mo
door mousey Sep 23, 2022 om 11:26
Huishouden & energie

Waarom geen verhoging van de teruglevering stroom?

De prijzen voor de stroom worden maar verhogd. Nu heb ik zonnepanelen, zoals zovelen met mij, maar nu vraag ik mij af waarom ze de teruglevering ook niet verhogen? Wat is daar de reden voor.

945 6 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 23, 2022 om 11:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Omdat die stroom lastig weg te krijgen is. Iedereen met zonnepanelen leveren tegelijk stroom aan het netwerk terwijl de vraag dan een stuk minder is. Hoe hoger het aanbod, hoe lager de vraag, hoe lager de prijs. Energiemaatschappijen krijgen soms geld toe op zeer zonnige momenten.

mahadma
door mahadma - Sep 23, 2022 om 11:30
11522 Antwoorden / 51 Vragen

De energie maatschappijen hebben van mij een bijnaam gekregen: rupsje nooit genoeg. Deze (in mijn visie) compleet harteloze bedrijven zijn alleen op geld uit.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 23, 2022 om 11:33
844 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt het ook zo zien..Bij teruglevering verkoop jij, als het ware, je opgeslagen stroom aan de energiebedrijven... en tja... die willen winst maken en kopen dus zo laag mogelijk in omhet dan weer voor dikke prijzen te verkopen.

Eerlijk? Nee dat denk persoonlijk niet. Begrijpelijk? Ja, een energieleverancier is uiteindelijk een commercieel bedrijf die graag winst wil maken.

Verder klopt het ook wat @Neodutchio zegt.

Maar kleine troost... de donkere maanden komen er weer aan, dus zullen je panelen waarschijnlijk minder opbrengst hebben.

B2
door B22558 - Sep 23, 2022 om 11:44
17 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een gezeur over dat terugleveren,maak het gewoon op of vraag aan de buren of ze met verlengsnoer stroom willen kopen bij je voor 50cent de Kwh.

panter22
door panter22 Sep 23, 2022 om 11:54
6599 Antwoorden / Vragen

Fijn plan.

va
door vanlotjegetikt Sep 23, 2022 om 13:20
809 Antwoorden / Vragen

O ja vergeet  niet uw investering minus subsidie indien vt in rekening te brengen.

ro
door ronny530 - Sep 23, 2022 om 13:20
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Mooi dat u zonnepanelen heeft aangeschaft want nu de stroomprijzen omhoog gaan krijgt u voor een deel niet met die hogere stroomprijs te maken omdat de zonnepanelen 'gratis' stroom opwekken. U denkt waarschijnlijk dat de stroom die u teruglevert met de prijsverhoging mee gaat stijgen maar dat is niet het geval want u verkoopt de opgewekte stroom aan de energieleverancier en die leverancier mag de inkoopsprijs zelf bepalen. Bent u het met die inkoopsprijs niet eens staat het u vrij om een andere leverancier te kiezen. Deze vraag wordt vaker gesteld en dan betreft het vaak zonnepanelen bezitters die op advies van de zonnepanelen verkoper het dak van de woning vol met zonnepanelen hebben laten leggen om maar zoveel als mogelijk stroom te kunnen terugleveren. Er werd niet naar eigen stroomverbruik gekeken maar naar de maximale opbrengst, stel 2500 Kwh per jaar eigen gebruik en een zonnepanelen opbrengst van 7500 Kwh per jaar dan is 5000 Kwh terugleveren lekker verdienen toch.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 16:59
16778 Antwoorden / 202 Vragen

U bent niet de enige die wordt geconfroteerd met dit priobleem. Hoe dan ook is het nu zo dat de electra die u 'goedkoop' teruglevert weer duur wordt verkocht. Zelfs ook aan u als u electra van het net nodig heeft. Een alternatief is om het overtollige op te slaan in accu's hoewel dat nog in ontwikkeling is. Ik geef u zo een link naar een uitzending van Omroep Gld. daarover.  Zie dit: https://www.gld.nl/nieuws/7760805/het-stroomnet-loopt-vast-straks-allemaal-een-thuisbatterij