kilu
door kilu May 15, 2019 om 12:54
Huishouden & energie

Wasbakje wasmachine blijft vol met water staan na het wassen

Ik heb een wasmachine vanhet merk Siemens. Na het wassen blijft het wasmiddlenbakje vol met water staan. Weet iemand hoe dit te verhelpen is? Bij Siemens zelf zeggen ze dat het hele voorfront dan vervangen moet worden, omdat er geen los bakje te bestellen is.

13618 24 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 15, 2019 om 13:01
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij ietwat vreemd; was het bakje er dan nooit uit te halen om schoon te maken? Mij lijkt het blijven vol staan met water een soort "zeep opstopping" die dan in de loop der tijd moet zijn ontstaan. Heeft u een flessenrager waarmee u voorzichtig gaat proberen (eventuele) zeepresten op te lossen, weg te duwen. Heeft u het typenummer: misschien kan één van de panelleden er dan wat meer over schrijven wat eventueel te doen.

tijger1
door tijger1 - May 15, 2019 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik gooi het zeeppoeder altijd in de trommel bij het wasgoed.

Trek het zeepbakje er eens uit en kijk dan wat er eventueel achter zit.

panter22
door panter22 - May 15, 2019 om 13:14
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de gebruiksaanwijzing. Dat bakje kun je er uit wippen, Of bedoel je het wasverzachterbakje?

tenormin
door tenormin May 15, 2019 om 14:40
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Dat zit toch in een bakje allemaal? Voorwas, dan wasverzachter en hoofdwas? Denk dat de bak er in zijn geheel niet uit kan.

panter22
door panter22 May 15, 2019 om 19:21
6599 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad 1 bak in 3 delen. In het midden zit een stukje plastic, met een knop die je in kunt drukken en gelijk de bak er uit trekken. Dan zie je een ruimte met aangekoekt wasmiddel . Kun je met een doekje schoonmaken. Links een gat voor het water, kun je aangekoekt wasmiddel met een lepeltje uitscheppen.De bak kun je onder de kraan afspoelen en schoonmaken. Daarna even het spoelprogramma laten lopen. Die zie je nog flink schuim in het spoelwater,

sjjoppy
door sjjoppy - May 15, 2019 om 13:17
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Een zeepbakje lijkt wel vervangen te kunnen worden.
edit:
https://www.europart.nl/wasmachine-onderdelen/siemens/zeepbak

me
door mein33 May 15, 2019 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat moet Ts met een zeepbakje van Miele als ze een Siemens wasmachine heeft.

sjjoppy
door sjjoppy May 15, 2019 om 13:56
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Heb het aangepast.

me
door mein33 - May 15, 2019 om 13:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Normaliter kan het bakje (voorwas/hoofdwas en wasverzachter) er in z'n geheel uit gehaald worden, zie hiervoor de beschrijving in de gebruiksaanwijzing.
Het wasmiddelen/wasverzachterbakje bestaat meestal uit meedere onderdelen, die eenvoudig en zonder gereedschap uit elkaar te halen zijn.
Maak alle onderdelen goed schoon en plaats het geheel weer terug zoals u het er heeft uitgehaald.
Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan biedt een wasmachine reiniger een mogelijke oplossing.

edrick3
door edrick3 - May 15, 2019 om 13:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al eens hier gekeken? Suc6

Dimpy
door Dimpy - May 15, 2019 om 13:22
10 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin, bij siemens wasmachines zijn alle wasmiddelenbakjes gewoon te verwijderen, om schoon te kunnen maken, of je moet wel een heel oud model hebben, maar zelfs die zijn te verwijderen of te vervangen., Gewoon het merk en het type (nr,) op google intikken en naar de gebruiksaanwijzing zoeken, daar staat meestal ook bij hoe en wat in dat soort gevallen.

audb
door audb - May 15, 2019 om 14:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Al met heet water geprobeerd?

