be
door bertte1861 Oct 20, 2015 om 15:59
Huishouden & energie

Waarom kan ik niet energiezuinig én waterbesparend douchen?

Heb een nieuwe cv-ketel: hr Nefit Trendline HRC 25/CW4. Deze ketel heet heel energiezuinig, maar blijkt een grote waterverspiller te zijn. We hebben onze waterbesparende douchekop inmiddels moeten vervangen voor een veel water doorlatende variant. Volgens Nefit is dit wat we allemaal willen: douchen met veel warm water. Ook van anderen hoor ik dat we verplicht worden met veel water te douchen, anders heb je na enkele minuten koud douchewater.
Volgens de fabrieksspecificaties levert mijn cv-ketel warm water bij een afname van 1,2 liter per minuut en slaat de brander van de ketel uit als mijn watervraag 0,8 liter per minuut wordt of minder. Lijken redelijke normen. Maar..... de adder onder het gras is, dat de sensor die de watervraag vaststelt overruled wordt door de themperatuursensor. Vraag ik minder dan 3 liter water per minuut dan raakt de ketel na enkele minuten oververhit en gaat de brander dus uit. En die 3 liter is water van 60 graden, dus na bijmenging met koud water in mijn douchemengkraan, gebruik ik om te douchen nog aanzienlijk meer dan 3 liter water per minuut.
Tot nu toe heb ik niemand gevonden, niet bij het installatie bedrijf en niet bij Nefit en niet in ons netwerk, die mijn vraag kan beantwoorden: hoe kan ik normaal warm douchen meer dan 2 minuten zonder verplicht te zijn veel water te verknoeien???
Ja Nefit weet wel een oplossing: ga terug na het oude systeem van de boiler. Wat altijd problemen gaf als meer mensen direct achter elkaar wilden douchen, dan was de boiler te snel leeg. Bovendien moet de nieuwe cv-ketel gedeïnstalleerd, de boiler eerst geplaatst, de leidingen aangepast, met alle daarbij komende kosten. Uiteraard alle kosten voor onze rekening.....
De nieuwe trend schijnt regenbui douchen te zijn. Zuinig met water is uit. Of worden wij door de fabrikant verplicht water te verknoeien?
Ben benieuwd of iemand een creatieve praktische oplossing weet.
En woon je omgeving Amsterdam dan is deze Nefit cv-ketel zeker een lastige, want met de daar aanwezige wat lagere waterdruk blijkt deze ketel ook snel oververhit.
Zou toch moeten kunnen: energiezuinig én waterbesparend!

14599 132 Rapporteer

sl
door slobberbone - Oct 20, 2015 om 17:06
508 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is balen hier al jaren een Intergas en werkt met zuinige douchekop perfect er zit zelfs nog een bespaarder tussen dus minder dan 3 liter per minuut.

ph
door philip36 - Oct 20, 2015 om 17:14
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u het al eens geprobeerd met de warmwatertemperatuur op de cv ketel lager in te stellen.
Staat nu op 60 graden, bijv. naar 45 graden zetten.
Als de ketel niet gebruikt wordt als naverwarmer van een zonneboiler kan dat.
Dit in verband met legionella besmetting.
Instelling mogelijk tussen 30 en 60 graden.
Als het zo gevaarlijk was zou de fabrikant een lagere waarde dan 60 graden niet mogelijk hebben gemaakt.
Wij hebben de warmwatertemperatuur al jaren op 45 graden staan.
Voordeel is ook dat je voor wastafel en keuken de warmwaterkraan gewoon open kunt draaien zonder dat je moet gaan mengen met koud water.

hansje klein
door hansje klein - Oct 20, 2015 om 17:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zet het verhaal en een vraag erover eens op het forum van de Consumentenbond.

https://www.consumentenbond.nl/community/forum/?plckForumPage=DiscussionCreate&plckForumId=Cat%3a9988b9f4-f51f-430c-8582-027faa4e91e9Forum%3ab4f6e9a1-72f4-42e1-9586-85007f128726

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2015 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de ketel na enkele minuten uitslaat, maakt dat toch niet uit, want dan bent u al klaar met douchen.

De bezuiniging zit dan in de tijd.

be
door bertte1861 - Oct 20, 2015 om 19:09
46 Antwoorden / 1 Vragen

Heb inderdaad logisch denkend de warmwaterthemperatuur naar beneden bij te stellen. Heb ik ook geprobeerd: 50 graden, 45 graden. Dan vraag je minder warm van de ketel en meng je minder bij in je mengkraan. Helaas heeft dit geen positieve invloed. Volgens Nefit maakt het nl. niet uit hoe warm je het water wilt hebben, de brander gaat evenwel vol aan en raakt dus "gewoon" al snel oververhit.

be
door bertte1861 - Oct 20, 2015 om 19:13
46 Antwoorden / 1 Vragen

Ja heel kort douchen is natuurlijk zowel zuinig voor energie als voor water. Maar binnen 2 minuten, wassen, ook de haren is wel snel. En als je gehandicapt / beperkt bent, zoals 3 van de bewoners hier, is in 10 minuten klaar met douchen al een behoorlijke uitdaging.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2015 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als drie van mijn bewoners gehandicapt of beperkt zouden zijn, dan zou ik persoonlijk het waterbesparende en/of energiebesparende maar vergeten. En zorgen voor ern lekkere warme douche met flinke stralen.

Zoveel kost water niet. Er wordt al op zoveel bezuinigd.

ph
door philip36 - Oct 20, 2015 om 22:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 19:09]Volgens Nefit maakt het nl. niet uit hoe warm je het water wilt hebben, de brander gaat evenwel vol aan en raakt dus "gewoon" al snel oververhit.

Wat vreemd voor zo'n nefit HR ketel.
Zou verwachten dat de brander minder hard gaat branden als je een lagere tapwatertemperatuur instelt.
Als de brander voluit gaat branden hoe kun je dan ooit een lagere temperatuur van het tapwater krijgen?

gerbera
door gerbera - Oct 20, 2015 om 23:17
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Vindt het een beetje vreemd. Normaal zou de gasdruk naar de brander zich moeten aanpassen aan de stroomsnelheid van het warme water. Dus hoe minder de doorstroming van warm water des te lager de vlam. Althans mijn Remeha doet dit. Dat u geen waterbesparende douchekop kunt gebruiken vindt ik ook vreemd, hierbij wordt wel geadviseerd het extra ringetje te verwijderen omdat anders de stroomsnelheid te gering kan zijn waardoor de ketel dan niet aanslaat. Juist de zgn. regendouche kan niet op alle ketels gebruikt worden. Dit is geheel afhankelijk van de capaciteit die de ketel per minuut aan warmwater kan geven. Als bij u de brander, ongeachte de stand van de kraan, voluit brand is er mogelijk iets niet in orde met de ketel.

be
door bertte1861 - Oct 21, 2015 om 00:22
46 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gun iedereen hier een fijne warme douche. Als je door je beperkingen wat onhandig bent en de douchekraan flink los moet zetten om warm water te houden, betekent dit ook dat het allemaal een nogal natte kliederboel wordt. En dat is echt niet fijn.
Los daarvan zijn we echt tegen onnodig water verspillen. Past niet echt bij enig milieubewust leven.
Energie zuinig staat bij Nefit hoog in het vaandel, maar bewust met water omgaan lijkt totaal onbelangrijk.

be
door bertte1861 - Oct 21, 2015 om 00:33
46 Antwoorden / 1 Vragen

En dat blijft ons gevoel, dat er iets niet goed gaat in de ketel. Maar de installateur en Nefit willen hier niets van weten. Iemand van Nefit is wel wezen kijken en heeft beloofd dat het na de zomer alleen maar beter kan worden als de temperatuur van het aangevoerde water lager wordt, omdat het buiten kouder wordt. Dan zal het langer duren voordat de ketel oververhit raakt. Maar in de praktijk is het er zeker niet beter op geworden.
En zolang de installateur en Nefit niet echt een probleem zien, wordt er dus ook niets opgelost. Wij zouden de enigen zijn die het niet fijn vinden om met veel water te douchen. Bewust met water omgaan is uit. En die natte kliederboel is pech dan. En dat wil er nog steeds niet bij ons in dat niemand meer relevant vindt hoe we met water omgaan.

hansje klein
door hansje klein - Oct 21, 2015 om 10:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Herhaling: neem contact op met de testers van verwarmingsketels bij de Consumentenbond. Telefonisch of per mail of op het forum. NEFIT heeft er, in tegenstelling tot uzelf, géén mening over en dat helpt dan ook niet meer verder.

ph
door philip36 - Oct 21, 2015 om 10:39
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een onzin kraamt Nefit uit.
Wachten tot het aangevoerde water kouder is.

Neem contact op met de Belbus en laat ze Nefit vragen of ze dat voor de camera willen herhalen.

Wachten tot het aangevoerde water kouder wordt.

be
door bertte1861 - Oct 21, 2015 om 11:31
46 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga vandaag zeker een post doen op het forum van de consumentenbond.

be
door bertte1861 - Oct 21, 2015 om 11:40
46 Antwoorden / 1 Vragen

En als het er op aan komt, trekt Nefit eerdere uitspraken en beloftes in.
Dat de brander van de ketel uit moet slaan bij een waterafname onder 0,8 liter per minuut om overhitting tegen te gaan, werd ingetrokken toen een bezoek van een monteur van Nefit was toegezegd. De kritieke grens zou rond 1,7 liter per minuut liggen. Inmiddels is die grenswaarde in de praktijk vaak aanzienlijk hoger gebleken. 2,2 en 2,3 en 2,5 en 2,7 zijn door mij vastgestelde grenswaardes. Nu is het excuus dat ik onder de kritieke grens van ca. 3 liter warm water per minuut wil gebruiken en dat de brander dan gaat pendelen en in de war raakt.
En inmiddels heeft diezelfde technische medewerker per telefoon tegen mij gezegd dat de belofte van de monteur die aan huis is geweest twijfelachtig is. De temperatuur van het aangevoerde water zal in de zomer niet heel veel anders zijn dan in de winter. Weg hoop dat het alleen in de zomer een probleem zou zijn.

ph
door philip36 - Oct 21, 2015 om 11:56
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Om Nefit tot actie te bewegen is de belbus wel een optie hiervoor.
Als ze op TV kunnen komen met een klacht willen ze het meestal wel eerder oplossen.

belbus@vara.nl

be
door bertte1861 - Oct 21, 2015 om 12:11
46 Antwoorden / 1 Vragen

Zal de belbus in gedachten houden.

hansje klein
door hansje klein - Oct 21, 2015 om 12:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u tevens de klacht en/of het niet willen communiceren op

klacht.nl

klachtenkompas.nl

plaatst, wordt de kans steeds groter, dat de Nefit-webcare gaat reageren en contact met u gaat zoeken. Imago-schade is namelijk duurder dan een vervangende ketel die normaal zoals men kan verwachen functioneert. Het aanspreekadres blijft primair echter nog steeds de installateur. Is dat wel een officiële dealer van Nefit?

Houd ons op de hoogte........support gegarandeerd!

be
door bertte1861 - Oct 21, 2015 om 14:51
46 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties / support.
Ja de installateur is een officiële Nefit dealer. De relatie tussen ons en de installateur is inmiddels niet zo best meer. Hij heeft in het andere deel van onze dubbele bewoning (kangoeroewoning) na onze verhuizing problemen met een lekkende radiator nooit in beeld kunnen brengen. Pas toen de nieuwe laminaatvloer door de waterschade deels moest worden vervangen en de verzekering een expert stuurde was na 1 minuut duidelijk waar het verwarmingssysteem water lekte en waarom de huiskamer nooit goed warm was te krijgen. De installateur heeft elke aansprakelijkheid ontkent. Hij had de gewraakte radiator niet geplaatst, er alleen een andere kraan op gemonteerd. En ondanks onze duidelijke vaak herhaalde vraag het probleem op te lossen, vindt hij het niet zijn verantwoording. Ook de problemen met de afvoer van de toiletten krijgt hij ondanks de hoge rekening, die hij inmiddels heeft laten betalen door ons, niet echt goed opgelost. Erg jammer dat juist hij de nieuwe cv heeft geplaatst. In onze vorige woning was hij juist in staat om voor onze niet standaard bewoning een goede oplossing te vinden voor verwarmingsproblemen. Nu zijn wij (ben ik) die lastige klant die niet tevreden is als de rekening hoog is en het resultaat niet bevredigend. Volgens Nefit moet ik inderdaad alles via de installateur doen. Toch heeft Nefit mij wel een aantal keren telefonisch te woord gestaan.
En nog spelende loodgieterswerkzaamheden gaan nu naar de aannemer die de verbouwing heeft gedaan. Zonodig schakelt hij een loodgieter in en dat is niet onze installateur. Je zegt het vertrouwen in je vaste loodgieter niet zo snel op, zeker in een dorp niet. Maar op een keer zijn de rekeningen en behaalde resultaten zo ver uit één, dat je niet meer samen verder kan.
Ondertusssen hebben zowel de installateur en Nefit zo stelling beweerd dat de cv-ketel goed is en dat ik abnormale dingen verwacht van de ketel, dat ik denk dat ik een klachtenprocedure pas aandurf als een deskundige (bijvoorbeeld een tester van de consumentenbond) mij bevestigd in de vraagtekens die wij hebben over de werking van de cv.

hansje klein
door hansje klein - Oct 21, 2015 om 17:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@bertte1861

Uit het antwoord van Erik (redacteur en onderzoeker bij de Consumentenbond) kun je afleiden, dat jouw ketel en niet de hele serie een miskleun zou kunnen zijn. Klachtenkompas.nl, waarna Erik verwijst, is voor producenten belangrijk en daarop moet je liever niet met een negatief bericht staan. Niet-meer-antwoorden kan ook niet goed voor het imago zijn en is voor Nefit ook geen optie.

