vo
door volanns Oct 10, 2016 om 13:50
Huishouden & energie

Waarom dwingen om slimme meter te plaatsen

Ongeveer een jaar geleden heb ik geweigerd om de slimme meter te laten plaatsen doot Stedin.
Nu krijg ik weer ongevraagd weer een brief met de mededeling dat ze slimme meter komen plaatsen.
Dus men vraagt niet of ik een slimme meter wil. Als ik vraag waarom ze zo graag de slimme meter willen plaatsen, krijg ik een onduidelijk antwoord.
Ik heb het weer geweigerd. Er moet een voordeel te halen zijn door Stedin, niets krijg zomaar gratis.

Heeft iemand ervaring met Stedin.

19638 43 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Oct 10, 2016 om 13:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien is uw meter afgekeurd?
Misschien wil Stedin u (dagelijks) gaan volgen?
Misschien bent u de allerlaatste in uw straat?
Misschien weet de webcare het ook niet?
Misschien is het een plan van de Overheid?
Misschien zelfs op last van Brussel?
Misschien de laatste gelegenheid, zònder boete?

Misschien weet echter een andere forumdeelnemer méér hierover?

Maar de informatie van Stedin is onacceptabel, dat is zéker!

Cookies
door Cookies Oct 10, 2016 om 15:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe weet jij nou dat de info van Stedin onacceptabel is? Was je er bij?

hansje klein
door hansje klein Oct 10, 2016 om 15:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"Een onduidelijk antwoord" (citaat)  op de vraag van TS is onacceptabel, óók wanneer ik er niet bij was.....en zèlfs onacceptabel wanneer een klant het niet goed begrijpt, zoals TS aangeeft met de term 'onduidelijk'!

Cookies
door Cookies Oct 10, 2016 om 15:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn ook mensen voor wie ieder antwoord onduidelijk is (en blijft).

hansje klein
door hansje klein Oct 10, 2016 om 16:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

.....??..... ik ken @volanns niet, maar een professioneel bedrijf als Stedin zal m.i. hier bewust vaag willen blijven, zèlfs bij hun eigen klanten.

Ik begrijp ook niet waarom men deze klanten (dwarsliggers) niet gewoon met rust laat of een begrijpelijk en eerlijk antwoord geeft.

vr1944
door vr1944 Oct 12, 2016 om 16:33
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan zo'n slimme meter vergelijken met een smartphone of PC .Je wordt de hele dag gevolgd. Ze weten op de meter nauwkeurig waar bent en met wie en hoelang je met iemand belt of chat. Je verbruik wordt constant gemeten. Minimaal een kwart PC en phones zijn gehackt. Waar maak je je eigenlijk druk om.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, nog meer paranoia.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2016 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw meter in een range zit van "overjarige" modellen, dan worden ze afgekeurd en vervangen. Heel simpel. Maar u kunt het "zogenaamde" slimme gedeelte ook uit laten zetten.

ga
door gastonf Oct 12, 2016 om 14:38
20 Antwoorden / 6 Vragen

Dat klopt, wel expliciet aangeven als hij geinstalleerd word anders staat hij " per ongeluk" toch aan en worden de gegevens automatisch verzonden

anduril
door anduril Oct 12, 2016 om 17:53
167 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang de uitschakeling niet door mijzelf kan worden beheerd zal ik geen 'slimme' meter accepteren.  De ervaringen met de energieboeren zijn niet al te best en het vertrouwen is in de jaren als sneeuw voor de zon verdwenen.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2016 om 14:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan ook kiezen voor het plaatsen van een slimme meter en dan het lezen op afstand uit laten schakelen. Mocht je gebruik maken van piek- en daltarief, dat is over een paar jaar niet meer mogelijk bij oude meters.

Meer informatie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren

vo
door volanns Oct 11, 2016 om 14:17
126 Antwoorden / 57 Vragen

Bedankt, precies wat ik wilde weten

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2016 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

edit

Ma
door Mat Matheij - Oct 10, 2016 om 14:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zoals reeds door collegae is aangegeven zijn dat uw (draaistroom) metertype is afgekeurd. Vervanging is dan noodzakelijk. Het enige dat een slimme meter doet is eens in de twee maanden een opname te sturen naar uw leverancier die u vervolgens ook weer op de hoogte stelt van uw stroomverbruik versus uw maandelijks tarief. Het Agentschap Telecom heeft een overzicht van afgekeurde meters.
Voor de netbeheerder maar ook de leverancier en -niet op de laatste plaats- uzelf is een slimme meter niet alleen een nauwkeurige manier van stroommeting maar geeft voor alle partijen een overzichtelijk beeld van het verbruik. Daardoor komt u niet bij enige jaarafrekening voor verrassingen te staan. Tja en dat had Stedin u nu ook moeten vertellen. Bedenk voorts dat plaatsing nu gratis is maar dat wanneer u blijft weigeren de netbeheerder kosten in rekening kan brengen wanneer alsnog in een later stadium vervangen noodzakelijk blijkt.
Het ware beter geweest wanneer de voorlichting hieromtrent duidelijk was geweest.

