dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Oct 10, 2008 om 11:43
Huishouden & energie

Waarom gaan fittingen op slot?

Gisteren was er een fitting stuk, het was zo'n oude bakelieten, ik kon  gemakkelijk de twee delen losschroeven en de draadjes er uithalen.
Maar de nieuwe fitting blijkt na vastschroeven op slot te gaan, je kunt het bovenste deel niet losschroeven.
Waar is dat voor en is er een manier om de twee delen toch van elkaar te scheiden? (Handig want dan hoef je het snoer niet los te knippen en blijft de lamp op dezelfde hoogte hangen.)

En waarom zit er onderin het bovenste deel van een fitting een spijkertje?

25413 9 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 11, 2008 om 02:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag dirkjeanna,

Dat is geen spijkertje doch een schroefje. Dat is om het bovenste deel op het onderste vast te zetten. Dat is handig, want dan draai je de fitting niet uit elkaar als je een lamp uitdraaid. Want dat is gevaarlijk. Soms, bij een kapotte lamp, weet niet of de spanning eraf is. Bij zo'n losgedraaide fitting zou je gemakkelijk een schok kunnen krijgen.

Hardware ERror MAN.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Oct 11, 2008 om 12:20
77 Antwoorden / 37 Vragen

Allebei bedankt voor jullie antwoord!
Ik zal alvast eens gaan oefenen met een nieuwe fitting.

mi
door miraltje - Nov 13, 2008 om 19:00
462 Antwoorden / 0 Vragen

er zit een metalen lipje in de fitting die na het volledig in elkaar draaien in een uitsparing valt.

dit is gedaan om te voorkomen dat tijdens het verwisselen van een defecte (spaar)lamp de fitting onbedoeld losgedraaid wordt mocht de lamp vast zitten in de fitting.

het vergrendeling mechanisme voorkomt dat

dit gebeurde nogwel eens in het verleden en dit kan gevaarlijke situaties opleveren

mocht je de fitting toch willen verwijderen kan dit zonder de draden door te knippen.

je kunt na het afschakelen van de spaaning in de meterkast, de vergrendeling met een spannings schroevendraaier opwippen en gelijkertijd de fitting los draaien.

je zal even moeten zoeken waar in de lampfitting het nokje zich precies bevind

ma
door maarten1981 - Mar 26, 2009 om 17:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een nieuwe fitting gekocht en die krijg ik ook met geen mogelijkheid los. Waar zit dat nokje om hem te openen?? Kan iemand me helpen?

bu
door bubbleblower - Jul 2, 2009 om 00:41
31 Antwoorden / 10 Vragen

Wat een verschrikkelijke ellende met die pokke dingen. Ben er nu letterlijk al uren bezig en heb 10 fittingen tot mijn beschikking, dus ik kan er een paar opofferen. Naar ik aannneem draait het allemaal om het metalen uitsteekseltje dat je in een dusdanige positie moet zien te verkrijgen dat de fitting ineens weer wel los kan. Moet je dat naar boven, beneden, naar binnen of naar buiten duwen of wellicht een combinatie? Kan ik m op een bepaalde manier afbreken dat ik de fitting open krijg, zodat ik van 2 fittingen ten minste 1 fitting kan maken? Is het normaal dat ze fittingen in reeds vergrendelde toestand verkopen?

bu
door bubbleblower - Jul 2, 2009 om 00:44
31 Antwoorden / 10 Vragen

Overigens krijg ik die !#$%^ dingen ook niet open als ik het lipje er volledig afsloop.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 2, 2009 om 09:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ power:

Er zijn 2 typen vergrendelingen: één met schroefje in de bodem en één met lipje in de bodem. Kennelijk heb je de laatste. Soms worden die al in vergrendelde toestand verkocht.

Het kan ook aan je zelf liggen: twee linkerhanden.
Het vereist wat handigheid, net als bij een kindveilige fles sluiting, om het open te maken. je moet dan twee handelingen tegelijk verrichten en soms nog wat kracht erbij. Niet iedereen kan/heeft dat. Een elektriciën wel. Laat het dan aan hen over.

Overigens is het niet handig en niet netjes tegenover TS om binnen een topic een nieuwe vraag te stellen. Deze site wordt ook als naslagwerk gebruikt om problemen op te lossen zonder een nieuwe vraag te stellen. Wanneer je een vraag binnen een vraag stelt, krijg je vervuiling van het naslagwerk. TS en allen welke reageerden op de vraag van TS krijgen weer de originele vraag nogmaals voor de kiezen, terwijl het antwoord daarop al gegeven is, waarmee TS kennelijk tevreden was/is.

Stel gewoon een nieuwe vraag wanneer je een probleem hebt, ook al hebben de vragen raakvlakken.

H.

da
door dallie - Oct 19, 2013 om 16:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=miraltje schreef op zaterdag 11 okt 2008, 03:50]er zit een metalen lipje in de fitting die na het volledig in elkaar draaien in een uitsparing valt.
dit is gedaan om te voorkomen dat tijdens het verwisselen van een defecte (spaar)lamp de fitting onbedoeld losgedraaid wordt mocht de lamp vast zitten in de fitting.
het vergrendeling mechanisme voorkomt dat
dit gebeurde nogwel eens in het verleden en dit kan gevaarlijke situaties opleveren
mocht je de fitting toch willen verwijderen kan dit zonder de draden door te knippen.
je kunt na het afschakelen van de spaaning in de meterkast, de vergrendeling met een spannings schroevendraaier opwippen en gelijkertijd de fitting los draaien.
je zal even moeten zoeken waar in de lampfitting het nokje zich precies bevind

Ik had het zelfde probleem maar het bleek een kunstof lipje dat ik in moest drukken. Het metalen lipje was alleen voor de stroomdoorgifte aan de lamp. Dank je wel Miralje voor je expertise en uitleg. Nu ben ik er wel uitgekomen :-)

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2013 om 16:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

2008 dus het uitdraaien duurde wel erg lang... zoveel schroefdraad hierop?