Lijkt erop, dat de installateur en Nefit zich in uw geval voor de verantwoordelijkheid willen drukken. Vraag: heeft u een lopende rechtsbijstandsverzekering, laat dan het 'vieze' werk door een jurist afhandelen. Verzamel in ieder geval alle correspondentie alvast. Ondeugdelijke apparaten kan niet en hoeft ook met de wetgeving aan de consumentenkant helemaal niet, u heeft het recht op reparatie, omruilen of geld terug. Meer informatie hierover op Consuwijzer.nl

Wordt vervolgd?

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2015 om 00:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gisteren heb ik de Nefit-verkoopafdeling nog een mail gestuurd met de vraag of deze ketel geschikt is voor het gebruik van een douche-spaarkop na het lezen van negatieve berichten hierover op het internet. (In Amsterdam met een vrij lage waterdruk!).

Wachten we het antwoord af.

De Consumentenbondtest was overigens prima en een aanbeveling:

http://www.nefit.nl/consument/landingpages/consumentenbond_trendline_1/consumentenbond_trendline_1

sl
door slobberbone - Oct 22, 2015 om 09:06
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe is de ketel ingeregeld op cv hier draait hij ook slecht op 30% van zijn vermogen en kan zo ook pompsnelheid en start/max toerental aanpassen en ook vermogen bij tapwater, ik weet niet wat de mogelijkheden zijn bij Nefit ?

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 10:27
46 Antwoorden / 1 Vragen

Ben in ieder geval blij met de reactie van de onderzoeker van de consumentenbond:

Vroeger kon je niet zomaar een spaardouche op elke cv-ketel aansluiten. Een goede spaardouche verbruikt namelijk zo weinig water dat sommige conventionele cv-ketels en VR-ketels niet aanslaan en dus geen of maar heel even warm water leveren. Zogeheten modulerende cv-ketels - alle HR-ketels zijn modulerende ketels - kunnen variëren tussen hoog en laag vermogen. Ze kunnen zonder problemen een kleine stroom water verwarmen. Die cv-ketels zijn dus geschikt voor een spaardouche.

En daar staan wij uiteraard nog steeds achter. Je zou zonder problemen een spaardouchekop moeten kunnen gebruiken met deze ketel (het toeval wil overigens dat ikzelf ook een Nefit-Ketel en een spaardouchekop heb, en geen problemen ervaar). Mijn advies is dat je met deze informatie erbij nog een keer Nefit erop aanspreekt dat u een waterbesparende douchekop moet kunnen gebruiken. Mocht Nefit volharden in ontkennen, dan kan een volgende stap zijn dat je deze klacht plaatst op Klachtenkompas.

Ga hier zeker mee aan de slag!
wordt vervolgd

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 10:28
46 Antwoorden / 1 Vragen

de link naar de test werkt niet......

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 10:37
46 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe het met verwarmen gaat, is nog niet duidelijk. We gaan voor het eerst in deze woning en met deze cv-ketel de winter in. Er moeten nog een aantal lekkende radiatorknoppen vervangen worden, is besteld.
Nu is het zo dat als je de thermostaat omhoog zet, de ketel volop gaat stoken en dat kan hij dus goed.
Door de lekkende kranen kan hij (te) veel warmte kwijt.
Overigens staan volgens zowel de installateur als de monteur van Nefit alle instellingen optimaal.
Het gaat mijn know how te boven om daar zelf mee te gaan experimenteren. Volgens een technische man van Nefit die ik telefonisch sprak, kan ik daar mijn probleem ook niet mee oplossen.

Lijkt er het meest op dat er een probleem is met de modulatie en de ketel alleen op hoog vermogen werkt.

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2015 om 10:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - De link was een bericht van Nefit over uw ketel als best geteste ketel in 2014

2 - Omdat de zelflerende software zich kan vergissen/verslikken, is alleen een (langtijd) doormeting een optie en dat kunnen alleen Nefit-monteurs

3 - Blijft het feit, dat feitelijke mankementen dienen te worden gerepareerd

4 - Op Klacht.nl vind ik bij Nefit weliswaar klachten, maar uw probleem niet!

Ik heb maandenlang met een (andere) ketelproducent moeten ringen om mijn ketel compleet te laten vervangen. Ook daar 'was er niets aan de hand'! en ook daar 'was ik de enige'! Uiteindelijk was het NIET de ketel, maar zat het probleem in de leidingen........maar je moet ergens met de detectie beginnen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2015 om 11:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik ben niet lid van de Consumentenbond en heb de orginele test niet. De link over de test van uw ketel via Nefit werkt met copy-paste........probeer het nog eens!

http://www.nefit.nl/consument/landingpages/consumentenbond_trendline_1/consumentenbond_trendline_1

sl
door slobberbone - Oct 22, 2015 om 11:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens staan volgens zowel de installateur als de monteur van Nefit alle instellingen optimaal.

Dat betekent gewoon standaard instellingen. Hier wat meer tips over ketel tunen en cv waterzijdig inregelen.

https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 22, 2015 om 11:59
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Tapdrempel probleem!

De oplossing is Thermostaat kraan die de geleverde warme water tussen de 40 en 60 graden regelde tot de gewenste 38 graden!

Alleen hele grote 40 Kw of grotere ketels lukt het niet, dan moet er een boiler tussen die meerdere ketels mee kan gaan, meestal 2 of 3...

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 22, 2015 om 12:00
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Thermostaat kraan... viel weg.

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 13:58
46 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik de link copiëer valt het laatste stukje weg, dus ik had geraden daar consumentenbond van te maken, maar dat geeft dus een error / pagina niet gevonden.

http://www.nefit.nl/consument/landingpages/consumentenbond_trendline_1/consumentenbo

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 14:05
46 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn installateur wilde alle waterleidingen voor aanvoer van water naar de ketel vernieuwen. Dan zou mijn probleem zijn opgelost. Maar omdat hij op ander gebied al een aantal geld kostende en niets of onvoldoende oplossende werkzaamheden had uitgevoerd, heb ik gelukkig niet voor nieuwe leidingen gekozen. Omdat mijn keukenkraan, die minder minuten maar meer liters warm water per minuut vraagt bij gebruik dan mijn douchekraan, geen probleem is, is het niet aannemelijk dat nieuwe leidingen opeens mijn douchewater probleem op zouden lossen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2015 om 14:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

http://www.nefit.nl/consument/landingpages/consumentenbond_trendline_1/consumentenbond_trendline_1

/consumentenbond_trendline_1 staat nogeens voor de tweede keer
/consumentenbond_trendline_1

Leuker kan ik het niet maken. De gestuurde mail aan Nefit via het contactformulier is nog niet beantwoord...........(??).

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 14:12
46 Antwoorden / 1 Vragen

Ha, die link naar ketel instellen en afregelen heb ik zojuist ook van de tester van de consumentenbond gekregen.

"Soms kan een ketel zijn warmte niet kwijt. Hij schiet dan ongewenst in een antipendelprogramma. Met deze ingebouwde veiligheid schakelt hij af totdat het water voldoende is afgekoeld. Dit kan worden voorkomen door het vermogen van de ketel te verlagen of de capaciteit van de radiatoren te vergroten. Ook kan het verlagen van de pompstand helpen."

Als er echt iets niet goed werkt met de modulatie en mijn ketel niet naar een lager vermogen kan schakelen, zal dat met wijzigen van de instellingen lijkt me niet kunnen worden opgelost.
Ga wel proberen of ik met verlagen van het ingestelde vermogen en de pompstand wat kan bereiken.
Baadt niet schaadt niet.

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 14:24
46 Antwoorden / 1 Vragen

Heb de test nu gevonden:

"krijgt Nefit TrendLine HRC25/CW4 van de Consumentenbond de meeste plussen"

Dan moet het dus echt beter kunnen dan het nu bij ons gaat!

Tenminste: die technische man van Nefit die ik eerder een aantal keren aan de telefoon heb gehad, beweert dus dat iedereen vooral veel warm water wil hebben met douchen. En veel kan mijn ketel wel, maar waterbesparend dus niet. Veel is toch ook niet energiezuinig. En minder maar dan al snel koud is niet comfortabel. Dus..... het moet beter kunnen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2015 om 15:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Binnenkort heb je de ketel onder de knie en dan.......solliciteren:

http://www.bosch-career.nl/nl/nl/solliciteren/jobsearch_11.html

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 16:39
46 Antwoorden / 1 Vragen

't Is dat mijn dagen gevuld zijn met zorg en mijn leeftijd wat lastiger wordt voor de arbeidsmarkt,
maar anders.....;-)

hansje klein
door hansje klein - Oct 22, 2015 om 19:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De consumentenservice van Nefit heeft uw post ontdekt en vraagt op het Consumentenbond-forum om contactopname!

Auf los, geht's los.......alle begin is moeilijk!!

Suc6 en wel horen het nog wel?

sl
door slobberbone - Oct 22, 2015 om 19:37
508 Antwoorden / 2 Vragen

Was wel benieuwd hoe dicht je bij die tapdrempel wil zitten ? Dacht dat ik hier minder dan 3 liter per minuut verbruikte maar is (net na gemeten)net iets meer dan 4 liter en dat vindt ik wat nog kan minimaal. Tot iets onder de 3 liter gaat het goed en dan iets lager schakelt de ketel zich uit.

Kijk naar die waterbesparende douchekoppen en die verbruiken bijna allemaal veel meer.Dus echt gaan douchen met waterverbruik lager dan 3 liter per minuut is bijna onhaalbaar en dan ben je als langharige nog ruim 10 minuten bezig om alle shampoo eruit te spoelen.

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 21:02
46 Antwoorden / 1 Vragen

"Kijk naar die waterbesparende douchekoppen en die verbruiken bijna allemaal veel meer.Dus echt gaan douchen met waterverbruik lager dan 3 liter per minuut is bijna onhaalbaar en dan ben je als langharige nog ruim 10 minuten bezig om alle shampoo eruit te spoelen."

De fabriek belooft als waarden dat bij een warmwatervraag van 1,2 liter per minuut mijn ketel gaat branden en dat die blijft branden totdat mijn watervraag 0,8 liter per minuut of minder wordt. Maar....
blijkbaar heb ik niets aan deze waardes, want de warmtesensor overruled dit.

Echt fijn vinden wij het om de kraan zover open te zetten dat we goed om kunnen schakelen van water uit de kraan naar water uit de douchekop. Met onze nieuwe waterbesparende vrij grote douchekop had je dan een behoorlijke douchestraal. Dan vragen we van de ketel 1,7 liter water per minuut. (Je denkt dan geen probleem, want ruim 100 % meer dan de grenswaarde die de fabriek opgeeft.) Water van 60 graden. De mengkraan in de badkamer staat op ca. 38 graden. Dus heb ik natuurlijk meer dan die 1,7 liter water na bijmenging naar de gewenste temperatuur. En vreemd dat bijstellen van de temperatuur van het tapwater naar 45 graden de ketel eerder sneller dan later laat uitgaan. Met de niet waterbesparende douchekop die ik nu noodgedwongen gebruik, heb ik bij een warmwatervraag van tenminste 3 liter per minuut (en dat is toch de grens wel wil de ketel eigenlijk zeker blijven branden) in feite een minder aangename douchestraal. Deze douchekop laat gemakkelijker en meer water door.
Naast dat we het verspilling van water vinden en meer warm water ook meer energieverbruik betekent, is het voor ons in ieder geval ook behoorlijk inleveren van comfort. (We waren met onze Nefit ketel in onze vorige woning veel beter gewend.) En als je door beperkingen niet zo snel en handig bent, betekent meer water ook veel meer natte kliederboel.
Oplossing van onze bewoner die er de meeste hinder van heeft: nooit meer douchen, maar weer ouderwets met een washand wassen..... (en dit was niet als grapje bedoeld)

be
door bertte1861 - Oct 22, 2015 om 21:17
46 Antwoorden / 1 Vragen

En ik hoor dat van meer mensen dat waterbesparend douchen te snel koud douchen betekent.

