Ir
door Ireen91 Jun 25, 2019 om 15:39
Huishouden & energie

Warmtepomp

Beste,
Ik woon sinds december in een huis met een warmtepomp. De enige gebruiksaanwijzing de we erbij kregen was, P2 is voor in de winter en P3 in de zomer. Dit hanteren we netjes en we laten de thermostaat altijd opdezelde temperatuur staan ong 20 graden.
Het systeeem zou ook moeten koelen, maar nu stroomt er water door het systeem van meer dan 30 graden. Daarbij is het huis zeer goed geisoleerd, omdat dit nodig is voor een warmtepomp. Het is dus extreem heet in huis.
Het lijkt me dat het koelsysteem niet werkt..
Alleen Eteck de leverancier doet hier vrij weinig mee, ze zetten het door naar Engie die mij zou moeten bellen (al 20 dagen lang). Hoe kan ik je storingsmonteur hier naar laten kijken of heeft iemand een meer uitgebreide handleiding voor warmtepompen?

Gr.

9887 9 Rapporteer

ma
door malty - Jun 25, 2019 om 16:14
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zet u de thermostaat niet eens op 10 graden om te zien of dat wat uitmaakt?
U heeft geen idee wat voor, merk, type, warmtepomp u heeft?
Voor downloaden van een Danfoss handleiding, of u deze heeft is maar de vraag, handleiding uit 2013.
Ook een volledige handleiding is te downloaden via de site van Danfoss.
(in het zoekvenster handleiding invullen)

https://deblaricummermeent.nl/Downloads/default.aspx

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 25, 2019 om 16:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Naast de al gegeven verwijzingen, zet de thermostaat lager of beter gezegd zo laag als mogelijk. Ik neem aan dat dat geen gevolgen heeft voor uw warmwatervoorziening.

Op zich vind ik het wel merkwaardig dat een warmtepompsysteem ook zou moeten koelen en dus omgekeerd werken aan het eigen principe.
Maar dat is af te leiden uit de handleidingen waarvoor u al verwijzingen kreeg.

Iv
door Ivo W Aug 1, 2019 om 07:52
729 Antwoorden / Vragen

Nagenoeg elke warmtepomp, en ook nagenoeg elke moderne airco (wat in feite gewoon een warmtepomp is) kan in werking worden omgekeerd. Technisch is dat ook zeer eenvoudig, alleen de draairichting van de compressor moet omgedraaid worden voor omschakeling tussen verwarmen en koelen.

Airco's kunnen dus ook als verwarming gebruikt worden en warmtepompen ook voor verkoeling.

ma
door malty - Jun 25, 2019 om 16:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen
ro
door ron503 - Jun 25, 2019 om 17:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan een verkeerde instelling van de huiskamer thermostaat zijn maar zonder te weten welke thermostaat er gebruikt wordt wordt het moeilijk. Ihtodaalderop gebruikt een draaischijf MFT thermostaat terwijl andere merken weer andere thermostaten gebruiken. U zou ook het initiatief kunnen nemen en Engie contacteren met de vraag of die melding wel doorgekomen is.

gerbera
door gerbera - Jun 26, 2019 om 00:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

In de zomerstand werkt een te hoge thermostaat instelling averechts. Lees  hier, even naar onder scrollen naar zomer/winter.

vh
door vhin - Aug 1, 2019 om 00:50
1 Antwoorden / Vragen

lastig te zeggen
voor een goed antwoord zou u moeten weten merk warmtepomp. het type. welk systeem. en hoe het aangesloten is
en type kamerthermostaat zou ook handig zijn weet u dit dan komt er schot in de zaak
verder is het indd waar dat nieuw bouw huizen met hun hoge isolatie/lucht dicht waarde dat als de warmte binnen is niet zomaar buiten is.
tot i dit weet blijven wachten op de monteur moet eerlijk zeggen dat de klacht waarschijnlijk lage urgentie heeft omdat u voorzien ben van cv en ww
hoe er ook rekening mee dat het toen ZEER heet was dus het zou best kunnen dat de warmtepomp goed functoneert

Iv
door Ivo W - Aug 1, 2019 om 07:54
729 Antwoorden / Vragen

De uitgebreide handleiding is waarschijnlijk wel te vinden op de website van de fabrikant. U moet dan alleen wel het merk en typenummer weten van zowel de warmtepomp als de gebruikte thermostaat.

Als u dat hier vermeld, kunnen wij wellicht mee zoeken naar de juiste handleiding en instellingen.