anduril
door anduril Oct 12, 2016 om 18:09
167 Antwoorden / 1 Vragen

Als vervanging noodzakelijk is wegens defect is dit kosteloos.  Dus blijven weigeren kost niets, ook later niet, tenzij je ineens wel een slimme meter zou willen, maar eens in de twee maanden de stand opnemen kan ik zelf wel.  Excel is daar bijzonder geschikt voor

Ma
door Mat Matheij Oct 12, 2016 om 19:32
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het vervangen van de vaak meer dan dertig jaar oude draaistroommeters door vervangende apparatuur is zonder meer aan te bevelen. Weigeren zonder reden is net zo verwerpelijk als het niet vervangen terwijl dat al lang geleden had moeten geschieden.
Stedin loopt voorop bij de -terechte- vervanging van de meters. Enexis loopt achter -ook bij afgekeurde meters. Op dit forum is een vraag gesteld over (te hoge) naheffingen. Dat was niet voorgekomen bij een slimme meter. Het wordt echt tijd dat deze onzinnige discussie stopt. 30 jaar geleden was het leven anders dan nu en tenzij er aan deze uitstekende vinding nadelen zouden kleven zie ik geen moverende redenen een dergelijke meter te 'weigeren'. U mag mits u ook eens in de twee maanden uw standen controleert dat in uw excel sheet zetten. Dan weet u nog niet of die meterstanden plus overige kosten overeenkomen met uw voorschot.

ha
door hamburger - Oct 10, 2016 om 14:41
84 Antwoorden / Vragen

U krijgt een onduidelijk antwoord, welk antwoord?

edrick3
door edrick3 - Oct 10, 2016 om 15:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De netbeheerder plaatst bij u in huis een digitale meter met communicatiemodule, maar u laat de meter uitzetten. Uw netbeheerder kan dan uw meterstanden niet op afstand uitlezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren

vo
door volanns Oct 11, 2016 om 14:18
126 Antwoorden / 57 Vragen

Thanks edrick,   goed om dit te lezen.

gerbera
door gerbera - Oct 10, 2016 om 15:34
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft iemand ervaring met Stedin.
Ik weet haast zeker dat dit héél veel mensen zijn. U schrijft dat u een onduidelijk antwoordt krijgt en dat lijkt mij sterk. Stedin weet heus wel te vertellen waarvoor de meter vervangen wordt maar ik denk dat dit voor u onduidelijk over komt. Stedin heeft er geen enkel voordeel bij, pas als u blijft weigeren en er alsnog een nieuwe meter geplaatst moet worden heeft Stedin een voordeel. U moet deze vervanging dan nml betalen. Overigens kunt u ook voor een digitale meter vragen, die is niet af te lezen door een ander. Het heeft niets met "gratis" te maken het is gewoon noodzakelijk dat een meter na verloop van tijd vervangen wordt.
Lees ook de reactie van @ HANSJE KLEIN, die precies opsomt wat de redenen zijn dat slimme meters geplaatst worden.
En voor alle zekerheid, ik werk niet bij Stedin, wordt niet door hun betaald en heb ook geen aandelen van hen, mocht u dat denken.

anduril
door anduril Oct 12, 2016 om 18:25
167 Antwoorden / 1 Vragen

Als vervanging noodzakelijk is wegens defect is dit kosteloos.  Blijven weigeren kost dus niets, tenzij je ineens wel een 'slimme' meter zou willen, maar het eens per twee maanden noteren van de meterstand(en) kan je zelf wel.  Excel is daar bijzonder geschikt voor.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2016 om 22:18
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Als de meter defect is wordt deze vervangen niet vervangen door een zelfde meter maar wordt dit een "slimme"meter tenzij Ts aangeeft een digitale meter te willen. De huidige draaimeters worden niet meer geplaatst ook niet bij een defect.

jo
door johannes dekker - Oct 10, 2016 om 15:40
2 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 16:01
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, u heeft kennelijk niet in de gaten DAT DE METER NIET VAN U IS! Dat betekent dat u niet kunt weigeren! De meter eiugendom van de netbeheerder. Formeel kunt u zelfs de toegang tot uw woning niet weigeren om de meter te laten vervangen op risico in het ergste geval van afsluiting van levering.

Daat klinkt ernstig maar is het ook.

hansje klein
door hansje klein Oct 10, 2016 om 16:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er is afgesproken, dat de slimme meter qua meteropname en doorgeven UITGEZET moet kunnen worden bij plaatsing. In zoverre heeft de klant en TS  géén nadelen of risico's.