De tester van de consumentenbond heeft mij inmiddels laten weten dat het toch ook nog niet is uitgesloten dat het een kwestie van beter instellen / afstellen van mijn cv kan zijn.
Voor de duidelijkheid niet door de eigenaar of huurder van de cv-ketel, maar door een professional. Lijkt de tester een onderzoek waard, hoeveel van onze technisch hoogwaardige ketels helemaal niet zo energiezuinig en waterbesparend werken in de praktijk omdat ze niet goed staan afgesteld. Ik hoop dat die test er komt!
Zolang mijn installateur vindt dat mijn probleem niet zijn probleem is en Nefit ook zijn schouders er over ophaalt, wordt dat nog wel lastig. Ik wil daar zeker nog wel mee aan de slag. Maar goed beschouwd lijkt het me een normale verwachting dat als je een nieuwe cv-ketel door een gecertificeerde installateur laat plaatsen en daar een normaal goede prijs voor betaald, dat de installateur de zaken goed afstelt.

En omdat de consumentenservice van Nefit inmiddels mijn post heeft ontdekt, is mij gevraagd contact hierover met hen op te nemen. Dus dat ga ik zeker doen!

wordt vervolgd

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 10:10
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben zeer benieuwd welke waterbesparende douchekop u heeft. Want met slechts 1,7 liter water knijpt u hem wel neem ik aan.

U blijft vast houden aan dit :

De fabriek belooft als waarden dat bij een warmwatervraag van 1,2 liter per minuut mijn ketel gaat branden en dat die blijft branden totdat mijn watervraag 0,8 liter per minuut of minder wordt. Maar....
blijkbaar heb ik niets aan deze waardes, want de warmtesensor overruled dit.

Zal wel de meest optimale waarden zijn dus met zeer goede waterdruk en dit soort cijfers zal je net als met aanschaf auto met korrel zout moeten nemen.

Ik ken er weinig die de verbruikscijfers van de fabrikant behaald.

Maar ben toch wel benieuwd naar reactie van Nefit.

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 10:18
508 Antwoorden / 2 Vragen

Wat betreft afstelling ketels voor cv dat moet je zelf doen, of laten doen door een specialist. En daar valt veel winst te behalen veel meer dan het douche gebeuren. wij hebben hier een gasbesparing gerealiseerd van ruim 50% enkel door ketel te tunen en waterzijdig de cv interegelen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 23, 2015 om 10:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

......en ik moet vaststellen, dat de Nefit-klantendienst, die ik met dezelfde vraag over de spaardouchekop voor deze ketel via het contactformulier heb benaderd, nog steeds geen antwoord heeft geformuleerd. Ik moet er van uitgaan, dat ook deze topic inmiddels (evenals dezelfde discussie bij de Consumentenbond) is ontdekt.

Voor de Consumentenbond een thema te onderzoeken hoeveel nieuwe ketels met de fabrieksinsteling worden afgeleverd zonder individueel in te regelen. Water- en energieverspilling? Klaarblijkelijk! Mogelijk denken de installateurs dat de zelflerende inregeling voldoende werkt. Bij TS en bij mij dus óók niet!

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 10:43
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op vrijdag 23 okt 2015, 10:22]......en ik moet vaststellen, dat de Nefit-klantendienst, die ik met dezelfde vraag over de spaardouchekop voor deze ketel via het contactformulier heb benaderd, nog steeds geen antwoord heeft geformuleerd. Ik moet er van uitgaan, dat ook deze topic inmiddels (evenals dezelfde discussie bij de Consumentenbond) is ontdekt.

Voor de Consumentenbond een thema te onderzoeken hoeveel nieuwe ketels met de fabrieksinsteling worden afgeleverd zonder individueel in te regelen. Water- en energieverspilling? Klaarblijkelijk! Mogelijk denken de installateurs dat de zelflerende inregeling voldoende werkt. Bij TS en bij mij dus óók niet!

Dat is al sinds jaar en dag zo, ooit item geweest bij kassa. De ketel zo lean en goed in te regelen bij een woning kost tijd en dus geld en is vaak ook niet te doen in uurtje.

Simpel testje om te kijken of je cv goed ingeregeld is voel aan de radiator boven midden en onderin temperatuur overal hetzelfde foute boel onderin moet deze aanmerkelijk kouder zijn, laat ik tempertuuraanvoer buiten beschouwing want er zijn er zat in Nederland die nog 90/70 stoken wat duur en vaak onnodig is.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2015 om 12:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nadat ik dit alles gelezen heb blijft er een brandende vraag over :
als u dit rare probleem hebt dan moeten alle andere gebruikers van dezelfde ketel dat toch ook hebben ?

hansje klein
door hansje klein - Oct 23, 2015 om 12:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@slobberbone.
Klaarblijkelijk heeft het ooit al eens aangekaarte item bij Kassa geen indruk gewekt op de branche.....en blijft het mogelijk, dat technisch hoogwaardige apparaten tenminste teveel energie slurpen omdat ze niet (altijd) goed ingesteld worden.

- Koop een HR-ketel en toch gaat de energierekening niet omlaag?
- Koop een HR-ketel en je moet koud douchen of meer water verbruiken?
- Koop een HR-ketel en de radiator wordt maar half warm?

That's the question!

ho
door honza23 - Oct 23, 2015 om 13:20
261 Antwoorden / 3 Vragen

ik had hetzelfde probleem; mijn enige oplossing was: temperatuur van het hete water voor het douchen verlagen naar 40 graden, en na het douchen weer naar 65 graden zetten (kost beide keren iets van 5 seconden). Bij 40 graden hoef ik niet bij te mengen en kan ik dus wel aan die eis van 2 liter water/min voldoen.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 13:25
46 Antwoorden / 1 Vragen

Waar mijn douchekop te koop is, weet ik niet. Is via de onderaannemer met verbouwen geplaatst.
Naar ons principe, als het winst is, mag de aanschaf iets duurder zijn, maar geen geld verspillen aan wat enkel luxe is. Met onze gelukkig heel betrouwbare aannemer konden we op die basis in korte tijd een groot deel van een niet standaard verbouwing realiseren.
Merk Grohe (dat staat er tenminste op).
Diameter sproeikop 10 cm met in het binnenste deel van 9 cm 40 sproeigaatjes.
2 standen rain en jet, bij ons uiteraard op jet.
Het geheel van mengkraan, douchekop en verstelbare beugel waar de douchekop in kan hangen, heeft 205 euro (excl.) gekost.

Enige afwijking tussen fabriekswaarden en praktijkwaarden is natuurlijk acceptabel. Maar een afwijking van in het gunstigste geval al meer dan 100% is niet vanzelfsprekend, roept vragen op.

Mogelijk rijden we in Nederland met veel gebruikers een goede auto met 5 deuren. Maar wordt verzuimt de achterportieren te openen. Willen we goed gebruik van de mogelijkheden van deze auto maken dan zullen die achterportieren regelmatig open moeten kunnen. Anders klimmen passagiers via een voordeur langs de voorstoelen naar binnen. En dat is bij een 5-deurs auto tamelijk onhandig.
Hoop dat die test er komt, of we niet grootscheeps onze technisch hoogwaardige cv-ketels niet goed benutten doordat de installateur de ketel ophangt en er verder weinig aan afstelt.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 13:35
46 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat die zelflerende inregeling alleen gaat werken bij een heel vaste structuur in gebruik van de cv. Bij ons doucht de ene bewoner elke dag in de ochtend een beperkte tijd niet zo warm. Een andere bewoner meestal in de avond beginnend met lauw water, opdraaiend tijdens het douchen naar steeds wat warmer en qua tijdsduur wisselend, naar behoefte. Een volgende bewoner 1 of 2 keer in de loop van de week in de ochtend op ca. 38 graden en nog een bewoner 1 of 2 keer in de week in de avond en op ca. 40 graden.
Lijkt me dat dit een lastige wordt voor de zelflerende inregeling. Ook om dat er natuurlijk naar behoefte van de regel moet kunnen worden afgeweken en dat ook regelmatig gebeurt, waardoor het dus onregelmatig is.
Die zelflerende inregeling heeft de installateur uit laten staan, dus dat kan geen excuus zijn voor zijn werkwijze van ophangen en eigenlijk klaar is kees. Oorspronkelijk was zijn reactie op ons aangeven van problemen met koud douchewater dan ook dat het een kwestie van afstellen is. Alleen heeft hij daar nog steeds nauwelijks tijd aan besteed. Heeft heel even gekeken (omdat ik er al maanden steeds weer over begon) of er geen storingen in het geheugen stonden. En omdat dit niet het geval bleek, is dus alles goed.....

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2015 om 13:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bertte1861
Wat een ontzettend leuk verhaal over de achterdeuren van een auto.
Maar het gaat over een douche.
Geeft niet hoor, volgende vraag wel wat beter opletten.

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 13:40
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=honza23 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 13:20]ik had hetzelfde probleem; mijn enige oplossing was: temperatuur van het hete water voor het douchen verlagen naar 40 graden, en na het douchen weer naar 65 graden zetten (kost beide keren iets van 5 seconden). Bij 40 graden hoef ik niet bij te mengen en kan ik dus wel aan die eis van 2 liter water/min voldoen.

Waarom die 2 liter dan hou je toch geen douchestraal over, en de kans dat je wel koud water krijgt is groter waardoor je toch weer langer aan het douchen bent.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 13:41
46 Antwoorden / 1 Vragen

Is wel wat ik nu meer hoor: waterbesparend douchen betekent na 2 tot 5 minuten koud douchen.
En niet alleen bij een Nefit cv-ketel.
En dan zou beter afstellen verbetering moeten betekenen.

Maar omdat het omlaag zetten van de temperatuur van het tapwater naar 45 graden bij mij eerder de tapdrempel verhoogd dan verlaagd, blijft de vraag of de modulatie van mijn ketel wel werkt.
Dus iets wat kapot is, zaken die niet goed zijn afgesteld en mogelijk beiden.

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 13:44
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op vrijdag 23 okt 2015, 12:56]@slobberbone.
Klaarblijkelijk heeft het ooit al eens aangekaarte item bij Kassa geen indruk gewekt op de branche.....en blijft het mogelijk, dat technisch hoogwaardige apparaten tenminste teveel energie slurpen omdat ze niet (altijd) goed ingesteld worden.

- Koop een HR-ketel en toch gaat de energierekening niet omlaag?
- Koop een HR-ketel en je moet koud douchen of meer water verbruiken?
- Koop een HR-ketel en de radiator wordt maar half warm?

That's the question!

Omdat vorige ook HR was ? en is er al ruim 30 jaar ? En vorige wel goed afgesteld stond ?

Nee, wat vroeger was normaal om 10/12 liter er doorheen te jagen per minuut en nu kun je standaard verlagen naar 4,5 liter met de juiste douchekop.

Nee, eerder 2/3 dan staat hij goed want je wilt je retourtemperatuur zo laag mogelijk houden. Erg zonde dat ketel weer warm water gaat verwarmen :)

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 13:47
46 Antwoorden / 1 Vragen

tja dat over die auto, ik dacht wat ik kan ik als voorbeeld nemen (ik maakte dat van die auto ook bij iemand mee, die had niet door dat het een 5 - deurs was en was met achter instappen nogal aan het hannesen). Zijn veel van ons ook niet op die manier met onze cv aan het hannesen. Dat we de mogelijkheden niet goed benutten.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 13:48
46 Antwoorden / 1 Vragen

En met onze fijne waterbesparende douchekop is 1,7 l/m optimaal comfortabel douchen. Dus minder dan 2 liter.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 13:50
46 Antwoorden / 1 Vragen

maar ja als de ketel dan gaat pendelen, is het comfort natuurlijk weg.

h19l49
door h19l49 - Oct 23, 2015 om 13:52
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 17:14]Heeft u het al eens geprobeerd met de warmwatertemperatuur op de cv ketel lager in te stellen.
Staat nu op 60 graden, bijv. naar 45 graden zetten.
Als de ketel niet gebruikt wordt als naverwarmer van een zonneboiler kan dat.
Dit in verband met legionella besmetting.
Instelling mogelijk tussen 30 en 60 graden.
Als het zo gevaarlijk was zou de fabrikant een lagere waarde dan 60 graden niet mogelijk hebben gemaakt.
Wij hebben de warmwatertemperatuur al jaren op 45 graden staan.
Voordeel is ook dat je voor wastafel en keuken de warmwaterkraan gewoon open kunt draaien zonder dat je moet gaan mengen met koud water.
...............................
Ik ben al jaren bezig om zoveel mogelijk energie te besparen met enig behoud van comfort maar jouw tip om de tapwater temperatuur op 45 graden te zetten is nog nooit bij mij opgekomen en dus meteen de daad bij het woord gevoegd.
Werkt perfect en geen gehannes meer met de afwas waar je menigmaal je handen staat te verbranden eer je de juiste temperatuur ingesteld hebt en het gebruik van meerdere warm water tappunten loopt veel beter.
Dus bedankt voor deze geweldige tip.

