Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:03
Huishouden & energie
Wasmachine maakt vlekken in was

Wij zijn ten einde raad!

Onze gekleurde was komt met vlekken uit de machine en weten niet meer waar we het moeten zoeken. Dit is wat we al gedaan hebben:

Nieuwe wasmachine aangeschaft.(5 weken oud)
Water ontharder.
Andere was middelen, Ariël, robijn, huismerk.
Geen gebruik meer van wasverzachters.

Was wordt gedraaid op 40 graden en handdoeken en ondergoed hoger. Heeft iemand raad ?

16820 26 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Sep 21, 2020 om 12:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat zei de verkoper van de wasmachine toen u daar klaagde?

Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:06
2 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry even een aanvulling, dit was al gaande bij de vorige machine. We dachten het opgelost te hebben met een nieuwe machine en dat was helaas niet het geval. Dus ben eigenlijk nog niet bij de verkoper geweest.

ma
door malty - Sep 21, 2020 om 12:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zit het met de witte was?

Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:10
2 Antwoorden / 3 Vragen

Witte was komt wel schoon uit de wasmachine

ma
door malty Sep 21, 2020 om 12:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me dat de vlekken in de bonte was er dan al inzaten en niet door de wasmachine veroorzaakt worden.
Misschien temperatuur wat hoger instellen of meer wasmiddel gebruiken.
Wasmachine niet te vol laden.

getty
door getty Sep 21, 2020 om 18:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wast u wit heter dan bont?

mahadma
door mahadma - Sep 21, 2020 om 12:10
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zou het niet aan de te wassen stoffen kunnen liggen? Of hoe die vlekken ontstaan zijn?

Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:20
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dit zijn gewoon katoenen t-shirts. Vlekken ontstaan in de wasmachine. Kleding gaat zonder vlekken in de machine. Als de vlekken er in komen kan ik ze wel handmatig nog met heel veel moeite er uit krijgen

mahadma
door mahadma Sep 21, 2020 om 13:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als het in twee verschillende wasmachines gebeurd, dat ligt het niet aan de machine(s) maar aan iets anders. Onderzoek alles en streep af wat gechecked is.

getty
door getty - Sep 21, 2020 om 12:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Leidingen en afvoer nagekeken?

Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:33
2 Antwoorden / 3 Vragen

Afvoer is helemaal schoon, zou er iets met de aanvoerleiding kunnen zijn?

pe
door pebk Mar 16, 2021 om 14:49
581 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij de afvoer behoorlijk verstopt is, is de kans klein dat de was vies wordt van de afvoer. Hoe is de pH van het water uit de kraan?

Donuts
door Donuts - Sep 21, 2020 om 12:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zitten die vlekken ook aan de binnenkant van de kleding? Zelf was ik katoenen kleding namelijk altijd binnenste buiten, dan blijft de buitenkant mooier op kleur. Als die vlekken niet aan de binnenkant zitten, is dat misschien een optie voor u.

Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:32
2 Antwoorden / 3 Vragen

Zitten helaas ook aan de binnenkant

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2020 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het met de oude machine ook al het geval was, ligt het natuurlijk niet aan de machine en hoeft u helemaal niet naar de verkoper te gaan.

En wat moet u met een waterontharder?

Het ziet er naar mijn idee eerder uit als vetvlekken. Doe eens een handje soda bij de was.

Thomasj
door Thomasj Sep 21, 2020 om 12:35
2 Antwoorden / 3 Vragen

De water ontharder kreeg ik bij de aankoop van de machine, dus die zit er nu tussen. Het lijken ook vet of olie achtige  vlekkern, alleen nu is de vraag waarvandaan het komt. In een waterleiding lijkt mij ook niks vettigs te zitten ?

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2020 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan natuurlijk echt niet aan de machine liggen, anders had udat ook in de witte was.

Draai voor de zekerheid eens een was zonder wasgoed op 95 graden met bijvoorbeeld 200 gram soda. (Is eigenlijk overbodig, maar dan weet u het zeker). dan is de machine zeker spic en span.

ik denk dat het eerder oude vetvlekken zijn die nu naar voren komen.

diumenge
door diumenge - Sep 21, 2020 om 13:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wasmachine aansluiting al gecontroleerd?

gerbera
door gerbera - Sep 21, 2020 om 15:43
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruik eens een beetje Vanisch op handwas, want volgens de reclame moet het dan spic en span uitkomen. Wat mij opvalt is dat de vlek "glad" is en de rest wat rullig. Dit kan betekenen dat hier sprake is van vetvlekken, wat u kan proberen is wat (schoonmaak)azijn in het spoelbakje van de machine doen, mogelijk helpt dit.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2020 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Zijn het alleen de t-shirts die er zo vlekkerig uitkomen?
Was je alleen t-shirts of gaan er ook jeans in dezelfde was of handdoeken ? Misschien geeft er er kledingstuk af.
Met een nieuwe wasmachine is wassen op 40 graden veel te heet. 30 graden is ruim voldoende.
Je kunt de t-shirts nog beter koud wassen in een fijnwasmiddel, bv Woolite, dan blijven ze mooi.