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 09:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt wel weigeren. Je mag kiezen voor een digitale meter. als je zulke schreeuwtaal op zet, geef dan ook een goed antwoord svp!

anduril
door anduril Oct 12, 2016 om 18:03
167 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, nou gerritaltena.  Onjuiste antwoorden geven is niet netjes.  Zie de link bij edrick3 en carola83.

anduril
door anduril Oct 12, 2016 om 18:23
167 Antwoorden / 1 Vragen

hansje klein
door hansje klein - Oct 10, 2016 om 16:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met het vervangen van afgekeurde oude-meters is men behoorljk op achterstand geraakt en zèlfs de nieuwste slimme meters uit Zwitserland en Roemenië moeten nu soms al afgekeurd worden.

Het plan om ooit per uur de stroomprijs te kunnen gaan wisselen als vervanging voor de piek- en daltarieven is de eigenlijke reden (ook van Stedin) om tenslotte iedereen om te turnen op de slimme techniek.

Teveel wind- of zonne-energie zullen dan overdag voor daltarieven gaan zorgen en omgekeerd wordt de energie in de nacht bij windflauwte per knopdruk duurder. Op afstand kunt u dan die andere, momenteel nog zinloze slimme techniek aanwenden, namelijk van het werk uit de wasmachine of vaatwasser inschakelen op goedkopere daltarieven enz.

In het voorbeeldland, onze Oosterburen, heeft men voorlopig de slimme meter voor particulieren teruggesteld, met de kostenberekeningen als argument, dat de opbrengsten voor de pariculiere klant lager zijn dan de baten voor de energie-opwekkers. Alleen de industrie maakt verplicht gebruik van slimme meters, omdat zij de overweldigende energie-grootverbruikers zijn.

anduril
door anduril Oct 12, 2016 om 18:15
167 Antwoorden / 1 Vragen

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2016 om 16:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens staat er ook op de site van Stedin voldoende informatie over de slimme meter en het laten uitschakelen van doorgifte meterstanden https://www.stedin.net/slimme-meter/oude-meter-behouden en https://www.stedin.net/slimme-meter/ik-krijg-een-slimme-meter/2-tot-12

tr
door truvanu - Oct 10, 2016 om 16:49
51 Antwoorden / 0 Vragen

Alvast iets om rekening mee te houden. Als je zonnepanelen hebt of nog wilt wordt de geleverde elektriciteit aan je leverancier op een oude meter verrekend doordat de tellerstand terugdraait. De slimme meter doet dat niet. Die telt wat je afneemt en wat je aanlevert apart en over de aangeleverde elektriciteit krijg je een vergoeding. Je neemt volgens de oude meter dus minder elektriciteit af. Dat scheelt sowieso al in de heffingen die je betaalt.
En als de vergoeding afneemt of zelfs eindigt ben je spekkoper met een oude meter.

Wat betreft je specifieke vraag. Ervaring met Stedin heb ik niet maar zolang de meter niet is afgekeurd ben je niet verplicht een nieuwe -slimme- te nemen. Heeft bij mij anderhalf jaar geduurd tot ze het opgaven ;-)
Hier vind je een overzicht van afgekeurde meters: https://www.agentschaptelecom.nl/gsearch/elektriciteitsmeters

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 10, 2016 om 17:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Er moet een voordeel te halen zijn door Stedin, niets krijg zomaar gratis.

Maar die meter betaalt u gewoon maandelijks in delen hoor, via de leveringskosten (vastrecht)

Stedin zit echt niet te wachten om allemaal gratis meters te plaatsen.

vo
door volanns - Oct 10, 2016 om 20:28
126 Antwoorden / 57 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden,  nog niet alles gelezen.

Ten eerste heb ik enkele jaren nog meegemaakt dat de oude is vervangen door een moderne meter.  Toen bestond de slimme meter nog lang niet. Dus de meter werkt prima.

Verschillende mensen in de straat gevraagd, slecht één persoon heeft het laten plaatsen en achteraf heeft hij spijt, omdat hij achteraf  de nadelen weet. De rest wil de meter niet.

Intuusen van iemand gehoord dat het  misleidend  is om het een slimme meter te noemen.
Het blijkt dat de gebruikers echt geen winst hebben door dit gedrocht. Integendeel.
De kans bestaat ook dat hackers persoonsgegevens in hun bezit kunnen krijgen, met alle gevplgen vandien.

Het antwoord dat ik kreeg van de werknemer was iets als, het is handig.
Met de huidige meter heb ik geen problemen, dus waarom  zou ik een slimme meter nemen.

akkerdistel
door akkerdistel Oct 12, 2016 om 12:48
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Sterk het advies om te blijven weigeren, zolang onze overheid keer op keer laat zien dat ze niet te vertrouwen zijn..

vr1944
door vr1944 Oct 12, 2016 om 15:56
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat kraamt je toch een hoop onzin uit. Een (slimme) stroommeter is in principe bedoeld om nauwkeurig uw stroomverbruik te meten en zijn ook gewoon online te koop . Als je het slimme gedeelte uitzet is het een ordinaire digiditale stroommeter i.pv. een analoge. De kans dat je meter gehackt wordt is nihil en is onzin en nutteloos voor een hacker . Een ding klopt wel er is niets slims aan zo'n meter . Wat is de overheid met deze meters maken heeft is me een raadsel. Energie bedrijven zijn niet van de overheid.

fl
door flessebon - Oct 11, 2016 om 08:11
418 Antwoorden / 7 Vragen

De nieuwe meter is slecht afleesbaar en zendt de hele dag gegevens door. Geen verbetering dus maar een verslechtering. U krijgt 2 keer per maand een overzicht maar de meter geeft volgens de gebruiksaanwijzing de hele dag informatie door.

pi
door pieterwolters Oct 11, 2016 om 08:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dus? Wat denk je dat jouw PC doet waar je dit stukje op het getikt? Google en Facebook weten nu al meer van je dan wat Stedin ooit te weten zal komen. Zet als de donder die PC uit!