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 13:56
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 13:48]En met onze fijne waterbesparende douchekop is 1,7 l/m optimaal comfortabel douchen. Dus minder dan 2 liter.

Geloof ik niets van, dat is zelf afgeknepen, dat is niet wat Grohe zelf hanteert.

Waarschijnlijk heb je een Tempesta serie van Grohe en die verbruiken gauw 6,5 liter per minuut en dan gaan afknijpen tot 1,7 liter is niet de bedoeling en daar zijn deze douchekopen niet voor gemaakt.

Ik heb zelf een oudere variant van Grohe en gaan tot 1,7 liter in de rain stand is als een oude dame over je heen druppelt en dat heeft niets met douchen te maken.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2015 om 13:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bertte,
ik zie dat 5 deuren verhaal levendig voor mij.
Een kennis van mij kocht ooit een 9 persoons busje.
Hij liet de passagiers via de achterklep instappen.
Hij had niet in de gaten dat de auto meerdere zijdeuren had.
+++++++++++++++++++++++++++++++=============

=bertte1861 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 13:47: tja dat over die auto, ik dacht wat ik kan ik als voorbeeld nemen (ik maakte dat van die auto ook bij iemand mee, die had niet door dat het een 5 - deurs was en was met achter instappen nogal aan het hannesen). Zijn veel van ons ook niet op die manier met onze cv aan het hannesen. Dat we de mogelijkheden niet goed benutten.

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 14:00
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=h19l49 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 13:52][quote=philip36 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 17:14]Heeft u het al eens geprobeerd met de warmwatertemperatuur op de cv ketel lager in te stellen.
Staat nu op 60 graden, bijv. naar 45 graden zetten.
Als de ketel niet gebruikt wordt als naverwarmer van een zonneboiler kan dat.
Dit in verband met legionella besmetting.
Instelling mogelijk tussen 30 en 60 graden.
Als het zo gevaarlijk was zou de fabrikant een lagere waarde dan 60 graden niet mogelijk hebben gemaakt.
Wij hebben de warmwatertemperatuur al jaren op 45 graden staan.
Voordeel is ook dat je voor wastafel en keuken de warmwaterkraan gewoon open kunt draaien zonder dat je moet gaan mengen met koud water.
...............................
Ik ben al jaren bezig om zoveel mogelijk energie te besparen met enig behoud van comfort maar jouw tip om de tapwater temperatuur op 45 graden te zetten is nog nooit bij mij opgekomen en dus meteen de daad bij het woord gevoegd.
Werkt perfect en geen gehannes meer met de afwas waar je menigmaal je handen staat te verbranden eer je de juiste temperatuur ingesteld hebt en het gebruik van meerdere warm water tappunten loopt veel beter.
Dus bedankt voor deze geweldige tip.

Bij heel veel ketels kan het niet, waarom ? Wel eens gehoord van legionella besmetting ?

hansje klein
door hansje klein - Oct 23, 2015 om 14:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@bertte1861
Best gezellig en ook informatief momenteel op deze topic......óók voor alle ketelfabrikanten en installateurs, maar wat heeft Nefit inmiddels ondernomen?

Hun laatste bericht was:

Als u ons uw contactgegevens zou willen sturen, nemen wij contact met u op. U kunt ons bereiken via consument@nefit.nl of bellen op 0570-602500.

Met vriendelijke groet,
Nefit Consumentenservice

si
door sibora - Oct 23, 2015 om 14:21
30 Antwoorden / 2 Vragen

Even iets anders ; waarom hebben veel mensen een verstopt riool ? juist ja minder waterverbruik . en wat kost dat ? veel geld , juist met douchen spoel je het riool goed door, en voorkom je een verstopping . en een uitgave van 450-650 euro ! maar velen komen daar pas achter als het te laat is . laat die paar liters water lopen je bespaart niets, als je pech hebt kost het nog veel meer.
ik was een loodgieter en kan er over meepraten.

gu
door gus - Oct 23, 2015 om 14:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel een microstraaltje waar u mee doucht en ik vraag me dan ook af wat uw vorige tapwater bereider is geweest.Het is een simpel gegeven dat de meeste toestellen een z.g.n.tapdrempel hebben.Kom je daar onder dan gaat het toestel uit.Zelfs de antieke Fasto keukengeisers leveren met koud bij gemengd toch nog wel meer dan 3 liter.Van legionella besmetting is geen sprake omdat het een doorstroom toestel is dat geen voorraad houdt.Mijn tip voor zuinig douchen:Nat maken,inzepen en afspoelen.
Ik hou zelf wèl van een 'verwen momentje'en dat mag best even duren.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 14:33
46 Antwoorden / 1 Vragen

tja ik gebruikte die Grohe douchekop gewoon op de jetstand, verder niets anders.
En die niet waterbesparende douchekop die ik nu gebruik, geeft dezelfde problemen met de cv-ketel.
Alleen blijkt de weerstand minder, zodat ik makkelijker meer water kan gebruiken en dus in mijn situatie in ieder geval minder risico loop op een koude douche. Maar..... blijft een natte kliederboel en zonde van al dat water.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 14:38
46 Antwoorden / 1 Vragen

Eerst even bij gelezen, ga nu Nefit bellen.
Want het is nog steeds de vraag of mijn nieuwe cv-ketel niet toch (ook) een mankement heeft.
En met de belofte dat deze ketel 15 jaar zonder problemen mee gaat, is het toch bizar dat je daar nu hij nog nieuw is al zo veel moeite voor moet doen om uitgezocht te krijgen of er sprake is van een mankement.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2015 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp nog steeds de term kliederboel niet. Bij douchen is het toch de bedoeling dat er water over je heen stroomt?

Of doe anders net als op een camping of zo waar je vijf minuten warm water krijgt voor je jeton. Natmaken, kraan dicht, inzepen, kraan open en afspoelen.

U wilt op alle fronten bezuinigen, op water, op gas, maar niet op comfort en dat wringt.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2015 om 14:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Totale onzin Tijger,

op een camping werkt de douche op een elektrische tijdklok.
Op het moment dat je het muntje inwerpt start de klok voor ++ minuten.
Kraan open, kraan dicht heeft geen enkel nut.
Want met de kraan dicht loopt de tijdschakelaar gewoon door.
En mis je douche tijd.
Dat noemt Wim onslim.
+++++++++++++++++++++++++++++++=

=tijger1 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:40:

Of doe anders net als op een camping of zo waar je vijf minuten warm water krijgt voor je jeton. Natmaken, kraan dicht, inzepen, kraan open en afspoelen.
.

hansje klein
door hansje klein - Oct 23, 2015 om 14:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:40]Ik begrijp nog steeds de term kliederboel niet. Bij douchen is het toch de bedoeling dat er water over je heen stroomt?

Of doe anders net als op een camping of zo waar je vijf minuten warm water krijgt voor je jeton. Natmaken, kraan dicht, inzepen, kraan open en afspoelen.

U wilt op alle fronten bezuinigen, op water, op gas, maar niet op comfort en dat wringt.

Is ook allemaal legitiem en de tand des tijds om op de eerste rij te willen zitten. Of dat nu voor een dubbeltje kan.......? Heeft de installateur een verkeerde ketel verkocht? Heeft de koper zich misschien niet goed uitgedrukt met zijn wensen? Is de fabrieksinstelling zonder tunen niet genoeg? Is de nieuwe generatie ketels werkelijk zo slim, zo zelflerend? Is het eerder een individueel of juist een nationaal probleem van water- en energie-verspilling?

Nefit had een telefoonnummer achtergelaten om dit op te helpen lossen......

Afwachten nu wat er uiteindelijk 'geregeld' gaat/kan worden!

lo
door lolbroek - Oct 23, 2015 om 14:54
7 Antwoorden / 0 Vragen

Met zijn allen tegelijk douchen?

hansje klein
door hansje klein - Oct 23, 2015 om 14:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=lolbroek schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:54]Met zijn allen tegelijk douchen?

....maar dan wèl zonder (lol-)broek!

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2015 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:49]Totale onzin Tijger,

op een camping werkt de douche op een elektrische tijdklok.
Op het moment dat je het muntje inwerpt start de klok voor ++ minuten.
Kraan open, kraan dicht heeft geen enkel nut.
Want met de kraan dicht loopt de tijdschakelaar gewoon door.
En mis je douche tijd.
Dat noemt Wim onslim.
+++++++++++++++++++++++++++++++=

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:40]

Of doe anders net als op een camping of zo waar je vijf minuten warm water krijgt voor je jeton. Natmaken, kraan dicht, inzepen, kraan open en afspoelen.
.

Er zijn meer systemen, dan dat u gewend bent.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 14:59
46 Antwoorden / 1 Vragen

Als de douchekraan zo ver open moet in een beperkte ruimte dan wordt je zelf nat en ja dat is ook de bedoeling, maar alles er omheen ook, ondanks het gordijn, zeker als het niet zo handig gaat allemaal.
En met de kraan uit inzepen, dan sta je ook als je de badkamer verwarmt toch koud te worden. Met beperkingen extra vervelend, omdat dit fysiek tot complicaties leidt.

Met onze moderne HR ketels zou het geen probleem moeten zijn. In onze vorige woning was onze manier van gebruik van de douche geen probleem. Met een Nefit cv-ketel van een recent type zonder boiler.

be
door bertte1861 - Oct 23, 2015 om 14:59
46 Antwoorden / 1 Vragen

Heb met Nefit gebeld.
Zij komen er maandag of dinsdag op terug.

wordt vervolgd

ka
door kam - Oct 23, 2015 om 15:24
20 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb ook weleens een water besparende douchekop gehad maar dan viel de ketel uit vanwege een te weinig afname van water met gevolg dat ik koud water kreeg.ik heb toen een normale douch kop gekocht en het probleem was opgelost.kost wel iets water en gas maar ik kan nu lekker douchen .

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2015 om 15:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
u weet te melden dat er andere systemen zijn dan een tijdklok die op een camping wordt gebruikt.
Dan kunt u natuurlijk ook die andere systemen beschrijven.
Ik ben benieuwd.

sl
door slobberbone - Oct 23, 2015 om 15:28
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:59]Als de douchekraan zo ver open moet in een beperkte ruimte dan wordt je zelf nat en ja dat is ook de bedoeling, maar alles er omheen ook, ondanks het gordijn, zeker als het niet zo handig gaat allemaal.
En met de kraan uit inzepen, dan sta je ook als je de badkamer verwarmt toch koud te worden. Met beperkingen extra vervelend, omdat dit fysiek tot complicaties leidt.

Met onze moderne HR ketels zou het geen probleem moeten zijn. In onze vorige woning was onze manier van gebruik van de douche geen probleem. Met een Nefit cv-ketel van een recent type zonder boiler.

Kijk daar komt de aap uit de mouw. Die jet-stand verbruikt ook juist meer water en dan de boel met de thermostaatkraan gaan afknijpen tot 1,7 liter tja dat niet de bedoeling van die douchekop. Zet hem op rain en kraan open en u bespaard meer dan in de Jet-stand. En ga anders over tot een nog zuiniger douchekop.

el
door elhenk - Oct 23, 2015 om 16:41
9 Antwoorden / 1 Vragen

Heb nu een jaar of 4 een Nefit Topline Compact HRC25/CW4.
Had meteen al problemen met warm water maar niet met verwarming.
De verwarmingsmonteur probeerde van alles om het opgelost te krijgen maar vond de oplossing niet.
Heeft toen met de helpdesk van Nefit gebeld en kreeg het advies om de stekker om te draaien
van de stroomaansluiting van de ketel want het schijnt dat de ketel nogal fase gevoelig is.
Na dat te hebben gedaan was het probleem opgelost en heb nu altijd warm water met een waterbesparende douchekop.
Zou zeggen probeer het eens baat het niet schaadt het niet.

lo
door lolbroek - Oct 23, 2015 om 16:58
7 Antwoorden / 0 Vragen

alleen met koud water?

sl
door slobberbone - Oct 24, 2015 om 09:57
508 Antwoorden / 2 Vragen

Lees uit de gebruikershandleiding :

CW-label (CW = Comfort Warm Water)
Dit cv-toestel draagt een CW-label. Dit is een prestatielabel dat aangeeft
dat het cv-toestel bij de bereiding van warm water voldoet aan bepaalde
toepassingsklassen voor Comfort Warm Water.
• CW4 en CW5: een CW-tapdebiet van tenminste 7,5 l/min van 60 °C;
• CW4 en CW5: een douchefunctie vanaf 3,6 tot tenminste 7,5 l/min
van 60 °C (dit komt overeen met 6 tot 12,5 l/min bij 40 °C);
• CW4: het vullen van een bad met 120 liter water van 40 °C gemiddeld,
binnen 11 minuten.
• CW5: het vullen van een bad met 150 liter water van 40 °C gemiddeld,
binnen 10 minuten.

