ge
door gemeente Jul 31, 2006 om 10:26
Huishouden & energie

Waarde van Hout v/d notenboom

wie kan mij vertellen hoeveel het hout van een walnotenboom waard is? En is er verschil tussen het hout van een notenboom en naaldhout??

BVD voor uw reactie!!!

20832 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoelt u walnoten of wortelnoten. Voor bijvoorbeeld geweerkolven wordt wortelnoten gebruikt en het kappen van dit hout en correct zagen of splijten is al een kunst op zich. Daarna een langere droogtijd en dan zijn slechts geselecteerde delen bruikbaar voor producten. Dit alles maakt wortelnoten tot een van de allerduurste houtsoorten. Nog veel duurder dan teakhout dat al prijzig is.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gemeente,

Wat walnotenhout kost weet ik niet. E.e.a. hangt af van het materiaal zelf (graad van bewerking, afmetingen, platen, ruw materiaal, stroken, balken, etc......) en van het soort naaldhout (vuren of grenen is goedkoper dan cedarhout)

Wel is er een groot verschil in kwaliteit. Naaldhout is hout afkomstig van Coniferen, terwijl Walnoot een hardhout-soort is. In tegenstelling wat de naam suggereert, hoeft hardhout niet per se duurzamer te zijn dan naaldhout. Houtsoorten zijn ingedeeld in diverse duurzaamheidsklassen, van I t/m V. Duurzaamheidsklasse I is de hoogste klasse en betekent dat het kernhout na 25 jaar (onbehandeld buiten) nog in prima conditie is.

Notenhout heeft duurzaamheidsklasse III, hetzelfde als Europees Eiken (duurzaamheid onbehandeld buiten 10-15 jaar), terwijl Vurenhout minder duurzaam is (klasse IV, duurzaamheid onbehandeld buiten 5-10 jaar). Taxus- en Red Cedarhout, beiden naaldhout, vallen in klasse II en kunnen daarom maar liefst 15-25 jaar mee.

Met andere woorden, zo eenduidig is uw vraag helaas niet. Om een concreet antwoord te geven, zult u moeten specificeren om welk type naaldhout het gaat, dat u met notenhout wilt vergelijken.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb geen idee wat er allemaal aan naaldbomen staat, maar in ieder geval 1 douglas......

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

het betreft een zeer oude walnotenboom

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De grote en model van boom kunnen vreselijk grote verschillen uit maken, met mijn eigen bos, de randen leveren meestal slechts 40% op ten opzichte van de rechte en dikkere bomen in het midden.

Hoewel de kilo's hetzelfde is, kromme planken wil niemand, en het maakt niet uit welke houtsoort, de rotzooi aan de kanten leverd meer spaanplaat op, dus is minder waard, en U heeft het over een boompje...

Ik reken per vrachtauto of schip vol.

Lengte, dikte, hoe recht, en waar, want transport kost ook en hoeveel U aanbied.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het inderdaad over 1, weliswaar zeer grote, boom. Wij willen deze kappen en indien mogelijk het hout verkopen. Daarom mijn vraag hoeveel dat hout waard zou kunnen zijn daar ik geen idee heb van houtprijzen. Heb alleen gehoord dat notenhout prijzig is.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht kan stichting Houtrijk u verder helpen

Zie http://www.houtrijk.nl

Vrgr. Akke

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat dus om een levende walnotenboom die nog gekapt moet worden en afgezaagd en afgevoerd in delen. Dat is wat anders dan hout aanschaffen via de reguliere handel. Er zijn kleine bedrijven die de kap voor u verzorgen en een bedrag bieden voor de houtwaarde en wellicht is het verstandig om dan meer offertes te vragen.
Het bedrijf die een en ander uitvoert moet zorgen voor het materieel en de vrachtwagen voor de afvoer naar de houtfabriek en zal die kosten in mindering brengen op de inkoopprijs die de fabriek aan hem betaalt.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat het je op kan leveren, maar de Arnhemse Fijnhouthandel heeft wat verkoopprijzen van (o.a.) notenhout op de site staan: prijslijst. Wellicht kunt u bij hen of bij een andere houthandel informeren wat u ervoor kunt krijgen.
Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nondeju!   bijna 7000 euro per m3

De prijs van een onbewerkte stam komt volgens de veilinglijst op http://www.houtrijk.nl/houtrijk/inlandshout/index_2.html
op zijn hoogst op 375 euro per m3 voor de beste kwaliteit.

