rembrantd
door rembrantd Dec 15, 2018 om 17:33
Huishouden & energie

Warmtepomp of biomassakachel?

Gasloos binnenkort. Wat is beter om mijn huis warm te stoken, en dan bedoel ik voor mijn portemonnee.

5916 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2018 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee, ik ken uw portemonnee niet. Maar hoezo gasloos binnenkort. Wordt het gas afgesloten dan?

Spit eens op internet. Is uw huis volledig geisoleerd en heeftu vloerverwarming?

me
door mein33 - Dec 15, 2018 om 17:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat verstaat u onder binnenkort, is u al aangezegd dat uw gasaansluiting zal worden verwijdert ?

marita5
door marita5 - Dec 15, 2018 om 17:38
11495 Antwoorden / 15 Vragen
rembrantd
door rembrantd Dec 16, 2018 om 16:08
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb je info gelezen, zeer waardevol. Voor de goedkoopheid ga ik dan maar voor de allesbrander met een dikke schoorsteen op het dak. Kan ik ook mijn oud papier en plastic bioneutraal recyclen.

marita5
door marita5 Dec 16, 2018 om 19:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn dat u iets aan mijn bijdrage heeft gehad .

Thijs12
door Thijs12 - Dec 15, 2018 om 17:42
522 Antwoorden / Vragen

Gewoon gas. Anders niets.

rembrantd
door rembrantd Dec 16, 2018 om 15:48
116 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is geen optie dan vries ik dood.

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2018 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jan U vriest zo gauw niet dood, trek een trui aan en neem een elektrisch kacheltje. :-))

gerbera
door gerbera Dec 16, 2018 om 16:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is geen optie dan vries ik dood.

Klink cru, maar dan heeft u geen biokachel of warmtepomp meer nodig toch;-))

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2018 om 18:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zolang die warmtepomp niet goed in orde is ( lees: geeft veel lawaai en kost enorm veel) zou je gewoon gas moeten blijven gebruiken. De nieuws- en andere berichten jagen mensen bijna de stuipen op het lijf. Dus, nog steeds voor je portemonnee: blijf aan het gas. Ik bedoel dat in de goede zin van het woord, hoor! ;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 15, 2018 om 18:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat hier voor u een antwoord tussen, het lijkt een actueel onderwerp te worden.
https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/goedkope-manier-van-je-woning-verwarmen-t173075.html

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2018 om 19:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou zeggen: zoek eens op internet.
Ik heb iig geen idee.
U kunt anders nog een deskundige inhuren voor een advies "op maat".
Begin anders eens met de website van de VEH.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2018 om 21:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een biomassakachel stoot (ook) CO2 uit. Maar het is en blijft een feit: een houtkachel met daarin gesprokkeld hout of dergelijke kan goedkoper zijn en bij droog hout de minste CO2 uitstoot. Dat geldt dus ook bij stoken met pulp (biomassa).

Ps. En er zijn diverse soorten warmtepompen die hun warmte dus uit verschillende bronnen halen (buitenlucht, (grond) water uit grote diepte, etc.

gerbera
door gerbera - Dec 15, 2018 om 22:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tegen de tijd dat we allemaal van het gas af zijn zal nog wel wat jaartjes duren. Tegen die tijd doen denk ik mijn kiezen geen pijn meer, tenzij ik dik over de honderd wordt. Ik denk ook niet dat deze regering er haast mee zal maken, scheelt hun nml een hoop belasting-inkomsten die u en ik betalen op energie.

tenormin
door tenormin Dec 15, 2018 om 23:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn idee,@gerbera, tegen die tijd zie ik de bloemetjes wel onder het gras groeien! Figuurlijk dan.

vu2615
door vu2615 - Dec 16, 2018 om 16:02
81 Antwoorden / 3 Vragen

De warmtepomp wordt weliswaar door onze regering gepromoot als zijnde de oplossing voor het gasloze huis. Helaas vertellen ze ook nu weer niet het complete plaatje. Een warmtepomp gaat alleen werken bij een heel goed geisoleerd huis, omdat de capaciteit gewoonweg niet groot genoeg is.Een warmtepomp verbruikt ook energie, het ding draait op electriciteit. Dus moet u eerst eens nagaan is mijn woning voldoende geisoleerd.