Vanaf 3,6 liter dus in douche functie.

be
door bertte1861 - Oct 24, 2015 om 11:22
46 Antwoorden / 1 Vragen

En dat is niet wat Nefit mij oorspronkelijk heeft beloofd:
warm water aan vanaf 1,2 l/m
warm water uit bij een watervraag van 0,8 l/m of minder.
En aan die 1,2 voldoet de ketel wel netjes, dus niet 3,6. Maar als de ketel eenmaal gaat pendelen, werkt die 1,2 niet meer.

Beloofd bovenstaande tabel niet vooral dat we snel en veel kunnen? Energiezuinig gaat toch meer over dat het ook wel wat minder snel en minder veel mag zijn.
En hoog comfort betekent toch ook dat als u sneller en meer zou willen en ik vind minder snel geen probleem en wil graag wat minder dat dit met een HR juist zou moeten kunnen, mits hij goed moduleert en goed is afgesteld en alles naar behoren werkt?

be
door bertte1861 - Oct 24, 2015 om 11:23
46 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker een goede tip om de stekker eens om te draaien. Heb dat ooit eens eerder gehoord dat dit storingen kon oplossen.
Maar..... helaas blijkt het niet de oplossing voor mijn vraag / probleem.

ph
door philip36 - Oct 24, 2015 om 12:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=slobberbone schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:00][quote=h19l49 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 13:52][quote=philip36 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 17:14]Heeft u het al eens geprobeerd met de warmwatertemperatuur op de cv ketel lager in te stellen.
Staat nu op 60 graden, bijv. naar 45 graden zetten.
Als de ketel niet gebruikt wordt als naverwarmer van een zonneboiler kan dat.
Dit in verband met legionella besmetting.
Instelling mogelijk tussen 30 en 60 graden.
Als het zo gevaarlijk was zou de fabrikant een lagere waarde dan 60 graden niet mogelijk hebben gemaakt.
Wij hebben de warmwatertemperatuur al jaren op 45 graden staan.
Voordeel is ook dat je voor wastafel en keuken de warmwaterkraan gewoon open kunt draaien zonder dat je moet gaan mengen met koud water.
...............................
Ik ben al jaren bezig om zoveel mogelijk energie te besparen met enig behoud van comfort maar jouw tip om de tapwater temperatuur op 45 graden te zetten is nog nooit bij mij opgekomen en dus meteen de daad bij het woord gevoegd.
Werkt perfect en geen gehannes meer met de afwas waar je menigmaal je handen staat te verbranden eer je de juiste temperatuur ingesteld hebt en het gebruik van meerdere warm water tappunten loopt veel beter.
Dus bedankt voor deze geweldige tip.

Bij heel veel ketels kan het niet, waarom ? Wel eens gehoord van legionella besmetting ?

Legionellabacterie ontwikkeld zich sterk in stilstaand water van 25 tot 50 graden.
Als het werkelijk onverantwoord is zou de fabrikant van CV ketels toch niet de mogelijkheid geven het tapwater lager dan 60 graden in te stellen.

Als het water lang stil zou staan, in een boiler b.v., en een temperatuur heeft tussen de 25 en 50 graden zou ik het tapwater ook niet lager instellen.

Ik stel het tapwater van mijn CV ketel in op 45 graden wat heel fijn is wekt voor keuken en wastafel.
Geen getob met mengen van heet en koud water.
Wat let je om voor het douchen de tapwaterinstelling eventueel weer op 60 graden te zetten.

U zegt: wel eens gehoord van legionella besmetting?
Lees het bericht eens wat u quote.

be
door bertte1861 - Oct 24, 2015 om 13:06
46 Antwoorden / 1 Vragen

En als je elke dag warm water gebruikt, wat in de meeste huishoudens het geval zal zijn, krijgt legionella niet de kans zich te ontwikkelen. We werken in onze huizen steeds minder met een boiler met stilstaand voorraadwater.

Zet ik mijn tapwatertemperatuur op 45 graden dan gaat mijn ketel nog eerder pendelen. Volgens het genoemde cw label kan ik bij 40 graden i.p.v. 3,6 tot 7,5 l/m wel 6 tot 12 l/m water tappen. Nog meer dus..... maar ik moet bij mijn ketel dan in ieder geval ook meer.

Eerder stelde Nefit dat dit komt omdat mijn cv-ketel zo'n energiezuinige brander heeft van 25 kW dat hij door zijn lage vermogen sneller oververhit raakt.
Ik denk misschien te simpel, maar mijn leeslamp van 60 Watt en werklamp van 75 Watt worden heel veel warmer dan mijn schemerlampjes van 25 en 15 Watt.
Tot nu toe werden bij elk contact tussen mij en Nefit de marges in mijn nadeel bijgesteld. Fabriekswaarden zijn vast gelegde waardes toch? Die zijn toch niet variabel op grond van klachtenmeldingen.
Maar goed maandag of dinsdag zal Nefit er op terug komen.

wordt vervolgd

sl
door slobberbone - Oct 24, 2015 om 13:34
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op zaterdag 24 okt 2015, 11:22]En dat is niet wat Nefit mij oorspronkelijk heeft beloofd:
warm water aan vanaf 1,2 l/m
warm water uit bij een watervraag van 0,8 l/m of minder.
En aan die 1,2 voldoet de ketel wel netjes, dus niet 3,6. Maar als de ketel eenmaal gaat pendelen, werkt die 1,2 niet meer.

Beloofd bovenstaande tabel niet vooral dat we snel en veel kunnen? Energiezuinig gaat toch meer over dat het ook wel wat minder snel en minder veel mag zijn.
En hoog comfort betekent toch ook dat als u sneller en meer zou willen en ik vind minder snel geen probleem en wil graag wat minder dat dit met een HR juist zou moeten kunnen, mits hij goed moduleert en goed is afgesteld en alles naar behoren werkt?

Doe mij eens een link van die beloofde cijfers . Warmwater aan vanaf 1,2 liter dat is dus op 60 graden en geen douchewater ?

sl
door slobberbone - Oct 24, 2015 om 13:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 24 okt 2015, 12:04][quote=slobberbone schreef op vrijdag 23 okt 2015, 14:00][quote=h19l49 schreef op vrijdag 23 okt 2015, 13:52][quote=philip36 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 17:14]Heeft u het al eens geprobeerd met de warmwatertemperatuur op de cv ketel lager in te stellen.
Staat nu op 60 graden, bijv. naar 45 graden zetten.
Als de ketel niet gebruikt wordt als naverwarmer van een zonneboiler kan dat.
Dit in verband met legionella besmetting.
Instelling mogelijk tussen 30 en 60 graden.
Als het zo gevaarlijk was zou de fabrikant een lagere waarde dan 60 graden niet mogelijk hebben gemaakt.
Wij hebben de warmwatertemperatuur al jaren op 45 graden staan.
Voordeel is ook dat je voor wastafel en keuken de warmwaterkraan gewoon open kunt draaien zonder dat je moet gaan mengen met koud water.
...............................
Ik ben al jaren bezig om zoveel mogelijk energie te besparen met enig behoud van comfort maar jouw tip om de tapwater temperatuur op 45 graden te zetten is nog nooit bij mij opgekomen en dus meteen de daad bij het woord gevoegd.
Werkt perfect en geen gehannes meer met de afwas waar je menigmaal je handen staat te verbranden eer je de juiste temperatuur ingesteld hebt en het gebruik van meerdere warm water tappunten loopt veel beter.
Dus bedankt voor deze geweldige tip.

Bij heel veel ketels kan het niet, waarom ? Wel eens gehoord van legionella besmetting ?

Legionellabacterie ontwikkeld zich sterk in stilstaand water van 25 tot 50 graden.
Als het werkelijk onverantwoord is zou de fabrikant van CV ketels toch niet de mogelijkheid geven het tapwater lager dan 60 graden in te stellen.

Als het water lang stil zou staan, in een boiler b.v., en een temperatuur heeft tussen de 25 en 50 graden zou ik het tapwater ook niet lager instellen.

Ik stel het tapwater van mijn CV ketel in op 45 graden wat heel fijn is wekt voor keuken en wastafel.
Geen getob met mengen van heet en koud water.
Wat let je om voor het douchen de tapwaterinstelling eventueel weer op 60 graden te zetten.

U zegt: wel eens gehoord van legionella besmetting?
Lees het bericht eens wat u quote.

Dat is toch de reden dat mijn ketel niet lager wil dan 50 graden tapwater. En iedereen is toch wel eens wat daagjes van huis of vakantie dus genoeg mogelijkheden wat betreft stilstaand water.

Is misschien makkelijker maar dat is een kraan met een thermostaat ook en niet met de mogelijke kwalijke gevolgen van dien.

En volgens mij bespaar ook niest met het verlagen van de temperatuur van het tapwater.

be
door bertte1861 - Oct 24, 2015 om 14:15
46 Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen link naar die cijfers 1,2 en 0,8.
Toen ik eerder met de consumentenlijn van Nefit belde en uiteindelijk na meerdere telefoontjes iemand kreeg doorverbonden om technische vragen te beantwoorden, heeft die man de genoemde fabriekswaarden opgezocht en deze aan mij genoemd. Bij volgende contacten heeft hij aan deze cijfers vastgehouden. Maar toen er uiteindelijk een monteur zou komen en grenswaardes waar gemaakt moesten worden, begon die eerste man van Nefit over de zuinige brander met maar 25 kW vermogen en mogelijk oververhitting, waardoor de grenswaarde van uit gaan van de brander iets hoger zou kunnen liggen. Als ik me goed herinner, eerst naar 1,2 toen naar 1,7 toen naar 2 en uiteindelijk nu rond 3.....
Lijkt me dat het niet uit mag maken of ik met dit warme water wil douchen of de afwas wil doen. Wel is de watervraag uit mijn douchekraan anders dan uit de keukenkraan In de douche meng ik koud water in de mengkraan bij en wil ik meer minuten beperkt water. De keukenkraan gaat korter verder los. (En snel en veel dat gaat heel goed.)
Ik ging wel uit van tapwater van 60 graden. Bij de hogere waardes heb ik ook een keer 45 graden gebruikt En de hoogste grenswaarde was toen mijn ketel pendelend steeds meer de draad leek kwijt te raken.

sl
door slobberbone - Oct 24, 2015 om 14:49
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik geloof die waarden niet, zeker niet als ik de spec,s erbij pak.

Nu ga ik er van uit dat u de nieuwste Nefit heeft de Trendline II serie en daar zie je een tapdebiet ervan bijstaan van 8,2 liter.

Kijkt u zelf maar.

http://nl.documents2.nefit.nl/download/pdf/file/6720809445.pdf

wimmi20
door wimmi20 - Oct 24, 2015 om 14:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een heel simpele tip van Wimmi :
neem de douchekop los van de slang.
En ga douchen met die dikke straal.
Blijft de temperatuur zoals gewenst, dan is de doorlaat capaciteit van de kop de oorzaak.

sl
door slobberbone - Oct 24, 2015 om 15:31
508 Antwoorden / 2 Vragen

Toch komt u ermee in u openingstekst,waarom als u het niet kan aantonen? Ik heb ook nergens die fabrieksspecificaties kunnen waarnemen ook niet bij Nefit op de site.

Volgens de fabrieksspecificaties levert mijn cv-ketel warm water bij een afname van 1,2 liter per minuut en slaat de brander van de ketel uit als mijn watervraag 0,8 liter per minuut wordt of minder

U had ketel moeten uitzoeken met zeer lage tapdebie/drempelt en Nefit is daar geen koploper in dan had u beter een ander merk ketel kunnen aanschaffen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 24, 2015 om 15:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 24 okt 2015, 15:31]

U had ketel moeten uitzoeken met zeer lage tapdebie/drempelt en Nefit is daar geen koploper in dan had u beter een ander merk ketel kunnen aanschaffen.

....en dan zijn we weer terug bij de eerder gestelde vraag, of de koper zich duidelijker moet articuleren, of de verkoper duidelijker moet doorvragen?

Ik denk, dat het een must is van de verkoper, misschien met een checklijstje, precies na te vragen op alle punten tot de juiste ketel gevonden is.

Is dit gebeurd? of is er gewoon een ketel aangewezen? Gebeurd dit überhaupt in de praktijk? De installateur staat daarbij volgens mij hier in de plicht! Ook achteraf, wanneer de wensen niet vervuld kunnen worden!