En als het slecht afleesbaar is: koop een leesbril.

akkerdistel
door akkerdistel Oct 12, 2016 om 12:50
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Pietertje, dat tracken van fb en g. kun je gewoon heel simpel blokkeren, doe dus maar weer een beetje rustig. Overigens heeft Flessebon 'n heel goed punt; verzenden gaat draadloos, nog meer storingen/stralingen in huis.

vr1944
door vr1944 Oct 12, 2016 om 16:06
1210 Antwoorden / 5 Vragen

En over welke  info hebben we het dan , behalve de meterstanden en het dagelijks energie verbruik . En wie is er behalve de netbeheerder en energiebedrijf geinterreseerd in deze nutteloze info.

Cookies
door Cookies - Oct 11, 2016 om 09:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat klopt niet. De gebruiker krijgt 1x per 2 maanden een overzicht.

DOOR FLESSEBON - 11 OKT. 2016 OM 08:11
319 ANTWOORDEN / 7 VRAGEN

De nieuwe meter is slecht afleesbaar en zendt de hele dag gegevens door. Geen verbetering dus maar een verslechtering. U krijgt 2 keer per maand een overzicht maar de meter geeft volgens de gebruiksaanwijzing de hele dag informatie door.

fl
door flessebon - Oct 11, 2016 om 09:36
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat weet ik, sorry voor het foutje. Neemt niet weg dat de gegevens veel vaker worden doorgegeven dan dat je de meterstanden krijgt. Daar gaat het om. De suggestie wordt gewekt dat er slechts 1 keer per 2 maanden gegevensoverdracht is. Volgens de gebruiksaanwijzing worden er doorlopend gegevens doorgegeven. En het lcd scherm is slecht afleesbaar. De oude meter is veel beter dan de nieuwe.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 11, 2016 om 09:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft recht op een gewone digitale meter. U hoeft niet akkoord te gaan met de slimme meter (ook niet als hij kan worden uitgezet). Ik snap dat u een brief krijgt waarbij u zogenaamd voor een voldongen feit wordt gesteld. Dat doen ze alleen maar zo om u niet de keuze van een gewone digitale meter voor te leggen. Echter, als u daar op staat,dat de oude alleen maar vervangen mag worden voor een gewone digitale meter, dan mogen ze dat niet weigeren.
Ik heb het zelf ook meegemaakt. Je moet flink drammen, maar dan lukt het wel. Van verschillende fora heb ik wel  begrepen dat Liander (mijn netbeheerder) daar heel wat soepeler mee omgaat dan Stedin.  Geen idee waarom.

Cookies
door Cookies Oct 11, 2016 om 10:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit begrijp ik niet. Als doorgifte van gegevens wordt uitgeschakeld, dan is het toch een gewone digitale meter?

fl
door flessebon Oct 11, 2016 om 10:10
418 Antwoorden / 7 Vragen

Daar geloof ik ook niet in. Een nieuwe analoge meter is beter.

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 10:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een gewone digitale meter is niet hetzelfde als een slimme meter die uit staat. Mijn meter is niet en nooit van een afstand uit te lezen.  Verder is het geen kwestie van geloven, het is geen Sinterklaas of God, het is gewoon een echte digitale meter die ik in mijn meterkast heb.  Hij heeft geen module om op afstand te kunnen worden uitgelezen.

Cookies
door Cookies Oct 11, 2016 om 10:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, zou je even naam/type van jouw digitale meter hier neer kunnen zetten? Ben het komende kwartaal 'aan de beurt', vandaar mijn vraag.

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 11:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een ISKRA . Hij komt uit 2013.

Cookies
door Cookies Oct 11, 2016 om 11:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geinig, het eerste Google Search resultaat bij deze meter is van het wietforum. Wellicht is deze meter daarvoor bij uitstek geschikt?;-) Bedankt voor de info, ik noteer het even. Edit: zit jij soms bij Liander? Alleen daar zie ik de meter genoemd worden, niet bij Stedin en daar zit ik bij.

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 11:38
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oei! Nu weet je wat ik in mijn vrije tijd doe ;-) Ik haal zo de gegevens weer weg.