Evt met opgeloste soda een nachtje laten staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2019 om 18:42
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Probeer eerst eens een ontstopper (vastzittende zeep)

tijger1
door tijger1 May 15, 2019 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ontstopper in een zeepbakje?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 15, 2019 om 19:54
16777 Antwoorden / 202 Vragen

[edit] als zeep behoort door te stromen uit een bakje, waarom zou een voor zeepontstopping middel dan niet helpen? En zie ook de reactie van o.a.@AUDB. Is dat dan anders? [edit]

sjjoppy
door sjjoppy May 16, 2019 om 16:15
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk werd er aan een plopper gedacht. ;-)

aurora1
door aurora1 - May 15, 2019 om 21:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer eens na verwijderen en schoonmaken bakje wat doorspoelen met azijn. Voortaan azijn (bijv. lavendelgeur) in het laatste spoelwater doen en geen wasverzachter gebruiken. En zoals al gezegd is: waspoeder op de was doen (in een waspoederpotje o.i.d.) en niet via het zeepbakje.
Vermoedelijk zit de slang tussen kuip en zeepbakje vol met kledder van zeep en wasverzachter.

gerbera
door gerbera - May 15, 2019 om 22:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

hier  ziet u hoe het zeepbakje te verwijderen en schoon te maken.

Maar als het hele bakje vol staat met water zit het probleem in de slang naar de trommel. Dan wil soda en en een flinke scheut natuurazijn (als onstoppingsmiddel) wel eens helpen.

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 14:21
35 Antwoorden / Vragen

Is dit vanaf het begin al zo of sinds kort begonnen?

me
door mein33 May 16, 2019 om 15:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als dit zo zou zijn, dan viel het onder de 'garantie' en zou Siemens het euvel wel even verhelpen.

Ka
door Karel.F - May 16, 2019 om 15:27
26 Antwoorden / Vragen

Ben benieuwd of die dit deed vanaf het begin.

me
door mein33 May 16, 2019 om 15:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als dit zo zou zijn, dan was het een garantie kwestie en zou Siemens het wel voor ts oplossen.

panter22
door panter22 - May 16, 2019 om 16:38
6599 Antwoorden / Vragen

Aangekoekt vloeibaar wasmiddel in de waterslang van de wasmachine. Er voorzichtig met een  lepeltje uithalen en daarna de machine een keer laten spoelen.

kilu
door kilu - May 17, 2019 om 12:48
2 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk heb ik wasmiddelenbakje eruit gehaald en grondig schoon gemaakt. Tegenwoordig doe ik het wasmiddel regelrecht in de machine en gebruik soda om te ontkalken.  Desondanks blijft het vol met water staan en na elke was gooi ik het leeg. Een nieuw bakje lostvolgens mij dus niets op.

aurora1
door aurora1 May 17, 2019 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al azijn geprobeerd en/of warm/heet sodawater met het bakje verwijderd? Als de slang naar de kuip verstopt is, vol zit met aangekoekte kledder moet die slang schoongemaakt worden.

sp
door spikkel May 18, 2019 om 00:08
148 Antwoorden / 5 Vragen

Als de slang naar de kuip verstopt zit stroomt het bakje toch over tijdens het wassen ? Het water loopt in de kuip tijdens de wasgang alleen aan het einde blijft er water in bakje staan. Hoe dan ?

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen - May 17, 2019 om 12:48
14 Antwoorden / Vragen

Zit er een klepje in voor vloeibaar wasmiddel? Is dat soms naar beneden gekomen/gezet zodat het water in het vak voor het hoofdwasmiddel blijft staan? Wasverzachtervakje kan ook, dan zit het pijpje verstopt. Om de wasmiddellade te verwijderen moet je soms iets indrukken. De gebruiksaanwijzing kan verder helpen.

Ge
door Gerrie B - May 17, 2019 om 13:01
1 Antwoorden / Vragen

Heb dit ook onlangs gehad met mijn Siemens wasautomaat. Gehele wasbakje eruit halen, je weet niet eat je dan ziet. Alles binnenin en losse delen schoonmaken en daarna geen last meer. Denk dat wasverzachter hoofdoorzaak is. Gebruik dit af en toe, maar als dit op is schoonmaakazijn

co
door coleta - May 17, 2019 om 13:36
4 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ook helpt is het zeepbakje uit de wasmachine halen en met een sopje goed reinigen zodat alle zeepresten verdwijnen(regelmatig herhalen). Heel vaak is vloeibare zeep en wasverzachter de boosdoener. Dat is mijn ervaring.  Doe je zeep in de wastrommel dan is water in het zeepje toch geen probleem, het bakje krijgt dan geen aanslag van zeep.
Succes
Coleta

gerbera
door gerbera May 17, 2019 om 15:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR KILU - 17 MEI 2019 OM 12:48
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Natuurlijk heb ik wasmiddelenbakje eruit gehaald en grondig schoon gemaakt. Tegenwoordig doe ik het wasmiddel regelrecht in de machine en gebruik soda om te ontkalken.  Desondanks blijft het vol met water staan en na elke was gooi ik het leeg. Een nieuw bakje lostvolgens mij dus niets op.