Ikzelf ben met dit doorvragen op een ander ketelmerk gekomen dan ik voorheen had. Mijn installateur was echter NIET-merkgebonden.........!! Geluk gehad?

se
door sebastiaan1970 - Oct 25, 2015 om 15:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Meten is weten
Ik zou eerst kijken hoeveel liter water er door de douch-kop wordt geleverd.
Dus even 1 minuut het douchwater opvangen, dan weet je hoeveel liter er daadwerkelijk per minuut wordt verbruikt.

Misschien is het een tip om de douche-kop te ontkalken ??

be
door bertte1861 - Oct 26, 2015 om 12:05
46 Antwoorden / 1 Vragen

‘k Zou er inmiddels een boek over kunnen schrijven…..

Zonder douchekop heb ik inderdaad zonder problemen warm water, maar de douchekraan moet dan ook veel verder open wil ik überhaupt kunnen omschakelen van water op de benedenkraan naar water op de slang naar de (verwijderde) douchekop.
Daarom al eerder uit nood mijn nieuwe (en dus niet verkalkte) waterbesparende douchekop vervangen door een niet waterbesparende. En wel duidelijk dat ik met laatste douchekop met gebruik van meer water een minder aangename douchestraal heb. Dat is dus de kracht van de waterbesparende douchekop: met minder water aangenaam douchen. En dat is met mijn Grohe douchekop bij 1,7 l/m echt geen miezerstraaltje!

En inderdaad meten = weten. 1,7 l/m van 60 graden = 3,8 l/m douchewater ca. 38 graden. Ben ik verplicht om boven de 3 l/m te blijven dan zal ik tenminste 6,7 l/m verbruiken x 10 minuten = 67 liter voor 1 persoon 1 keer douchen. Wil je het precies weten dan moet je natuurlijk meer dan 1 meting doen, maar bovenstaand geeft wel een indruk om welke hoeveelheden het gaat. Je kunt van mening verschillen over hoeveel veel is en hoe lang normaal is, maar uiteindelijk gaat het over de vraag of ik mag verwachten dat ik met mijn nieuwe cv-ketel een waterbesparende douchekop kan gebruiken.

En dat is bizar:
Nefit trendline II als best gereviewd op kieskeurig.nl oktober 2014. Staat op de site van Nefit.
Hoe betrouwbaar is mijn als betrouwbaar gedachte installateur? Mijn cv-ketel heeft een typeplaat met aanduiding 2015, maar de II is ver te zoeken.....
Waarom leveren mijn installateur en Nefit mij een "oud" type ketel? (aangeschaft mei 2015)
Wij hebben hen op hun woord vertrouwd. Volgens de installateur is deze ketel wel iets duurder dan de ketel die in deze woning hing, maar ook veel beter en duurzamer met 15 jaar garantie!
En wat de genoemde drempelwaardes van 1,2 en 0,8 betreft, dat was het eerste wat de Nefit monteur ging bewijzen: brander aan bij een tapwatervraag van 1,2 l/m. Hij draaide direct daarna bij de cv-ketel een kraantje op een leiding langzaam dicht. En ja hoor, bewijs geleverd, bij 0,8 l/m gaat de brander uit. (Die cijfers krijg ik uiteindelijk niet op papier en dat wil ook wel wat zeggen. Nefit heeft er lijkt mij geen vertrouwen in dat die cijfers in de praktijk behaald kunnen worden. ) Als de brander na enkele minuten douchen bij een aanzienlijk hogere watervraag dan 0,8 l/m uit gaat? Dat is voor Nefit geen probleem, want wij zijn de allerenigsten op de hele wereld die waterbesparend willen douchen. Dat is uit. Regenbui douchen is in. Is nog maar de vraag of deze cv-ketel wel aan die veel grotere warmwatervraag kan voldoen.....
En als je dan specificaties van de trendline en de trendline II vergelijkt, staat bij beiden: "HRww-label. Het HRww-label geeft aan dat het cv-toestel op een zuinige en efficiënte wijze warm water produceert, dus zonder verspilling van energie en water."
Het warmwaterzijdig drukverschil is significant verschillend bij beide type ketels. (Gaat boven mijn know how.) En het CW-tapdebiet is bij de trendline II 8,2 l/m, bij mijn trendline 7,5 l/m. Dan zou ik met de nieuwe trendline nog meer warm water per minuut kunnen tappen. Maar het gaat mij dus juist om minder.

Blijft staan: waarom kan ik niet energiezuinig én waterbesparend douchen?

En de reactie vanuit de community van de consumentenbond:

Op onze website vind je de volgende tekst:Vroeger kon je niet zomaar een spaardouche op elke cv-ketel aansluiten. Een goede spaardouche verbruikt namelijk zo weinig water dat sommige conventionele cv-ketels en VR-ketels niet aanslaan en dus geen of maar heel even warm water leveren. Zogeheten modulerende cv-ketels - alle HR-ketels zijn modulerende ketels - kunnen variëren tussen hoog en laag vermogen. Ze kunnen zonder problemen een kleine stroom water verwarmen. Die cv-ketels zijn dus geschikt voor een spaardouche.En daar staan wij uiteraard nog steeds achter. Je zou zonder problemen een spaardouchekop moeten kunnen gebruiken met deze ketel(het toeval wil overigens dat ikzelf ook een Nefit-Ketel en een spaardouchekop heb, en geen problemen ervaar). Mijn advies is dat je met deze informatie erbij nog een keer Nefit erop aanspreekt dat je een waterbesparende douchekop moet kunnen gebruiken. Mocht Nefit volharden in ontkennen, dan kan een volgende stap zijn dat je deze klacht plaatst op Klachtenkompas.

En de daarop volgende reactie:

https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/

In bijgevoegde link wordt geopperd, dat verwarmingsketels door installateurs geplaatst, doorgaans in de fabrieksinstellingen blijven staan, maar er nog 'veel te halen is'. Ik denk niet dat het een klusje voor de standaard keteleigenaar of huurder is, maar het lijkt me een Consumentenbond-onderzoek waard, hoeveel procent van de (nieuwe) ketels in de huishoudingen werkelijk optimaal staan ingesteld. Verspillen consumenten hier energie met technische hoogstandjes die ingeregeld hadden moeten worden?

Als de Nefit trendline HRC25 / CW4 niet met spaardouchekoppen overweg kan (en het is aannemelijk dat dit voor de CW5 en trendline II niet anders zal zijn gezien de in de CW-label genoemde waarden) laat dit dan duidelijk zijn voor iedereen!

Tot die tijd wil ik graag weten of mijn cv-ketel naar behoren moduleert en werkt als een HR. En of er winst valt te behalen bij instellen / afregelen.

En omdat het mijn installateur weinig lijkt te boeien of ik warm of koud douchewater heb, krijgt hij van ons een nominatie voor
KOUDE DOUCHE!

hansje klein
door hansje klein - Oct 26, 2015 om 12:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vandaag werd op Radio RTV-Utrecht het (niet-) inregelen van de verwarmingsketels door installateurs behandeld. Toeval? Met stelligheid wordt er beweerd, dat er 10-25% energie verloren gaat door dit "foutje". Rampzalig!

Volgende website werd genoemd:

voordorpopeigenkracht.nl

sl
door slobberbone - Oct 26, 2015 om 13:11
508 Antwoorden / 2 Vragen

Die douchekop die u gebruikt is waterbesparend met zo,n 6,5 p/m en de Grohe gebruiken in de jetstand wat helemaal geen douchestand is en afknijpen tot 1,7 liter is niet de bedoeling. Kortom koop een zuinigere douchekop.

Dat u niet eens weet welke ketel u heeft typeert wel de aanschaf dat is dus niet zorgvuldig gebeurt, en dat had u kunnen weten sinds Bosch een flinke vinger in de pap heeft bij Nefit . Bosch heeft een lage tapdrempel nooit geinteresseert immers hun grootste afzetmarkt Duitsland houden daar niet van pisstraaltjes.

Deze Nefit ketel is ook middelmatig getuige zijn 6e plaats bij de CB, en is voor zijn prijs gewoon te duur voor wat hij levert.

Wat betreft cv verhaal, is iedere woning weer anders en men is bereid grof geld te betalen voor ketel maar vergeet de juiste zuinige radiatoren en het LTV verhaal waarmee je echt zuinig en voordelig kunt stoken.

Hier standaard goedkope ketel met dito radiatoren stook in eengezinswoning van 125 m2 en met 6 persoons huishouden er slecht 500M3 gas er doorheen per jaar, en laatste milde winter zelfs 400 M3 en voor de duidelijkheid wij hebben hier geen andere verwarmingsbronnen. Zelfs vaatwasser en wasmachine zijn ook op warm water (ketel aangesloten)

sl
door slobberbone - Oct 26, 2015 om 13:19
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op maandag 26 okt 2015, 12:55]Vandaag werd op Radio RTV-Utrecht het (niet-) inregelen van de verwarmingsketels door installateurs behandeld. Toeval? Met stelligheid wordt er beweerd, dat er 10-25% energie verloren gaat door dit "foutje". Rampzalig!

Volgende website werd genoemd:

voordorpopeigenkracht.nl

Zit er nog wat knullig uit deel 2 wordt al wat interessanter, maar nogmaals de gemiddelde installateur weet niet eens hoe hij een ketel zo zuinig /lean mogelijk instelt daarom blijft hij hier van mijn settings af :)

Die besparing geloof ik zo, heb hier zelfs meer dan 50% behaald niet iedereen zal dit behalen maar als iedereen nou enkel zijn ketelvermogen naar beneden schroeft naar behoeft woning en cv-temperatuur levert dat enkel al een leuke besparing op. En om helemaal af te maken zou je echt moeten kijken of LTV mogelijk is want dan wordt het wel heel plezierig zuinig stoken.

sl
door slobberbone - Oct 26, 2015 om 15:33
508 Antwoorden / 2 Vragen

Neem kosten van besparing eens onder de loep.

Zuinige douchekop van 6,5 liter per minuut
Zuinigste douchekop van 4,5 liter per minuut.

Neem ik mijn huishouden als voorbeeld (anders is de besparing wel erg minimaal)

Douchebeurt van 10 minuten iedere dag

65x 365 = 23725 x6 =142350
45 x 365 =16425 x6 = 98550

Is een verschil 43800 liter en een M3 water kost hier 72,1 cent is een besparing van 31,72.

Echt tientjes werk bij veel waterverbruik en vaak duurt een douchebeurt met zuinigste douchekop langer, dus besparing is minimaal.

be
door bertte1861 - Oct 26, 2015 om 21:39
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=slobberbone schreef op maandag 26 okt 2015, 13:19]

de gemiddelde installateur weet niet eens hoe hij een ketel zo zuinig /lean mogelijk instelt daarom blijft hij hier van mijn settings af :)

En de gemiddelde eigenaar van een cv-ketel zal denk ik, net als wij, bij aanschaf van een nieuwe ketel afgaan op de adviezen van een (gecertificeerde) installateur.

sl
door slobberbone - Oct 27, 2015 om 03:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op maandag 26 okt 2015, 21:39][quote=slobberbone schreef op maandag 26 okt 2015, 13:19]

de gemiddelde installateur weet niet eens hoe hij een ketel zo zuinig /lean mogelijk instelt daarom blijft hij hier van mijn settings af :)

En de gemiddelde eigenaar van een cv-ketel zal denk ik, net als wij, bij aanschaf van een nieuwe ketel afgaan op de adviezen van een (gecertificeerde) installateur.

Maar iedere installateur heeft maar een paar merken in zijn gamma en daar zul je het mee moeten doen dus verder kijken is altijd raadzaam en lijkt mij logisch met zo,n dure aankoop.

be
door bertte1861 - Oct 27, 2015 om 18:26
46 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zo juist dit bericht op de community van de consumentenbond geplaatst:

Beste Bertte,

We vinden het uiterst vervelend te vernemen dat uw ketel niet aan uw verwachtingen voldoet. Comfort en energiezuinigheid gaan wat ons betreft wel degelijk samen. Wat er in u geval precies aan de hand is kunnen wij zo niet beoordelen. Graag zouden we hier inhoudelijk met u verder op ingaan. Als u ons uw contactgegevens zou willen sturen, nemen wij contact met u op. U kunt ons bereiken via consument@nefit.nl of bellen op 0570-602500.Met vriendelijke groet,

Nefit Consumentenservice Geplaatst door Officiele reactie van Nefit op Okt 22, 2015.