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 11:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ik zit bij Liander. Zoals ik al eerder schreef doet die veel minder moeiljk dan andere netbeheerders in het 'dwingen' tot een slimme meter, als ik de fora mag geloven. Maar gewoon doorzetten hoor, je hebt recht op een gewone digitale meter.

Redacteur
door Redacteur Oct 12, 2016 om 13:52
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag on-topic verder gaan a.u.b.
Met vriendelijke groet,

Redactie Kassa

fl
door flessebon - Oct 11, 2016 om 10:10
418 Antwoorden / 7 Vragen

De netbeheerders weten dat niet iedereen op een slimme meter zit te wachten en gebruiken daarom verhullend taalgebruik zoals: "wij komen de meterkast vernieuwen" en "wij maken de meterkast klaar voor de toekomst".

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2016 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is daar "verhullend"aan? Ze komen hem toch ook vernieuwen en klaar maken voor de toekomst?

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 12:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is wel verhullend, want ze zeggen niet dat ze een slimme meter komen plaatsen. Ik kreeg ook zo'n brief, er stond alleen 'de meter en leidingen vervangen', maar niet voor een slimme meter. Toen de werklui kwamen kijken naar hoe de boel erbij stond in de meterkast vroeg ik of de meter werd vervangen voor een slimme meter. En ze beweerden notabene ook nog dat we allemaal een gewone meter zouden krijgen en geen slimme. Daar ben ik achteraan gegaan en toen kwam de aap uit de mouw. Een slimme meter. Ik heb meteen Liander gecontacteerd, ervoor gezorgd dat ik alles op schrift kreeg en na enig getouwtrek voor elkaar gekregen dat ik een gewone digitale meter kreeg. De rest van de straat heeft een slimme meter, die hadden het niet zo 123 door wat er gaande was. En dan staan ze al voor je deur met de slimme meter.

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2016 om 10:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb zelf al geruime tijd een slimme meter en begrijp de weerstand niet. Ik heb elke dag inzage in mijn gebruik en daardoor wordt je je er bewuster van. Ben ook werkelijk minder energie gaan gebruiken daardoor. Onzin trouwens dat die meter slecht af te lezen is.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2016 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb, als ik dat wil, ook elke dag inzage in mijn verbruik. Ik hoef maar één blik op de meterstand te werpen en ik weet het. Maar het is wel gewoon een heel oud bakbeest.

Ik gebruik wat ik nodig heb, of het nou een oudje is, of dat het een nieuwe zou worden.

diumenge
door diumenge Oct 11, 2016 om 12:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja. Elke dag een blik op je meter werpen is iets wat de meeste in de praktijk niet zullen doen. Ik zie een keurig net dashboard op mijn monitor, is toch even wat anders. Maar verder is het voor iedereen anders wat ze handig vinden en of dat soort gegevens wel of niet hun gebruik beïnvloeden.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 11, 2016 om 10:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat er werd gereageerd in mijn vraag nog even het volgende over de gewone digitale meter:

Een gewone digitale meter is niet hetzelfde als een slimme meter die uit staat. Mijn meter is niet en nooit van een afstand uit te lezen. Hij heeft geen module om op afstand te kunnen worden uitgelezen.

Dat sommigen de weerstand niet begrijpen, daar wil ik wel het volgende over zeggen. Ten eerste vind ik het vervelend dat de slimme meter wel uitgezet kan worden, maar dat ik dat zelf niet kan doen. Ik hou graag zelf de controle over wat aan staat en wat uit staat. Verder waren er laatst berichten over een lek in de data verzending. Ten derde heb ik niet het vertrouwen dat ik met zo'n ding nooit gepusht zal worden om hem toch op uitleesbaar te zetten.
Het heeft bij mij dus met controle en vertrouwen te maken. Call me crazy, ik wil het nu eenmaal zo.

gerbera
door gerbera - Oct 11, 2016 om 11:54
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@flessebon schreef, "wij komen de meterkast vernieuwen"
Als dat zo is komen ze er bij mij niet in.  Met mijn meterkast is niks mis, heb ik zelf gemaakt en staat er keurig bij.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 11, 2016 om 12:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U schrijft De kans bestaat ook dat hackers persoonsgegevens in hun bezit kunnen krijgen, met alle gevplgen vandien,

Nu hoop ik voor u dat u snel van internet afgaat, uw smart tv loskoppelt, uw auto alleen nog met de sleutel opent dus niet op afstand, als het een hele nieuwe auto is alle digitale hulpjes zoals lane departure, automatisch inparkeren, adaptive cruisecontrol uitzet, uw mobiele telefoon de grijze bak ingaat en alle geld van de bank haalt. Want hacken van deze zaken is meer interessant als een stroommeter hacken.

Diewilik
En doe ook je man/vrouw de deur uit want die weet teveel van uw privégegevens. #complotdenken of #klokhorenluidenmaargeenideewaarklepelis

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 14:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Doe even normaal.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 11, 2016 om 16:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster ik neem aan dat je het over TS hebt.  Maar ik bepaal zelf wat ik doe en hoe ik het doe.  Als iemand zich op deze manier druk maakt om een stroommeter dan is dat abnormaal panisch en achterdochtig.

