Ev
door Eveline94 Dec 23, 2017 om 22:57
Huishouden & energie

Wasmachine stuk bij aflevering. Waar heb ik recht op?

Afgelopen 14 december heeft een huisgenoot - ik woon in een studentenhuis - via telefoon een wasmachine voor 110,- gekocht bij '2dekanswitgoed' te Amsterdam. Deze huisgenoot heeft dit helaas (onbedoeld) niet zo verstandig aangepakt (door niet na te gaan om wat voor machine het gaat, wat voor bedrijf het is etc.), want bij levering bleek het te gaan om een machine van 23 jaar oud. Het bedrijf zelf blijkt een zeer louche zaak te zijn, waarover het klachten regent en waar zelfs de Belbus aan te pas is gekomen.

Direct al bleek dat de wasmachine helemaal niet werkt. Ik heb daarvoor gebeld met het bedrijf en toen kreeg ik instructies om het op te lossen. Dit hielp niet en dus heb ik weer gebeld gisteren. Net zoals vorige keer kreeg ik een typische 'gladjakker' aan de telefoon die op denigrende toon tegen je praat. Hij gaf aan dat ik of 9 weken moet wachten op een andere van hetzelfde merk (???) of dat hij voor 30,- euro een andere komt brengen (waarbij hij die 30,- onderbouwde met: 'eigenlijk is die andere 100,- duurder dan degene die je nu hebt, maar voor jou maak ik er 30,- van'). Ik heb hem proberen uit te leggen dat ik het erg wrang vind dat we 110,- euro hebben betaald voor een machine (van 23 jaar oud) die stuk is afgeleverd en dat op de bon staat dat we 6 maanden garantie hebben - en dat we nu dan toch 30,- moeten betalen voor een andere machine. Daarop walste de man in kwestie weer over me heen: er valt gewoon niet te praten. Ik heb zelfs m'n vader nog laten bellen, in de hoop dat dat meer indruk maakte, maar helaas leverde ook dit niks op. Het punt is nu dat we eigenlijk niet weten wat verstandig is om te doen: 30,- euro betalen zonder dat we zekerheid hebben dat deze machine wel werkt (de reviews op internet doen geloven dat dat een slecht plan is) of ons verlies nemen van 110,- euro en bij een betrouwbare dealer een andere wasmachien kopen? Of heeft iemand nog een andere tip voor ons? Alvast bedankt!

5694 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2017 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar koop je toch niets meer. Heel simpel. Vraag eens in de rondte bij die huisgenoten of niemand thuis een machine over heeft.

so
door somsgaanzetever - Dec 23, 2017 om 23:29
3 Antwoorden / Vragen

Hallo Eveline,

Ik zou zeggen: neem je verlies, maar probeer jullie witgoed schroot - op een volstrekt legale manier - in een gevoelsmatige winst om te zetten. Studenten zijn inventief.

Mocht dat lukken, laat dan hier even horen hoe groot jullie winstmarge is.

marita5
door marita5 - Dec 23, 2017 om 23:37
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eveline94 ,

de reviews op internet doen geloven dat dat een slecht plan is

Dat is het ook .

De klachten die ik gelezen heb over dit bedrijf , zou ik zeggen neem uw verlies .

Lees hier de eerste ervaring zegt genoeg  , klik op de rode regel .

https://www.google.nl/search?client=opera&q=%272dekanswitgoed&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#lrd=0x47c5e39fb202dda5:0x379eb428653d52fa,1,,,

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 24, 2017 om 14:50
355 Antwoorden / Vragen

Beste Eveline,

Uw enige opties zijn:

- Uw verlies nemen;
- Uw verlies vergroten.

Ik zou voor het eerste gaan.
Uw huisgenoot voortaan geen tweedehands spullen meer laten kopen, eerst maar even laten meekijken met iemand die daar ervaring mee heeft.

Succes!

panter22
door panter22 - Dec 24, 2017 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Koop geen tweedehands wasmachine als je er geen verstand van hebt.
Een oude wasmachine mankeert meestal wat aan, anders doe je hem niet weg.
Kijk eens bij de gewone winkel. Een nieuwe wasmachine heb je al vanaf €229.
En daar heb je wel garantie op.

aurora1
door aurora1 - Dec 24, 2017 om 18:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen geld meer aan besteden bij die figuur die zijn eigen garantievoorwaarden niet nakomt.
Koop gezamenlijk eventueel een nieuwe en die hoeft niet eens veel te kosten. Of laat iedereen rondvragen in de familie of ergens nog een machine staat (zie @tijger1). Intussen naar de wasserette om de hoek gaan of de was mee naar huis nemen en thuis wassen.
Garantie (op de rode regel klikken): https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

audb
door audb - Dec 27, 2017 om 12:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ook op 2de hands spullen heb je recht op garantie zeker omdat je het koop bij een zaak.

Wat je moet doen is naar consuwijzer gaan en daar advies in winnen of je gaat naar https://www.juridischloket.nl/ en kijk waar bij jou in de buurt een vestiging zit of je steld je vraag online maar hoe dan ook laat het er niet bij zitten je hebt recht en die moet je ook halen.

