Hi
door Hien Oct 21, 2019 om 21:24
Huishouden & energie

Waarom wil de laatste radiator van 5 niet warm worden?

De laatste, van de 5 radiatoren, gezien v.a. de ketel boven op zolder, wil niet warm worden. Draai ik de voorlaatste radiator (nr4) uit dan wordt de nr5 wel warm. Het is alsof niet voldoende druk aanwezig is. Ik heb de ketel met water gevuld tot de waterdruk op 1,8 bar staat. Wat moet ik doen om alle radiatoren warm te krijgen.
Bijvoorbaat dank.

36930 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2019 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

En als de voorlaatste open is wordt dan de verdere leiding wel warm? En de leiding die teruggaat naar de ketel? Hebt u de radiatoren wel stuk voor stuk ontlucht?

gerbera
door gerbera - Oct 21, 2019 om 21:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen
2

Aan de druk zal het niet liggen, die is normaal tussen de 1,5 en 2 bar. een mogelijkheid is lucht in radiatoren en leidingen. Ook een mogelijkheid is dat de temperatuur te laag staat ingesteld zodat het verwarmingswater teveel afkoelt om ook de laatste voldoende te verwarmen. Gemiddeld staat deze tussen de 35 en 55 graden dus controleer of deze niet te laag is. Staat die ingesteld op 35 graden zet hem eens een standje hoger naar bv. 40 graden en kijk of het is opgelost. Nog een mogelijkheid is, als het een wat "oudere" ketel is, dat de pomp op lage stand staat ingeschakeld, als het op uw ketel mogelijk is zet hem dan op de normaal, dus hoge, stand.

luppo
door luppo Oct 23, 2019 om 12:43
69 Antwoorden / 0 Vragen

40 graden is te koud,het moet minstens 60 graden zijn.

1paul
door 1paul Oct 23, 2019 om 15:59
3146 Antwoorden / 0 Vragen

en dat is echt minimaal!!!

word het kouder kan ie wel omhoog naar 70...

gerbera
door gerbera Oct 23, 2019 om 16:02
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb het over het verwarmingswater en niet over tapwater, en als u cvwater op 60 graden heeft staan stookt u behoorlijk duur. Dus de boel ff niet door elkaar gooien en verwarring te weeg brengen, de min. temp tapwater (kraanwater dus) mag niet onder de 52 graden komen i.v.m. legionella. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een HR- ketel. Wat velen niet weten is dat een HR-ketel zijn hoge(re) rendement pas haalt als het water dat terugkomt bij de ketel kouder is dan 58°C. Alleen dan kunnen de hete rookgassen goed afkoelen (condenseren) tegen het koele water. Om de ketel optimaal te kunnen laten werken is een retourtemperatuur tussen de 30 en 40 graden ideaal. In veel huizen staat de cv-watertemperatuur nog ingesteld op 80°C. Onderweg zal het water in de radiatoren dan maximaal zo’n 10-20°C graden af koelen, waardoor het water dat weer terug komt nog steeds 60-70°C is. Te hoog voor het beste rendement dus. Hoe kouder het water is dat terugkomt, hoe hoger het rendement. Bron, Waterland

Iv
door Ivo W Oct 23, 2019 om 22:50
729 Antwoorden / Vragen

Méér dan 60 graden aanvoertemperatuur is zelden nodig in een normale woning. Veel woningen kunnen zonder aanpassingen verwarmd worden met een aanvoertemperatuur van 50 graden of zelfs minder. En dat bespaart gas.

