Ru
door Ruth Zyber May 28, 2020 om 15:15
Huishouden & energie

Waarom betaal ik voor een zelfde vrije sector woning meer dan een nieuwe huurder

Een 1 jaar geleden heb ik in Noordwijk een woning in de vrije sector gehuurd. Een zelfde woning wordt nu aangeboden met het verschil dat hiervoor € 138,00 minder huur gevraagd wordt dan ik moet betalen. De woningen zijn qua grootte en inrichting allemaal hetzelfde.

3578 10 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - May 28, 2020 om 15:19
725 Antwoorden / 1 Vragen

Is die andere woning ook in de Vrije sector?

Het kan namelijk zijn dat door de Corona Crisis de Huurprijzen omlaag zijn gegaan.
Indien uw contract afloopt Kunt u als u wil naar het andere Huurhuis informeren.

Voor de vrije sector gelden er namelijk geen maximale huurprijzen, dus het kan zijn dat u meer betaalt dan uw buren
Daarnaast is er ook nog een verschil tussen commercieel huren en particulier huren.
Commercieel als in van een woningbouw vereniging.
Particulier is een huisbaas met meerdere woningen die hij/zij verhuurt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/verschil-sociale-huurwoning-woning-vrije-sector

Donuts
door Donuts - May 28, 2020 om 15:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het staat verhuurders vrij om de huurprijs - fors - te wijzigen op het moment dat een woning leeg komt. De huurprijs kan dan zowel zakken, als stijgen. Ik ken zelfs vrije sectorwoningen waarvan de huur zo ver gezakt was, dat zij werden aangeboden als een sociale huurwoning.

getty
door getty - May 28, 2020 om 16:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag en aanbod.

Aan de huurprijs van een ander in de vrije sector kunt u geen rechten aan ontlenen.

Gr
door Grunn1 - May 28, 2020 om 16:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Niks raars aan, huurprijzen staan niet vast en men kan en mag vragen wat men wil.
Ten tijde dat u uw woning huurde was de huurprijs vast ook lager dan nu en als daar 1 keer een inkomensafhankelijke huursverhoging bij is gekomen van laten we eens zeggen 6% en bij de andere woning niet en de huurprijs is bijvoorbeeld 1000 euro dan scheelt dat al 60 euro p/m

rj
door rjw May 28, 2020 om 17:33
3259 Antwoorden / 5 Vragen

In de vrije sector geldt de inkomensafhankelijk verhoging niet.

edrick3
door edrick3 - May 28, 2020 om 16:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Om dat de verhuurder zelf mag en kan bepalen wat hij als huurprijs vraagt op het moment dat een woning leeg komt.

ma
door manwijf May 29, 2020 om 12:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Op het moment dat een woning leeg komt."

Een verhuurder in de vrije sector mag eenmaal per jaar de huur verhogen of verlagen naar eigen inzicht. Er is dus niet zoals bij sociale huur een maximum aan. Vaak wordt dit gedaan bij een nieuwe huurder, maar dat is geenszins een verplichting.

ne
door neodutchio - May 28, 2020 om 16:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Jarenlang was het andersom. Mensen die er langer woonden betaalden fors minder dan nieuwe huurders. Toen hoorde we niemand klagen dat ze minder betaalden.

mi
door miennaamishaaz May 28, 2020 om 19:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is nog steeds zo.

Omdat Huizen in waarde omhoog en omlaag gaan, daarnaast word de advies huurprijs berekend via de WOZ waarde.