Dus aan alle noteboombezitters: nog niet gelijk gaan kappen!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Europees noten is net als Amerikaans noten een zeer gewaardeerde, en bijgevolg prijzige houtsoort. Om een idee te geven kan u bij de betere houthandel terecht: http://www.af.nl/voorraad/massief/nooteur/prijslijst.html - Het betreft hier wel hout dat gezaagd en gedroogd is. Op stam is het het hout uiteraard veel minder waard, maar toch een paar honderd Euro's per m3, zeker voor mooie stammen met een donkere kern.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@log-ic.be,

Fijn dat je dat na 9 jaar nog even aan TS komt vertellen. ;-)

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

log-ic.be schreef op maandag 17 aug 2015, 17:15: Europees noten is net als Amerikaans noten een zeer gewaardeerde, en bijgevolg prijzige houtsoort. Om een idee te geven kan u bij de betere houthandel terecht: http://www.af.nl/voorraad/massief/nooteur/prijslijst.html - Het betreft hier wel hout dat gezaagd en gedroogd is. Op stam is het het hout uiteraard veel minder waard, maar toch een paar honderd Euro's per m3, zeker voor mooie stammen met een donkere kern.

Ter verduidelijking van hetgeen edrick3@ meldt: de vraag stamt uit 2006. Zo Ts dit nog leest, hetgeen ik betwijfel, ben ik wel nieuwsgierig wat het indertijd heeft opgebracht.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle duidelijkheid: ik had ook wel degelijk in de gaten dat de initiële vraag van 2006 was. Maar ik krijg bijna dagelijks dergelijke vragen, ook over andere houtsoorten. Daarom: Zowel de vraag als het antwoord hebben dus geen vervaldatum!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

log-ic.be schreef op maandag 17 aug 2015, 20:26: Voor alle duidelijkheid: ik had ook wel degelijk in de gaten dat de initiële vraag van 2006 was. Maar ik krijg bijna dagelijks dergelijke vragen, ook over andere houtsoorten. Daarom: Zowel de vraag als het antwoord hebben dus geen vervaldatum!

En dat je forumnaam toevallig heel erg lijkt op een houtzagerij met dezelfde naam is gewoon puur toeval?

Triest....

ve
door verwijderd - Sep 18, 2015 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, ik hou niet zo van kryptische pseudo's, die zijn meestal enkel nuttig om anoniem te publiceren... Het gaat hier over de kwaliteit van de informatie, toch?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2015 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

log-ic.be schreef op vrijdag 18 sep 2015, 08:34: Inderdaad, ik hou niet zo van kryptische pseudo's, die zijn meestal enkel nuttig om anoniem te publiceren... Het gaat hier over de kwaliteit van de informatie, toch?

log-ic.be,

En wat is uw "nuttige"bijdrage in een onderwerp van 9 jaar (negen) jaar geleden.
Ik kan de kwaliteit, waarom het volgens u moet gaan, in uw bijdrage in ieder geval niet ontdekken.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2015 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

log-ic.be schreef op maandag 17 aug 2015, 20:26: Voor alle duidelijkheid: ik had ook wel degelijk in de gaten dat de initiële vraag van 2006 was. Maar ik krijg bijna dagelijks dergelijke vragen, ook over andere houtsoorten. Daarom: Zowel de vraag als het antwoord hebben dus geen vervaldatum!

U heeft kennelijk geen benul van de bedoeling van deze site. Een consument, dus 1 heeft een vraag, individueel die wij als vrijwilliger proberen te beantwoorden. Het is geen Wikipedia. De vraag van de consument is - al 9 jaar geleden beantwoord waarmee 'de actualiteit ' geheel weg is. Toevallig hadden ik dit nog aangevinkt staan.