ch
door chrisyzendoorn Nov 10, 2011 om 15:04
Huishouden & energie

Wasmachine

Hoe kan het dat mijn wasmachine tijdens het centrifugeren lawaai maakt?

3415 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 10, 2011 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo chrisyzendoorn,

Staat de machine wel waterpas?
Staan er geen losse dingen bovenop?

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2011 om 16:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

chrisydoorn, een wasmachine maakt over het algemeen best wel wat lawaai, hoor, ik woon in flat en hoor ze iedere dag wel. Is het lawaai er altijd of soms? Het kan dan zijn dat, als je dekbedhoezen wast er andere spullen in de hoes zitten die de machine was onstabieler maken maar wat zich dan toch wel stabiliseert. Is het naar jou idee buiten proporties dan zou ik contact opnemen met je leverancier.

ma
door marscholl - Nov 11, 2011 om 13:12
90 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Chris, het is idd. belangrijk, zoals Edrick al aangeeft, dat de wasmachine waterpas staat. Hiervoor heeft de fabrikant de pootjes verstelbaar gemaakt. Als je aan de onderkant kijkt, zie je een of meer pootjes met een schroefdraad, er boven zit nog een borgmoer waarmee je het pootje vastzet na het stellen. Ook mag de machine niet wiebelen; daardoor wordt het geluid versterkt. Als de machine op een houten vloer staat wil het wel eens helpen om hem op betonnen stoeptegels (van die grote, niet die van de gemeente van 30 x 30 cm.) te plaatsen. Succes, het is een eenvoudig klusje en hoeft niets te kosten. NB.: in nieuwe machines zitten kartonnetjes en borgpennetjes, -ijzertjes of -plaatjes. Deze moeten verwijderd worden volgens de gebruiksaanwijzing.

natuurmens
door natuurmens - Nov 11, 2011 om 13:38
158 Antwoorden / 4 Vragen

Kan van alles zijn lagers of roest dat de motor los is gekomen van de rubbers. Belangrijkst is dat de wasmachine recht staat. Maar ik neem aan dat de klacht niet vandaag of morgen is begonnen.

tonkuijler
door tonkuijler - Nov 11, 2011 om 15:59
19 Antwoorden / 0 Vragen

Chrisy, zijn de transport-schroeven eruit?

kz
door kzagtwee - Nov 11, 2011 om 17:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een wasmachine wordt tijdens zijn werkzame leven zwaar op de proef gesteld. Vooral tijdens het centrifugeren worden er enorme krachten uitgeoefend en staat hij vaak erg te trillen. Om dit tegen te gaan is de trommel verzwaard met een gewicht, soms gewoon een stuk beton, en zijn er schokdempers aangebracht.

De bevestiging van het gewicht kan door het trillen los raken en tijdens het centrifugeren een enorm lawaai veroorzaken. Als dit het geval is, is de oplossing simpel: Demonteer het bovenblad en draai met een pijp/ring/steek-sleutel de bevestigings bouten aan.
Dit is bij een aantal merken een vaker voorkomend probleem, dus misschien ook hier!

do
door don-chriz - Nov 11, 2011 om 17:44
26 Antwoorden / 3 Vragen

Een van de meest voorkomende oorzaken zijn inderdaad versleten kogellagers. Meestal doet dit probleem zich voor bij al wat oudere machines. Ook is het mogelijk, dat er b.v. een BH beugel tussen de kuip en trommel zit welke dan een tikkend geluid veroorzaakt.

ma
door marscholl - Nov 12, 2011 om 12:57
90 Antwoorden / 14 Vragen

Tsja, TS reageert niet meer dus het zal wel een nieuwe wasmachine geworden zijn. Wat zijn mensen toch germakzuchtig geworden.

ai
door aiglon - Nov 13, 2011 om 16:28
56 Antwoorden / 10 Vragen

De meest voorkomende oplossing is het plaatsen van trillingsdempers (verkrijgbaar in bouwmarkten) onder de stelpoten. De wasmachine moet vervolgens op drie plaats waterpas gesteld worden, namelijk; bovenkant, zijkant en voorkant!
Succes met de klus!

martjoke
door martjoke - Nov 13, 2011 om 16:38
15 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo chrisyzendoorn, zoals de meeste mensen al aangeven is de kans van 1 of 2 rotte lagers het probleem zijn .Ik zelf heb het ook al gehad met mijn bovenlader ,heb jij ook een boven lader draai dan de trommel met de hand maar eens in het rond zijn de lagers rot dan hoor je een grommend geluid ,en dat betekend dat je er een paar nieuwe lagers in moet zetten .Dat is mits je een beetje technisch bent goed te doen ,succes