Heel jammer.
Heb vrijdag (23 oktober) met Nefit gebeld. Zij konden hier toen niet direct op ingaan, maar zouden er gisteren of vandaag op terug komen. Het is stil gebleven.
Had gehoopt dat het niet nodig zou zijn, maar zal nu toch een bericht op klachtenkompas plaatsen.

be
door bertte1861 - Oct 28, 2015 om 12:32
46 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels heeft Nefit mijn klacht op klachtenkompas gelezen en contact opgenomen:

"Zoals telefonisch met u besproken worden wij graag in de gelegenheid gesteld het probleem ter plaatse te onderzoeken. Onze planner neemt vandaag contact met u op om een afspraak te plannen.

Met vriendelijke groet,
Nefit Consumentenservice"

Inmiddels staat er een afspraak ingepland voor volgende week vrijdag. Beloofd is dat er deze keer echt goed gekeken zal worden naar mijn ketel of alles naar behoren werkt en er geen defecten zijn.
Ook is binnen Nefit aan de technische afdeling van Nefit gevraagd wat ik nu eigenlijk van deze cv-ketel verwachten mag, wat hij wel en wat hij niet kan.
Afwachten dus nu wat hier uit gaat komen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 30, 2015 om 19:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Antwoord van Nefit-consumentenservicve over de waterbesparende douchekop:

Onze toestellen zijn ook geschikt als men een waterbesparende douchekop heeft. Toestellen met een platenwisselaar (dus zonder boilervoorraad) hebben een beperkte tapdrempel van ongeveer 1,2 liter p/m.

U moet dan de kraan volledig opendraaien voor het gewenste resultaat. Indien men de kraan opendraait en maar een klein straaltje laat komen, kan het toestel onder de tapdrempel komen en uit gaan. Boilertoestellen hebben hier geen last van.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar Singing in the rain opzetten op die platenwisselaar.:-))

hansje klein
door hansje klein - Oct 30, 2015 om 19:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:15]Dan maar Singing in the rain opzetten op die platenwisselaar.:-))

Ook van tap-drempels kunnen ze op het Oktoberfest in München nog wat leren!

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 11:45
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:00]Antwoord van Nefit-consumentenservicve over de waterbesparende douchekop:

Onze toestellen zijn ook geschikt als men een waterbesparende douchekop heeft. Toestellen met een platenwisselaar (dus zonder boilervoorraad) hebben een beperkte tapdrempel van ongeveer 1,2 liter p/m.

U moet dan de kraan volledig opendraaien voor het gewenste resultaat. Indien men de kraan opendraait en maar een klein straaltje laat komen, kan het toestel onder de tapdrempel komen en uit gaan. Boilertoestellen hebben hier geen last van.

Ha, komt Nefit dus toch weer met die 1,2 l/m. En wel zwart op wit naar ik aanneem. Bij die watervraag gaat de ketel ook aan bij mij.
Maar.....
Ja, dus ook weer met een maar. Voor het gewenste resultaat moet u de kraan volledig opendraaien.
En het kan aan mij liggen, maar bij volledig losdraaien vraag je een max. van de cv-ketel en niet wat minimaal kan.
En als mijn ketel maar bleef branden zolang ik boven die 1,2 bleef, was er geen enkel probleem, maar dat doet hij dus niet, pas boven de 3 ben ik "veilig".

Hoop dat duidelijk gaat worden komende week of deze ketels dit gewoon niet kunnen of dat er toch een defect is aan mijn ketel.
Heb inmiddels ontdekt dat ook terugzetten van de temperatuur van het tapwater van 60 naar 45 graden pas werkelijk minder warm tapwater oplevert als ik overga naar eco en energiebesparend en half vermogen (12,5 kW). Vreemd toch.

hansje klein
door hansje klein - Oct 31, 2015 om 12:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@bertte1861
- Gezien de grote belangstelling voor dit onderwerp, hoop ik, dat na het bezoek van de Nee-Fitters ;-)) de oplossing voor u of de toezegging tot vervanging hoe dan ook nog vernomen kan worden. Indien niet, zult u uw doel tenminste bereikt hebben met stilzwijgenvoorwaardes, hetgeen ik u door uw hartnekkigheid natuurlijk ook graag gun.

- Het (late) antwoord hierboven was inderdaad de orginel e-mail tekst van de Nefit Consumentenservice.

- Gelijktijdig heb ik de Consumentenbond verzocht om erover na te denken een checklijst voor hun leden te prepareren, waarin punt voor punt kan worden afgevinkt, waarop je bij de aanschaffing van een verwarmingsketel moet letten.
Zij betreuren het afzinken van de wettelijke eisen en de daarbij horende verantwoordelijkheden voor installateurs en verkopers. Zelfmontage en montage door niet-gecertificeerde klusbedrijven kunnen hierdoor tevens gevaarlijke situaties veroorzaken. Ik heb er vooral op gewezen, dat verkeerd geadviseerde ketels of niet gepleegde inregelingen uiteindelijk voor de portemonnaie van de klanten, maar ook voor het milieu als onacceptabel geregistreerd moeten worden in de verwachting en hoop, dat dit ècht een nationale klus voor een zo grote consumenten-belangenvertegenwoordiger is.

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 13:40
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zaterdag 31 okt 2015, 12:11]@bertte1861
- Gezien de grote belangstelling voor dit onderwerp, hoop ik, dat na het bezoek van de Nee-Fitters ;-)) de oplossing voor u of de toezegging tot vervanging hoe dan ook nog vernomen kan worden. Indien niet, zult u uw doel tenminste bereikt hebben met stilzwijgenvoorwaardes, hetgeen ik u door uw hartnekkigheid natuurlijk ook graag gun.

.....
Zij betreuren het afzinken van de wettelijke eisen en de daarbij horende verantwoordelijkheden voor installateurs en verkopers. Zelfmontage en montage door niet-gecertificeerde klusbedrijven kunnen hierdoor tevens gevaarlijke situaties veroorzaken. Ik heb er vooral op gewezen, dat verkeerd geadviseerde ketels of niet gepleegde inregelingen uiteindelijk voor de portemonnaie van de klanten, maar ook voor het milieu als onacceptabel geregistreerd moeten worden in de verwachting en hoop, dat dit ècht een nationale klus voor een zo grote consumenten-belangenvertegenwoordiger is.

Afwachten waar Nefit mee komt. Stilzwijgenvoorwaardes zal wel tot een moreel dilemma leiden.
Als er geen vervolg reactie op dit forum komt, wil dat uiteindelijk wel wat zeggen......
En dat hardnekkige. 'k Heb lang gewacht, bijna een half jaar, voordat ik zover wilde gaan als we nu doen. Soms kun je alleen iets bereiken als je volhardend bent.

Onze cv-ketel is overigens door een gecertificeerde installateur geplaatst. En nog op aanschaf nog op arbeid is door ons bezuinigd. Er staat een halve werkdag voor de plaatsing, mits er geen grote aanpassingen hoeven te worden gedaan wat het leidingwerk betreft. 4,25 uur is berekend. Wel enige korting op de aanschaf, omdat de oude ketel binnen de garantietermijn was versleten. Lijkt nu dat die korting vooral is verwerkt door een verouderd type ketel te plaatsen. Misplaatst dus.
Hoeveel waarde heeft certificering als het zo gaat?

sl
door slobberbone - Oct 31, 2015 om 16:49
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 11:45][quote=hänschen klein schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:00]Antwoord van Nefit-consumentenservicve over de waterbesparende douchekop:

Onze toestellen zijn ook geschikt als men een waterbesparende douchekop heeft. Toestellen met een platenwisselaar (dus zonder boilervoorraad) hebben een beperkte tapdrempel van ongeveer 1,2 liter p/m.

U moet dan de kraan volledig opendraaien voor het gewenste resultaat. Indien men de kraan opendraait en maar een klein straaltje laat komen, kan het toestel onder de tapdrempel komen en uit gaan. Boilertoestellen hebben hier geen last van.

Ha, komt Nefit dus toch weer met die 1,2 l/m. En wel zwart op wit naar ik aanneem. Bij die watervraag gaat de ketel ook aan bij mij.
Maar.....
Ja, dus ook weer met een maar. Voor het gewenste resultaat moet u de kraan volledig opendraaien.
En het kan aan mij liggen, maar bij volledig losdraaien vraag je een max. van de cv-ketel en niet wat minimaal kan.
En als mijn ketel maar bleef branden zolang ik boven die 1,2 bleef, was er geen enkel probleem, maar dat doet hij dus niet, pas boven de 3 ben ik "veilig".

Hoop dat duidelijk gaat worden komende week of deze ketels dit gewoon niet kunnen of dat er toch een defect is aan mijn ketel.
Heb inmiddels ontdekt dat ook terugzetten van de temperatuur van het tapwater van 60 naar 45 graden pas werkelijk minder warm tapwater oplevert als ik overga naar eco en energiebesparend en half vermogen (12,5 kW). Vreemd toch.

Dat is wat ik de hele tijd zeg en er zijn geen douchekoppen van slechts 1,2 liter water per minuut en die prestatie (ik blijf bij gegevens van Nefit zwart op wit en tapdrempel is veel hoger ) is ook afhankelijk van waterdruk optimaal, leidinglengte en dikte.

Bij aflevering is er toch een installatierapport opgemaakt en had u kunnen zien of ketel goed functioneert.

sl
door slobberbone - Oct 31, 2015 om 16:56
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bertte1861 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 13:40][quote=hänschen klein schreef op zaterdag 31 okt 2015, 12:11]@bertte1861
- Gezien de grote belangstelling voor dit onderwerp, hoop ik, dat na het bezoek van de Nee-Fitters ;-)) de oplossing voor u of de toezegging tot vervanging hoe dan ook nog vernomen kan worden. Indien niet, zult u uw doel tenminste bereikt hebben met stilzwijgenvoorwaardes, hetgeen ik u door uw hartnekkigheid natuurlijk ook graag gun.

.....
Zij betreuren het afzinken van de wettelijke eisen en de daarbij horende verantwoordelijkheden voor installateurs en verkopers. Zelfmontage en montage door niet-gecertificeerde klusbedrijven kunnen hierdoor tevens gevaarlijke situaties veroorzaken. Ik heb er vooral op gewezen, dat verkeerd geadviseerde ketels of niet gepleegde inregelingen uiteindelijk voor de portemonnaie van de klanten, maar ook voor het milieu als onacceptabel geregistreerd moeten worden in de verwachting en hoop, dat dit ècht een nationale klus voor een zo grote consumenten-belangenvertegenwoordiger is.

Afwachten waar Nefit mee komt. Stilzwijgenvoorwaardes zal wel tot een moreel dilemma leiden.
Als er geen vervolg reactie op dit forum komt, wil dat uiteindelijk wel wat zeggen......
En dat hardnekkige. 'k Heb lang gewacht, bijna een half jaar, voordat ik zover wilde gaan als we nu doen. Soms kun je alleen iets bereiken als je volhardend bent.

Onze cv-ketel is overigens door een gecertificeerde installateur geplaatst. En nog op aanschaf nog op arbeid is door ons bezuinigd. Er staat een halve werkdag voor de plaatsing, mits er geen grote aanpassingen hoeven te worden gedaan wat het leidingwerk betreft. 4,25 uur is berekend. Wel enige korting op de aanschaf, omdat de oude ketel binnen de garantietermijn was versleten. Lijkt nu dat die korting vooral is verwerkt door een verouderd type ketel te plaatsen. Misplaatst dus.
Hoeveel waarde heeft certificering als het zo gaat?

Die oude ketel is die versleten door de vele branderstarts ? Dan kun je beter iets meer water verbruiken en gaat ketel wel wat langer mee.

hansje klein
door hansje klein - Oct 31, 2015 om 17:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met die oude ketelvervanging voelt het zo aan, dat u blij gemaakt werd met een dode mus. Wanneer dat door een expert kan worden vastgesteld, zijn de Neefitters wel héél dom bezig en krijgen met een soort VW-gesjoemel-effect te maken en dus met een enorm imagoverlies.

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 19:11
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 31 okt 2015, 16:49]

Bij aflevering is er toch een installatierapport opgemaakt en had u kunnen zien of ketel goed functioneert.

Nee zo werkt dat hier in het dorp niet. Geen rapport. Alleen volgens de gewone regel, heb je nog vragen of loop je tegen problemen aan dan komt de installateur bij je terug. Maar ja... die heeft het tegen eerdere gewoonte in er bij laten zitten. Koud douchewater blijkt hem niet te boeien.

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 19:15
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=slobberbone schreef op zaterdag 31 okt 2015, 16:56]

Die oude ketel is die versleten door de vele branderstarts ? Dan kun je beter iets meer water verbruiken en gaat ketel wel wat langer mee.

Nee die oude ketel was van de vorige bewoner en door ons nog nauwelijks gebruikt. Werd er 's nachts steeds wakker van omdat hij zo stond te fluiten. Bleek van alles lek en slecht te zijn.
Met die ketel kon ik trouwens wel zonder problemen warm douchen met mijn spaarkop. Maar om eerlijk te zijn, volgens mij had die Nefit ketel nog een ouderwetse kleine interne boilervoorraad.