getty
door getty - Sep 21, 2020 om 18:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dubbel

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2020 om 10:11
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als dit was betreft die op 40 graden wordt gewassen worden vetvlekken niet verwijderd. Probeer hetgeen waar de vlekken in zitten dus op een hogere temperatuur te wassen en kijk dan wat het resultaat is. Zie naast meer te vinden aanwijzingen en ook een al gewezen aanwijzing deze: https://www.wasmachines.nl/nieuws/op-hoeveel-graden-moet-je-wassen/

rj
door rjw Sep 22, 2020 om 11:17
3259 Antwoorden / 5 Vragen

TS zegt dat de wasmachine de vlekken maakt. Niet dat vetvlekken in kleding er niet uit gaan.

gerbera
door gerbera Sep 22, 2020 om 11:59
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW, TS schrijft ook dat  de witte was er schoon uit komt en een wasmachine is echt niet in staat een onderscheid tussen witte en bonte was te maken.

rj
door rjw Sep 23, 2020 om 20:51
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dan zou het handig zijn als ts een beetje consequent is met de titel en de inhoud. De titel suggereert toch echt dat de wasmachine vlekken maakt. Ik ga er van uit dat dat de lading van de beschrijving dekt.

Donuts
door Donuts - Sep 22, 2020 om 12:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote Heremietkreeft: Als dit was betreft die op 40 graden wordt gewassen worden vetvlekken niet verwijderd. Probeer hetgeen waar de vlekken in zitten dus op een hogere temperatuur te wassen en kijk dan wat het resultaat is.

TS heeft het niet over vetvlekken maar over vlekken. Bovendien gaat het om vlekken die er van tevoren niet in schijnen te zitten. Katoenen shirts e.d. wassen op hogere temperaturen, is natuurlijk een slecht idee.

gerbera
door gerbera - Sep 22, 2020 om 16:30
7359 Antwoorden / 14 Vragen

De TS schrijft dat de witte was er schoon uitkomt. Zou de wasmachine dan een onderscheid kunnen maken en expres alleen de gekleurede was van vlekken voorzien?. Tenzij de TS van alles door elkaar doet en er kleding is  afgeeft en die vlekken veroorzaakt.

justmeagain
door justmeagain - Sep 23, 2020 om 00:11
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk even out of the box, maar was die waterontharder er ook al bij uw oude machine?
Zou daar iets mis kunnen gaan met de uitvoer van het ontkalkt water?

j85hekke
door j85hekke - Sep 23, 2020 om 10:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wasmachine met natuurazijn laten draaien op 95 graden, zonder wasgoed. Dat kreeg ik van de verkoper mee als tip al jaren geleden. Een keer in de zoveel tijd doen en geen vlekken op je wasgoed. En Vanish gebruiken bij vlekken.

justmeagain
door justmeagain Sep 23, 2020 om 23:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wasmachine is 5 weken oud!

j85hekke
door j85hekke - Sep 23, 2020 om 10:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wasmachine met natuurazijn laten draaien op 95 graden, zonder wasgoed. Dat kreeg ik van de verkoper mee als tip al jaren geleden. Een keer in de zoveel tijd doen en geen vlekken op je wasgoed. En Vanish gebruiken bij vlekken.

Roos35Gabriel
door Roos35Gabriel - Sep 23, 2020 om 10:39
1 Antwoorden / Vragen

Laat de lege wasmachine het langste witwasprogramma (95 graden, zg. kookprogramma) draaien, zonder was maar wel met wasmiddel, liefst poeder, vloeibaar wasmiddel is slecht voor wasmachine en afvoer! Als u langdurig op lage temperaturen wast, blijven er zg. vet resten in de wasmachine en afvoer achter. In uw geval een nieuwe wasmachine, dus zouden er zg. vetresten in de afvoer kunnen zitten. Door regelmatig een lege machine op 95 graden te draaien met alleen wasmiddel (of met witte was die het kookprogramma aan kan) kun je voorkomen dat er vlekken ontstaan, schimmel in de wasmachine ontstaat en de net gewassen was toch nog ruikt net gewassen uit de wasmachine komt.

ma
door malty Sep 23, 2020 om 10:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Is dat ook nodig als er in de witte was geen vlekken zitten?

justmeagain
door justmeagain Sep 23, 2020 om 23:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

En machine is pas 5 weken oud, dus deze tip is zinloos

pe
door pebk Mar 16, 2021 om 14:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je af en toe heet wast, is het prima om voor de rest vloeibaar wasmiddel te gebruiken. Het is vooral beter om vloeibaar te gebruiken zodat men kouder kan wassen.

https://www.wasmachines.nl/nieuws/wat-is-beter-vloeibaar-of-poeder-wasmiddel/

ge
door geeta21 - Sep 23, 2020 om 11:20
69 Antwoorden / 30 Vragen

Waarschijnlijk  is afdichting(simmering) van het trommellager versleten.dan komen er vetdeeltjes in de was.Als de machine ouder dan 4 jaar is niet laten repareren.Reparatie is duurder dan nieuwe machine.  Succes.

