de
door deejay Mar 6, 2010 om 11:13
Huishouden & energie

Wasmachine vs Bovenlader

Hai Kassa,

Het volgende zou ik graag eens willen weten dit ivm met een aanschaf van nieuwe wasmachine.

Kunt u het verschil uitleggen tussen een wasmachine en een bovenlader? Want ik zie alleen maar de wasmachines in de winkels staan en zelden een bovenlader. Voor mij lijkt een bovenlader makkelijker en beter
omdat je staand je was erin /uit kan doen zonder het vreselijke bukken.

Alleen hoe kom het dat ook de verkopers het afraden een bovenlader tenemen ipv een wasmachine?

Graag uw heldere inzien hiervoor, aub want ik kan er niet bij komen.

Bedankt voor de medewerking en tijd.

Vriendelijke groeten,

Deejay

20902 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je voor bovenlader zou kiezen, wil je er dan eentje die zelf centrifugeert of eentje met een aparte centrifugedeel?

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

deejay,

Veel info over een bovenlader kun je vinden op:

miele bovenlader

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil in bovenladers en voorladers zit zeer waarschijnlijk in de voorkeur van consumenten waardoor voorladers in veel grotere hoeveelheden gemaakt worden hetgeen door die grote aantallen grotere fabrikagebesparingen mogelijk zijn.

Ook ik ben een voorstander van bovenladers omdat naast de door u genoemde voordelen ook minder kans is op ernstige waterlekkage.
Wel heb ik de indruk (mijn zoon heeft een bovenlader--ik een voorlader) dat een goede voorlader beter centrifugeert; althans, dat voorladers over het algemeen op hogere toerentallen draait, hoewel ik denk dat technisch gezien juist een bovenlader hogere centrifuge toerentallen kan bereiken en verdragen (denk maar eens aan onze aloude centrifuge).

Kortom, ze zullen er echt nog wel zijn en te koop in gewone (witgoed)winkels.

Overigens heb ik nog steeds de voorkeur voor een mechanische klok boven een electronisch gestuurd apparaat want zoals mobiele telefoons bewijzen verdraagt electronica en vocht elkaar niet.
Immers, de meeste bezitters van zo'n mobieltje spuugt in zo'n apparaat, gaat ermee in bad en loopt ermee in felle regen, nietwaar heren reparatiemonteurs?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aanvulling

Zie:

voordelen bovenlader

Nogmaals groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo deejay,

Het voordeel van een 'voorlader' is dat je het wasgoed, vóór en na de was, niet zo hoog hoeft te tillen om het in/uit de machine te halen. Zelf vind ik het grote voordeel van een bovenlader, dat de trommel aan beide kanten van de trommel van een lager is voorzien en dat de trommel daardoor dus veel rustiger en stabieler draait (een voorlader heeft alleen een lager aan de achterzijde van de trommel aangezien aan de voorzijde van de trommel de deur zit). Naar mijn mening 'slijt' een bovenlader op dat punt dus ook veel minder dan een voorlader.
Ik heb de getallen niet bij de hand, maar volgens mij is het toerental, bij centrifugeren, van een bovenlader ook hoger dan het toerental van een voorlader en daardoor droogt de machine dus ook beter.
Heb zelf altijd een bovenlader gehad en heb daar nooit spijt van gehad.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf een AEG lavamat bovenlader. Het voordeel voor mij is, dat hij minder plaats inneemt.Had in mijn vorig huis de ruimte niet voor een voorlader. Een nadeel zou kunnen zijn dat je er niet zoveel kilo wasgoed in kunt doen als bij een voorlader, maar als je maar met 1 of 2 personen bent is het ideaal. Wel is de bovenlader duurder in aanschafprijs. Heb wel een droger, die meer kilo's aankan, maar dan spaar ik de witte en bonte was van 60 graden op en was 2 keer achter elkaar, zodat de droger het in een keer kan drogen. De fijne was laat ik altijd gewoon drogen.
Als je in winkels gaat kijken naar bovenladers is de keus inderdaad niet zo groot.
50 voorladers tegen 3 bovenladers.
In 38 jaar ben ik nu aan mijn 4de wasmachine bezig. De eerste was een voorlader, die 4 jaar meeging. De andere waren bovenladers en gingen 14 en 10 jaar mee en heb er nooit een cent kosten aan gehad. Misschien geluk gehad, hoewel de huidige machine inmiddels ook al 10 jaar oud is.
Voor mij dus niets anders meer als een bovenlader.
Deejay, veel succes bij uw zoektocht.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij een voorlader hangt de trommel maar op 1 as. bij een bovenlader hangt de trommel in 2 assen en dat is technisch veel beter, met minder slijtage e.d.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Allemaal

Harstikke bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb hier veel aan gehad en ondertussen
is er eentje besteld een "Whirlpool"
Bovenlader om precies te zijn.

Nogmaals dank jullie wel.

Deejay

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 01:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag deejay,

Een goed besluit. In een bovenlader kun je, naast de reeds genoemde voordelen, ook warm water en/of regenwater bovenin donderen met een emmer.

Zo wassen wij al 17 jaar met onze 35 jaar oude AEG Turnamat S. Dat bespaart ons een bult energiekosten.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zondag 7 mrt 2010, 01:59: Dag deejay,

Een goed besluit. In een bovenlader kun je, naast de reeds genoemde voordelen, ook warm water en/of regenwater bovenin donderen met een emmer.

Zo wassen wij al 17 jaar met onze 35 jaar oude AEG Turnamat S. Dat bespaart ons een bult energiekosten.

Hardware ERror MAN.

Dat kan wel bij jouw machine, Bij de nieuwe bovenladers, die overigens geen aparte centrifuge hebben, is dit niet zo. Je moet dan eerst de machine inschakelen op het gewenste programma, aanzetten, vervolgens de pauzeknop indrukken, wachten tot je het deksel weer open kunt doen, water erbij en dan verder laten wassen. Als je eerst het water erin doet en dan het programma begint, pompt de machine eerst het dan aanwezige water weg.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zondag 7 mrt 2010, 01:59: Dag deejay,

Een goed besluit. In een bovenlader kun je, naast de reeds genoemde voordelen, ook warm water en/of regenwater bovenin donderen met een emmer.

Zo wassen wij al 17 jaar met onze 35 jaar oude AEG Turnamat S. Dat bespaart ons een bult energiekosten.
Dat kan ook met een voorlader middels de zeepbak

Hardware ERror MAN.
Er zijn 2 soorten wasmachines, voorladers en bovenladers.

De bekendste bovenlader is de aeg turnamat.
Edoch bovenladers van die kwaliteit zijn er al lang niet meer.

De huidige bovenladers zijn echter wel zeer compact nemen veel minder ruimte in.
Let wel de huidige bovenladers gaan niets langer mee dan de voorladers.

T