Diewilik

fr
door frankve Oct 12, 2016 om 13:18
36 Antwoorden / 1 Vragen

De gegevens van stroommeters is onlangs al gehackt - maar is niet al te publiekelijk gemaakt maar las het bij Tros Radar tweet. En dat is heel interessant: als je de verbruikgegevens weet van een huishouden, kan je dus ook het leefpatroon zien en kan je eenvoudig bepalen in welk huis je proletarisch wil winkelen.
Oftewel: goud voor de dieven.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 12, 2016 om 15:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar bij de oude meters deden ze gewoon een takje tussen de voordeur en konden ze op die manier zien of je thuis was. Inbreken is van alle tijden maar inderdaad zijn digitale gegevens weer een extra hulpmiddel.

vo
door volanns - Oct 11, 2016 om 14:36
126 Antwoorden / 57 Vragen

De links die  Carola en Edrick  hebben gepaatst geven duidelijk aan wat de gebruiker kan doen.

Om op slinkse wijze de gebruikers  deze slimme meter aan te smeren, is onbehoorlijk en daar gaat het om.
Men vraagt niet of je het wilt; maar op een "agressieve"  manier per brief,  met datum en tijd,  als je dan thuis wil zijn om de installateur binnen te laten.
Er zijn mensen die niet weten dat ze kunnen weigeren en dat is jammer.
ik heb dat gevoelsmatig gedaan.( geweigerd ), omdat ik me gedwongen en gepasserd voelde.

Dit nog:   http://kassa.vara.nl/pagina/discussie-misleidend-argument-van-stedin-voor-doordrukken-slimme-meter

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 11, 2016 om 16:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En over 3 haar krijg je hem alsnog, dus weigeren heeft maar kortstondig zin.

mo
door mof - Oct 12, 2016 om 12:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, plaatsen mag. Activatie mag u echter weigeren.

ha
door harryromijn - Oct 12, 2016 om 12:37
272 Antwoorden / 0 Vragen

Prachtig, zo'n slimme meter: ik kan per direct mijn huidige stroomverbruik zien, en bij vraagtekens, eens gaan kijken, wat er onnodig aanstaat.
Iedere 2 maanden ook nog eens een verbruiksoverzicht, waardoor je kan zien, of je aanbetalingen in de pas lopen, of er iets zwaar verkeerd zit, dus eigen controle en geen dure verrassingen achteraf.
Oh..u bedoelt die onzin-verhalen, dat Boris Boef dit ook uit kan lezen, en daarmee kan zien, of er langere tijd ( over 2 mnd aan een stuk) geen stroom gebruikt is, dus u niet thuis bent, zo lang ? En u gelooft die horror-onzin ? Zelfs als ooit die boel zo te hacken is, de hele software te veranderen, want die geeft nu in een heel smal tijdsvenster het verbruik over de laatste 2 maanden door - zal men hooguit zien, dat het verbruik op pand XYZ die lopende 2 maanden geen gemiddeld NL-gebruik van 300 kWh heeft gehad, doch..  bijv 150 kWh = al 4 wk weg.
Goed hang- en sluitwerk is beter dan dit soort angst-kolder.

Voordeel voor de netbeheerder: men hoeft niet de meterstanden lijfelijk op te nemen = kostenvoordeel, voor mij als slimme meter-bezitter in ieder geval.
En men kan gemakkelijker switchen naar hoog- en laagtarief, bijv., mochten ooit die zonnepanelen echt door gaan breken.

akkerdistel
door akkerdistel Oct 12, 2016 om 12:57
1790 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft zich behoorlijk laten indoctrineren of bent simpelweg gewoon heel erg naïef, persoonlijk twijfel ik nog wat het ergste van die twee is.

vr1944
door vr1944 Oct 12, 2016 om 16:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

HarryRomein geeft exact het gemak van de digitale meter weer.Als aanvulling op deze info ,installeer de APP en je kan je verbruik per uur aflezen en bv laten uitrekenen of voorschotbedrag overeen komt met je verbruik.

tolsma1945
door tolsma1945 Oct 12, 2016 om 19:10
229 Antwoorden / 6 Vragen

Als je dat gemak noemt zo,n slimme meter,je weet toch zelf wel wat je allemaal aan hebt staan?Daar heb je de slimme meter echt niet voor nodig.En als je bijdehand genoeg bent,kun je het verbruik aanpassen,,door niet uren te badderen,en al je apparatuur uitzetten,als je deze niet gebruikt,dat is pas slim

bikker
door bikker - Oct 12, 2016 om 12:42
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een slimme meter stroom gebruikt en dan bedoel ik de meter zelf.
Dus als je helemaal geen stroom gebruikt de meter toch om de zoveel tijd èèn kWh bijteld om de meter te laten werken.
Heeft iemand daar meer info over?
Ik zelf heb geen slimme meter, het slimme zit in mijn hoofd daar heb ik stedin niet voor nodig, en heb een zeer lage energierekening.

fr
door frankve - Oct 12, 2016 om 13:25
36 Antwoorden / 1 Vragen

De oude meter hoeft niet vervangen te worden, maar is  een wens van de energiemaatschappij. Die heeft er immers belang bij.
Als consument is het niet zo voordelig, tenzij je een hekel hebt aan de meterstanden doorgeven.