Kan de woning in de winter verwarmd worden met een aanvoertemperatuur van 45 graden of minder, dan is de woning zelfs zonder aanpassingen geschikt om te verwarmen met een warmetepomp. Iedereen kan dit zelf testen, door simpelweg de aanvoertemperatuur van de cv-ketel op 45 graden te zetten.

gerbera
door gerbera Oct 24, 2019 om 09:01
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@IVO W tenminste ook iemand die er verstand van heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2019 om 22:06
16845 Antwoorden / 202 Vragen
1

Idem als @GERBERA, mogelijk staat de ketel thermostaat op een te lage temperatuur die iu hoger kunt stellen en als dat niet gaat of u kunt niet vinden goe dat moet of het helpt niet heb ik feitelijk nog maar één advies: raadpleeg de installateur of degene die het onderhoud pleegt.

ma
door malty - Oct 21, 2019 om 22:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen
2

U zou eens alle radiatoren dicht kunnen draaien behalve die niet warm wil worden.
Wanneer deze over het hele oppervlak warm is de andere weer opendraaien.

Iv
door Ivan007 Oct 23, 2019 om 13:46
47 Antwoorden / 3 Vragen

Deze handelwijze heeft mij in het verleden ook geholpen. Moest ik jaarlijks  regelmatig doen. Toen we aan een nieuwe ketel toewaren, gekozen voor een iets hogere capaciteit en nooit meer last gehad

me
door mein33 - Oct 22, 2019 om 09:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen
2

Als het systeem goed op druk staat en goed ontlucht is, maar een radiatoren die het verst van de CV-ketel vandaan zitten worden niet warm of slechts gedeeltelijk (lauw)warm, dan zal de circulatiepomp aan kracht hebben verloren en pomt deze het water niet meer met voldoende stuwkracht door het systeem.
Dit komt vooral voor bij de al wat langer in gebruik zijnde CV-ketels.
Vervangen van de circulatiepomp zal dan de oplossing bieden.

ro
door ron503 - Oct 22, 2019 om 11:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als de laatste radiator voorheen wel warm werd dan is er vaak meer aan de hand dan enkel te weinig waterdruk in het systeem. Ontluchten kan geen kwaad maar zou bij een systeem dat al een paar jaar in gebruik is niet nodig hoeven te zijn omdat het water in het systeem zeg maar dood water is geworden dat bijna geen zuurstof meer bevat. Mocht het zo zijn dat er geen lucht in het systeem aanwezig en de radiator wordt alsnog niet warm dan is er toch iets defect in de cv ketel die u niet zelf kunt herstellen. Als er wel veel lucht in het systeem aanwezig is dan moet er wel sprake zijn van een lekkage in het systeem maar dan zou het systeem ook vaker bijgevuld moeten worden. Mijn advies zou zijn laat een cv monteur naar de cv installatie kijken en ga niet zelf knutselen.

sira
door sira - Oct 22, 2019 om 20:19
2336 Antwoorden / 24 Vragen
0

Ik heb hetzelfde probleem met 1 radiator.
Ongeveer 20 jaar geleden heb ik een radiator laten plaatsen op de logeerkamer. Er zat daar geen, maar het was er `s winters altijd ijzig koud. Deze radiator wordt moeilijk warm als het zeer koud is, tenzij ik de voorlaatste (tijdelijk, tot hij boven warm is) dichtdraai. De monteur vertelde mij toen dat de vorige bewoner te veel radiatoren vanuit 1 punt had aangesloten, waardoor de laatste het moeilijk krijgt. Er komen 7 stuks (+ de nieuwe = 8 stuks) van de rechterzijde van de ketel en 3 stuks vanuit de linkerzijde van de ketel. Had de monteur de nieuwe moeten koppelen aan de 3 stuks, was het een grote verbouwing geworden vanwege het aanleggen van nieuwe leidingen. De oplossing die ik nu heb was het eenvoudigst en zonder teveel gedoe en rommel. Als ik mij goed herinner had hij het over een 2 pijpssysteem en dan verdeel je over beide pijpen de radiatoren. Mijn huis is uit 1850 en de ketel is nu 12 jaar oud.

Ik ben leek op dit gebied, bijvullen en ontluchten is geen probleem, maar zijn verhaal klinkt me wel logisch.