Voorbeeld: {in dit voorbeeld is er ook elke 25 jaar een onderhoud's beurt geweest aan de woning, waaronder nieuwe keuken/Badkamer meubels, dit verhoogt de prijs ook voor nieuwe huurders} {Bij "Groot" onderhoud mag de huurder namelijk niet voor de oude huurders de prijs omhoog doen}

Persoon a Woont in Woning X  {1234aa} adres 2
Hij woont er al sinds 1970 toen de woningen net gebouwd zijn, zijn eerste Huurprijs was 200 euro. {ieder jaar maximaal omhoog met 1-2%}
Persoon A betaalt in 2020 dus maximaal 540 euro

Persoon B is de 2e generatie huurder hij betaalde in 2000 650 euro huur
maar Persoon C woont in woning Y {1234aa} adres 4
Persoon C is 3e generatie huurder ban adres 4.
bij elke nieuwe persoon mag de Huurbaas de prijs omhoog gooien.
Persoon C woont er sinds 2015 en betaalt 850 euro
Dit is ook de reden waarom oudgedienden minder betalend

ma
door manwijf May 29, 2020 om 12:07
574 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u opsomt is in de vrije sector niet aan de orde.

Magnum007
door Magnum007 - May 28, 2020 om 18:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ruth,

Dit betekent,dat de woningmarkt aan het instorten is.

Door de marktwerking is er jarenlang te veel huur betaald.

Ik las net in een mail van ING,dat er ook minder huizen worden verkocht.

ne
door neodutchio May 28, 2020 om 19:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En waarom worden er minder huizen verkocht? Dankzij strengere regelgeving daalt de nieuwbouw enorm. Voor elk huis dat nieuw gebouwd wordt komen 7 verhuizingen.

1 zwaluw maakt nog geen zomer. Dat hier 1 voorbeeld komt dat een huurhuis goedkoper wordt aangeboden is zeker geen instorting van woningmarkt. U weet niets van het huis van TS en u weet ook niet wat de werkelijke reden is dat er een lagere huur gevraagd wordt. Er kunnen zat zaken spelen die hier invloed op hebben (leegloop, een aanpassing in de buurt die nadelige effecten heeft, of wat dan ook).

Magnum007
door Magnum007 May 28, 2020 om 20:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neotdutchio,

Wat dacht je van de recessie en de oplopende werkloosheid?

Als ik zo om mij heen kijk in de Randstad,zie ik steeds meer bordjes "Te Koop" bij huizen : veel eigenaren denken nog even de "hoofdprijs" te vangen voordat de woningmarkt helemaal instort.

gerbera
door gerbera May 28, 2020 om 21:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@magnum007, en de verkopers gaan die dan in een hutje op de heide wonen?

Magnum007
door Magnum007 May 28, 2020 om 23:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gerbera,

Vaak gaan ze inderdaad kleiner wonen.

Ik ken een echtpaar,die (illegaal) in een bungalowpark is gaan wonen in Brabant.

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 11:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ach ja, dat 1 merkdealer niet gezegd heeft dat u een derde hands auto gekocht hebt zijn alle dealers zo. En dat u een echtpaar kent die naar Brabant verhuisd is staat dat garant voor iedereen?

Maar legt u eens uit, eerst zegt u dat er minder huizen verkocht worden en nu zegt u dat er veel meer te koop staat. Mij ontgaat die logica.

Zo lang er schaarste is blijven de prijzen hoog. En die schaarste wordt alleen maar erger.

Magnum007
door Magnum007 May 29, 2020 om 19:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neotdutchio,

Nog een paar maanden deze corona-crisis, en de schaarste op de woningmarkt lost zich vanzelf op.

Misschien kunnen al die hotels worden omgebouwd tot Sociale huurwoningen?

ma
door marleenvanh - May 29, 2020 om 11:12
451 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat u een jaar geleden een contract hebt getekend met daarin opgenomen een bepaalde huurprijs en die andere mensen nu blijkbaar een contract aangeboden gekregen hebben met een andere, in dit geval lagere, prijs. Daarom dus.....

1paul
door 1paul - May 29, 2020 om 11:58
3134 Antwoorden / 0 Vragen

schrijf u in op deze woning zou ik zeggen en verhuis!

mo
door mof - May 29, 2020 om 18:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat mag de verhuurder helemaal zelf bepalen. U kunt hooguit het puntensysteem onder zijn neus houden, maar vrij betekent vrij in deze sector.