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 19:24
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zaterdag 31 okt 2015, 17:04]Met die oude ketelvervanging voelt het zo aan, dat u blij gemaakt werd met een dode mus. Wanneer dat door een expert kan worden vastgesteld, zijn de Neefitters wel héél dom bezig en krijgen met een soort VW-gesjoemel-effect te maken en dus met een enorm imagoverlies.

Volgens de installateur kwam dit aanbod van Nefit en volgens Nefit ligt de schuld bij de installateur, die heeft deze ketel ingekocht.
Nefit wilde ook samen met de installateur komen, want de problemen kunnen ook veroorzaakt worden door een installatiefout. Hebben ze vanaf het begin gezegd. Maar wat ons betreft vechten ze dat maar buiten mijn deur samen uit. Zo'n kastje - muur effect los je niets mee op.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 31, 2015 om 19:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit verhaal begint steeds meer super kletskoek te worden.
Volgens Nefit komt het omdat de installateur de verkeerde ketel heeft ingekocht.
Als dat zo zou zijn dan zou Nefit dus "verkeerde" ketels in hun assortiment hebben.
Kletskoek.
++++++++++++++++++++++=

=bertte1861 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 19:24

Volgens de installateur kwam dit aanbod van Nefit en volgens Nefit ligt de schuld bij de installateur, die heeft deze ketel ingekocht.
.[/quote:

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 22:38
46 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 19:40]

Volgens Nefit komt het omdat de installateur de verkeerde ketel heeft ingekocht.
Als dat zo zou zijn dan zou Nefit dus "verkeerde" ketels in hun assortiment hebben.
Kletskoek.

Dit gaat niet over of mijn ketel nu wel of niet goed is.
Het gaat over of je als er al een half jaar een nieuw model van de ketel op de markt is, het oude type nog als nieuw en best aan de consument mag verkopen.
Niets mis mee als je het oude model aanbiedt, maar dan moet dit wel duidelijk zijn en lijkt het mij aannemelijk dat daar extra korting voor wordt doorberekend.

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 22:56
46 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe het nu ook verder loopt, ik wil iedereen bedanken die heeft mee gedacht. Met name
hänschen klein voor zijn bijzondere ondersteuning en raadgeving.
In ieder geval heb ik veel over cv-ketels in het algemeen en mijn ketel in het bijzonder geleerd.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 31, 2015 om 23:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bertte1861,
het lijkt wel of u niet wil begrijpen wat ik schrijf.
Ik probeer het nog 1 keer :
Nefit heeft verklaard dat de installateur de verkeerde ketel heeft ingekocht.
Dat beweert u.
Met andere woorden : Nefit verkoopt dus ketels waar je niet goed mee kunt douchen.
Uw argument van hierboven over het oude of nieuwe model slaat nergens op.
Wat heeft een nieuw model ketel ermee te maken dat uw ketel niet goed functioneert ?
En ik schreef al eerder : probeer het eens zonder de douchekop.
Dan weet je in ieder geval dat het niet aan de doorlaat van de kop ligt.
Maar dat advies heeft u niets mee gedaan.
Waarom vraagt u dan advies ?

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2015 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet een mens met een waterbesparende douchekop als je de kraan niet opendraait?

wimmi20
door wimmi20 - Oct 31, 2015 om 23:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat bedoelt u met deze raadselachtige wartaal ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=tijger1 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 23:41: Wat moet een mens met een waterbesparende douchekop als je de kraan niet opendraait?

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 23:49
46 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt wat langs elkaar heen praten zo.
Het model heeft inderdaad niets te maken met wel of niet goed werken. Maar als je adviezen die hier gegeven worden volgt, kom je ook tot minder aangename ontdekkingen. Zoals dat je ketel niet het nieuwe model is en wel als zodanig verkocht.

En over uw advies om het eens zonder douchekop te proberen, schreef ik
maandag 26 okt 2015, 12:05

Zonder douchekop heb ik inderdaad zonder problemen warm water, maar de douchekraan moet dan ook veel verder open wil ik überhaupt kunnen omschakelen van water op de benedenkraan naar water op de slang naar de (verwijderde) douchekop.

En daar is mijn ketel wel heel goed in: meer en veel.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2015 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 23:45]Wat bedoelt u met deze raadselachtige wartaal ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======
[quote=tijger1 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 23:41]Wat moet een mens met een waterbesparende douchekop als je de kraan niet opendraait?

Misschien dan eens alle reacties lezen, dan komt u er wel achter.

be
door bertte1861 - Oct 31, 2015 om 23:56
46 Antwoorden / 1 Vragen

Antwoord van Nefit-consumentenservicve over de waterbesparende douchekop:

"Onze toestellen zijn ook geschikt als men een waterbesparende douchekop heeft. Toestellen met een platenwisselaar (dus zonder boilervoorraad) hebben een beperkte tapdrempel van ongeveer 1,2 liter p/m.

U moet dan de kraan volledig opendraaien voor het gewenste resultaat. Indien men de kraan opendraait en maar een klein straaltje laat komen, kan het toestel onder de tapdrempel komen en uit gaan. Boilertoestellen hebben hier geen last van."

Ik denk wel dat een ieder die wil douchen de kraan open zal draaien. Maar volledig opendraaien als voorwaarde om een spaardouchekop te kunnen gebruiken, die kende ik in ieder geval nog niet.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 1, 2015 om 00:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tsja Tijger,
alweer een nietszeggend antwoord.
++++++++++++++++++++++++++++====
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=tijger1 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 23:41: Wat moet een mens met een waterbesparende douchekop als je de kraan niet opendraait?

Misschien dan eens alle reacties lezen, dan komt u er wel achter.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2015 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wommie20

Ik ga het niet voor u uitspellen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 1, 2015 om 11:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Om nog eens een andere bron te raadplegen navolgende link, waarin precies de eis van TS tot uitdrukking komt: spaarzaam watergebruik en energiesparend.........maar dan moet het technisch dus wel uitvoerbaar zijn!

http://www.praktischduurzaam.nl/haal-maximaal-rendement-uit-je-cv-installatie/

sl
door slobberbone - Nov 1, 2015 om 16:45
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zondag 1 nov 2015, 11:51]Om nog eens een andere bron te raadplegen navolgende link, waarin precies de eis van TS tot uitdrukking komt: spaarzaam watergebruik en energiesparend.........maar dan moet het technisch dus wel uitvoerbaar zijn!

http://www.praktischduurzaam.nl/haal-maximaal-rendement-uit-je-cv-installatie/

TS wil een zuinige waterbesparende douchekop afknijpen van 6,5 liter naar 1,7 liter en dat is niet de bedoeling en mogelijk.Kraan moet helemaal open !!!

Er zijn vele van deze Trendlines verkocht en geloof je nu werkelijk dat TS de eerste is die er een waterbeparende douchekoop heeft en gebruikt op deze ketel.

En nergens blijkt dat ketel van TS niet energiebesparend is

be
door bertte1861 - Nov 6, 2015 om 14:57
46 Antwoorden / 1 Vragen

Niet dat er nu echt een oplossing is gevonden voor mijn probleem, dat ik met een beperkte watervraag met douchen koud water krijg. Maar in ieder geval is er nu serieus naar mijn cv-ketel gekeken door 2 medewerkers van Nefit.

De auto piept, behalve als je in de garage bent.

De cv-ketel doet alles naar behoren. En bij deze momentopname komt er geen koud water uit mijn douchekraan. Wel gaat de ketel na enkele minuten pendelen, maar de uitstroom van tapwater blijft tenminste 60 graden. En vanuit mijn spaardouchekop komt water van de gevraagde temperatuur (rond 38 graden).
Wel duurt het bij zowel de douchekraan als de keukenkraan vrij lang voordat de gevraagde temperatuur stabiel geleverd wordt.
Volgens deze mannen van Nefit kan het pendelen van de ketel ten gevolge van de beperkte watervraag geen kwaad.

Kan nog aan van alles liggen dat koude water: leidingen, waterdruk, mengkraan..... Er zijn zo veel factoren die het geheel kunnen beïnvloeden.

=hänschen klein schreef op donderdag 22 okt 2015, 10:58:

Ik heb maandenlang met een (andere) ketelproducent moeten ringen om mijn ketel compleet te laten vervangen. Ook daar 'was er niets aan de hand'! en ook daar 'was ik de enige'! Uiteindelijk was het NIET de ketel, maar zat het probleem in de leidingen........maar je moet ergens met de detectie beginnen.

Lijkt dat ik nu in een soort gelijke situatie zit.

Het antwoord van Nefit eerder gegeven, lijkt juist wat de tapdrempel betreft.

"Antwoord van Nefit-consumentenservicve over de waterbesparende douchekop:

Onze toestellen zijn ook geschikt als men een waterbesparende douchekop heeft. Toestellen met een platenwisselaar (dus zonder boilervoorraad) hebben een beperkte tapdrempel van ongeveer 1,2 liter p/m.

U moet dan de kraan volledig opendraaien voor het gewenste resultaat. Indien men de kraan opendraait en maar een klein straaltje laat komen, kan het toestel onder de tapdrempel komen en uit gaan. Boilertoestellen hebben hier geen last van."

Maar de kraan hoeft niet echt volledig open te worden gedraaid. Zolang ik boven de 1,2 l/m tapwater vraag, zal mijn ketel weliswaar pendelend, warm water leveren. En dan zal ik na bijmenging in mijn mengkraan in de badkamer inderdaad kunnen douchen binnen het aangegeven gebied voor de douchefunctie vanaf 3,6 tot 7,5 l/min.

Wel is er nog een aantekening gemaakt bij mijn cv systeem. Het plaatsen van thermostatische kranen op de radiatoren in de huiskamer / keuken is met de bedoeling dat ik de thermostaat op bijvoorbeeld 22 graden kan zetten. En dat ik een kamer boven dan meer kan verwarmen dan de huiskamer waar de thermostaat hangt. Op het moment dat ik de thermostatische kranen beneden minder ver loszet omdat ik 18 graden daar warm genoeg vind, zou dat tot problemen kunnen leiden. Advies is om met een bypass te gaan werken. (Of met een weersafhankelijke buitenthermostaat en in het hele huis thermostatische kranen. Maar dit is een veel ingrijpender aanpassing,)

Met dank aan Nefit dat er nu uiteindelijk serieus op mijn klacht is ingegaan. En mocht het in de toekomst nog eens duidelijk worden waar het nu wringt dan zal ik daar bericht van doen.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 6, 2015 om 15:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb enkele dagen geleden mijn oude douchekop er weer opgezet.
Zo'n grote joekel.
Dat doucht veel prettiger en ook nog sneller.
Door de grotere doorlaat is het warme water ook veel sneller bij de douchekop, en dat scheelt weer een beetje gas.
En die hele zgn waterbesparing interesseert mij niet meer.
Die paar euro meerkosten per jaar kan mij niet boeien.

hansje klein
door hansje klein - Nov 6, 2015 om 15:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

CITAAT-1: Wel is er nog een aantekening gemaakt bij mijn cv systeem. Het plaatsen van thermostatische kranen op de radiatoren in de huiskamer / keuken is met de bedoeling dat ik de thermostaat op bijvoorbeeld 22 graden kan zetten. En dat ik een kamer boven dan meer kan verwarmen dan de huiskamer waar de thermostaat hangt. Op het moment dat ik de thermostatische kranen beneden minder ver loszet omdat ik 18 graden daar warm genoeg vind, zou dat tot problemen kunnen leiden. Advies is om met een bypass te gaan werken. (Of met een weersafhankelijke buitenthermostaat en in het hele huis thermostatische kranen. Maar dit is een veel ingrijpender aanpassing)

CITAAT-2: 'Zo, dan zet ik nog even op alle radiatoren een thermostaat (€ 25,-- p.stuk), maar beneden moet u dan wel alle zes radiatoren helemaal open laten staan!' zei de installateur.

Waarmee ik wil zeggen, dat je er helaas bij moet blijven staan......

Rest nog de hoop, dat de Consumentenbond (waar dit item ook geplaatst werd), de landelijke ellende van het niet inregelen van verwarmingsketels gaat oppakken om energie en het milieu te besparen.

Wordt vervolgd?

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er geen by-pass is, moet in principe op één radiator geen thermosstaatkraan zitten en moet die kraan daar helemaal openstaan. Dus bijvoorbeeld in de badkamer.

sl
door slobberbone - Nov 6, 2015 om 16:06
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ketel werkt dus wel goed en er is niks veranderd,maar dat voorspelde ik 2 weken gelden ook al.

hansje klein
door hansje klein - Nov 6, 2015 om 16:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Pas op.......met het plaatsen van een buitenthermostaat, moet ook de stooklijn weer opnieuw ingeregeld worden!