Pa
door PaulLenaers - Oct 22, 2019 om 21:44
1 Antwoorden / Vragen
0

Als je het probleem zonder kosten wilt oplossen kun je het volgende proberen:
- eerst ontluchten en zorgen voor voldoende druk
- in de ruimte waar de thermostaat hangt draai je radiatoren een paar slagen dicht.
- ook de radiatoren die het dichtst bij de ketel hangen (die dus het eerste het verwarmde water krijgen) draai je iets dicht.
- de radiatior die niet warm wordt zet je volledig open

Door een beetje te stoeien met verder open of dicht zetten van de radiatorkranen bereik je waarschijnlijk het gewenste resultaat.

Op internet staan allerlei tips o.a. https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas-besparen/cv-ketel-zuinig-afstellen/

Succes!

ro
door ron503 - Oct 23, 2019 om 12:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

De radiatoren in de ruimte waarin de thermostaat zich bevind voor een deel dichtdraaien lost het probleem niet op omdat de thermostaat bepaald wanneer de ketel aan of uit moet schakelen. In andere ruimtes de kranen van de verwarming een paar slagen dicht draaien kan wel verbetering geven omdat er minder water door de radiator stroomt. Edoch als de cv installatie van vraagsteller altijd naar behoren heeft verwarmd en nu niet meer moet er wel sprake zijn van een defect en dat kan van alles zijn een defect expansievat die de druk regelt, een lekkage in het systeem of een pomp die het begeven heeft en is een klus die enkel een cv monteur kan klaren. Als het probleem vanaf het begin al aanwezig was kan het ook zo zijn dat de cv ketel te weinig capaciteit heeft om alle radiatoren op de juiste temperatuur te brengen en dat kan zoals Sira ook aangeeft ook een oorzaak zijn.

Iv
door Ivo W - Oct 23, 2019 om 13:05
729 Antwoorden / Vragen
0

Er zijn drie mogelijke oorzaken betrokken bij dit probleem:

- Het kan zijn dat er lucht in het systeem zit, waardoor warm water maar moeilijk de laatste radiator bereikt. Alles goed ontluchten kan dus voor verbetering zorgen.

- Bij een moderne cv-ketel kan de pompsnelheid worden ingesteld. Een te lage pompsnelheid kan er voor zorgen dat water niet goed rondgepompt wordt. Dit is vooral te merken bij de radiatoren die in leiding-afstand het verste weg liggen van de cv-ketel. Verhogen van de pompsnelheid kan uw probleem dan ook deels verhelpen. 

- Het is zeer waarschijnlijk dat uw systeem slecht (of eigenlijk helemaal niet) waterzijdig is ingeregeld. Bij waterzijdig inregelen worden via een zgn voetventiel de eerste radiatoren wat afgeknepen, zodanig dat alle radiatoren en kamers min of meer gelijkmatig opgewarmd worden. Een goede installateur kan u helpen bij het waterzijdig inregelen. Kost een paar uurlonen, maar het kan ook een besparing op de energiekosten opleveren van tussen de 5 en 10 procent. 


ti
door tinischuller - Oct 23, 2019 om 13:05
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als uw laatste radiator niet voldoende warm word is de installatie in zijn geheel niet goed gedimensioneerd.
Voor een goede werking is het essentieel dat: de weerstand over alle onderdelen zoals leidingen, kranen, appendages en de radiator in totaal voor elke radiator gelijk is (bij geheel geopende kranen). Dus de totale weerstand vanaf de ketel naar elke radiator moet voor elke radiator gelijk zijn.
De leidingen en leiding onderdelen ( bochten, kranen, nippels e.d.) van de eerste radiator , gezien vanaf de ketel, zullen dus kleiner zijn dan die van de anderen. De verst weg liggende zal dus beduidend grotere appendages hebben.
Voor de langste leiding mag de totale weerstand over die route natuurlijk niet zo groot zijn dat de pomp niet genoeg water kan leveren aan die radiator.
Als daar in is voorzien kunnen de andere leidingen worden uitgevoerd zodat dezelfde totaal weerstand geld voor alle routes van het water.
Dat moet in principe uitgerekend worden of GOED ingeschat.
Pas dan, kunt U eenvoudig de temperatuur overal goed regelen!

