ni
door nicias Oct 30, 2011 om 19:40
Huishouden & energie

Wasmachine aansluiten op Normale kraan

Beste allen,

Sinds kort heb ik een studio betrokken waarvan de verhuurder ervoor heeft gekozen om niet in een wasmachine kraan te voorzien. Nu zou ik graag toch mijn wasmachine willen aansluiten, is dit mogelijk op de normale kraan van mijn douche of wastafel? Zijn hier wellicht verloopstukjes voor te verkrijgen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp

43294 24 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Oct 30, 2011 om 19:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Aanvoer van water is niet zo'n probleem, maar hoe zit het met de afvoer?....

freya
door freya - Oct 30, 2011 om 20:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo nicias,

Het 'kan' misschien wel, maar ik zou het toch niet doen....
Gewoon een wasmachinekraan bij de bouwmarkt halen en die monteren i.p.v. de 'gewone' kraan. In een wasmachinekraan zit een keerklep die voorkomt dat water dat eenmaal naar de wasmachine is gestroomd, terug kan stromen (en mogelijk vervuild is) in het waternet. Iets dat bij een 'gewone' kraan dus kan gebeuren.
Kortom, het lijkt me toch verstandiger om die kraan te (laten) vervangen.

m.vr.gr. Freya

ni
door nicias - Oct 30, 2011 om 21:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het afvoer doe ik met een aparte slang in het toilet. Het is behelpen, maar wat dat betreft is er geen andere oplossing. Het liefst zou ik uiteraard ook een normale wasmachinekraan willen monteren, maar dan zou ik mijn wastafelkraan verliezen bijvoorbeeld. Ik vroeg me af in hoeverre dit ook kwaad kan met het oog op waterslag, zijn de gevolgen hiervan groot?

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 31, 2011 om 09:06
842 Antwoorden / 1 Vragen

Met het risico om afgeschoten te worden, zeg ik het toch maar: heb je al eens gedacht over een wasserette? Kost tussen de 5 en 8 euro voor zo'n 5 kg was (soms zelfs inclusief drogen en vouwen; even zoeken naar een goede wasserette). Voor de prijs van een wasmachine kun je heel wat wasjes laten draaien bij een wasserette... En dan heb je ook het gedoe niet met de aan- en afvoer in je (toch al niet al te grote) studio...

vladja
door vladja - Oct 31, 2011 om 09:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

naitsoezn,

Als ik de vraag ZORGVULDIG lees, dan zie ik :

zou ik graag toch MIJN wasmachine willen aansluiten.

Voor de prijs van een wasmachine kan je heel wat wasjes laten draaien volgens jou. Waarom zou hij nog een wasmachine aanschaffen, als hij er al 1 heeft? Of duur betalen voor wassen bij een wasserette? Nog even de tijd, die je daar mee kwijt bent buiten beschouwing gelaten.
'
Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 31, 2011 om 09:44
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 31 okt 2011, 09:41]naitsoezn,

Als ik de vraag ZORGVULDIG lees, dan zie ik :

zou ik graag toch MIJN wasmachine willen aansluiten.

Voor de prijs van een wasmachine kan je heel wat wasjes laten draaien volgens jou. Waarom zou hij nog een wasmachine aanschaffen, als hij er al 1 heeft? Of duur betalen voor wassen bij een wasserette? Nog even de tijd, die je daar mee kwijt bent buiten beschouwing gelaten.
'
Vladja

Daar heb je het al... Vladja, als je niets constructiefs te melden hebt, wil je mijn bijdrages dan aub negeren?

ni
door nicias - Oct 31, 2011 om 10:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

@naitsoezn

Dat heb ik inderdaad overwogen, echter ik heb uit een recente erfenis een nieuwe (3 weken oude) AEG wasmachine georven, deze zou ik niet graag wegdoen en daarnaast is het goedkoper om deze te gebruiken voor mijn was, toch bedankt voor de suggestie!

Alsnog vraag ik mij af wat de eventuele schade kan zijn van waterslag? Heeft iemand hier ervaring mee?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2011 om 10:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als u schroef draad op u wateruitlaat heeft zitten met een bruiser er op die u er vanaf kan draaien, is het pastuk naar slngwartel tekoop. Ik doe dit al jaren om gelijk heet water te gebruiken voor de eerste was. Heb ik toen bij hubo gekocht.

vladja
door vladja - Oct 31, 2011 om 10:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De schade is dat je het waterleidingnetwerk verontreinigt. En daar is het waterleidingbedrijf niet blij mee en vele buren ook niet. Die worden dan afgesloten totdat de pijpen weer schoon geblazen en ontsmet zijn (en moeten eventueel nog een paar dagen het water eerst koken voor inwendig gebruik).