Bo
door Bonte Specht - Dec 27, 2017 om 13:00
45 Antwoorden / Vragen

Voortaan een wasmachine huren, en laat dit de huisbaas regelen

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2017 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de huisbaas is gekke Henkie.

mathijs_b
door mathijs_b Dec 27, 2017 om 14:32
641 Antwoorden / 77 Vragen

Huren is uiteindelijk vele malen duurder dan kopen. NOOIT doen dus...

aurora1
door aurora1 Dec 27, 2017 om 17:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een slecht plan en dat zou een huisbaas dan ook nog doen?

ho
door honda98 - Dec 27, 2017 om 13:46
103 Antwoorden / 1 Vragen

een wasmachiene van 23 jaar is niets meer waard. en daarom moet je gewoon die 110euro terug eisen en als hij dat niet doet naar de politie gaan en aan gifte doen van oplichting
want dit is duidelijk het geval

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2017 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, nog gekker. De politie heeft wel wat beters te doen.

ajmvl44
door ajmvl44 - Dec 27, 2017 om 14:29
34 Antwoorden / 0 Vragen

had je niet beter op marktplaats in de buurt kunnen kijken voor een 2e hands machine? b.v. bij kijk in uw wijk?

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 27, 2017 om 14:37
641 Antwoorden / 77 Vragen

Je hebt gewoon oud ijzer gekocht.

Als je even gegoogeld had, had je gezien dat 2dekanswitgoed niet meteen de zaak is waar je iets gaat kopen.

Je kunt net zo goed bij de oud-ijzer handel een wasmachine kopen. Maar daar betaal je maar 15ct/kg....

Voordeel daar is wél, dat je vooraf 99% zeker weet dat het niet werkt..... (je weet nooit, die ene %!).

luppo
door luppo - Dec 27, 2017 om 16:37
69 Antwoorden / 0 Vragen

Een wasmaschine ook 2e hands koop je bij een vakzaak en niet bij een louche zaak waat jij hem hebt gekocht
Eigen schuld dikke bult

lemmy
door lemmy - Dec 27, 2017 om 19:26
41 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de machine defect is afgeleverd, heb je gewoon recht op reparatie binnen redelijke termijn of een vervangend, werkend en vergelijkbaar apparaat.
Die 6 maand garantie is op zich mooi (misschien), maar in dit geval gaat het om een product welke al defect was, dus is die garantie minder relevant.

De vraag is echter hoeveel tijd en energie je hierin wilt steken. Even informeren bij het juridisch loket kan inderdaad geen kwaad. Volgens mij is er wel een soort standaardbrief welke je hiervoor zou kunnen gebruiken (maar dat weten zij wel).

Of dit naar tevredenheid zal worden opgelost is, gezien de kennelijke reputatie van dit bedrijf, maar de vraag. Ik zou in ieder geval geen extra geld betalen. Dit zou je hooguit moeten overwegen als er daadwerkelijk een werkend apparaat bij jou wordt afgeleverd en welke je dan ook kunt testen. Het spreekt voor zich dat betaling pas kan volgen nadat alles goed is bevonden (door jou dus). Of dat bij een dergelijk bedrijf ubehaubt mogelijk is is maar de vraag (en, nogmaals, gezien de kennelijke reputatie is het maar zeer de vraag of je voor 110 of 140 euro uiteindelijk tevreden bent met het product).

Je moet het bedrijven met oplichter-achtige praktijken echter ook niet te makkelijk maken. Dus ik zou zeker even navraag doen bij (bijv.) Juridisch Loket en het bedrijf aangetekend in gebreke stellen als het probleem niet opgelost wordt (als leverancier zijn zij dat in dit geval namelijk gewoon verplicht).

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 27, 2017 om 22:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Aangetekend een briefje sturen kost ook al bij a €10. Gewoon snel een voordelige nieuwe kopen. Tegen dit bedrag ben je kansloos.

sira
door sira - Dec 27, 2017 om 21:02
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat het geen zin heeft er energie in te steken. Jammer maar helaas.

Als jullie een koopje willen hebben, kijk dan eens op de site gratisaftehalen.nl. Twee mogelijkheden: hij doet het en het heeft je niets gekost, of hij doet het niet en ook dan heeft het je niets gekost.

crewmember
door crewmember - Dec 27, 2017 om 23:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt garantie, punt.

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

En ze moeten hem binnen een redelijke termijn vervangen.  9 weken is geen redelijke termijn, schrijf ze een, E-mail (niet bellen, dan heb je geen bewijs). Met daarin de eis dat ze de wasmachine binnen 2 weken komen repareren en u anders uw geld terug eist. Gebruik hiervoor eventueel de voorbeeldbrief in mijn link.  Doen ze dit niet, dreig dan met aangifte bij de politie en wacht nog een week.

Als er nog niks gebeurd, doe aangifte en ga ergens anders een wasmachine kopen.  De politie doet hier alleen wat mee als er voor genoeg € aan oplichtingen binnen zijn voor deze firma. Maar alle beetjes helpen.

Wat je ook doet, niet meer geld spenderen. De reparatie moet volkomen gratis geschieden, en bij eventuele terruggaaf van het aankoopbedrag moeten ook de bezorgkosten terrugeggeven worden.

Als iemand die 5 jaar witgoed heeft verkocht: doe jezelf een lol en koop wasmachine's en drogers nooit 2e hands.  Een goedkope Zanussi met garantie heb je al vanaf 200€

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En val de politie niet met die onzin lastig.

crewmember
door crewmember Dec 28, 2017 om 23:25
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel tiggie, daar zijn ze voor.

1paul
door 1paul - Dec 28, 2017 om 09:18
3143 Antwoorden / 0 Vragen

wil je het op de spits drijven stap je naar rechtshulp en laat je deze machine repareren om niet, je hebt immers garantie!!

ma
door marse028 - Dec 28, 2017 om 09:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ooit door dit bedrijf bedreigd nadat ik een slechte revieuw had geplaatst. Als ik mijn revieuw niet zou verwijderen zou ik mijn geld helemaal niet meer terug krijgen. Behoorlijk intimiderend. Zou je goed laten informeren bij de te nemen stappen.