casbesseler
door casbesseler Nov 28, 2007 om 14:36
Huishouden & energie

Was- droogschakelaar

Ik wil een vaatwasser (Bosch Speedstar) en een close-inboiler (Inventum) -beide ca 2000 W- op één elektriciteitsgroep aansluiten. Eigenlijk mag dat niet en als ze beide inschakelen (en die kans is niet zo klein) zou de beveiliging kunnen uitschakelen.

Bij Karwei verkopen ze z.g. “was- droogschakelaars” die schakelen automatisch de droger of de boiler tijdelijk uit als de wasautomaat cq de vaatwasser worden ingeschakeld.

Lijkt mij ideaal. Met kleine lettertjes staat op de verpakking :”Werkt niet bij volledig elektronische apparaten”. Voor zover ik het kan meten met een EKM265 (energiekostenmeetapparaat) is het laagste opgenomen vermogen tijdens de vaatwas ca. 11 W.

Heeft iemand ervaring met zo’n automatische schakelaar ? (PakAan. Art.nr 00.950.42.  ca. € 30,-)

m.v.g Cas.

5696 16 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Nov 28, 2007 om 14:40
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ja werkt perfekt.

xandor020
door xandor020 - Nov 28, 2007 om 15:02
180 Antwoorden / 8 Vragen

Wij hebben dezelfde oplossing tussen magnetron en boiler.

Dat werkt al jaren perfect.

Echter, kopt u dit, vraag of u hem binnen een week kunt terug brengen en uw geld terug vragen.

Het zou nml. kunnen dat de 11 watt 'vraag' niet voldoende vraag is voor het switchen.

U kunt dus het beste proefondervindelijk uitvissen

(of staat het in de gebruiksaanwijzing/technische spec?)

poltol
door poltol - Nov 28, 2007 om 15:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Cas,

Mogelijk gaat het niet goed werken. De vaatwasser kan volledig van slag raken als de spanning er af gaat. Het programma wordt immers gehhel elctronisch afgewerkt. Maar misschien gaat het toch wel heel vaak goed. Dus proberen maar.

Succws, poltol

casbesseler
door casbesseler - Nov 28, 2007 om 15:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is 11 Watt inderdaad onvoldoende. Het is nog erger: Aan het einde van het wasprogramma staat de meter op nul Watt! echter na een minuut of 5 begint hij nog even te pompen (22 W), maar misschien schakeld hij dan gewoon de wasser weer in (Het programma raakt bij stroomuitval niet van slag). Gewoon proberen dus. Volgens de Karweimedewerker kan ik hem binnen 30 dagen terugbrengen.

xandor020
door xandor020 - Nov 28, 2007 om 15:41
180 Antwoorden / 8 Vragen

De meeste vaatwassers gaan hier goed mee om hoor, ik heb nu mijn tweede en we hebben hier regelmatig stroomuitval. (Rome, Italie) De vaatwasser gaat gewoon verder waar hij gebleven was.

Nogmaals, ik zou het gewoon eens uitproberen. Bij ons gaat het al jaren prima.

johanpc
door johanpc - Nov 28, 2007 om 15:50
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan je kontroleren door de stekket uit te trekken tijdens het programma als je de stekker terug aansluit en hij gaat gewoon VERDER met het programma kan het dus!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 16:47
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Beslist NIET aan te raden met een vaatwasser! Zie ook poltol! U kunt het wel uitproberen door de vaatwasser na ca 30 min laten werken uit te schalen door stroomloosmaken en dat dan ook tenminste een ha;f uur zo laten. Ik neem aan dat het prgramma dan van slag is. Gaat de vaatwasser weer gewoon verder, dan kan het wel maar m.i. toch niet aan te bevelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2007 om 09:18
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, zo kan het wel. De vraag is dan wel wat het voordeel is want het zal extra energiekosten. Immers wordt het water in de boiler niet opgewarmd tijdens functioneren van de vaatwasser

mi
door miraltje - Nov 29, 2007 om 14:06
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit kan wel, en werkt ook perfect.

het enige waar u om moet denken is dat u de vaatwasser in de primaire(hoofd)stopcontact stopt van de switch.

de boiler komt op de secundaire aansluiting omdat hier geen electronica in zit

het primaire stopcontact blijft nm constant onder spanning ook als er meer dan (230V X 16A=)3680 watt aan vermogen wordt afgenomen.

normaal staan beide stopcontacten aan, maar op het moment dat er meer vermogen wordt opgenomen dan 3680 watt schakelt de electronische schakeling het 2de stopcontact uit.

net zolang totdat het vermogen weer laag genoeg is om het 2de stopcontact in te schakelen.

in de praktijk zal de schakeling alleen de boiler uitschakelen als de vaatwasser het water aan het opwarmen is, het verwarmingselement is nm de grootste energie verbruiker van een vaatwasser.

casbesseler
door casbesseler - Nov 29, 2007 om 14:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal.

De opmerkingen van johanpc en xandor020 gaven mij al wat vertrouwen in de werking maar Miralje gaf de doorslag.

Natuurlijk schakelt de vaatwascontactdoos (primaire aansluiting) nooit uit, dan zou je de afwasmachine niet eens kunnen starten als de boiler stroom vraagt, die kan dus altijd gewoon zijn wasprogramma afwerken.

