tenormin
door tenormin Nov 17, 2020 om 00:28
Huishouden & energie

Wasdroger Zanussi ZDP7200NW

Goede morgen forumleden. Een paar maanden geleden dit merk aangeschaft: goedkoop, dat wel maar hoop dat ie me overleeft. Het vreemde is dat ik bij andere drogers, (dit is pas de derde in mijn leven) als ik het op "opfrissen" zette: het was koud en inderdaad werd het "opgefrist". Op hun site kan ik het niet vinden maar het opfrissen gaat gepaard met behoorlijke warmte. Is dit de bedoeling of... moet ik "klagen". Wat ik niet graag doe. Wat mis ik in de gebruiksaanwijzing? Want voor mijn laatste droger het begaf, na 26 jaar! niets te klagen, duwde ik meestal mijn kleding of hoofdkussen erin en was het "fris". Nu niet. Iemand die beter de gebruiksaanwijzing kan lezen dan ik, (wat niet zo moeilijk moet zijn met mijn leesprobleem). ;-)

3666 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Nov 17, 2020 om 00:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tenormin ,

In de gebruiksaanwijzing op pag 7 en 8 staat :

Opfrissen : Om textiel fris te maken die lang in de kast gelegen hebben , 1 kg

Bij programma`s staat Opfrissen : onder Antikreuk 90 een blokje , bij lage temperatuur staat geen blokje .

tenormin
door tenormin Nov 17, 2020 om 01:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat had ik ook gelezen natuurlijk, maar op machine staat echt echt "opfrissen" en gaat de machine aan en komt er na 20 minuten niet opgefrist maar heet uit. Is niet jouw schuld hoor, haha, maar er klopt gewoon iets niet.

marita5
door marita5 Nov 17, 2020 om 01:15
11507 Antwoorden / 15 Vragen

20 min voor op te frissen vind ik erg lang , bij mij is dit 10 min . Neem contact op met de verkoper .

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 17, 2020 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Deze droger heeft volgens de specificaties geen aanpasbaar droogniveau. Dat opfrissen zal dan op de zelfde temperatuur gaan als alle andere was.  Er is geen droogstand voor fijne was.Noch anti-kreuk.
Je hebt voor een eenvoudige droger gekozen met weinig funcites.
https://www.kieskeurig.nl/wasdroger/product/8575199-zanussi-zdp7200nw-condensdroger/specificaties

tenormin
door tenormin Nov 17, 2020 om 13:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik wist dat ik een goedkoop ding kocht. Maar dat ie geen koude lucht blies bij opfrissen wist ik niet. Ook heb ik in een antwoord aan @marita5 geschreven dat het ding 20 minuten aanbleef (leek kennelijk langer) maar zojuist geprobeerd: is 10 minuten. Bij Cool Blue zei men dat dit geen fout was maar dat de machine nu eenmaal zo "gemaakt" is. Zal er dus mee moeten leven. Wat ook niet te erg is: maar bedankt voor je link, nu is het wat duidelijker voor me. Ik heb het nu opgelost door (het gaat mij alleen om kleding) na gebruik het op hangers te doen en even buiten verder op te frissen, de stofjes zijn in ieder geval verdwenen.

Bedankt.

sira
door sira - Nov 17, 2020 om 09:18
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is inderdaad raar. Mijn droger blaast ook koud bij opfrissen. Als ik mijzelf ga opfrissen, ga ik niet naar de sauna.

Op de site van www.witgoedservicecc.nl staat dit: "Als de droger dezelfde capaciteit heeft als de wasmachine, kan alle wasgoed in één keer in de droger. Je kunt je kleding even opfrissen door deze 10 minuten op koude lucht te drogen, eventueel met een geurdoekje (niet zo geschikt voor droger met vochtsensoren)."
Het betreft een algemeen artikel, dus niet voor een specifiek merk.

Ook de site van de consumentenbond meldt:

Opfrissen en onkreuken

Verder zijn er programma's voor een speciale behandeling zoals luchten, opfrissen met koude lucht of ontkreuken. Dat laatste gaat soms met stoom. De meeste machines hebben een tijdprogramma om afzonderlijke kleine stukken wasgoed te drogen of na te drogen.