mo
door mooimeisje - May 17, 2019 om 16:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bij mij was dat ook er zit bij mij een los bakje in wat ik eruit kan halen dat gaatje wat daar in zat zat helemaal dicht van het wasmiddel
vloeibare ben nu inmiddels overgestapt op poeder in een wasbol geen troep meer in het bakje vloeibaar is vet met koud water lost het niet op dus slipt het gewoon dicht gebruik gewoon poeder veel beter

panter22
door panter22 - May 17, 2019 om 18:51
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuw bakje lost volgens mij ook niets op. Je moet kijken wanneer er water in het bakje blijft staan.
Is dat na het vullen met water, of na een spoelbeurt of alleen na de wasverzachtertoevoeging?
Loopt er geen water uit de wasmachine? Is de vloer onder de wasmachine droog?
Heb je al gevoeld in de slang achter het bakje of die (bijna)dichtgekoekt zit?

gertwerf
door gertwerf - May 19, 2019 om 13:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb dit meerdere malen gehad toen ik nog wasverzachter in het wasbakje deed. Tegenwoordig doe ik azijn erin en gebruik geen wasverzachter meer. Heb er nooit geen problemen meer mee. Azijn spoelt nl heel makkelijk weg en de wasverzachter ging op een gegeven moment toch aankoeken, waardoor het water idd in het bakje bleeft staan.
In de tijd dat het nog aankoekte, haalde ik het wasbakje uit de machine en maakte het schoon met warm water en een borsteltje, waardoor het weer een tijdje goed ging.

ir
door irenelaan - May 20, 2019 om 11:55
1 Antwoorden / Vragen

Bij mij stroomde er water uit het zeepbakje, oorzaak was een kapotte pomp, laten vervangen voor 180 euro.

pi
door piet limburg - May 20, 2019 om 18:13
231 Antwoorden / 15 Vragen

Siemens zelf verkoopt je niet alleen onzin, maar ook graag een nieuwe wasmachine.
Heb zelf ook een Siemens wasmachine.
Het is zo goed als zeker dat de uitloop van het wasmiddelenbakje verstopt is,zoals anderen ook al schrijven.
Het bakje is er simpel uit te halen en zelfs nog deels uit elkaar te halen........goed kijken hoe het inelkaar zit.

Wasverzachter is slijmerig inderdaad ook een risico van verstopping (niet of matig gebruiken).........waspoeder dat aandroogt lost daarna niet meer vanzelf op.
De slang van de wasmiddelenbak-houder naar de kuip zal niet snel verstoppen,omdat deze een wat ruime diameter heeft.
Succes

ro
door ron503 - May 20, 2019 om 19:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als er water in de zeepbak blijft staan dan is een verstopping in de behuizing van de zeepbak of in de slang die vanaf de behuizing naar de kuip is aangesloten vaak de oorzaak. De waterinlaat werkt met elektrisch bediende ventielen die de gewenste zeepbak kiest en het waspoeder meevoert in de kuip De slang vanaf de zeepbak behuizing naar de kuip is een soort van harmonica rubberen slang die het koude water met het nog klonterende waspoeder de kuip invoert maar bij overdosering gaat een deel van dat waspoeder vastkoeken in die slang. Als die slang nog maar een kleine doorgang heeft blijft het water in de zeepbak staan maar zal naar verloop van tijd wel verdwenen zijn. Overgaan op pods o.i.d. lost de verstopping niet op want doordat er steeds koud water door de slang gaat lost het wasmiddel recidu niet op. Onderaan de behuizing van de zeepbak zit de ingang van die slang en die zou je door een stuk tuinslang op de warm water kraan aan te sluiten schoon kunnen spoelen. Een vies werkje is het dan weer wel want al het verzeepte wasmiddel komt op de vloer te recht.