De voordelen voor de energie leverancier zijn:
betere anticipatie op vraag en aanbod,
hogere inkomsten (de nieuwe meter meet namelijk ook de toenemende mate van "blindstroom" - dat is iets wat de oude meter niet kan meten. Maar met alle nieuwe electronica (ook je LEDlampjes enzo) neemt het blindstroom gehalte toe.
Bindstroom simpel verklaard: een ontstane afwijking in je stroom (tov de spanning) die niet gemeten wordt door de oude draaischijfmeter (daarom is hij ook "blind") maar wel door de nieuwe electronische meters. Het is wel vermogen, dus met de oude meter kost het de leverancier geld, bij de nieuwe meter kunnen ze dit wel berekenen.
hogere inkomsten als de salderingsregeling voor particulieren verdwijnt (en daar lijkt het wel op) - er wordt gemeten wat er geleverd is, en apart wat ingenomen is,

De nadelen voor de consument zijn er natuurlijk ook, zeg maar omgekeerd evenredig met de voordelen van de energiemaatschappij (je gaat dus wat meer betalen enzo).
De voordelen van je wasmachine afhankelijk maken van de zonneschijn of daluren is voor de meeste huishoudens echt nog een aantal stappen te ver.

de
door deugniet - Oct 12, 2016 om 14:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook bij mij is een slimme meter geplaatst. Als ik het goed begrepen heb doet die niets zolang je hem niet zelf activeert.  Niet doen dus.

edrick3
door edrick3 Oct 12, 2016 om 14:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Die kun je niet ZELF activeren. Dat is al voor je gedaan. ;-)

ru
door ruudkats - Oct 12, 2016 om 14:46
15 Antwoorden / 0 Vragen

google eens op Ferraris draaischijfmeter. u hoeft geen slimme meter te accepteren. wanneer deze ooit kapot mocht gaan draait stedin voor de kosten op, wanneer u later besluit een "slimme" meter aan te schaffen moet u dit zelf betalen. er is geen enkele reden om te wisselen van meter zeker niet wanneer u zonnepanelen hebt.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2016 om 14:58
3138 Antwoorden / 0 Vragen

u bent niets verplicht, zij mogen u wel de aanbieding doen...

wi
door wilhelmina10 - Oct 12, 2016 om 15:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nee ze kunnen je niet dwingen. Ik heb ook nee gezegd. Dan krijg je een brief, als je het over een tijdje wel wil, moet je het zelf betalen. Het heeft helemaal geen voordelen.

ef
door efsix - Oct 12, 2016 om 16:34
3 Antwoorden / Vragen

Eigen ervaring, de slimme meter kun je weigeren, bij wet geregeld. Eerst wordt geprobeerd de slimme meter te plaatsen zonder dat deze gegevens doorstuurd, de meter staat ,,uit".
U kunt afdwingen dat u een digitale domme meter krijgt als u dat wilt. Kijk eens op www.agentschaptelecom.nl/ metrologie , daar kunt u zien wanneer uw oude meters vervangen moeten worden.
Let op, het elektraverbruik van de slimme meter is voor uw rekening, maar ziet u niet op de factuur, de netbeheerders zeggen dat u dat niet betaald, ja,ja.......
Voor de consument is er geen voordeel aan, wel een heel duur betaald gemak. Voor iemand die zelf maandelijks de meterstanden opneemt geen voordeel.
De achterliggende bedoeling is dat u later per maand het daadwerkelijke verbruik afrekend, nu wordt dat gewoon verzwegen, zelfs ontkend.
Een operatie die miljoenen kost en pure kapitaalsvernietiging, ook alle meters die eigenlijk niet vervangen hoeven te worden, gaan de schrootbak in.

cr
door criticus13 - Oct 12, 2016 om 16:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Volanns,

Ik heb dezelfde ervaring. Ook de slimme meter geweigerd. Na een paar maanden weer bericht gekregen dat ze langs kwamen en bij mij in de meterkast wilden kijken. Ik vond dit onzin en ben er ook niet voor thuis gebleven. Daarna kwamen de medewerkers van Stedin de slimme meters bij mijn buren (portiek) plaatsen. Ze hebben aanhoudend bij mij gebeld, maar ik heb niet gereageerd. Vond ik niet nodig.
Ik vond het een hele nare situatie, omdat ik heel sterk het idee kreeg dat ik geen keus had.