Ik zou inderdaad toch even de leverancier vragen of het wel juist is dat jouw machine met warmte opfrist.

marita5
door marita5 Nov 17, 2020 om 12:33
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@sira , mijn droger blaast ook met koude lucht 10 min , niet met warmte . Bij @tenormin 20 min is lang .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2020 om 10:08
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, ik zie in de gebruiksaanwijzing inderdaad ook opfrissen staan en geen blokje ernaast m.b.t. temperatuur. Ik heb zelf nu even bij mijn wasdroger gekeken die ook een opfrisfunktie heeft. Bij mij is dat een instelling bij een draaiknop en de toelichting iun mijn gebruiksaanwijzing is: 'om textiel fris te maken dat lang in de kast heeft gelegen' en dat gebeurt dan uiteraard met lucht op kamertemperatuur. Het uitgangspunt is dat het textiel wel droog is.

In feite is het resultaat dan hetzelfde als het droog buiten hangen.

De machinale verwarming is bedoeld om snel te drogen en niet om op te frissen.

Zie de klaatste zin in de reactie van @SIRA om navraag te doen bij de verkoper indien uw machine toch 'verwarmd opfrist'. dan is er m.i. iets niet goed.

Het kan echter ook een kwestie van foutief instellen zijn omdat de instelling voor 'koud opfrissen' wel de opfrisstand moet zijn en niet een andere stand.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 17, 2020 om 10:50
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Dag Tenormin.
Het lijkt mij de bedoeling dat het opfrissen met warmte gepaard gaat.
Door de hitte wordt het ook intens schoon maar het kledingstuk mag niet krimpen.
Geurende zeep in de kledingkast een ideetje?

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2020 om 12:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het juiste antwoordt kunt u hier  vinden, ff naar onderscrollen vindt u "stel een vraag"

ro
door ronny530 - Nov 17, 2020 om 13:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Naast de programmatoets heeft de wasdroger ook een optietoets en volgens de tabel in de gebruiksaanwijzing kunt u middels die optietoets de verwarming uitschakelen. Misschien op deze manier, kies het opfris programma, druk daarna op de optietoets en kies de optie's zoals die in de tabel staan.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 18, 2020 om 13:27
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou gewoon de spullen lekker buiten in tuin of balkon luchten ! Scheelt je nog elektra ook ! ????????????

tenormin
door tenormin Nov 18, 2020 om 13:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Mag jij dan voor me doen; ben niet mobiel. ☺

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 18, 2020 om 14:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je broek of Blouse op houtje laat drogen,  geen apparaat of stroom nodig en na enkele Uren  op slaapkamer  tegen plafond stang  gehangen te hebben kast droog en fris door open raam...

3 latten vlak onder plafond omdat een lijntje door gaat zakken... alleen lakers moeten aan de lijn en  kleine op droogrek...
Verder even naar ZDP7200NW  gekeken maar zag  ook niet echt duidelijk hoe deze  opfrissen doet.

Het beste  is meerdere Reviews te zoeken en   online de  gebruiksaanwijzing vooraf door te spitten.
Dan voorkom je een miskoop...  Beter voor de Koop  uren zoeken dan later jarenlang met jammer dan   te blijven zitten...
Helaas heb ik ook die fouten gemaakt en geleerd.

tenormin
door tenormin Nov 18, 2020 om 14:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zit niet met "jammer". De vraag is al beantwoord door @panter22 en alle voorgeschreven klusjes laat ik zeker niet doen. Ik heb als 80+ dit soort van antwoorden niet meer nodig.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 18, 2020 om 15:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nog maar 80+,   ik weeg  93 Kg....

grapje maar   ik leerde wel dat ik vooraf goed moet zoeken.
Wilde graag 2e keer centrifugeren zodat was eerder droog is maar  sommige hebben  spoelen en centrifugeren dus heb
 ik niets aan....

Was even zoeken maar  gewoon prima Miele gevonden,  met telefoon bedienen en  alles kon...

Helaas   kom je wel vaker er achter dat   het  ietsje anders zit....

panter22
door panter22 Nov 18, 2020 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

@sdabtw, koop een losse centrifuge en stop het wasgoed daar nog eens in, Dan wordt het extra droog.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 22, 2020 om 15:53
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De losse  had ik al,  maar 2800 toeren in die  kleine Hollandia of 1400 in de grote nieuwe Miele Twin Dos,  welke trommel  heeft dan een drogere....?
Nu al enige tijd in bezit,  maar nu ook als  1600 toeren leverbaar, maar lager slijtage en hoge prijs,  ik wacht nog een jaar of 20 voor de volgende Miele...

Bij de meeste kun je  ook centrifugeren  en pompen,   bij sommige moet je dan  spoelen handmatig uitzetten!
Geen extra zooi nodig en   minder lawaai want die losse...  huilende wolven in het bos en diverse honden uit de buurt reageerde erop!