re
door rens2019 Jan 22, 2019 om 07:53
Huishouden & energie

Waarom wordt het net wel aangepast voor windmolens en niet voor zonnepanelen.

Er worden windmolenparken geplaatst en dan wordt automatisch onmiddelijk het netwerk erop aangepast.
Ja, op zee ligt geen netwerk en op kosten van de belastingbetaler wordt er een netwerk aangelegd.
Dat windmolenparken op zee nu geen subsidie krijgen is dus onzin, maar dat terzijde.
Maar als iemand zonnepanelen plaatst kan die vaak niet terugleveren, o,dat hjet netwerk er niet op berekend is... zeggen ze dan.
Ik zag pas op tv dat met name in Drenthe en Groningen veel boeren zonnepanelen willen plaatsen, maar dan kunnen ze niet terugleveren omdat het netwerk dat niet kan. Sommige hebben al panelen, maar nu blijkt dat zij ze voor niets gekocht hebben.
Ik zou zeggen dat dan net als bij windmolens, het networdt wordt aangepast of zelfs helemaal wordt aangelegd.
Waarom bij plaatsen van zonnepanelen niet hetzelfde doen als bij windmolens?

1571 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2019 om 09:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo automatisch en onmiddellijk gebeurt dat ook niet.

U bent blijkbaar helemaal gegrepen door de energietransitie. Sluit u ergens bij een debatclubje aan. Kunt u uren praten over isolatie, zonnepanelen, windmolens en warmtescans.

tdmduc
door tdmduc Jan 22, 2019 om 09:17
703 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een duidelijke vraag lijkt me dus niet gelijk gaan snauwen.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2019 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar snauw ik? En waarom geeft udan geen antwoord op de vraag?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2019 om 10:32
16835 Antwoorden / 202 Vragen

U bent niet goed geïnformeerd, helaas. Zowel voor het toegenomen gebruyik van windmolens als van zonnepanelen moet het energienet worden aangepast en dat gebeurt ook. Zij het hier en daar langzamer dan elders.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 22, 2019 om 11:33
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Rens,

Ik heb zelf het vermoeden,dat de overheid het monopolie wilt houden over groene energie.
Er moet natuurlijk wel aan verdiend worden......

Let op mijn woorden :als iedereen elektrisch gaat rijden ,gaat de stroomprijs omhoog.....

ja
door janf43 Jan 22, 2019 om 12:44
733 Antwoorden / 0 Vragen

De overheid heeft zich juist teruggetrokken en de bedrijven laten privatiseren.

gerbera
door gerbera - Jan 22, 2019 om 11:47
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Bij de aanleg van een windmolenpark wordt gelijk daarmee een geheel nieuw netwerk aangelegd, teruglevering door zonnepanelen geschied op het huidige netwerk. Gelet op het grote aanbod kunnen sommige netwerken dit niet aan en aanpassen kost nu eenmaal tijd. Het is dan niet zomaar een kabeltje bijleggen, de grootste aanpassing dient in de centrale te gebeuren.

ja
door janf43 Jan 22, 2019 om 12:42
733 Antwoorden / 0 Vragen

In de centrales wordt niets aangepast, wel in het netwerk en de verdeelstations.

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2019 om 11:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat waren de reacties van de leveranciers toen u dit vroeg?

costnix
door costnix - Jan 22, 2019 om 11:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom door het net.
De oplossing is nog meet hoogspanningsmasten, zwaardere kabels, hogere spanning, zwaardere schakelstations, een energie opslag,....
Wordt dit niet gedaa, dan sneuvelt er een deel van het netwerk en zit men zonder stroom.
Hier is wat leesvoer voor u:
https://www.hoogspanningsnet.com/
E
n een netwerkkaart van Europa ingezoomd op Nederland:
https://webkaart.hoogspanningsnet.com/index2.php#8/52.080/4.933

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2019 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt bijvoorbeeld een nieuwe 380 Kvolt hoogspanningsleiding aangelegd van Borssele naar Tilburg. Start twee jaar geleden, planning 2022 klaar.

Zelfde verhaal in noord-oost Groningen.

Zo’n hoogspanningleiding vergt namelijk wat meer werk dan een stekker aan een kabel zetten.

ja
door janf43 Jan 22, 2019 om 12:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

En wordt vooral vertraagd door alle inspraak- en bezwaarprocedures.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2019 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar geeft u zomaar uw huis en/of grond op?

ja
door janf43 - Jan 22, 2019 om 12:39
733 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds het elektriciteitsnet en -productie zijn geprivatiseerd wordt het niet meer door de belastingbetaler bekostigd. De kosten zullen uiteindelijk wel door de gebruikers, particulier en bedrijven moeten worden opgebracht.

Iv
door Ivo W - Jan 22, 2019 om 22:54
729 Antwoorden / Vragen

Het belangrijkste tussen deze twee is de spanning waarop teruggeleverd wordt. Een schuur vol zonnepanelen levert op het 230/400V. Dat net kan best wat hebben, in elk geval zoveel als er op piekmomemten op dat stuk net verbruikt wordt. Het probleem ontstaat pas wanneer er meerdere boeren aan dezelfde straat hun schuren vol leggen. Allemaal leveren ze terug op het laagspanningsnet en ook nog veel meer dan ze zelf gebruiken. De piek in teruglevering wordt op een gegeven moment véél groter dan de piek in afname. En ook in de buurt wordt de stroom niet afgenomen. Via het lokale trafostation en het 10kv net moet de stroom dan naar andere laagspanningsnetten gebracht worden. Alleen het lokale trafostation heeft maar een beperkte capaciteit. Vergelijkbare problemen spelen binnen de bebouwde kom voorlopig véél minder snel. Daar zijn immers veel meer buren die nog wél stroom willen afnemen. En vooral scholen, winkels en bedrijven gebruiken overdag veel stroom. Doordat in het lokale laagspanningsnet niet alleen aansluitingen zijn waar teruggeleverd wordt, maar ook aansluitingen waar stroom wordt afgenomen, wordt de maximale capaciteit van het trafostation veel minder snel bereikt.

Windmolenparken leveren rechtstreeks aan het middenspanningsnet of hoogspanningsnet. Hele andere problematiek dus