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2020 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De wasmachine is brandnieuw. En die vlekken komen alleen op de t-shirts.

justmeagain
door justmeagain Sep 23, 2020 om 23:21
623 Antwoorden / 8 Vragen

@tijger, Mensen lezen volgens mij topic titel en gaan reageren zonder het topic en de reeds gegeven reacties even na te lezen.

mientje van kempen
door mientje van kempen - Sep 23, 2020 om 14:58
1 Antwoorden / Vragen

probeer eens een handje soda in wasmachine en hiermee een was op 95 gr laten draaien.
geen was hier bij doen.
als je regelmatig een was op 95gr draait heb je hier waarschijndelijk geen last meer van.
komt niet door wasmachine .
succes.

gr mientje

justmeagain
door justmeagain Sep 23, 2020 om 23:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

Machine is 5 weken oud, lees ook even de andere reacties, uw tip staat er meermalen tussen.

mo
door moetdat - Sep 23, 2020 om 17:06
104 Antwoorden / 19 Vragen

Gebruikt u vloeibaar wasmiddel? dan de juiste hoeveelheid wasmiddel gebruiken. Teveel geeft zwarte vlekken.

justmeagain
door justmeagain Sep 23, 2020 om 23:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar niet op de witte was, hoe kan dat dan?

pe
door pebk Mar 16, 2021 om 14:55
581 Antwoorden / 0 Vragen

Doorgaans was je niet met het juiste wasmiddel. Voor witte was gebruik je wasmiddel voor witte was. Een teveel aan wasmiddel voor witte was kan best vlekken geven, maar die zijn wit (of wat blauwig) dus dat valt niet op.

lottesanne
door lottesanne - Sep 25, 2020 om 12:18
438 Antwoorden / 47 Vragen

Heb je al eens Oxi Vanish voor kleur gebruikt? Deze halen ook hardnekkige vlekken er uit

Le.on.line
door Le.on.line - Sep 26, 2020 om 09:42
2 Antwoorden / Vragen

Het licht niet aan de wasmachine, maar de kwantiteit van Kleding.
Als ik naar nieuwe kleding zoek kijk ik altijd naar het waslabel en zie alleen maar was label 30 graden of 40 graden.
Ik zelf koop alleen t-shirt's, ondergoed, sokken die op 60 graden gewassen kunnen worden die moeilijk te vinden is. ( ik was met weinig wasmiddel  zonder parfum )
Ik wil dat de was echt schoon is zonder geur, en niet dat bacteriën en schimmels het overleven op 30 of 40 en achter een parfum geurtje verstopt zitten, meeste was moet laag gewassen worden anders komen de kleuren los maar niet elk vuil lost op in 30 of 40 graden die meer kans op flekken.

Wa
door WascapsulesNL - Jan 19, 2021 om 09:38
2 Antwoorden / Vragen

Wat vervelend zeg! Je zou de wasmachine eens 2 keer op een hete stand kunnen wassen met gebruik van waspods. Deze hebben namelijk net een andere samenstelling waar je machine op kan 'aanslaan'. Het lijkt erop dat de trommel namelijk niet helemaal schoon is van binnen.

Donuts
door Donuts Jan 19, 2021 om 10:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Spammer!

Wa
door WascapsulesNL - Mar 16, 2021 om 09:32
2 Antwoorden / Vragen

Hoi Thomas, als ik je probleem zo lees zou je wel eens vetluis in je trommel kunnen hebben. Dit veroorzaakt donkere vlekken, maar is wel vrij eenvoudig op te lossen. Bekijk dit artikel over een wasmachine schoonmaken voor tips en enkele reinigers voor vetluis. Succes!

gerbera
door gerbera Mar 16, 2021 om 11:24
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Toch ff niet goed gelezen, de machine is 5 weken oud, gebeurde ook in de vorige machine en de witte was komt er schoon uit, dus hoezo vetluis.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2021 om 13:52
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Voor iemand die reclame maakt voor zijn eigen site bent u niet bepaald de slimste in het geven van advies. Nog ff door leren dus, komt het misschien ooit wel goed, alhoewel!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 16, 2021 om 17:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wilt U over jaartje nogmaals deze oude vraag beantwoorden,  forum vervuiling,  in plaats van de
Extra bont gekleurde was.