gh
door ghj - Dec 17, 2018 om 11:37
1 Antwoorden / Vragen

Maken die warmtepomp nog steeds zoveel lawaai? En waarom moeten die zo duur zijn?

ri
door rinkster Dec 23, 2018 om 12:46
1 Antwoorden / Vragen

Ja. Ze maken een constante lage broomtoon, waar niet iedereen last van heeft, maar als je er wel last van hebt heb je een groot probleem. In mijn geval slaap ik al maanden heel erg slecht, omdat buren een warmtepomp hebben. Een warmtepomp produceert laag frequent geluid en infrageluid (tonen zo laag dat je ze niet hoort, maar wel voelt). Metname deze trillingen zijn erg naar en houden je wakker. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat ze dit er snel uitkrijgen.
Kassa heeft er zelf ook een uitzending over gehad https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/miljoenen-nederlanders-krijgen-last-van-geluid-warmtepomp

ja
door jan4073 - Dec 17, 2018 om 11:49
83 Antwoorden / 3 Vragen

Een biomassakachel stoot CO2 uit maar als het hout verrot in het bos komt er evenveel CO2 vrij. Kolen en gas dat diep in de grond zit is geen verrot hout (biologisch materiaal) en daarom zit daar de CO2 nog in opgeslagen. Dat wordt ook bedoelt met de CO2 kringloop en productiebos. Het bos neemt tijdens de groei CO2 op en legt dit vast in het hout. Als je het daarna verbrandt komt het weer vrij. In principe is een houtkachel dus CO2 neutraal. Geen geconserveerd hout of ander materiaal verstoken want dan komen er gassen vrij die zeer gevaarlijk kunnen zijn.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Dec 17, 2018 om 12:19
104 Antwoorden / Vragen

Hallo Jan,

De keuze tussen een warmte pomp of een biomassakachel heeft ook te maken met de plaatsing mogelijkheden.
Ik woon in midden/noord Zweden en heb al jaren een warmte pomp.
De temperaturen kunnen in de winter terug lopen tot min 40 graden onder nul.
De winter duurt hier een stuk langer dan in NL en onze warmte pomp draait voor verwarming ongeveer 9 maanden per jaar en voor warm water het gehele jaar door.
Ons totale stroom verbruik is ongeveer 7200 kw per jaar, voor de warmte pomp verbruikten wij ongeveer 3000 kw dus voor warmwater en verwarming gebruiken wij 4000 kw per jaar.
Waar men wel rekening mee moet houden bij een warmte pomp is een ander stook gedrag en  het goed inregelen van het hele systeem.
In het kort een paar opmerkingen:
1. Het water uit de warmte pomp is minder heet dan een gas gestookte installatie. Dat betekent dat u meer of grotere elementen moet plaatsen.
2. De warmte pomp 24 uur per dag op dezelfde temperatuur laten staan.
3. Inregelen van de instalatie. Alle knoppen voledig open en dan via de grondventielen het zodanig regelen dat alle platen goed warm worden. Daarna kan eventueel per ruimte de warmte worden aangepast.
Wij hebben erg veel plezier van onze pomp en de complete unit maakt niet veel meer lawaai dan een grote koelkast.
Let wel ik praat over een lucht/water warmte pomp, dat is een grote investering maar die hadden wij erg graag voor over.

Veel succes, en mocht u meer info willen dan kunt u altijd een berichtje sturen.