De pomp moet dan natuurlijk alle radiatoren van voldoende water kunnen voorzien als er vol vermogen gevraagd word.

Bij een bestaande installatie zoals die van U, kunt U een extra kraan laten plaatsen in elk radiator circuit (behalve die met de langste leiding) waarmee U de totaal weerstand voor elk circuit kunt aanpassen. (Dat inregelen is wel een lastig karwei, en voor een handige monteur die dit verhaal begrijpt)

Eigenlijk gaat U de eerste radiatoren net zolang knijpen, totdat er voldoende water gaat stromen naar de verste radiator(en)

Om dat met de bestaande radiatorkranen te doen is een hels karwei maar niet onmogenlijk.

Succes.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Oct 23, 2019 om 13:19
104 Antwoorden / Vragen
0

Ik heb de indruk dat uw systeem niet goed is ingeregeld. U kunt dit zelf doen of door een monteur laten doen. Elke radiator heeft een grond ventiel. Dit ventiel zit onder aan daar waar het water de radiator in komt. U zit daar als het goed is een 6 kantige moer. draai die voorzichtig los en dan ziet u regelbaar ventiel. Deze ventielen kunt u zodanig inregelen dat de er meer water naar de laatste radiator wordt gestuurd. Het eenvoudigste is om te beginnen bij de eerste radiator. Het grondventiel een klein stukje dicht draaien en kijken wat er geburt. Geen effect ga naar de tweede radiator enzovoort. Hefet dit nog steeds geen effect begin dan weer bij de eerste. 
Het is even werk maar op deze manier zorgt u ervoor dat alle radiatorren voldoende warmte kunnen afgeven.

gerbera
door gerbera Oct 23, 2019 om 16:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal komt het warme water via de boven aansluitng binnen. En dat ventiel war u het over heeft zit normaal in de kranen. Draai de door u genoemde moer los en de radiator loopt leeg.

Iv
door Ivo W Oct 23, 2019 om 19:48
729 Antwoorden / Vragen

U slaat de plank mis Gerbera. Een voetventiel zit, als dit gemonteerd is, aan de uitgaande kant van de radiator. Sommige radiatorknoppen hebben wel een mogelijkheid tot voor-instelling waarmee min of meer hetzelfde effect bereikt wordt als met het instellen van een voetventiel.

gerbera
door gerbera Oct 24, 2019 om 09:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over over een voetventiel en niet elke installatie, zekerde wat oudere, zijn niet dmv een voetventiel aangesloten. En van een voetventiel moet je als leek afblijven en dat door een echte monteur te laten doen.

Ex
door Expansievatje - Oct 23, 2019 om 15:53
31 Antwoorden / 1 Vragen
0

Afhankelijk van welke ketel je hebt : verhoog de pompsnelheid.

wordt  de laatste radiator boven ook warm als je beneden twee extra radiatoren dicht doet, dan is er te weinig stroming en zou een hogere pompsnelheid kunnen helpen .

 Helpt het dichtzetten van extra radiatoren beneden niet,  dan is de leiding naar de bovenverdieping toe mogelijk te dun.

 Als er op zolder handbediende kranen aanwezig zijn kun je proberen om de kraan niet helemaal open te draaien, maar alleen een klein stukje . 
 Er gaat er dan minder water door de eerste twee radiatoren en blijft er over voor de derde .  De eerste twee radiatoren zullen wel helemaal warm worden alleen duurt het wel langer ( Zolang de ketel maar wel blijft branden ).

 Als er op zoldr thermostaat kranen op de radiatoren zitten kun je kijken of er een afsluit kraantje zit op de retourleiding van iedere radiator, een zogenaamd voetventiel .  Deze kun je dan met een schroevendraaier of inbus sleutel een stuk dicht draaien ,  waarna de thermostaat kraan bepaalt of een radiator open gaat, en de retourkraan gaat bepalen hoeveel water er door de radiator stroomt .

Er gaat er dan minder water door de eerste twee radiatoren en blijft er over voor de derde .





Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer