17:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als niet het leertje de oorzaak is maar de kraan zelf gammel is moet de verhuurder de kraan vervangen en niet u.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 7, 2020 om 21:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo J5976,

Ik raad je aan om voor die paar euro's per maand een servicecontract af te sluiten.

Voor grotere gemeenschappelijke klachten over de woning kun je klagen bij de bewonerscommissie, huurdersvereniging , woonbond of de plaatselijke afdeling van de SP.

Ben wel benieuwd om welke woningbouwvereniging het gaat....
En in welke stad?

1paul
door 1paul - Jul 8, 2020 om 09:23
3138 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het zo lees speelt er veel meer dan enkel deze lekkende kraan, TS heeft de huurcommissie al uitgenodigd, TS maak een schrijven en doe dit overal in de brievenbus, laat ieder zijn klachten opschrijven, bundel dit en stuur dit op naar de huurcommisie, laat wel ieder apart opschrijvend at ze huurverlaging willen maar omdat het een hele wijk betreft van een en dezelfde verhuurder jullie dit gezamenlijk aanvragen....

Je
door Jeff59761 Jul 8, 2020 om 11:10
43 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb het al beter gedaan en bezit inmiddels tientallen foto's en filmpjes van het structurele achterstallig onderhoud en de buren sturen elkaar al naar mij door met hun klachten.

panter22
door panter22 - Jul 8, 2020 om 10:58
6599 Antwoorden / Vragen

Die rotsmoesjes van de verhuurder waren toch niet mededeling dat ivm corona maatregelen alleen een monteur komt als er sprake is  van een noodgeval?

Je
door Jeff59761 Jul 8, 2020 om 11:10
43 Antwoorden / 1 Vragen

Nee uitgerekend die hebben ze (nog) niet gebruikt.

le
door leenpres - Jul 8, 2020 om 11:12
79 Antwoorden / 7 Vragen

Dus zelf even een kraan er op zetten

Je
door Jeff59761 Jul 8, 2020 om 11:18
43 Antwoorden / 1 Vragen

Dat gaat ook gebeuren en de kraan en arbeidskosten worden op de huur ingehouden.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2020 om 11:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik mag wel hopen dat u/uw rechtsbijstand eerst de verhuurder gesommeerd heeft de kraan te vervangen met daarbij een termijn van 6 weken? Anders kan het nog problemen geven dat u eigenstandig een deel van de huur inhoudt.

Van het juridisch loket:

U mag zelf de onderhoudsgebreken verhelpen en de kosten verrekenen met de huur, als:

  • u de verhuurder schriftelijk op onderhoudsgebreken heeft gewezen
  • u de verhuurder schriftelijk een redelijke tijd heeft gegeven om het probleem op te lossen (6 weken)
  • uw verhuurder niet reageert op uw brief en het probleem niet oplost
  • het gebrek snel moet worden verholpen

Je
door Jeff59761 Jul 8, 2020 om 12:04
43 Antwoorden / 1 Vragen

waarom zou ik 6 weken wachten als ik al een duidelije weigering zwart op wit heb?

zoekster
door zoekster Jul 8, 2020 om 12:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb ik ergens gezegd dat u 6 weken moet wachten? Ik schrijf slechts hoe de sommatie eruit hoort te zien.  Als de verhuurder weigert dan heeft u vrij spel. Misschien stond die weigering ergens als reactie tussen de antwoorden, dan heb ik dat gemist.

Je
door Jeff59761 Jul 8, 2020 om 13:12
43 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb ik het verkeerd gelezen ik dacht namelijk gewoon dat als de weigering zwart op wit staat ik dan niet 6 weken de tijd hoef te geven omdat ze toch al keihard geweigerd hebben.

mo
door mof - Jul 8, 2020 om 16:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. U zult daarvoor naar de huurcommissie moeten. Hun uitspraak telt.
u mag wel een. Nieuwe kraan kopen als de lekkage groot is. En die zelf laten monteren. In het geval u in het gelijk wordt gesteld dan pas kunt u de kosten verhalen.

Je
door Jeff59761 Jul 8, 2020 om 17:25
43 Antwoorden / 1 Vragen

de kraan is besteld en word ingehouden op de huur de lekkage kan niet langer wachten de huurcommissie duurt maanden voor je zaak word behandeld dan zou er al een kapitaal aan water op mijn kosten zijn weggelopen.

audb
door audb - Jul 8, 2020 om 21:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een lekkende kraan zal u zelf moeten verhelpen.

Het valt namelijk onder klein onderhoud en is zelf te doen behalve als het een kermische kraan is dan moet de verhuurder wel de kraan vervangen.

Helaas geeft u niet aan wat voor kraan dit betereft maar een keuken kraan heeft u al voor €35 bij de Lidl https://www.lidl-shop.nl/search?query=kraan of bij de hornbach https://www.hornbach.nl/shop/Keukenkraan-Spree-chroom/5871072/artikel.html?wt_mc=nl.paid.sea.google.alwayson_assortment.kue.product.1332228453.58818005732.&wt_cc1=1332228453&wt_cc2=58818005732&wt_cc3=259282518460&wt_cc4=&wt_cc6=5871072&wt_cc7=&gclid=EAIaIQobChMIubX4-aq-6gIVUrTVCh1UWwkhEAQYAiABEgLODPD_BwE

En ook bij toolstation hebben ze hele mooie https://www.toolstation.nl/kranen-douches/keukenkranen/c411

Dus duur hoeft echt niet en ook mag de verhuurder niet bepalen welke merk u neemt maar ik zou wel voor de zekerheid de oude kraan bewaren, mocht u verhuizen dan kan u gewoon de oude terug plaatsen LOL (Zeker de Key of Y-Mere? waar je dk mag betalen voor een service die ze nooit leveren..)