Groet,
Criticus13

jo
door joop399 - Oct 12, 2016 om 16:52
2 Antwoorden / Vragen

Wat ik nog niet gelezen heb is dat de netbeheerder weet hoeveel energie is teruggeleverd, en dat ze na ze na 2020 als de regeltjes zullen veranderen, voor de terugeleverde energie heus niet de hoofdprijs gaan betalen.
Ook kunnen ze transportkosten gaan rekenen, om van energiebelastin nog maar niet te spreken.
De overheid is wat dat betreft heel betrouwbaar (voorspelbaar).

clio23
door clio23 - Oct 12, 2016 om 17:07
48 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom wilt u deze slimme meter niet? Als u deze weigert en de meter die u nu heeft gaat stuk bent u in de aap gelogeerd want dan is de rekening voor vervanging voor u een krijgt u alsnog de slimme meter. Gewoon laten plaatsen, op de website aangeven dat u niet wilt dat er meegekeken wordt dan blijft alles bij hetzelfde.

zoekster1
door zoekster1 Oct 13, 2016 om 00:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Neeeeee, zo is het niet. Als de meter stuk gaat wordt deze gewoon gratis vervangen. Hou toch eens op die fabels de wereld in te sturen. Alleen als je meter het gewoon doet en je hebt na de weigering plotsklaps zin in een slimme meter, dan moet je ervoor betalen. Niet als je meter stuk gaat. BEGREPEN???

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 13, 2016 om 01:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster ik heb uw mening over deze meters gelezen. We verschillen van mening hierover, dat is prima, ieder heeft recht op een eigen mening.
Bij mij plaatste u zelfs de reactie dat ik eens normaal moet doen maar mag ik op zijn minst opmerken dat u nogal fel reageert.
Het zit u nogal hoog gezien  de vele e's in uw nee en dan de hoofdletters bij begrepen met dan nog vier vraagtekens erachter.
Om even on topic te blijven misschien met u uw spanning even verlagen.
Mvg Diewilik

woskam
door woskam - Oct 12, 2016 om 17:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Meter is eigendom van Stedin en ze mogen dit gewoon aanpassen. Wel kunt geen toestemming verlenen om hemop afstand uit te lezen.

zoekster1
door zoekster1 Oct 13, 2016 om 00:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U verkondigt onzin. Zomaar wat zwammen zonder dat u zich ook maar enigszins in de zaak hebt verdiept.

tolsma1945
door tolsma1945 - Oct 12, 2016 om 18:56
229 Antwoorden / 6 Vragen

Het is uw recht om de slimme meter te weigeren,het enige voordeel voor u is,dat u jaarlijks de meterstanden niet meer door hoeft te geven,verder geen voordeel.
Als uw meter moet worden vervangen,kunt u een digitale meter laten plaatsen zonder die zg voordelen,en poespas.
Succes met uw strijd tegen Stedin.

marita5
door marita5 - Oct 13, 2016 om 08:02
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Volanns ,

Lees hier alle informatie mbt de slimme meter , ( lees ook de rechter blauwe kolom ) .

https://www.consuwijzer.nl/thema/het-slimme-meter-loket

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2016 om 08:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vraag me overigens wel het volgende af. Bij het gebruik van een slimme meter wordt een 2 maandelijks overzicht naar de gebruiker gestuurd en, mocht het termijnbedrag vlg deze standen te laag zijn, geadviseerd het termijnbedrag te verhogen.

Maar wat als de gebruiker dit advies naast zich neer legt en bij de jaarafrekening blijkt dat er moet worden bijbetaald? Heeft de gebruiker dan nog recht op een betalingsregeling of wordt dit geweigerd omdat het advies niet werd opgevolgd?

wi
door wilhelmina10 - Oct 19, 2016 om 12:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand kan je verplichten om een slimme meter te nemen. Ik heb hem ook geweigerd. Toen kreeg ik een brief dat als ik hem alsnog wilde, dat ik de meter dan moest betalen. En het is helemaal niet goedkoper die slimme meter. Nee, Stedin is slim.

mo
door mokassa - Oct 24, 2016 om 14:52
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ter informatie: als u gebruik maakt van dag- en nachtstroomtarieven is aanvaarden van een slimme meter helaas de enige optie. Op termijn schaft Stedin namelijk de puls af die bij het omschakelen van tariefsoort naar de 'oude' meters wordt gezonden. Alleen slimme meters schakelen dan nog om.

Th
door Thale_1 - Nov 24, 2016 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als dan toch de slimme meter geïnstalleerd moet worden, moet de gebruiker deze kunnen afsluiten van internet en een paar keer per jaar (of periodiek) online gaan voor het uitlezen van het verbruik. Als dit mogelijk is dan zijn de meeste bezwaren opgelost.
Reden: Het inbrekersgilde kan eenvoudig zien wanneer mensen niet thuis zijn door een laag een stabiel verbruik. Dit gaat handel worden tussen hackers en inbrekers.
Misschien wel een tip om alle bezwaren uit de weg te ruimen.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 24, 2016 om 10:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onzin de slimme meter werkt niet via internet maar via gprs, de voorloper van 3g. Ze maken dus gebruik van het mobiele telefoonnetwerk.