Vriendelijke groet,

Cor

endemion
door endemion - Dec 17, 2018 om 13:13
237 Antwoorden / 3 Vragen

Hierbij beweren ze 0 voor je portemonnee.
https://solarfreezer.nl/hoe-werkt-het/

simon55
door simon55 - Dec 17, 2018 om 13:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

In 2050 moet Nederland helemaal van t gas af zijn , dus u heeft nog wel n paar weken de tijd

ja
door janenan - Dec 17, 2018 om 16:44
23 Antwoorden / 4 Vragen

Laat u niet opjutten door de huidige klimaathysterie. Er wordt nog vele jaren gas geleverd. En dat is ook nodig voor al die woningen die niet geschikt zijn om te verwarmen met een warmtepomp. Er zijn nog duizenden - vooral oudere - woningen die je in de wintertijd niet met alleen een warmtepomp warm krijgt. Daar zal meestal de gasgestookte CV-ketel de warmte moeten blijven leveren. En gas is een redelijk schone energiebron. Wie weet wat over 10 jaar mogelijk is.

La
door Laudine - Dec 20, 2018 om 14:32
5 Antwoorden / Vragen

Ik raad u aan om hier een kijkje te nemen: https://www.verbouwkosten.com/warmtepomp/

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2018 om 15:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het "goedkoopste" systeem is een "lucht"warmtepomp maar daar heb je dan ook weer een CV ketel bij nodig en dat is dus een nutteloze investering. We moeten van het gas dus heb er tegen die tijd niets meer aan of ze moeten tregen die tijd houtgestookte CV ketels bebben ontwikkeld.

ro
door ron503 - Dec 20, 2018 om 15:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met excuus maar de gaswinning heeft een enorme imago deuk opgelopen door de aardverschuivingen in de noordelijke provincies. Werkgroepen, in de haast opgerichte stichtingen en milieuclubs hebben de NAM aangeklaagt want als de gaswinning door zou gaan zouden de noordelijke provincies heel cynisch gesteld in een groot gat verdwijnen met milioenen slachtoffers. Hypothetisch, we stoppen per direct de gaswinning dan gaat het gas zich ophopen en zoekt een andere weg om naar boven te komen en dan hebben we er in Nederland een mooie vulkaan bij. De klimaatdoelstellingen zijn niet haalbaar en zullen dat ook nooit halen omdat wij en andere landen afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en een groot deel van die landen economisch afhankelijk zijn van de olie en gas baten. De techniek staat nog in de kinderschoenen en het echt uitontwikkelen kan nog wel 20 jaar duren.

fgrijder
door fgrijder - Dec 20, 2018 om 22:12
55 Antwoorden / 12 Vragen

Hoezoo gasloos binnenkort? Heeft u soms de gasrekening niet betaald de afgelopen 6 maanden. Als dat zo is kunt u het beste een houtkachel of kolenkachel aanschaffen. In de bossen loig hout genoeg wat u dan gratis kunt opstoken. Of u kunt 'per ongeluk' een boompje van de buurman omzagen, dan kunt  u die gratis opstoken.

ri
door rinkster - Dec 23, 2018 om 12:40
1 Antwoorden / Vragen

Gasloos duurt gelukkig nog even en hangt ook van je gemeente en vooral hoe oud je huis is af, als ik het goed begrijp. Ik ga zelf nooit aan een warmtepomp. Mijn buren hebben er 1 en ik word er gek van, moet waarschijnlijk verhuizen. Slapen gaat niet meer, omdat dat ding altijd aanstaat en heel laag bromt en een trilling veroorzaakt in mijn lichaam. Als je gevoelig bent voor geluid (en daar kom je soms pas achter als je zo'n apparaat geinstalleerd/om je heen hebt) is een warmtepomp een hel. Ik blijf zolang als kan aan het gas en zie daarna wel verder, misschien kop in het zand, maar als heel Nederland straks aan de warmtepomp gaat hebben we een heel ander probleem. Laat ze eerst maar een product ontwikkelen wat geen laag frequent geluid en trillingen veroorzaakt.
Daarnaast kosten die dingen bakken aan elektra dus in mijn ogen vul je het ene gat (geen gas) met het andere (meer elektra) en die elektra ga je niet opwekken met een paar zonnepanelen.
Kassa waarschuwt er zelf voor in dit artikel: https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/miljoenen-nederlanders-krijgen-last-van-geluid-warmtepomp