Mochten ze bron vinden, dan krijgt die de rekening gepresenteerd. En ze proberen altijd de bron op te sporen, om te voorkomen dat het nog eens gebeurt. Nieuwe bewoners zijn de eerste "verdachten". Een wasmachinekraan moet je dan alsnog kopen, alleen hangt daar dan wel een ander "prijskaartje" aan.

Vladja

ni
door nicias - Oct 31, 2011 om 11:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Vladja,

Ik heb het in dit geval over waterslag, dat is de schade die eventueel optreed door de drukverandering bij het afsluiten van de watertoevoer naar de wasmachine door de wasmachine wanneer deze genoeg water heeft. Wat u noemt is de terugslag, dit wordt verholpen met een terugslagklep die evt los verkrijgbaar is op de slang en daarnaast ook nog zit tussen het waterleidingnet en het binnenkomstpunt bij mijn huis, waardoor ik in het slechtste geval alleen mijn eigen net zal kunnen verontreinigen.

Heeft u toevallig ook ervaring met waterslagschade? Of is dit minimaal?

freya
door freya - Oct 31, 2011 om 11:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@nicias:

De mogelijke 'schade' is afhankelijk van de kwaliteit van je leidingnet. En dan met name de kwaliteit van de solderingen tussen de verschillende leidingen/koppelingen. Bij een slechte kwaliteit soldering kunnen bij het plotselinge sluiten van de watertoevoer, deze gaan lekken of compleet losspringen. Van hieraf kunnen we de kwalitiet van jouw leidingnet uiteraard niet beoordelen.....

Freya

an
door antros28 - Oct 31, 2011 om 12:37
12 Antwoorden / 0 Vragen

Is er onder de wastafel misschien een mogelijkheid om op de koudwaterleiding een omleiding te maken en dan hier een wasmachinekraan op monteren. Zal wel door een loodgieter gedaan moeten worden als je zelf niet zo'n doe het zelf er bent.

Antros

ha
door hansvara - Oct 31, 2011 om 13:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Nicias,
Laat je niet bang maken. Als je bij een bouwmarkt een verloop M22xG¾ kunt vinden gewoon op de kraan schroeven. Let er wel op dat een wasmachineslang nogal zwaar is, dus een beetje ondersteunen, zodat je uitloop niet afbreekt. Sinds wasmachines worden gevuld via het zeepbakje met daarna een “vrije” val naar de trommel kan verontreinigd water niet meer terugstromen.

willemo_1
door willemo_1 - Oct 31, 2011 om 13:38
167 Antwoorden / 0 Vragen

Als reactie op het verhaal dat er een terugslagklep in een wasmachinekraan en de hier omtrent bestaande misvattingen het volgende:

- In een (goede) wasmachinekraan zit géén terugslagklep maar een beluchter. Deze beluchter zorgt ervoor dat als er door omstandigheden onderdruk in het waterleidingnet zou ontstaan kan er géén vervuild water worden teruggeheveld vanuit de wasmachine maar er zal dan lucht vanuit de omgeving worden aangezogen.
- Er zijn ook terugslagkleppen voor de wasmachinekaan leverbaar maar die worden tussen de kraan en de afgaande slang geplaatst.
- Om waterslag bij plotseling sluiten van de klep in een wasmachine te voorkomen worden kan er een waterslagdemper nabij het tappunt worden geplaatst. Een waterslagdemper is er in staafvorm en in bolvorm. In zo'n demper is een expansie mogelijkheid aangebracht om de stroom geleidelijk te laten stoppen. Een C.V. expansievat heeft hetzelfde effect maar is wel er groot.

Groeten,
Willem

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2011 om 13:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hansvara schreef op maandag 31 okt 2011, 13:02]Dag Nicias,
Laat je niet bang maken. Als je bij een bouwmarkt een verloop M22xG¾ kunt vinden gewoon op de kraan schroeven. Let er wel op dat een wasmachineslang nogal zwaar is, dus een beetje ondersteunen, zodat je uitloop niet afbreekt. Sinds wasmachines worden gevuld via het zeepbakje met daarna een “vrije” val naar de trommel kan verontreinigd water niet meer terugstromen.
Juist ben i9k helemaal mee eens zo heb ik dat ook. En de beluchting is heel simpel wartel iets los draaien na dat de kraan dicht is.

wi
door wim25 - Oct 31, 2011 om 20:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat er een klep in moet zitten in de kraan maar hoe in godsnaam kan er water uit de wasmachine terug lopen in de waterleiding als het via een open verbinding (het zeepbakje) in de wasmachine loopt naar de trommel, ik denk dan dat eerst de machine overloopt de vloer op.Het is gewoon een fabel.Er kan geen vuilwater teruglopen in de leiding.

tienvliet
door tienvliet - Nov 1, 2011 om 15:02
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wim25 schreef op maandag 31 okt 2011, 20:01]Ik weet dat er een klep in moet zitten in de kraan maar hoe in godsnaam kan er water uit de wasmachine terug lopen in de waterleiding als het via een open verbinding (het zeepbakje) in de wasmachine loopt naar de trommel, ik denk dan dat eerst de machine overloopt de vloer op.Het is gewoon een fabel.Er kan geen vuilwater teruglopen in de leiding.

