sm
door smily01 Nov 1, 2011 om 21:14
Huishouden & energie

Waar afzuigkap op aansluiten

Hallo,

IK heb onlangs een huis gekocht. In het huis is er en mechanisch ventilatiesysteem aanwezig. Nu zit er in de keuken een kleine ronde aansluiting die wordt aangedreven door een soort ventilatorsysteem (Hij zit in het plafond). De filters die in dit ventilatiesysteem aanwezig zijn, zijn helemaal verwerkt in het dak. Je kan het filter absoluut nooit vervangen, omdat men dan het betonnen plafond moet gaan openmaken. Nu wil ik graag een afzuigkap laten installeren in de keuken. Nu is mijn vraag: kan ik deze afzuigkap nu op het mechanisch ventilatiesysteem aansluiten of zouden jullie een apart kanaal laten maken naar buiten?

Ik dank jullie voor jullie reacties!!!

56950 10 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Nov 1, 2011 om 21:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De afzuigkap op de mechanische afzuiging is niet toegestaan.
De kookluchtjes worden anders door het gehele gebouw verspreid.

Er zijn afzuigkappen zonder afvoer naar buiten. Die zul je dan moeten aanschaffen.

tenormin
door tenormin - Nov 1, 2011 om 21:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

smily01, ikbenik heeft helemaal gelijk. Het is zelfs ten strengste verboden, maar dat terzijde. Er zijn afzuigkappen in de handel met koolstoffilters. Ik was (vroeger) in dezelfde omstandigheid maar moet bekennen dat ik dit een niet prettig systeem vind. Als je de filters wilde vervangen rolden er altijd korreltjes uit. Maar ik spreek over 10 jaar geleden en misschien is de kwaliteit enorm verbeterd en/of verandert. Ik doe het nu zonder afzuigkap daar het meachanische afzuigsysteem uitermate goed werkt. Zo goed dat ik bijna iedere week op de ladder moet klimmen om stof en vet te verwijderen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 1, 2011 om 22:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat voor soort woning heeft u? Als het een apartement ment verschillende woonlagen met een gemeenschappelijke afzuig is het toegestaan. Maar een in een eensgezinswoning waar u de enige gebruiker bent van het kanaal dan kan het wel doen.

gr
door grootvader_1 - Nov 1, 2011 om 22:16
153 Antwoorden / 44 Vragen

Topic-opener heeft NIET geschreven dat hij een appartement in een flat heeft gekocht maar een huis.
Ook huizen hebben vaak tegenwoordig een mechanisch afvoersysteem, zoals ook bij mij het geval is.
En waarschijnlijk ook een keuken (open?) aan de buitenzijde van het huis met hopelijk ook een klein raam (boven een --keuken--deur?)
Indien dit zo is dan is het in ieder geval het beste om een afzuigkap te kiezen met een boven (buiten) afvoer met een aluminium slang en in het raampje in de doorsnede van die afvoerslang door een glazenzetter zo'n rond gat te laten snijden of dit zelf te doen (wel petroleum op het wieltje).
Tegen tocht eventueel afkitten.
Ik zou in ieder geval zo'n slang niet op die mechanische afvoer aansluiten.
Geen glas,wel een muur?
Dan zou ik toch de keuze maken om de afvoer door de muur naar buiten te (laten) maken.

Is het toch een flat dan heeft u zeer waarschijnlijk de mogelijkheid om de afvoer via een raam(je) in de keuken te maken.

De Vrije Vogel

freya
door freya - Nov 1, 2011 om 22:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo smily01,

Nee, aansluiten op het mechanische ventilatiesysteem mag inderdaad niet. Lijkt me ook logisch, want op dat kanaal zit hoogwaarschijnlijk niet alleen een opening naar de keuken, maar ook naar het toilet en de badkamer. Als jij dan je afzuigkap aanzet om de luchtjes uit de keuken te verdrijven, blaas je die luchtjes net za hard weer via het toilet en de badkamer naar binnen.....

Dat wordt dus een afzuigkap zonder afvoer en ingebouwde filters of een exemplaar met een aparte afvoer naar buiten.

m.vr.gr. Freya

er
door ericw - Nov 1, 2011 om 22:28
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

U kunt het beste een recirculatie afzuigkap aanschaffen en monteren, deze afzuigkap heeft geen afvoer nodig en heeft dezelfde cappaciteit als een "normale" afzuigkap. Bij deze afzuigkap hoeft u alleen om de 2 maanden de filters af te wassen of in de vaatwasser te doen en het bespaart u een hoop geld en breekwerk.

Mvg, Eric

ikbenik
door ikbenik - Nov 2, 2011 om 01:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ericw schreef op dinsdag 1 nov 2011, 22:28]Beste,

U kunt het beste een recirculatie afzuigkap aanschaffen en monteren, deze afzuigkap heeft geen afvoer nodig en heeft dezelfde cappaciteit als een "normale" afzuigkap. Bij deze afzuigkap hoeft u alleen om de 2 maanden de filters af te wassen of in de vaatwasser te doen en het bespaart u een hoop geld en breekwerk.

Mvg, Eric

Dat zeg ik! ;-)

f.weele
door f.weele - Nov 2, 2011 om 10:51
1085 Antwoorden / 27 Vragen

er zijn motorloze afzuigkappen in de handel die op een mechanische ventilatie aangesloten kunnen worden. Juist speciaal geconstrueerd voor zo'n systeem.
klik hier
m.vr.gr.

sm
door smily01 - Nov 2, 2011 om 21:24
8 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties!!! Het is inderdaad een tussenwoning, geen appartement. Verder is het een open keuken. Ik ga denk ik voor de recirculatie afzuigkap.

gr
door grootvader_1 - Nov 9, 2011 om 20:50
153 Antwoorden / 44 Vragen

Bij een recirculatiekap moet u wel oppassen dat het filter vaak en regelmatig schoongemaakt (dus ook ontvet) worden.
Het gebeurt te vaak dat bij een hoge vlam ook zo'n filter in de brand vliegt en moeilijk zelf valt te doven.

Overigens geldt ditzelfde ook met kappen met een buitenafvoer.

De Vrije Vogel