Zou de grens bij 16 A liggen of misschien bij 2,5 kW ? In elk geval kan de boiler dan ook gewoon opwarmen als de vaatwasser alleen maar spoelt, wast, pompt of water inlaat, in al die gevallen is het opgenomen vermogen minder dag 100 W.

Hoe dan ook, ik koop hem (“PakAan” van Karwei, zouden er nog meer merken / systemen zijn ?) ik probeer hem uit en over enkele dagen zal ik het resultaat in dit forum vermelden.

p.s. gerritAltena: Het voordeel is dat je geen extra groep + aardlekschakelaar + leiding + brekerij hoeft aan te leggen.

m.v.g. Cas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2007 om 14:42
16959 Antwoorden / 202 Vragen

casbesseler@ Het aanbrengen van een extra groep betekent normaliter niet meer en minder dan er een groep bij klikken (of bij plaatsen als er een oude installatie is). Breekwerk zou hoogstens nodig zijn als er al geen loze of extra leiding ligt en een aardlekschakelaar, die heeft u toch al hoop ik? (Heeft uw keuken geen loze leiding voor draaistroom/fornuisaansluiting op electra te te gebruiken zou zijn?)

mi
door miraltje - Nov 29, 2007 om 18:53
462 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]
Inderdaad, zo kan het wel. De vraag is dan wel wat het voordeel is want het zal extra energiekosten.`
Immers wordt het water in de boiler niet opgewarmd tijdens functioneren van de vaatwasser.

@gerritaltena

Ik snap u vraag niet helemaal ,wat hebben energiekosten met deze schakeling te maken.

Deze schakeling is een comfort verhogend product.

De vaatwasser is niet z'n hele  wascyclus aan het verwarmen (hoog stroom verbruik).

Bovendien is de vaatwasser niet 24 uur achtereen in bedrijf.

De boiler wordt normal gesproken gewoon verwarmt, behalve als de vaatwasser aan het verwarmen is.

Close-in boilers hebben lage stilstand verliesen het water koelt in de boiler dan ook nauwlijks af, hierdoor zal het energiegebruik niet of nauwlijks stijgen.

De schakeling zorgt er alleen voor dat 2 grote stroomverbruikers gelijktijdig op,op 1 groep kunnen worden gebruikt als het vermogen dat toelaat.

Het is echter vele malen goedkoper dan een extra groep aanbrengen.

Dat kan als je pech hebt meer dan het 20 voudige kosten.

Een groepenkast die moet worden aangepast ivm met een uitbreiding enz,moet ook aangepast worden aan de huidige eisen dat geldt ook in bestaande bouw.

Het simpel bijklikken/bijplaatsen is geen rieele voorstelling van zaken.

Graag zou ik van u willen weten bij wie ik moet zijn om voor 30 euro een extra groep te laten maken/instaleren.

Vanaf de meterkast tot aan de vaatwasser/boiler.inclusief materiaal en arbeidsuren.

Er is geen installateur die het voor dat bedrag kan leveren, zelfs een beunhaas nog niet.

Deze schakeling is dan ook een zeer goed alternatief.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2007 om 21:04
16959 Antwoorden / 202 Vragen

miraltje@ volgens mij is het niet uw vraag? Ondanks dat, als een geen energie meer krijgt koelt het water af en moet daarna weer worden opgewarmd. Mogelijk is echter sprake van een kleine boil;er bij het tapunt die zorgt dat er altijd direct warm water is. dan geldt natuurkundig wel hetzelfde maar in geruingere mate. Op het moment dat de boiler weer stroom krijgt zal die het in de boiler aanwezige water opnieuw opwarmen.

casbesseler
door casbesseler - Nov 29, 2007 om 21:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gerritaltena

Nou ja, misschien doe ik dat er nog wel een keer bij, tenslotte zitten er in de keuken nog een paar stroomvreters op dezelfde groep (waterkoker, senseo, magnetron). De lege boilergroep is bij de laatste verbouwing achter de tegels verdwenen maar de fornuisleiding is er nog. Mijn voornemen is om daar nog eens een trekveer in te duwen om te zien of die de meterkast haalt. Dan heb ik nog wel een extra aardlek/overbelastingsbeveiligingsschakelaar nodig dezelfde als de vier die er al zitten. Die vier zijn: "ABB HAF DS751 B16 / 0,03" (op unirail?) En die hebben ze niet bij de HEMA, die zal ik wel ergens moeten bestellen. (waar?) Overigens is dat geen karweitje voor amateurs want je moet hem onder spanning aansluiten (geen hoofdschakelaar) of je moet daarvoor de stroomleverancier erbij halen en essent komt vast niet voor niks.

Gr. Cas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2007 om 21:20
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Voorzover ik weet: hoofdschakelaar uit en dan bij plaatsen. Ik heb dat overigens nooit zelf gedaan maar laten doen door een installateur (als afspraak bij aankoop) Aangezien al het materiaal in iedere doe het zelf zaak te koop is moet een handige doe het zelver het m.i. ook zelf kunnen.

an
door anton3741 - Jan 29, 2008 om 23:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens. Prima uitgelegd.