Sluit mij hier met verve bij aan. Heb jaren in de service van deze apparatuur gewerkt en geloof mij nou, nooit of te nooit is mij teruggang van water uit een wasmachine o.i.d. ter ore gekomen. Gezien de constructie van de watertoevoer (zoals Wim25 beschrijft) is het m.i. onmogelijk om dit te realiseren. Nicias koop maar lekker een verloopstuk bij bouwmarkt of handyman, laat je niet gek maken.

tienvliet
door tienvliet - Nov 1, 2011 om 15:04
72 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry hoor,even voor de goede orde "nooit of te nooit" bedoel ik natuurlijk "nooit of te nimmer" .

mu
door mupar - Nov 1, 2011 om 20:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige waar je op letten moet is de afvoerslang die kun niet zo maar in de wc leggen, want dan loopt je wasmachine leeg,deze moet je met de bocht die in deze
slang zit minimaal boven de bovenkant van de trommel hangen, in de wasbak gaat wel, maar let even op of deze de water afvoer bij houd. suc6 , Mupar.

ni
door nicias - Nov 3, 2011 om 09:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allen,

bedankt voor jullie hulp, ik heb veel aan jullie antwoorden. Ik zal jullie binnenkort hier laten weten hoe het is verlopen.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Nov 3, 2011 om 09:27
73 Antwoorden / 6 Vragen

Waar ik op kamers woonde, hadden we ook geen wasmachine aansluiting. Daar hadden we de wasmachine op een plank op wieltjes staan in de keuken, en als we wilden wassen rolden we dat ding richting de gootsteen. Kraan eraf, slang erop. Afvoerslang in de gootsteen (zat met klustape aan de waterslang zodat hij er niet uit kon springen) en werkte zo altijd prima. Kan er ook zo'n dubbel kraantje op zetten, hoef je het niet elke keer los te koppelen en kan je toch het andere kraantje gebruiken. Teruglopend vuilwater had ik tot nu nog nooit van gehoord.

Em
door Emmap - Nov 6, 2011 om 17:06
162 Antwoorden / 8 Vragen

@ Valerius-2:
Even een vraagje, wat u beschrijft

(Ik doe dit al jaren om gelijk heet water te gebruiken voor de eerste was.)

Lijkt een beetje op een zelfgeknutselde hot-fill!

Kunt u iets specifieker beschrijven hoe dit in de praktijk gaat, ik zou graag een hot-fill machine willen maar die zijn in nederland voor zover ik weet nog steeds niet te koop (tenzij je misschien een meewerkende leverancier vindt die er speciaal voor jou een zou willen importeren??).

U gebruikt het voor de eerste was, ik neem aan het eerste deel van het wasprogramma, het echte wassen. Daarna komt in het wasprogramma het spoelen, gebruikt u daar koud water voor? Hoe schakelt u daarvoor over van warm naar koudwater? Moet u daarvoor thuis zijn, zet u een wekker, hoe onderbreekt u het wasprogramma (hoe voorkomt u dat dit weer vooraan begint als u de machine opnieuw inschakelt of programmeert)... Hoe doet u de temperatuurbeheersing, hoe voorkomt u dat te heet water uw wasgoed doet krimpen o.i.d.

Kortom: hoe gaat dit PRECIES in zijn werk?

Ik ben heel benieuwd of ik uw werkwijze ook zou kunnen toepassen - water dat via mijn gasgeiser opgewarmd wordt is immers veel goedkoper warmgemaakt dan via het elektrische verwarmingselement in de wasmachine...

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2011 om 01:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag nicias,
De methode zoals door natascha omschreven was vroeger vrij gebruikelijk. In mijn ouderlijk huis heeft dat nooit problemen opgeleverd, de afvoerslang werd klem gezet tussen de wasmachine en de gootsteen. Later op kamers dezelfde methode met ook nog afwisselend de doucheslang op de keukenkraan. Met verwijzing naar de reactie van mupar: mocht je kiezen voor afvoer in de badkamer dan kun je mogelijk een pvc buis met een hoogte van de wasmachine klem zetten in het afvoerputje van de douche en daar de afvoerslang in doen, mocht de wastafel de hoeveelheid afvoerwater niet aan kunnen.

vr.gr.

eva369
door eva369 - Nov 7, 2011 om 09:07
308 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb ook een jaar lang mijn wasmachine slang aangesloten op de kraan, ging prima. afvoer ging via mijn wasbak in de keuken. ik heb er nooit problemen mee gehad.